Enfeldt´s W123 DT *såld*
Re: Enfeldt´s W123 DT
härligt med en 5vxlad 123a synd att de skulle bråka så, men de var nog värt besväret
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: Enfeldt´s W123 DT
huklen wrote:härligt med en 5vxlad 123a synd att de skulle bråka så, men de var nog värt besväret
Haha jo de va de väl, har precis tagit en test-runda med bilen för att testa lådan.. Lika bra att göra det rejält, så vi åkte till sthlm Men det funkar sånär som på att spakstället kärvar lite
Stabil marschfart är 120-130, och då varvar det inte särskilt mkt :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Enfeldt´s W123 DT
Skaka liv i kameran, hade varit kul med lite bilder på bygget!
Re: Enfeldt´s W123 DT
Kjell Niklasson wrote:Skaka liv i kameran, hade varit kul med lite bilder på bygget!
Kameran funkar fin-fint, det är datorn som inte vill ladda upp dem :( har ju inget internet hemma pga flytt så sitter vid en annan..
UPDATE: Här i veckan har de varit roligt! Lade på ett stark medel under bilen för att tvätta av den HELT! I balkar, ja överallt! Och vart jäkligt glatt förvånad :D
Inte en rostfläck! Superglad Ronny åkte upp den till ett garage i närheten där en god vän underredsbehandlade den i lyx-style, riktiga grejer med riktiga medel, eftersom att han jobbar med det till vardags även han tyckte det var otroligt fint under bilen, mycket beröm för att man tvättade innan man åkte dit
Dagen efter åkte ner den till jobbet där den fick sig en riktig ytbehandling a'la ditec (inte ditec men riktigt lackskydd iaf;))
Så nu glänser bilen som den ska Har tagit lite bilder på den nu sista gången som man ser den med sommarhjulen, lägger upp snarast :)
Ska hämta den strax, då ska det smörjas spakställ och ordnas med paneler, samt lite ljuddämpning i kupen :) några kända ställen som man kan få tips om att lägga igen?
På återseende :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: Enfeldt´s W123 DT
Jaha ja lägger väl upp lite dåliga bilder på lådan och så. Tog bilderna före underredsbehandlingen som tur var, det är lite kladd där under nu
Lägger upp lite andra bilder oxå då medans man håller på lite finare ^^ så j#$%&a nöjd med lackskyddet på bilen!! Glänser så förbaskat :D Men samtidigt förbannad på kameran som inte vill som jag vill... Pics:
Lägger upp lite andra bilder oxå då medans man håller på lite finare ^^ så j#$%&a nöjd med lackskyddet på bilen!! Glänser så förbaskat :D Men samtidigt förbannad på kameran som inte vill som jag vill... Pics:
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Re: Enfeldt´s W123 DT
Ja färgen sitter klockrent.
Stilrent o glänsande, tummen upp
Stilrent o glänsande, tummen upp
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Enfeldt´s W123 DT
Ser ju bra ut. Bytte man alltså ut aluminiumplattan som sitter på motorn så att säga, eller var det bara en platta mellan? Hur har dom gjort för startmotorn, eller fick den plats ändå? Och hur gick det med kardan, passade det, eller fick den byggas om med? Passade hastighetsmätarwiren?
Angående att stagen går i varandra under spaken. Det går fint att böja isär armarna som kommer uppifrån spaken. Sen kan det hjälpa om du vänder på det längsta staget, så att låsclipset hamnar in mot lådan kanske?
123 är en mycket trevlig bil, bara man slipper varva skiten ur dom! Själv har jag äntligen orkat stoppa i 250 turbon i min, trevligt, trevligt...
Angående att stagen går i varandra under spaken. Det går fint att böja isär armarna som kommer uppifrån spaken. Sen kan det hjälpa om du vänder på det längsta staget, så att låsclipset hamnar in mot lådan kanske?
123 är en mycket trevlig bil, bara man slipper varva skiten ur dom! Själv har jag äntligen orkat stoppa i 250 turbon i min, trevligt, trevligt...
Re: Enfeldt´s W123 DT
j#$%&a snyggt Ronny!!
Kul att du lägger upp bilder med puts!
Måste va skönt med 5-växlat numera också...
Kul att du lägger upp bilder med puts!
Måste va skönt med 5-växlat numera också...
