Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby vic viper » Fri 23 Mar, 2012 09:58

Ja, fast på Hedin kostar de 300 spänn :D
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hurrikanen
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Wed 31 May, 2006 18:29
Location: Skepplanda

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hurrikanen » Fri 23 Mar, 2012 10:02

Tur att man har bra personalrabatt då 8)

Hurrikanen
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Wed 31 May, 2006 18:29
Location: Skepplanda

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hurrikanen » Fri 23 Mar, 2012 10:04

HPaddict är man tvungen att ta av stötfångaren för att montera distanserna?
Du får gärna skriva vad som behöver demonteras mm.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby vic viper » Fri 23 Mar, 2012 11:37

Stötfångaren måste lös, du måste lossa de två främre skruvarna till skärmen och trycka i distanserna där, sen måste du lossa det nedre skärmfästet och sätta en distans där, hyfsat bökigt om du har tröskelplast på bilen.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 25 Mar, 2012 23:20

Update 25/3

Tjenare

Ihelgen har det varit varierande arbetseffektivitet då det har hittats på lite grejjer med gubbarna i garaget samt stött på lite motgångar, Kan bli ganska stora förändringar i chassiväg efter helgens mek men det återstår att se. förklarar läget nedanför:

Image
Eftersom jag fått plattorna så drog jag igång på lördagkvällen och slipade ner kittet och slipade ur så att man kunde få igenom coiloverns bult cirkel till att börja med så man får plattan rätt :)

Image
Renslipat och dags för provmontering, detta innan nånting svetsas då såklart ;)

Image
Här är plattorna jag fick tillverkade för tornen, monterade dit dom och satte in coilovern underifrån

Image
Hängde upp bärarmen snabbt och pillade dit ett nav samt på med en fälg för att se höjden, och här kom nyheterna som en snöboll i skrevet...

Image
Bilen är hög som en suv i lägsta läget, har 1dm mellan fälgkant och skärmkant med fullt ihopskruvad coilover...

Image
Man kan korta "sleeven" max 40 mm och det räcker inte riktigt till för vad jag vill nå med detta, kan även flytta infästningarna uppåt för att nå en ännu lägre setup men om jag gör detta kommer stötdämparen sticka ner såpass mycket att de kommer ta i länkarmen...

Eftersom coilovern inte sjunker ihop så mkt när jag kör såpass hårt som jag har tänkt så innebär det att bilen kommer inte kunna bli så låg som jag hoppades på utan att få stora problem.

Så som det ser ut nu kommer jag inte kunna lösa detta på ett försvarbart sätt då det kommer kosta för mycket tid och moddas allt för mycket. Inväntar dock svar på om de finns kortare sleeves att köpa separat samt vad dessa kostar, Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat! Men detta får jag mer konkreta svar på under veckan, just nu känns det lite tungt men vi får se vad som sker...

Imorgon ska jag se till att ta kontakten med pulverlackeraren för att kunna få besked när grejjerna kan lämnas in till honom och va de handlar om för pengar! så imorgon ska de förberedas lite andra små grejjer för lack.

hörs imorgon

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby vic viper » Sun 25 Mar, 2012 23:46

Verkar som att du råkade ut för samma bekymmer som jag, trist men vad fasen ska man göra.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 25 Mar, 2012 23:51

vic viper wrote:Verkar som att du råkade ut för samma bekymmer som jag, trist men vad fasen ska man göra.


mm får se hur detta löser sig :)

1540
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 15 Jun, 2009 17:38

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby 1540 » Mon 26 Mar, 2012 17:23

kan man inte höja tornen nån centimeter eller då kanske man pajar hela hjul vinkeln

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby Jovani » Mon 26 Mar, 2012 21:58

Men...du har ju ingen motor i... Häng i den och bilen så bör få en annan höjd, innan dess är de väll svårt att få fram
"normalhöjd"
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby Hpaddict » Tue 27 Mar, 2012 00:08

1540 wrote:kan man inte höja tornen nån centimeter eller då kanske man pajar hela hjul vinkeln


Jo det går men man får inte modda tornen allt för mkt enligt sbf...

Jovani wrote:Men...du har ju ingen motor i... Häng i den och bilen så bör få en annan höjd, innan dess är de väll svårt att få fram
"normalhöjd"


oh f-n de missa jag du ^^. not...

Jag har frågat hur långt de sjunker ihop med denna fjäderhårdheten och det är inte spec mkt, testade med domkraft och 2 kraftiga grabbar idag och det sjunk inte ihop mycket.

men det löser sig troligen med att svetsa om hylsan.

mvh stångberg

Figgz
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 188
Joined: Thu 26 Mar, 2009 22:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Figgz » Tue 27 Mar, 2012 08:20

Hpaddict wrote:Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat!


Jag är galet nöjd med mitt sånt kit! Visst det kostar, men man får vad betalar för!
Jag har satt ut min bil på annons och om någon skulle vilja ha bilen utan det chassiekitet så hojtar jag till 8)
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...

ImageImageImage

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hpaddict » Tue 27 Mar, 2012 22:20

Figgz wrote:
Hpaddict wrote:Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat!


Jag är galet nöjd med mitt sånt kit! Visst det kostar, men man får vad betalar för!
Jag har satt ut min bil på annons och om någon skulle vilja ha bilen utan det chassiekitet så hojtar jag till 8)


Ah mycket dina intryck som gett mig bilden av hur grejjerna är ;)

låter fint de!

angående dina flockgrejjer så inväntar ja dom!

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]

Postby Hpaddict » Tue 27 Mar, 2012 23:09

Update 27/3

Tjenare

Har grubblat en hel del över detta med coiloversen och det har gått fram o tillbaka lite, men efter att jag räknat lite på det bestämde jag mig för att testa med lite vikt för att se hur den trycker ihop sig under tryck.

Image
Jag tog och drog åt coilovern lite mer ordentligt och satte fast den, sedan tog jag och satte på hjulet ordentligt och rulla in domkraften under länkarmen och lyfte:) ställde sedan jonte och jonny i motorrummet för att få vikten som motsvarar motorn,

Image
gjorde ca 2 cm men detta är med stötdämparen på de mjukaste läget, men med 12 kg hårda fjädrar som troligen är för hårda för mig. får man då bort 6 cm till blir det alldeles lagom tror jag :)

Image
Tog upp blocket till killen med syra badet och efter lite diskussion med honom så bestämde jag mig för att skita i det, tog därför med mig blocket tillbaka och satte igång med stålborste och luftslipen, det tog en bra stund men tror de blev bra till slut :)

Image
Körde sedan tagges vassa medel och lite högtryck, efter det så tog jag in o blåste av blocket torkade av det och smörjde in lagerytorna, oljesprutkanalerna och cylinderloppen med olja så de inte börjar rosta:)

Ska förbi prd i veckan för att se om dom kan hjälpa mig med kortningen av sleeven, imorgon hoppas jag även kunna komma iväg till kungsbacka för att hämta ut min topp men det återstår att se när jag slutar jobbet:)

Vi hörs av imorgon

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/3 update]

Postby Hpaddict » Wed 28 Mar, 2012 23:23

Update 28/3

Tjenare

Idag blev det en resa direkt ner till kungsbacka för att hämta ut min topp och snacka igenom lite framtida jobb som janne ska hjälpa mig med, blev en riktigt bra deal och kan varmt rekommendera janne!

Image
Hämtade ut toppen hos janne och jag kan ju inte säga annat än att jag är j#$%&a nöjd med servicen och allt ser kanon ut :)

Image
Ventilstyrningarna bytta på avgassidan, sätena mira frästa och en lite mindre portning av lite kanter har skett :) samt inslipade ventiler och vi kikade även över toppen om den behövdes planas men de behövdes ej ;)

Efter ja hämtat toppen bar det iväg till en firma som troligen ska hjälpa mig med lite smått o gott framöver här, återkommer med detta när jag vet mera men jag kan säga att de är gotte saker på gång:D

Så när jag var tillbaka därifrån och käkat så var klockan 22 så då var de bara att rulla hemåt för att uppdatera o sen sova:)

Vi hörs av imorgon!

ha de gött

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [28/3 update]

Postby vic viper » Thu 29 Mar, 2012 07:12

Kul att det går framåt, men toppen skulle nog må bra av en tvätt =)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests