Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Thu 20 Nov, 2008 16:35

Kimpan_90 :

tackar så mkt :) jag fick ju kabeln för 50 kr komplett så de går nog inte få så mkt billigare;)

de samma

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Thu 20 Nov, 2008 23:01

Update 20/11

idag forsatte jag med elen, tog ur inredningen och stolen på förarsidan. lyfte på mattan och drog RCA kabeln ordentligt och snyggt, blev riktigt nöjd med resultatet ingen bild på detta dock. ska köpa mig högtalar kablar och passa på att dra dom nu när jag ändå har lyft på mattan ;) så det ska ja iväg och köpa i helgen tror jag :) ska även beställa säkringar och säkringshållare:)




Image
började med att ta bort den telefonen som är inbyggd i bilen, mycket kablar och en box som satt under baksätet.


Image
lådan var fast limmad vilket kändes lite tattigt, men jag fick ju iaf bort den till slut:) imorgon ska ja ta tag i att följa upp alla kablar så inget ligger och drar tjuvström sedan när jag har fått bort det, har varit med om ett liknande problem med en annan bil..


Image
Efter ett tag kom min polare med ett stegborr åt mig, som han köpte på jula åt mig :) så då fick jag hålet borrat och satte i kabelgenomföringen, blev ganska bra tycker jag :)


Image
drog sedan igenom kabeln och skruvade åt så att kabeln sitter fast ordentligt ;)


Image
såhär ligger kabeln för tillfället, kommer göra några uppfästningar så att kabeln ligger där den ska ligga sedan lägga på en skyddsslang så inte kabeln skaver i genomföringarna i golvet :)


Image
Någon som vill köpa en stationär telefon till bilen med handsfree och tillhörande kablar? ;)

det var vad jag fick gjort idag :) fortsätter med detta i morgon :)

mvh stångberg

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Merca-Hakan » Fri 21 Nov, 2008 00:15

du kan inte lägga kabeln i gömmorna där mercan har sina egna kablar då?
jag kanske inte fattar men de låter som om du tänker lägga den utanför kabeltunnlarna där. :wink:

när jag drog kabel samt lågnivån i min w124 220 så gjorde jag på samma sätt som du, tog ur halva inredningen typ för att gömma kabeln riktigt.
har kabel på 32 kvadrat eller vare kallas å den fick plats där i kabeltunnlarna eller vad man ska kalla det, ja där resten av kablarna ligger alltså.


edit; det är bra att du drar kablarna seriöst iaf.
det känns så mkt roligare å bättre på na vis å göra det riktigt, eller hur? :-)
Håkan -84

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Fri 21 Nov, 2008 00:20

Merca-Hakan wrote:du kan inte lägga kabeln i gömmorna där mercan har sina egna kablar då?
jag kanske inte fattar men de låter som om du tänker lägga den utanför kabeltunnlarna där. :wink:

när jag drog kabel samt lågnivån i min w124 220 så gjorde jag på samma sätt som du, tog ur halva inredningen typ för att gömma kabeln riktigt.
har kabel på 32 kvadrat eller vare kallas å den fick plats där i kabeltunnlarna eller vad man ska kalla det, ja där resten av kablarna ligger alltså.


edit; det är bra att du drar kablarna seriöst iaf.
det känns så mkt roligare å bättre på na vis å göra det riktigt, eller hur? :-)


jag har inte dragit färdigt kabeln helt än, kollat mest så att den var tillräckligt lång idag :) ska dra den i gömmorna i morgon om den får plats :)

ja de känns mycket bättre när man har dragit kablarna på ett ordentligt sätt, spec när man utbildar sig till elektriker som jag gör :)

mvh stångberg

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Merca-Hakan » Fri 21 Nov, 2008 00:25

jaha se där.. =)
ja du klarar dig väll lätt på den där kabelstumpen du kom över så att säga :lol: :wink:
vad hade du tänkt å ha där batteriet satt fast istället då?
Håkan -84

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Fri 21 Nov, 2008 10:16

Merca-Hakan wrote:jaha se där.. =)
ja du klarar dig väll lätt på den där kabelstumpen du kom över så att säga :lol: :wink:
vad hade du tänkt å ha där batteriet satt fast istället då?


jao den bör räcka tror jag :)

jag har tänkt att jag ska flytta upp spolarvätskebehållaren där och få bort lite som tar utrymme i motorrummet där :)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Mon 24 Nov, 2008 13:30

Update 24/11

i helgen har jag iaf fått lite gjort, har ju fallit snö här hemma så va ute o sladda lite ;) inte me mercan utan me morsan galant :P kryckan ftw ^^.

de som har blivit gjort då ;)




Image
har fått ur alla sladdar och grejjer till telefonen nu, såhär ser paketet ut. tog inte så lång tid gick ganska smärtfritt :) någon intresserad, helt komplett luren är dock inte me på bilden ;)


Image
drog kabeln ordentligt nu när jag vet att den räcker :) blev riktigt snyggt och bra :)


Image
såhär kommer batteriet att sitta, fast i en batteri låda som jag kommer köpa på antingen jula eller biltema :) (kabeln isolerad i andra änden om någon undrar)

det var vad ja fick gjort i helgen, ska ut i garaget nu och pula lite kan bli så att jag åker o köper mig lite material för att bygga golvet i bak med ;)

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 24/11 Batteriflytt m,m]

Postby Hpaddict » Mon 24 Nov, 2008 23:00

Update 24/11

tjenare

idag var jag och inhandla lite saker till bagage utrymmet, köpte mig en batterilåda och en stor mdf skiva som ska räcka till golvet i bagaget och bandpasslådan ja ska bygga ;)


Image
mdf till bandpasslådan och till golvet i bagaget, samt en batteribox;)

det jag gjorde sedan var att fila lite på hur det ska bli i bagaget, sedan hur jag ska fästa batteriet i lådan och har kommit fram till lösningen farsan ska fixa 2 saker på jobbet imorgon så ja kan spänna fast batteriet i lådan;) sedan så måttade jag ut golvet, så imorgon ska jag såga ut den biten och passa in den, sedan ska ja få fast batterilådan och batteriet;)

mer kommer i morgon ;)

mvh stångberg

User avatar
LOP
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2319
Joined: Mon 24 Nov, 2003 22:51
Location: Västernorrland Sundsvall Stöde
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 24/11 Bagageplaner ;)]

Postby LOP » Mon 24 Nov, 2008 23:31

Nice :-D

Går det att få telefonen att fungara?
Vad är det för pris?
-74 Medlem #274
Ex 1st W115. 17st W123. 2st W124

Pajero 3,0 V6-92Image
E250TD-96Image

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 24/11 Bagageplaner ;)]

Postby Hpaddict » Tue 25 Nov, 2008 13:32

LOP wrote:Nice :-D

Går det att få telefonen att fungara?
Vad är det för pris?


tackar så mkt :)

ja telefonen fungerar fint :)

du har pm ;)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 24/11 Bagageplaner ;)]

Postby Hpaddict » Thu 27 Nov, 2008 00:02

Update 26/11

idag börja jag jobba lite med golvet i bagaget, jag tog och skar ut en bit som var fyrkantig och hade måtten över bagaget , utan försänkningarna på sidorna. sedan sågade jag ur den och måttade ut de hörnen jag behövde såga om för att få det att passa, så gjorde jag det och fick passformen ganska bra, har lite kvar att slipa på men det är ganska bra för en kväll :)



Image
sedan lade jag in den gamla lådan så jag hade lite uppskattning över hur mkt plats den kommer ta, kommer bli lagom cleant när lådan är byggd. och när jag sedan klär golvet och lådan i samma tyg, och satt fast brandsläckaren i baslådan och fäst baslådan ordentligt;)

sedan ska jag även sätta steget på undersidan av golvet med distanser, samt installera fläktar så jag får lite ventilation så steget inte blir för varmt :) kommer ta till kablarna ordentligt så ja kan lyfta golvet innan jag tar bort kablarna till steget.. men lite anpassning kvar för att få passformen på golvet helt bra ;)

har även borrat hålen för batterilådan och satt fast den, har lite pul kvar med den kvar dock innan jag har fått fastsättningen ordentligt ;) men imorgon tänkte jag smyga iväg o köpa mig all högtalar kabel jag behöver vilket kommer bli en del :P

men det va allt jag gjorde idag ;)

mer kommer i morgon.

mvh stångberg

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/11 Bagagebygge]

Postby -Mackan- » Thu 27 Nov, 2008 00:22

Det ser verkligen bra ut! Vad har du för bas och steg till bandpass bygget? Du får säga till när du är redo att sälja dragöggleluckan också :)

Dom skulle 400kr på Mercedes i Nyköping för en ny, sinnes. :shock:


Hur kopplar du laddningen till batteriet i skuffen?
Tror du att man får plats med en batterilåda till batteriet i motorrummet också? :-)

MVh Markus
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/11 Bagagebygge]

Postby Hpaddict » Thu 27 Nov, 2008 00:30

-Mackan- wrote:Det ser verkligen bra ut! Vad har du för bas och steg till bandpass bygget? Du får säga till när du är redo att sälja dragöggleluckan också :)

Dom skulle 400kr på Mercedes i Nyköping för en ny, sinnes. :shock:


Hur kopplar du laddningen till batteriet i skuffen?
Tror du att man får plats med en batterilåda till batteriet i motorrummet också? :-)

MVh Markus


tackar :)

jag har en kicker comp 10 " som kommer drivas av ett carpower 4/100w steg som jag bryggar 2 kanaler så jag får 320 wrms på basen i 4 ohm ;)

jag glömde att kolla efter den igaraget idag ska göra det när jag kommer ut i morgon jag lovar :)

ja det var dyrt!

jag har dragit en 50mm2 kabel genom bilen och använder den som batteripol i fram där generatorns laddning går på, så går den genom kabeln bak till batteriet;)

tror det kan bli svårt att få plats med en, men inte omöjligt kan kolla det imorgon också :)

mvh stångberg

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/11 Bagagebygge]

Postby -Mackan- » Thu 27 Nov, 2008 00:46

Kanske är snyggt att täcka batteriet i motorrummet också, jag menar en batterilåda kostar inte många 10'or. Det kommer nog låta skit bra! Har du någon beräknar lådan åt dig då? Eller förstår du dig på ett sådant räkningsprogram? (Själv gör jag det inte :lol: )

Mvh Markus

Hpaddict wrote:
-Mackan- wrote:Det ser verkligen bra ut! Vad har du för bas och steg till bandpass bygget? Du får säga till när du är redo att sälja dragöggleluckan också :)

Dom skulle 400kr på Mercedes i Nyköping för en ny, sinnes. :shock:


Hur kopplar du laddningen till batteriet i skuffen?
Tror du att man får plats med en batterilåda till batteriet i motorrummet också? :-)

MVh Markus


tackar :)

jag har en kicker comp 10 " som kommer drivas av ett carpower 4/100w steg som jag bryggar 2 kanaler så jag får 320 wrms på basen i 4 ohm ;)

jag glömde att kolla efter den igaraget idag ska göra det när jag kommer ut i morgon jag lovar :)

ja det var dyrt!

jag har dragit en 50mm2 kabel genom bilen och använder den som batteripol i fram där generatorns laddning går på, så går den genom kabeln bak till batteriet;)

tror det kan bli svårt att få plats med en, men inte omöjligt kan kolla det imorgon också :)

mvh stångberg
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/11 Bagagebygge]

Postby Merca-Hakan » Thu 27 Nov, 2008 02:31

tänk du köra utan reservhjul?
Håkan -84


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests