Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Ja, fast på Hedin kostar de 300 spänn :D
-
- Prospect
- Posts: 38
- Joined: Wed 31 May, 2006 18:29
- Location: Skepplanda
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Tur att man har bra personalrabatt då
-
- Prospect
- Posts: 38
- Joined: Wed 31 May, 2006 18:29
- Location: Skepplanda
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
HPaddict är man tvungen att ta av stötfångaren för att montera distanserna?
Du får gärna skriva vad som behöver demonteras mm.
Du får gärna skriva vad som behöver demonteras mm.
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Stötfångaren måste lös, du måste lossa de två främre skruvarna till skärmen och trycka i distanserna där, sen måste du lossa det nedre skärmfästet och sätta en distans där, hyfsat bökigt om du har tröskelplast på bilen.
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Update 25/3
Tjenare
Ihelgen har det varit varierande arbetseffektivitet då det har hittats på lite grejjer med gubbarna i garaget samt stött på lite motgångar, Kan bli ganska stora förändringar i chassiväg efter helgens mek men det återstår att se. förklarar läget nedanför:
Eftersom jag fått plattorna så drog jag igång på lördagkvällen och slipade ner kittet och slipade ur så att man kunde få igenom coiloverns bult cirkel till att börja med så man får plattan rätt :)
Renslipat och dags för provmontering, detta innan nånting svetsas då såklart
Här är plattorna jag fick tillverkade för tornen, monterade dit dom och satte in coilovern underifrån
Hängde upp bärarmen snabbt och pillade dit ett nav samt på med en fälg för att se höjden, och här kom nyheterna som en snöboll i skrevet...
Bilen är hög som en suv i lägsta läget, har 1dm mellan fälgkant och skärmkant med fullt ihopskruvad coilover...
Man kan korta "sleeven" max 40 mm och det räcker inte riktigt till för vad jag vill nå med detta, kan även flytta infästningarna uppåt för att nå en ännu lägre setup men om jag gör detta kommer stötdämparen sticka ner såpass mycket att de kommer ta i länkarmen...
Eftersom coilovern inte sjunker ihop så mkt när jag kör såpass hårt som jag har tänkt så innebär det att bilen kommer inte kunna bli så låg som jag hoppades på utan att få stora problem.
Så som det ser ut nu kommer jag inte kunna lösa detta på ett försvarbart sätt då det kommer kosta för mycket tid och moddas allt för mycket. Inväntar dock svar på om de finns kortare sleeves att köpa separat samt vad dessa kostar, Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat! Men detta får jag mer konkreta svar på under veckan, just nu känns det lite tungt men vi får se vad som sker...
Imorgon ska jag se till att ta kontakten med pulverlackeraren för att kunna få besked när grejjerna kan lämnas in till honom och va de handlar om för pengar! så imorgon ska de förberedas lite andra små grejjer för lack.
hörs imorgon
mvh stångberg
Tjenare
Ihelgen har det varit varierande arbetseffektivitet då det har hittats på lite grejjer med gubbarna i garaget samt stött på lite motgångar, Kan bli ganska stora förändringar i chassiväg efter helgens mek men det återstår att se. förklarar läget nedanför:
Eftersom jag fått plattorna så drog jag igång på lördagkvällen och slipade ner kittet och slipade ur så att man kunde få igenom coiloverns bult cirkel till att börja med så man får plattan rätt :)
Renslipat och dags för provmontering, detta innan nånting svetsas då såklart
Här är plattorna jag fick tillverkade för tornen, monterade dit dom och satte in coilovern underifrån
Hängde upp bärarmen snabbt och pillade dit ett nav samt på med en fälg för att se höjden, och här kom nyheterna som en snöboll i skrevet...
Bilen är hög som en suv i lägsta läget, har 1dm mellan fälgkant och skärmkant med fullt ihopskruvad coilover...
Man kan korta "sleeven" max 40 mm och det räcker inte riktigt till för vad jag vill nå med detta, kan även flytta infästningarna uppåt för att nå en ännu lägre setup men om jag gör detta kommer stötdämparen sticka ner såpass mycket att de kommer ta i länkarmen...
Eftersom coilovern inte sjunker ihop så mkt när jag kör såpass hårt som jag har tänkt så innebär det att bilen kommer inte kunna bli så låg som jag hoppades på utan att få stora problem.
Så som det ser ut nu kommer jag inte kunna lösa detta på ett försvarbart sätt då det kommer kosta för mycket tid och moddas allt för mycket. Inväntar dock svar på om de finns kortare sleeves att köpa separat samt vad dessa kostar, Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat! Men detta får jag mer konkreta svar på under veckan, just nu känns det lite tungt men vi får se vad som sker...
Imorgon ska jag se till att ta kontakten med pulverlackeraren för att kunna få besked när grejjerna kan lämnas in till honom och va de handlar om för pengar! så imorgon ska de förberedas lite andra små grejjer för lack.
hörs imorgon
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
Verkar som att du råkade ut för samma bekymmer som jag, trist men vad fasen ska man göra.
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
vic viper wrote:Verkar som att du råkade ut för samma bekymmer som jag, trist men vad fasen ska man göra.
mm får se hur detta löser sig :)
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
kan man inte höja tornen nån centimeter eller då kanske man pajar hela hjul vinkeln
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
Men...du har ju ingen motor i... Häng i den och bilen så bör få en annan höjd, innan dess är de väll svårt att få fram
"normalhöjd"
"normalhöjd"
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
1540 wrote:kan man inte höja tornen nån centimeter eller då kanske man pajar hela hjul vinkeln
Jo det går men man får inte modda tornen allt för mkt enligt sbf...
Jovani wrote:Men...du har ju ingen motor i... Häng i den och bilen så bör få en annan höjd, innan dess är de väll svårt att få fram
"normalhöjd"
oh f-n de missa jag du ^^. not...
Jag har frågat hur långt de sjunker ihop med denna fjäderhårdheten och det är inte spec mkt, testade med domkraft och 2 kraftiga grabbar idag och det sjunk inte ihop mycket.
men det löser sig troligen med att svetsa om hylsan.
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Hpaddict wrote:Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat!
Jag är galet nöjd med mitt sånt kit! Visst det kostar, men man får vad betalar för!
Jag har satt ut min bil på annons och om någon skulle vilja ha bilen utan det chassiekitet så hojtar jag till
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]
Figgz wrote:Hpaddict wrote:Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat!
Jag är galet nöjd med mitt sånt kit! Visst det kostar, men man får vad betalar för!
Jag har satt ut min bil på annons och om någon skulle vilja ha bilen utan det chassiekitet så hojtar jag till
Ah mycket dina intryck som gett mig bilden av hur grejjerna är
låter fint de!
angående dina flockgrejjer så inväntar ja dom!
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/3 update]
Update 27/3
Tjenare
Har grubblat en hel del över detta med coiloversen och det har gått fram o tillbaka lite, men efter att jag räknat lite på det bestämde jag mig för att testa med lite vikt för att se hur den trycker ihop sig under tryck.
Jag tog och drog åt coilovern lite mer ordentligt och satte fast den, sedan tog jag och satte på hjulet ordentligt och rulla in domkraften under länkarmen och lyfte:) ställde sedan jonte och jonny i motorrummet för att få vikten som motsvarar motorn,
gjorde ca 2 cm men detta är med stötdämparen på de mjukaste läget, men med 12 kg hårda fjädrar som troligen är för hårda för mig. får man då bort 6 cm till blir det alldeles lagom tror jag :)
Tog upp blocket till killen med syra badet och efter lite diskussion med honom så bestämde jag mig för att skita i det, tog därför med mig blocket tillbaka och satte igång med stålborste och luftslipen, det tog en bra stund men tror de blev bra till slut :)
Körde sedan tagges vassa medel och lite högtryck, efter det så tog jag in o blåste av blocket torkade av det och smörjde in lagerytorna, oljesprutkanalerna och cylinderloppen med olja så de inte börjar rosta:)
Ska förbi prd i veckan för att se om dom kan hjälpa mig med kortningen av sleeven, imorgon hoppas jag även kunna komma iväg till kungsbacka för att hämta ut min topp men det återstår att se när jag slutar jobbet:)
Vi hörs av imorgon
mvh stångberg
Tjenare
Har grubblat en hel del över detta med coiloversen och det har gått fram o tillbaka lite, men efter att jag räknat lite på det bestämde jag mig för att testa med lite vikt för att se hur den trycker ihop sig under tryck.
Jag tog och drog åt coilovern lite mer ordentligt och satte fast den, sedan tog jag och satte på hjulet ordentligt och rulla in domkraften under länkarmen och lyfte:) ställde sedan jonte och jonny i motorrummet för att få vikten som motsvarar motorn,
gjorde ca 2 cm men detta är med stötdämparen på de mjukaste läget, men med 12 kg hårda fjädrar som troligen är för hårda för mig. får man då bort 6 cm till blir det alldeles lagom tror jag :)
Tog upp blocket till killen med syra badet och efter lite diskussion med honom så bestämde jag mig för att skita i det, tog därför med mig blocket tillbaka och satte igång med stålborste och luftslipen, det tog en bra stund men tror de blev bra till slut :)
Körde sedan tagges vassa medel och lite högtryck, efter det så tog jag in o blåste av blocket torkade av det och smörjde in lagerytorna, oljesprutkanalerna och cylinderloppen med olja så de inte börjar rosta:)
Ska förbi prd i veckan för att se om dom kan hjälpa mig med kortningen av sleeven, imorgon hoppas jag även kunna komma iväg till kungsbacka för att hämta ut min topp men det återstår att se när jag slutar jobbet:)
Vi hörs av imorgon
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/3 update]
Update 28/3
Tjenare
Idag blev det en resa direkt ner till kungsbacka för att hämta ut min topp och snacka igenom lite framtida jobb som janne ska hjälpa mig med, blev en riktigt bra deal och kan varmt rekommendera janne!
Hämtade ut toppen hos janne och jag kan ju inte säga annat än att jag är j#$%&a nöjd med servicen och allt ser kanon ut :)
Ventilstyrningarna bytta på avgassidan, sätena mira frästa och en lite mindre portning av lite kanter har skett :) samt inslipade ventiler och vi kikade även över toppen om den behövdes planas men de behövdes ej
Efter ja hämtat toppen bar det iväg till en firma som troligen ska hjälpa mig med lite smått o gott framöver här, återkommer med detta när jag vet mera men jag kan säga att de är gotte saker på gång:D
Så när jag var tillbaka därifrån och käkat så var klockan 22 så då var de bara att rulla hemåt för att uppdatera o sen sova:)
Vi hörs av imorgon!
ha de gött
mvh stångberg
Tjenare
Idag blev det en resa direkt ner till kungsbacka för att hämta ut min topp och snacka igenom lite framtida jobb som janne ska hjälpa mig med, blev en riktigt bra deal och kan varmt rekommendera janne!
Hämtade ut toppen hos janne och jag kan ju inte säga annat än att jag är j#$%&a nöjd med servicen och allt ser kanon ut :)
Ventilstyrningarna bytta på avgassidan, sätena mira frästa och en lite mindre portning av lite kanter har skett :) samt inslipade ventiler och vi kikade även över toppen om den behövdes planas men de behövdes ej
Efter ja hämtat toppen bar det iväg till en firma som troligen ska hjälpa mig med lite smått o gott framöver här, återkommer med detta när jag vet mera men jag kan säga att de är gotte saker på gång:D
Så när jag var tillbaka därifrån och käkat så var klockan 22 så då var de bara att rulla hemåt för att uppdatera o sen sova:)
Vi hörs av imorgon!
ha de gött
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [28/3 update]
Kul att det går framåt, men toppen skulle nog må bra av en tvätt =)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 77 guests