Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/12 update]

Postby Hpaddict » Thu 03 Jan, 2013 02:25

Update 3/1

Här kommer en liten uppdatering för er som är intresserade av vad som händer med bilen :), jag ska se till att vara lite duktigare på att uppdatera nu så jag håller erat intresse uppe att följa bygget :)

Här är dagens arbete iaf:

Image
Bilen blir bara tommare o tommare i folks ögon;) men i mina ögon närmar det sig en driftingbil av rang ;) Buren är i det närmaste klar, jag har mac-p stagen fram till tornen kvar samt snesträvan i huvudbågen.

Image
Så dagens arbete var att få dit mac-p stagen, det blev en hel del kapande och slipande men till slut var de bägge inpassade precis som ja ville ha de;)

Image
Blir lite o bygga igen sen för att få det tätt in emot kupen ;)

Image
högra sidan blev det såhär :)

Imorgon tänker ja slipa in huvudbågens snesträva, få tag i 1mm plåt, förstärka lite i bagaget för att sen kunna svetsa fast rören jag slipat in mellan tornen ibak. så imorgon kan ni förvänta er en update sent på kvällen :)

/Stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [3/1 update]

Postby Hpaddict » Fri 04 Jan, 2013 02:55

Update 4/1

Dagen började med att åka och utföra lite ärenden samt jaga rätt på ett stycke plåt för att kunna svetsa igen alla hål som finns i baksätesplåten så det blir helt avskiljt från kupén;) Fick tag på grejjerna och drog igång med jobbet :)

Image
Skar ut en passbit för att täta hålet som är mellan bagaget och kupén, sedan slipade jag rent och punktade dit den;)

Image
Sedan gjorde jag det samma i hatthyllan punktade upp den och sedan satte jag igång med svetsen;)

Image
Svetsa, svetsa och svetsa lite till ;) Det tar sin lilla tid men det blir bra :)

Image
Gjorde även passbitar till genomförningarna som finns original för kablarna och svetsade igen alla småhål jag kunde hitta ;)

Image
Såhär blev det i hatthyllan:)

Det var vad som blev gjort idag, imorgon blir det fortsatt svetsande i hatthyllan då det är en del småhål samt passbitar som ska dit för att det ska bli tätt ;)

Hörs imorgon

Mvh Stångberg

Mercmedes
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Tue 10 Jun, 2008 18:01

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/1 update]

Postby Mercmedes » Sat 05 Jan, 2013 02:15

vilken motor kommer oljefilterhuset från??

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/1 update]

Postby Hpaddict » Sat 05 Jan, 2013 02:31

Mercmedes wrote:vilken motor kommer oljefilterhuset från??


m103 motorn kommer den ifrån, det är 2.6an jag har tagit den ifrån ;)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/1 update]

Postby Hpaddict » Sat 05 Jan, 2013 02:31

Update 5/1

Tjenare

Idag blev det fullt ös i garaget igen, det fortsattes med att göra bagageutrymmet helt avskiljt från kupen, blev först lite resor för att få tag i mer gas samt kolla över vem som kan leverera plast rutor till bra pris. Svårt o hitta bra priser i göteborg verkar det som, men har hittat en leverantör som har vettiga priser hem till dörren :)

När jag och ankan skulle dra igång me svetsningen så kikade vi lite på bakrutan och tänkte den kanske bara sitter med listen, sagt och gjort så började vi pilla bort listen för att kunna få bort rutan och på så sätt underlätta jobbet enormt mkt ;)

Image
Efter lite pill så var både rutan och bagageluckan borta, blev något lättare o jobba kan ja säga ;)

Image
Tog därför tillfället att snygga till fogarna på hatthylle plåten samt svetsade igen alla småhålen osv som fanns på ovansidan,

Image
Sedan var det dags att täcka över dessa på nått vettigt sätt,

Image
Fick bli att bygga över dom med plåt så det blir helt tätt ;)

Image
Massa sliprester på dessa bilderna det är därför det ser ut som f-n :P men de sitter där och är tätt ;)

Image
Så nu är egentligen hela ryggplåten och hatthyllan tät in till bagaget, tog sin lilla stund att slipa in alla passbitar och svetsa dit dom kan jag säga men det blev bra:) känns skönt o ha det mesta gjort

Det var dagens arbete, imorgon tänker ja svetsa dit mac-p stagen och sedan bygga igen hålen som finns runt dessa rören. rören i bagaget kommer även dom svetsas dit.

jag måste också passa på o tacka ankan för all hjälp han bistår me under de senaste dagarna! ovärderligt är de:)

Hörs imorgon

Mvh stångberg

123killer
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Tue 30 Jun, 2009 20:49
Location: umeå

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [5/1 update]

Postby 123killer » Sun 06 Jan, 2013 00:29

Riktigt fränt blire
w123 -79 om606 mynä 600hk

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [5/1 update]

Postby Hpaddict » Sun 06 Jan, 2013 03:50

Update 6/1

Dagens arbete innehöll bara med kapa o svetsa det verkar aldrig ta slut känns de som :P Men det är skönt att det snart är till sin ände så motorn osv kan få uppmärksamheten som den behöver :) men här iaf vad som gjordes idag

Image
Blev lite extra rostlagning i fönsterkarmen ibak pga det blivit lite rost under listen, så slipade bort all rost och bygge upp lite med svets och jämnade till det då blev de fint ;) sedan var ja iväg o skaffa mig lite rostskyddsprimer som jag lade på över alla rena plåt ytor

Image
Sedan var det bara o hugga in på att få mac-p stagen svetsade på plats, så fick borra lite hål i bilen för att kunna komma åt och svetsa;) Det var inte dödslätt o svetsa dessa stagen kan jag säga men är nöjd trots omständigheterna

Image
Såhär ser det ut på vänstra sidan, fick inga bra bilder på de vinklarna så detta får duga :) sedan är det ju inte svetsporr överallt ;)

Imorgon är tanken att svetsa igen alla hålen som gjordes för att få dit mac-p stagen men det verkar snålt med gas då de e ytterst lite kvar i tuben nu. får se om de går o fylla imorgon annars får de grejjerna vänta till nästa vecka :)

Ha de gött så hörs vi imorgon

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [5/1 update]

Postby Hpaddict » Sun 06 Jan, 2013 03:51

123killer wrote:Riktigt fränt blire


Tackar så mkt :) kul att folk kollar i tråden :D

mvh stångberg

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [6/1 update]

Postby speeds_ » Sun 06 Jan, 2013 19:54

Fasiken va du sliter, grymt mårten! :-)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [6/1 update]

Postby Hpaddict » Sun 06 Jan, 2013 21:07

speeds_ wrote:Fasiken va du sliter, grymt mårten! :-)


Mja dags att de börjar hända lite ;)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [6/1 update]

Postby Hpaddict » Sun 06 Jan, 2013 21:21

Update 6/1

Idag så tryckte jag bort larmet på mobilen och vaknade 1400 så det blev lite dåligt med tid att göra någonting på sista dagen här på semestern, men ibland behöver man sova ut och det skadade inte att göra de idag kan jag säga :)

Men jag drog ner en sväng och pillade lite ändå, mycket städning fick de bli iaf:) men här är de lilla som blev gjort :


Image
Försökte ta en bild på mac-p stagen men de blev inge bra idag heller ^^. men man ser lite iaf

Image
Jag ville ha bort värmepaketet då de kommer ett eftermarknads av mindre storlek nu istället för att kunna få in ett burstag som går rakt över här istället :)

Image
Blev gött om plats när de försvann kan jag säga :D gött är de

Image
En ordentlig städning senare kan man ju faktiskt röra sig runt bilen utan att snubbla och bli hur skitig som helst :P


Det var egentligen vad jag hann med på min bil idag, syrrans bil fick lite uppmärksamhet innan besiktningen och sen drog ja hem för o ta en flöt kväll vid tvn o datorn ;) imorgon börjar jobbet igen, men tro inte att bygget står still för de.. ja ska göra mitt allra bästa för o hålla uppe detta tempot nu

Ha de gött

/ stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [6/1 update]

Postby Hpaddict » Tue 08 Jan, 2013 00:34

Update 7/1

Idag blev det fortsatt städande i garaget och sedan tog jag tag i att slipa in röret som går under instrumentpanelen mellan de bägge framsträvorna.

Image
Började med att slänga in röret som håller rattstången m.m så jag passade in stagen i mellan hållarna för rattstången;) blev gött tight där kan jag säga men de gick ;)

Image
efter lite slipande så satt röret där ;)

Image
Lite ålande och svetsande senare så satte den där den skulle :)

Image
Var lite svårt o komma åt på baksidan men löste sig när man tryckt in huvudet vid pedalerna ;)

Image
Testa o slängde in panelen snabbt bara för o motivera lite ;) kommer ju inte finnas allt för mkt extra grejjer här inne även när den är klar dock ;)

Det var dagens arbete iaf, imorgon blir det till att försöka svetsa igen hålen runt mac-p stagen som sagt ;)

Hörs imorgon

mvh stångberg

mercfreak
Medlem
Medlem
Posts: 67
Joined: Mon 11 Jan, 2010 13:23
Location: Karlstad

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/1 update]

Postby mercfreak » Tue 08 Jan, 2013 08:46

Gött med aktivitet i den här tråden igen! :-D kämpa på! ;)
Mercedes 320e Sportline
Mercedes 300ce 24v Sportline
Mercedes 220te

Vissa kallar det lyx, Mercedes kallar det Standard.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/1 update]

Postby Hpaddict » Tue 08 Jan, 2013 19:07

mercfreak wrote:Gött med aktivitet i den här tråden igen! :-D kämpa på! ;)


kul att höra :) får inte ofta svar här på mercedes forumet tyvärr ;)

de ska jag :)

mvh stångberg

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [7/1 update]

Postby @ndreas » Tue 08 Jan, 2013 21:07

Blir ju Fanimej avis på din energi i garaget.
Ser ut att bli en frän sidgåendes sak...
Keep it up...


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests