Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [31/8 update]

Postby Hpaddict » Sat 04 Sep, 2010 01:39

Update 3/9

tjenare

idag blev det en hel del mekande, motornedsänkning var målet och här är vad som blev gjort under kvällen ;), vid sidan om så monterades min precis hemkommna kamkedjesläparsprint, samt att kamkedjespännaren monterades och kamkedje kåpan åkte på ;) sedan fortsattes det med:

Image

evocrew förbereder sig för att hänka upp motorn i motorlyften för att kunna montera svänghjul, koppling och växellåda ;) thure är inte med på bilden men han hjälpte mig redigt mycket ;) tackar alla för hjälpen idag :D

Image

original svänghjul till höger och lättat svänghjul till vänster, är en riktigt god viktskillnad mellan dom. återstår o se om det ger en effekt jag vill ha eller inte...

Image

Sachs 618 tryckplatta med 4 pucks sinter koppling och lättat svänghjul ska nog hålla fint för den effekten jag är ute efter i år ;)

Image

efter en del pillande lyckades jag på egen hand få på lådan då folk åkte runt lite o plocka upp folk inför ett race vi var och kollade på ;) så vi hann inte slänga i motorn innan racet men efter racet så tog vi tag i att lyfta ner motorn försiktigt och fint, inga repor gjorda förutom lite skav på fästet för staget från frontbalken till plåtbiten ovanför kylet men de va ingen fara ;)

Image

efter lite pillande med fastsättningen av motorn så var den till slut på plats, känns as gött och det ser riktigt lovande ut som den ser ut just nu :)

Image

liten närmare titt på motorn monterad ;) rent o fint :)

Image

satte även upp min Btr lite snabbt, den är inte helt ditsatt ändå den endast är fäst i ett av hålen då det andra som var där original inte var av samma delning som btren. men de e lätt o fixa ;)

det var dagens mek, imorgon bär det av till skövde över helgen så jag hinner inte med något mek förrens på söndag kväll tidigast. vilket är bra troligen då jag är sjuk som bara f-n...

hörs efter helgen ha de gött så länge

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [3/9 update]

Postby vic viper » Sat 04 Sep, 2010 07:39

Ser riktigt najs ut, önskar att jag hade samma puts på grejerna som du, jag har förresten ensamrätt på placering av Aeromotive btr just där så du måste flytta den ;)

nu är det bara resten kvar :)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [3/9 update]

Postby Hpaddict » Sat 04 Sep, 2010 10:06

vic viper wrote:Ser riktigt najs ut, önskar att jag hade samma puts på grejerna som du, jag har förresten ensamrätt på placering av Aeromotive btr just där så du måste flytta den ;)

nu är det bara resten kvar :)


tackar så mkt ;) du har ju bra puts va f-n :P

hehe ja kmr tyvärr bryta mot din ensamrätt ^^

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [3/9 update]

Postby Hpaddict » Thu 09 Sep, 2010 14:01

Update 9/9

tjenare

för de som inte vet har jag varit sjuk nu i snart 2 veckor, vilket suger hårt.

idag kan jag säga att jag mår bra mycket bättre för första gången på länge och kommer åka till jobbet imorgon om allt går som det ska, så imorgon kväll hoppas jag på att kunna fortsätta bygget som är i ett stadie som jag velat nå LÄÄÄNGE.

så de suger att inte kunna hålla på när man verkligen vill..

men men hoppas på imorgon

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [9/9 update]

Postby Hpaddict » Sun 12 Sep, 2010 03:33

Update 11/9

tjenare

idag blev det garage på dagen, kändes helt underbart att pilla lite med bilen ;) har ett enormt sug att få klart bilen nu så de lär bli mkt gjort de följande dagarna ;)

Image

tog och gjorde rent kontaktytorna på rotorn och fördelarlockets insida sedan gjordes locket rent och sedan monterades allt enligt momentdragning ;)

Image

sedan skulle jag dra åt oljefördelaren till kamaxeln, då visade sig en gänga va helt körd på den ena fästskruven så denna fick borras för att sedan gängas om till m6 istället för m5 som det var innan ;) blev helt okej :)

Image

en liten motivationsbild jag satte ihop te mig själv ;) kommer nog bli snyggt här sen tror jag :)

det var dagens arbete, blev lite bärs och en massa gott tjöt hemma hos barre idag så nu äre dags att sova för att ta nya tag imorgon igen ;)

hörs då

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [11/9 update]

Postby Hpaddict » Mon 13 Sep, 2010 23:18

Update 13/9

tjenare

de sista 2 dagarna har jag inte kunnat ladda upp bilder av någon j#$%&a anledning men idag börja det funka så detta är vad jag gjorde igår och idag ;)

Image

jag och magnus lekte lite med tankarna om lösningar med intercooler för att göra nått lungt och gött när vi var trötta efter lite bärs dagen innan ;) testade med en supra original ic o den funka hyffsat dock satt anslutningarna fel . o sen äre ju inte lika snyggt som en front monterad ;)

Image

tog och gjorde rent min startmotor, samt lade silverlagret som ska vara i framänden av startmotorn. andra lagret lagt i dag så nu ska jag maskera och lacka den svarta delen ;)

Image

min generator fick lite välbehövligt besök av polyestertrissan blev helt okej men tror ändå jag ska ta o lacka den istället för polera då de bara e jobbigt att underhålla senare ;)

Image

sedan fippla jag ihop de bältet som jag hämtade på skroten för ett tag sen och nu fungerar båda hjälpligt, lite slappa men de rullar in sig efter lite övertygande ;) så länge låsfuktionen finns där så äre gött :)

Image

har fått hem lite ny strömkabel till bakflyttningen av batteriet, så ja bara kollade så jag har tillräckligt för den tänkta dragingen och det ser ju helt okej ut :) den gulgröna kommer användas för att få en fullständigt korrekt gemensam jord till alla givarsignaler osv ;)

de va dagens update , imorgon blir det mer pillande ;) får se vad som sker då :)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [13/9 update]

Postby Hpaddict » Wed 15 Sep, 2010 23:07

Update 15/9

tjenare

idag och igår har det inte hänt mycket, men lite iaf och detta är vad som har pillats med i garaget:)

Image

monterade min vattenpump och sedan testade att montera hela servopump paketet och de blev väldigt tight med utrymme då, så ja testade att ta bort bara pump delen från spännaren och då kom jag fram till en möjlig lösning för kompressor placeringen.

Image

i o med denna placeringen så måste jag verkligen bygga om insuget, eller som ja tror behöver göra ett eget plenum vilket innebär en hel del extra arbete ja gärna skulle slippa på just denna motorn då detta är ett expriment ;)

Image

blir tight framför motorn, men det går vilket känns lovande ;) men ska fila vidare på mer alternativ, vill helst kunna ha kvar original drivrem till servo osv så man inte behöver ändra allt för mkt vid besiktning ;)

de va dagens, imorgon ska servot monteras ihop igen och jag ska fokusera på att bara få igång den utan överladdning och med megasquirt och hela tjofräset ;) så mkt annat o pilla med innan kompressorn kommer in i bilden men fila på ideer är alltid bra :)

hörs imorgon

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby vic viper » Thu 16 Sep, 2010 07:50

Jag hade nog försökt placera den längre ner där AC-kompressorn normalt sett sitter, sedan skjuta fram kompressorn så att du får plats med en extra rem framför multiremmen och sedan bygga ett nytt remhjul som sitter utanpå vevaxeln, eller bara köpa ett till likadant och skruva fast med en distans.
Ev. kan man behöva bygga om vänster motorfäste för mer plats men det är ju betydligt enklare än att bygga om insuget.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby Hpaddict » Thu 16 Sep, 2010 09:08

vic viper wrote:Jag hade nog försökt placera den längre ner där AC-kompressorn normalt sett sitter, sedan skjuta fram kompressorn så att du får plats med en extra rem framför multiremmen och sedan bygga ett nytt remhjul som sitter utanpå vevaxeln, eller bara köpa ett till likadant och skruva fast med en distans.
Ev. kan man behöva bygga om vänster motorfäste för mer plats men det är ju betydligt enklare än att bygga om insuget.


iden med att placera den vid ackompressor fästet falerar pga kompressorn är såpass lång att det då inte går att bygga en anslutning för insugssidan, de blir precis en liten glipa mellan framvagnsbalken o kompressorn. ska testa ta bort spännaren o lirka dit den innan för den går inte in när den är på plats från början ;)

ja har beställt 2 custom remhjul som tillverkas som ska med hjälp av en distans sitta i vevaxel remhjulet ;)

mm motorfästet har jag funderat mkt på att bygga om, måste kluras mer på det ;)

ge mig gärna mer tips :)

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby vic viper » Thu 16 Sep, 2010 09:58

Flytta generatorn till platsen för AC-kompressor och sätt kompressorn vid platsen för generatorn under grenrören?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby Hpaddict » Thu 16 Sep, 2010 13:05

vic viper wrote:Flytta generatorn till platsen för AC-kompressor och sätt kompressorn vid platsen för generatorn under grenrören?


redan tänkt på men samma problem kommer upp där gällande framvagns balken, samt att grenrören alstrar ju hel del värme vilket inte är till fördel direkt ;) fast de kan ju gå med värmeplåt osv.

mvh stångberg

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby Jarven » Thu 16 Sep, 2010 16:29

Hjælper det att skippa servopumpen och køra med en elektrisk istællet från en A-klass?
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

MB 4 ME
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Thu 01 Sep, 2005 19:38
Location: Lycksele

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby MB 4 ME » Thu 16 Sep, 2010 19:20

i min 190 som jag har klämt ner både turbo och kompressor diesel så plocade jag bort org servopump. Då ger det ganska bra med plats. kör med elservo från nån volvo nu å det funka fint. Men du kommer nog att sannolikt att åka på att bygga ett eget insug. Domdära orginsugen "suger" verkligen. Det e mitt tips, ta bort servopumpen
"Thank god for dieselpower"

w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby vic viper » Thu 16 Sep, 2010 21:37

VAd är det för fel på originalinsuget?, vad jag har räknat på så är längd på runners, plenumvolym och spridarplacering ganska bra.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [15/9 update]

Postby Hpaddict » Fri 17 Sep, 2010 00:02

Jarven wrote:Hjælper det att skippa servopumpen och køra med en elektrisk istællet från en A-klass?


har mina funderingar runt det men tror ja hitta en lösning idag ;)

MB 4 ME wrote:i min 190 som jag har klämt ner både turbo och kompressor diesel så plocade jag bort org servopump. Då ger det ganska bra med plats. kör med elservo från nån volvo nu å det funka fint. Men du kommer nog att sannolikt att åka på att bygga ett eget insug. Domdära orginsugen "suger" verkligen. Det e mitt tips, ta bort servopumpen


aah jag har fullkomligt glömt bort ditt bygge , riktigt fint bygge ;)

en fråga, jag såg inte i din tråd hur du har gjort anslutningen på "insugssidan" på kompressorn? haru några bilder på det?

mvh stångberg


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 98 guests