Re: Enfeldt´s W123 DT
Tack tack till alla :D
Man byter alltså aluminiumplattan som sitter original på motorn, samt en platta till man sätter på lådan. Man måste skära sönder lite på lådan för att få plats med filterhuset samt startmotorn, detta går ju lätt eftersom det är aluminium.. MEN den här satsen är ju inte helt 100, man får borra större hål till starten, samt skära ur den lite för filterhuset (den är byggt efter en bensinmotor) men sen så. Hatighetsmätarwiren passade rakt i, men det kan bero på att det är en lite nyare 123a? vet inte riktigt.. Tack för tipset om växelstagen, ska kolla på det idag när jag ska byta hardyskivor och stödlager kosta på..
Ska även justera ventilerna tänkte jag, får hoppas att det går bra :)
Ha det bra alla, tack för de vänliga kommentarerna :)
Man byter alltså aluminiumplattan som sitter original på motorn, samt en platta till man sätter på lådan. Man måste skära sönder lite på lådan för att få plats med filterhuset samt startmotorn, detta går ju lätt eftersom det är aluminium.. MEN den här satsen är ju inte helt 100, man får borra större hål till starten, samt skära ur den lite för filterhuset (den är byggt efter en bensinmotor) men sen så. Hatighetsmätarwiren passade rakt i, men det kan bero på att det är en lite nyare 123a? vet inte riktigt.. Tack för tipset om växelstagen, ska kolla på det idag när jag ska byta hardyskivor och stödlager kosta på..
Ska även justera ventilerna tänkte jag, får hoppas att det går bra :)
Ha det bra alla, tack för de vänliga kommentarerna :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Enfeldt´s W123 DT
Var har du fått tag i växelspaken förresten?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Enfeldt´s W123 DT
Cpt Tuttle wrote:Var har du fått tag i växelspaken förresten?
Du menar trä-knoppen? Köpte den på en skrotmarknad som var för nåt år sen den har hängt med ett tag
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: Enfeldt´s W123 DT
Passade på att ta en bild på underredet häromkvällen :)
Bilen börjar väl bli ganska precis som jag vill ha den, vilket inte är bra eftersom att när bilar börjar bli som jag vill ha dem så säljer jag dem :S^^ Kan det vara något sorts beroende att göra ordning sen börja på nytt?? Bästa teori hittills är väl att jag är dum bara
Bilen börjar väl bli ganska precis som jag vill ha den, vilket inte är bra eftersom att när bilar börjar bli som jag vill ha dem så säljer jag dem :S^^ Kan det vara något sorts beroende att göra ordning sen börja på nytt?? Bästa teori hittills är väl att jag är dum bara
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: Enfeldt´s W123 DT
Enfeldt sålde till scoop här på forumet.
Min son köpte av scoop snart för 2 år sen.
Hampus som min son heter var bara 15 år när han köpte bilen av scoop.
Jag fick följa med upp till mora och kikade så jag kunde köra den åt min son hem pga han har ju inte körkortet =)
I våras har han fixat lite på skolan ( fordon-gymnasiet).
Så gick den in på bes och fick en anmärkning på hjullager vänster bak.
Bytte hjullager och in på bes igen.
Bytte slutrör . Det blev dieselkrök japs 4"
Han längtar att få övningsköra med den . Måste vara 17 år o 6 månader pga lätt lastbil.
Han övningskör mycket med min c220td.
17 mars 2012 kommer han nog att starta den o övningsköra.
// Ulf.
Min son köpte av scoop snart för 2 år sen.
Hampus som min son heter var bara 15 år när han köpte bilen av scoop.
Jag fick följa med upp till mora och kikade så jag kunde köra den åt min son hem pga han har ju inte körkortet =)
I våras har han fixat lite på skolan ( fordon-gymnasiet).
Så gick den in på bes och fick en anmärkning på hjullager vänster bak.
Bytte hjullager och in på bes igen.
Bytte slutrör . Det blev dieselkrök japs 4"
Han längtar att få övningsköra med den . Måste vara 17 år o 6 månader pga lätt lastbil.
Han övningskör mycket med min c220td.
17 mars 2012 kommer han nog att starta den o övningsköra.
// Ulf.
MB 280 E -77
MB 240 D -82
MB 250 d -86
Ford 1932 Fordor
Ford 1932 Tudor
Ford 1932 5w
Ford 1932 Roadster
MB 240 D -82
MB 250 d -86
Ford 1932 Fordor
Ford 1932 Tudor
Ford 1932 5w
Ford 1932 Roadster
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests