Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [28/3 update]

Postby Hpaddict » Sat 31 Mar, 2012 13:53

Update 30/3

Tjenare

Kvällen började med att jag fixade peders fiddy och körde sedan ett par timeattack tävlingar mot varandra runt i området, sedan drog vi igång med peders motor så jag fick igång honom att meka vilket han gjorde ordentligt under kvällen! gött som f-n är de. Efter han var igång så satte jag igång med min igen o pillade med toppen:)

Image Spenderade kvällen med att göra rent toppen ifrån packningsrester och det blev som nytt, lade även lite rengörningstid på förbränningsutrymmena och det blev fin fint :)

Image Sedan fick jag hjälp utav natalie att slipa rent mina avgaskanaler vilket tog sin beskärda tid men de blev riktigt mkt bättre än innan! Tackar natalie för hjälpen:)

Vi hann även med att dra iväg på årets första race för mig iaf, var gött o se lite potenta bilar dra ur fullt på rakorna :D sjukt gött att sommaren är så nära, men nu är de bara att se till så man själv kan dra ut fullt med min kärra :) till garaget nu för att lösa de, hörs ikväll

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [30/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 01 Apr, 2012 11:10

Update 31/3

Tjenare

Idag blev det mek med toppen i garaget, målet var att toppen skulle vara ihop till dagens slut så det var bara o dra igång när jag väl kom till garaget :)

Image
Började med att blåsa rent o torka ur toppen lite extra sedan körde jag i alla ventiler och slängde upp den på bänken för att montera fjädrar o knaster :) försökte med min hylsadapter på ventilverktyget men de var typ omöjligt att få ner knastrena.

Image
Så jag drog iväg till skogome garaget och lånade deras svets för att förlänga verktyget med 2 bitar plattjärn och de blev kanon :)

Image
Med detta gjort så gick det smidigt att få ner knastrena och efter ca 30 min var toppen ihop och vi körde ett litet läcktest med hjälp av tröd men det var tätt :) Janne i lindome har ju kört vakuum test på insugsidan men kunde inte köra på avgas förrän ventilfjädrarna o de sitter i så ska ta med den ner till honom när ja åker ner med veven o de grejjerna :)

Image
När de grejjerna var klara så använde jag putsduk för att slipa rent runt kolvrings spåren på kolvarna, körde sedan med tandborste i spåren för att göra rent, ska försöka göra rent oljekanalerna också :)

Hann även med att åka på race idag med och man kan ju inte säga annat än att körabstinensen är sjuk... Men den enda lösningen är att meka, så snart ska jag iväg till garaget igen :)

hörs ikväll

mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/3 update]

Postby vic viper » Sun 01 Apr, 2012 14:49

Vad ska du göra med veven?, är sätena frästa och ventilerna rätt inslipade behöver du inte vakuumsuga, det är tätt nog.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 01 Apr, 2012 20:41

vic viper wrote:Vad ska du göra med veven?, är sätena frästa och ventilerna rätt inslipade behöver du inte vakuumsuga, det är tätt nog.


ja vet det, men han ville själv göra det:) och eftersom jag ändå ska ner till han med veven för balansering så tar ja de samtidigt :)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/3 update]

Postby vic viper » Sat 28 Apr, 2012 11:55

Vad händer här då?, tycker att det uppdateras dåligt :)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/3 update]

Postby Hpaddict » Fri 01 Jun, 2012 00:04

Update 31/5

Tjenare

Long time no see, var nu lugna människor det har inte varit dött i garaget. de händer grejjer från o till detta pga vi har mycket som händer med DFworks som kommer bli riktigt nice, därför blir de mindre tid till bilen ibland men de kommer att fokuseras ännu mer på den nu när den snart är tillbaka i garaget igen :)
men nog snackat här ska ni uppdateras lite om vad som gjorts den senaste tiden:

Image
Jag satte mig o slipade rent bussningar hålen och sedan gjorde rent ordenligt för att sedan slå i dom nya bärarmsbussningarna, Fettnipplarna är dock kvar att montera

Image
Drog sedan iväg till Specialsvarv där jag fick hjälp av han att pressa i mina nya spindelleder och lägga ett par förstärkningsfogar som finns där för att stumma upp länkaramarna lite :)

Image
Sedan hängde jag upp dom och slipade ner dom för att sedan tvätta av dom och måla dom så de ser lite vettiga ut.

Image
Sedan har jag ju fått tillbaka blocket ifrån pulverlacken och jag upptäckte då att blocket fått lite rostporer i några av loppen då det har stått i lite fukt, fick därför ta fram honingsverktyget och körde därför rent loppen lite snabbt

Image
Spin me right round;)

Image
Honing det är finmek det, de behövs inget ombyte för att göra de vettu ;) Här ser ni dessutom en bild på kulören som ligger på blocket och alla motordelar, Jag passade även på att rensa alla gängade hål i blocket från färg rester så jag inte stöter på några jobbiga problem sen;)

Image
Färdig honat och rengjort från packningsrester, blev riktigt nice:)

Image
Sedan lade jag nästan en hel kväll på att göra rent kolvringspåren från gamla avlagringar samt spånrester ifrån kolvbearbetningen, blev bra detta med så nu kan jag plocka ner dessa i blocket :)

Image
Sedan fattas det en rejäl hög med bilder på när jag monterade ihop framvagnen med de nya styrstagen samt länkarmar och coiloversen, på bilden sitter bilen på coiloversen fram och allting. Ibak är det dock stålrör temporärt för att kunna flytta bilen till PRD Motorsport som ska hjälpa mig med lite ombyggnad :)

Image
Så efter en sen natt i garaget så var bilen klar att lastas på släpet för att flyttas till PRDs lokaler för ombyggnad, det som ska göras är förstärkning av tornen, nya länkarmar bak, kortning av coiloversen fram samt nya hjulhus fram:) var gött o se den på marken igen!

Image
Sedan var jag iväg i helgen och köpte mig en låg brukis att ströga runt med under sommaren, ska dock försöka att inte pilla med denna för mkt då jag måste fokusera på mercan:)

Image
Sedan rullade peder in med våran däck uppbunkring som jag ska använda under säsongen, nu blir man bra sugen på att köra upp ett par däck;)

Image
Däckstället är fullt och väntar på att jag ska ha en driftklar bil som börjar äta från stället!

Har haft en hel del o flyt med en del grejjer så som triggerhjul till motorn osv då det har blivit fel x antal gånger när jag köpt hem trigger hjul. men nu är det äntligen rätt triggerhjul hemma och det ska bearbetas i helgen så jag kan lämna vev och allt hos janne i lindome så han kan balansera allt i ett stycke, så förhoppningsvis kan motorn komma ihop om ca 1.5 - 2 veckor så den står klar när bilen är färdig hos PRD.

Megasquirtboxen är iväg skickad på omlödning till wastedspark också så den dimper snart in igen så jag kan bygga ny kabelhärva för den nya motorn vilket lär gå fortare nu när man har mer kött på benen :)

Så nu är ni lite mer up to speed om vad som händer, har glömt en hel del men får uppdatera detta eftersom. imorgon ligger målet på att få i kolvarna ihop med stakarna och att få iväg triggerhjulet till special svarv för bearbetning. Så håll utkik de kommer frekventare uppdateringar från o med nu!

ha de gött så länge

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby Hpaddict » Wed 27 Jun, 2012 00:05

Update 26/6

Tjenare

De senaste 2 veckorna har det varit sjukt mkt annat att göra, detta pga vi hade en stanceträff i samband med gatebil mantorp. Detta krävde mycket tid och fokus för att genomföra så tiden har bara försvunnit från bilen, sedan har de varit massa o organisera efter träffen med så först nu egentligen har de lugnat sig och jag känner att jag nu kan fokusera på bilen :). Jag har självklart försökt rådda i så mkt jag kunnat under tiden, mesta delen av detta har varit triggern och svänghjulet som är hos Franzen på specialsvarv. Vi har efter lite bollningar kommit fram till en bra lösning angående trigger montage och mått, inom de närmaste 2 dagarna är de troligen klart:)

Då kan jag ta mig ner till janne i lindome och lämna in vevaxeln, svänghjulet, kompressor remhjulen och svängdämparen för balansering. när dessa saker är tillbaka kan motorbygget fortgå!

Min Megasquirt box är även iväg skickad på omlödning för att kunna köra med denna triggern och wasted spark tändningen, så denna kommer förhoppningsvis tillbaka nästa vecka så jag kan förbereda kabel dragningen innan karossen kommer!

Men Här kommer lite bilder och info:)

Image
Stack upp till PRD och plockade ner framvagnen får att de ska kunna komma igång med främre coiloverna :)

Image
Sakerna nedrivna

Image
Ja bara suktar efter att fÃ¥ attackera karossen sÃ¥ fort den kommer tillbaka :) När jag lämnade stället så började mattias att korta coilover sleeven, sedan var de bara o vänta på uppdatering från han ;)

Image
Iväntan på svänghjulet så tog jag och gjorde rent blocket och började pilla med kolvarna för att kunna stoppa i dessa :)

Image
Efter en lugn o metodisk stund så var alla ringar på plats och nu är de bara pilla dit stakarna och sedan få dit knasterna så kan jag stoppa i grejjerna i blocket :)

Image
Sedan damp de ner en bild ifrån prd idag, den blev låååg :D gött är de, här är karossen dessutom utan motor så de kommer gå att köra lagom lågt sen :)

Där är väl egentligen var ja är just nu, imorgon kommer de finnas tid för mera framsteg. hörs kanske imorgon då!

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [26/6 update]

Postby Hpaddict » Fri 29 Jun, 2012 22:22

Update 29/6

Tjenare

Idag har jag några snabba saker o uppdatera om, så här kommer en snabb uppdatering:)
Ber om ursäkt för kvaliten på bilderna då de e tagna med mobil...

Image
Dagen började med att Franzen på Specialsvarv.se ringde o sa att svänghjulet var färdigt, så när ja sluta jobbet tittade han förbi med svänghjulet och jag tackar enormt för hjälpen och jag är väldigt nöjd med jobbet:)

Image
Det han har gjort denna gången är att sätta fast denna triggerplattan på rätt ställe och helt centrerad, så nu ska ja bara dubbel kolla så den går fritt i min gamla motors sprängkåpa då den är likadan. Om den då passar som den ska så kan jag dra till janne på lindome motorrenoveringar för att få allt balanserat! gött är de

Image
Fick sedan en erotik bild ifrån PRD igen där de visar hur hjulhusen börjar ta form, riktigt nice är det:) känns som ja gjorde helt rätt val att låta proffs göra dessa uppgifterna. detta är nått jag vill klara av i framtiden men vet mina begränsningar just nu, men att lära mig svetsa står högt på att göra listan :) Tack så mkt mattias för ett grymt jobb!

Det var vad jag hade att uppdatera om just nu, imorgon bär det av till Gröndal för att kika swedish power drift series och följa limmets framtåg:) Hörs av på söndag med nya framsteg förhoppningsvis!

Ha de gött så länge

Mvh Stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [29/6 update]

Postby Hpaddict » Sun 08 Jul, 2012 22:27

Update 8/7

Tjenare

I torsdags på dagen ringde PRD och gav mig ett efterlängtat besked att bilen är klar! Blev sjukt peppad och drog direkt efter jobbet för att hämta upp pärlan, gick igenom ombyggnaden lite och sedan var de bara o lasta o dra den till garaget :) Men eftersom jag hade en lägenhetsvisning direkt efter så försvann lite tid där o en massa annat, men här kommer en uppdatering iaf:)

Image
Den är äntligen hemma igen:) Testade justera ner coilsen lite blev gött! går dock o skruva ca 4 cm till bak i fram är de dock max(utan motor).

Image
Tuck in;)

Image
Tanken är väl att jag ska köra ungefär såhär lågt får testa mig fram lite då jag tycker de såg rätt gött ut med tuck in ;)

Image
Hjulhusen blev goa som f-n, ska finas till lite och sedan lacka motorrummet :) kommer bli fin fint!

Image
Markfrigången är inte enorm kan jag säga ^^ men de ser ju ändå ut som ja får gå upp ca 2 cm för o kunna ha styrvinkel ;)

Image
efter lite undersökning av chassit så upptäckte jag lite fel på cambern och upptäckte då att de skiljer sig lite i 2 mått på ombyggnaden av coiloverna fram så jag har lämnat in dom för att dom ska göra om de så hoppas få tillbaka dom imorgon på måndag :)

Image
Riktigt korta fjäderben nu när man lyckas få ut hela stötdämparen o allt me denna markfrigången :D

Image
Sedan hade jag ju som sagt fått tillbaka svänghjulet men upptäckt att distanserna var för tjocka så den gick i blocket med tänderna och att trigger punkterna inte kom riktigt centrerat över hålet men med en uppsättning nya distanser av Anders på Specialsvarv så var allt frid o fröjd igen ;) Dock blev bultarna nu för långa så ja måste lösa kortare sånna innan ja kan dra till lindome o lämna in sakerna :)

Image
Känns iaf j#$%&a gött o se bilen på sin plats igen och nu är de dags för högväxel deluxe :)

Det är läget just nu, imorgon ska nya bult lösas och bilen ska packas med grejjerna så jag kan dra direkt efter jobbet o lämna grejjerna :) känns som de f-n e dags för de! se till o hålla mig i schack så ja inte blir oproduktiv nu utan håller igång;)

vi hörs av imorgon me mer framsteg!

ha de gött så länge

mvh Stångberg

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [8/7 update]

Postby Mr-sportline » Mon 09 Jul, 2012 00:09

Går ju bra för dej!
Ett jäkla jobb du lägger ner.

Är det något du gjort med stagen i bakvagnen när däcken är rak trots att bilen är så låg?

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [8/7 update]

Postby RS 1800 » Mon 09 Jul, 2012 20:37

Har du några bättre bilder på hjulhusen?
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [8/7 update]

Postby Hpaddict » Wed 11 Jul, 2012 08:01

Mr-sportline wrote:Går ju bra för dej!
Ett jäkla jobb du lägger ner.

Är det något du gjort med stagen i bakvagnen när däcken är rak trots att bilen är så låg?


Tackar :) Däcken är inte raka, de har ganska rejäla mängder camber;)

på vissa av bilderna står hjulet i hjulhusen bak också vilket minskar cambern ;)

RS 1800 wrote:Har du några bättre bilder på hjulhusen?


De syns på kommande update

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [10/7 update]

Postby Hpaddict » Wed 11 Jul, 2012 08:07

Update 10/7

Tjenare

Jag testar o köra video uppdateringar när jag hinner med dom från o med nu :)

här är dagens:)
https://vimeo.com/45557225

Under de 2 sista dagarna har jag monterat dit coiloverna efter omsvetsning justerat höjden på dom och kontrollerat cambern, sedan har jag samlat ihop grejjerna som ska iväg på balansering och lämnat in dom.
sedan har jag monterat ihop kolvarna, stakarna och sedan stoppat i dom i blocket :)

Sedan valde jag att slänga i blocket med lådan på för att kunna mäta in kardanen och se till att växellänkaget får den plats den behöver i kardan tunneln ;)

Ikväll fortsätter jag så håll utkik för mer uppdateringar!

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [10/7 update]

Postby Hpaddict » Mon 16 Jul, 2012 23:43

Update 16/7

Tjenare

Tillbaka efter en kanon helg på Gatebil Rudskogen, trött som få men sjukt nöjd med hur helgen har varit då man intervjuat självaste mad mike och varit ute på banan och fotat o fiimat för oss själva här på Dailyfresh:) Besvikelsen av att inte ha klart bilen finns helt klart i bakhuvudet och jag känner verkligen att det måste ske mer grejjer nu, så till o med idag på zombiedagen nr 1 så drog ja en sväng till garaget för att kunna göra en mätning av kardanen:)

Image
slängde mig in under bilen och lossade stödlagret och den bakre hardyskivan så jag kunde få ner kardanen och få på den gamla moddade som har trasiga splines, var tvungen o dubbel kolla eftersom han som hade denna kardanen inte körde original motorfästen. men de såg rätt ut så jag tog ner den igen hittade mitt original och tog dom med med mig :)

Image
Motivationen är på topp, så nu kommer de bli fullt ös medvetslös så fort de finns tid o meka och de ska ja se till att de finns :)

Image
Imorgon ska ja försöka hinna förbi spalding här i gbg för att lämna in kardanen ;) kommer bli bra de här!

Under dagen fick jag även ett samtal utav janne i lindome angående balanseringen och stiftningen av kopplingen, allting går enligt planen och allt verkar vara i bra balans redan innan. de enda som blir ändring på är att han ska göra en styrning för kompressor hjulen då det inte finns det just nu.

Så förhoppningsvis är grejjerna klara där nere i veckan så kan motorn börja ta form ordentligt :)

nu måste ja sova så ja orkar med morgondagen! ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [16/7 update]

Postby Hpaddict » Tue 24 Jul, 2012 22:58

Update 24/7

Tjenare

Idag blev de garage i vanlig ordning, har varit borta ett par dagar förra veckan så de försvann lite tid där. men här kommer iaf en update om vad som hände idag :)

Image
Började med att hänga på vattenpumpen temporärt för att se utrymmet ja har o spela på med kompressorn :)

Image
ser bra ut med utrymme:)

Image
Fick hjälp av ankan att hålla kompressorn för att mäta lite och de ser bra ut, de enda problemet ja har egentligen är motorfästet som ja misstänkte.

Image
Som ni ser här så tar baken av kompressorn i redan utan en anslutning ;) så det får bli till att göra en platta som går över motorfästet och sedan bygga in motorfästet i denna plattan. påså vis får ja de tomt bakom kompressorn och kan då enklare bygga en insugsanslutning till kompressorn :)

Image
Line open ser ganska lovande ut men kan inte säga bu eller bä förrän veven sitter där med kompressorhjuls distansen o de :)

Image
Efter detta pillet så tog ja o rensa bort den gamla härvan som gick ut till spridarna och det då jag kommer dra om detta pga motorn ser lite annorlunda ut :)

Image
Tog o märkte upp kablarna och ledde ut den fint o försiktigt , nu ligger den här o inväntas att monteras på motorn igen eller säljas vidare :)

Image
Sedan klättra jag upp i pallstället och monterade bort oljefilterhuset från den gamla motorn då jag inte vill köra värmeväxlare utan vill köra oljekyl :)

Image
Satte bara upp den på blocket för att va säker på att de e samma och ja det var de :) kommer bli fint detta!

Image
Det var väl egentligen de som blev gjort idag, förhoppningsvis får jag lite tid över att pilla vidare imorgon också :)

Tiden är ganska knapp om dagarna så varje chans måste ta tillvaras på så denna bilen rullar på rudskogen september!
Imorgon ska jag förhoppningsvis hämta upp min vev osv hos janne i lindome och då kunna förbereda att bygga ihop motorn i helgen :)

Vi hörs förhoppningsvis imorgon igen!

hade gött
mvh stångberg


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests