Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 03 Mar, 2013 15:03

Marie wrote:
Hpaddict wrote:Just w8 n see ;)

Mvh stångberg



Vad menar du?
Det där var bra kryptiskt.

Tänker du gå till sjöss med en Volkswagenmotor? :scratch:


hehe kunde man nästan tro va :D

vic viper wrote:Han kanske ska konvertera till högerstyrt :)

De hade varit gött onödigt ;) hehe

torake wrote:Marie kan inte engelska. På tyska stavas det "see". Om jag har rätt uppfattning om herr stångberg så uppskattar han nog inte humor av den här typen så låt oss hålla hans tråd ren. Även om det inte skulle skada med lite utförligare beskrivningar av detta förträffliga bygge :!:


hehe vad är det för uppfattning?:P
menar du lite mer utförligt varför jag gör vissa grejjer eller hur menar du?:)

peewee wrote:ska vi göra en wild gissning.stående pedaler..vad vann jag?


Hehe Inget det blir hängande pedalställ ^^

Mvh stångberg

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby Marie » Sun 03 Mar, 2013 15:15

Hpaddict wrote:
Marie wrote:
Hpaddict wrote:Just w8 n see ;)

Mvh stångberg



Vad menar du?
Det där var bra kryptiskt.

Tänker du gå till sjöss med en Volkswagenmotor? :scratch:


hehe kunde man nästan tro va :D



Ja vad ska man tro när du skriver nåt kryptiskt med W8 och See?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby Mimmi » Sun 03 Mar, 2013 17:07

Hej!

Jag ser att Du skall montera en elektrohydraulisk servopump. Jag undrar hur Du skall få signal till denna, dvs när den skall börja arbeta?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby vic viper » Sun 03 Mar, 2013 17:23

En sådan äldre pump kopplar man för att starta med motorn sen går den hela tiden.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby Mimmi » Sun 03 Mar, 2013 17:28

Aha! Tack! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/3 update]

Postby Hpaddict » Tue 05 Mar, 2013 00:24

Update 4/3

Tjenare

Update från helgen och lite annat ;)


Image
Från helgens gips byte i garaget, samt Victor hjälpte oss att flytta dörren och rickard koppla om belysningen! grymt stort tack till er gubbar hade inte gått utan er!

Image
Kommer bli många gånger man går fel här kan ja säga ;)

Image
BLev j#$%&a gött me den nya gipsen, så när de kommer färg på detta kommer de bli hur gött som helst :)

Image
Göööött

Image
Sedan var jag förbi Specialsvarv och hämta mina ok som han har renoverat så fint åt mig, eftersom alla kolvar var erroderade så har han polerat upp de i svarven samt svarvat 4 st nya kolvar då de var skrot.

Image
Blev kanon bra, Enormt tack till Anders på Specialsvarv.se! Kontakta han om ni behöver hjälp med bussningar, bromsrenoveringar eller special lösningar. Han löser de!

sedan var jag förbi streetperformance och snackade ihop lite grejjer som kommer beställas under veckan så det är mycket gött på gång in i bygget nu kan jag säga ;)

Återkommer med mer info imorgon!

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [4/3 update]

Postby Hpaddict » Tue 12 Mar, 2013 23:03

Update 12/3

Tjenare

Efter en vecka av förkylning, släktbesök och massa annat så var jag i garaget idag. Dåligt tempo var bara för namnet idag men ja försökte pilla me lite smått iaf :) Var förbi streetperformance innan ja åkte till garaget iaf och där gjorde jag en ganska stor beställning på de som behövs för o få bilen klar innan de ska lackas, så förhoppningsvis landar dessa grejjerna i slutet av veckan/ början av nästa vecka :)


Image
De enorma framstegen idag var o rostskydda de öppna ytorna, plocka rent lite

Image
Jag gjorde rent styrservot lite och kikade över gängan för den pressade kopplingen ja behöver ner till styrsnäckan.

Image
Lossa även nipplarna på styrsnäckan för o kunna fixa slang kopplingar så ja kan slutföra fästet för servopumpen.

Imorgon kväll blir det Licens kurs för SBF drifting licens så kvällen försvinner till det imorgon, samt att på torsdag åker jag till skövde och kommer hem på lördag morgon så då blir de mek igen ;)

Tråkigt att tiden försvinner för mig men det händer saker ibland som man får prioritera före.

hörs av i veckan

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [12/3 update]

Postby Hpaddict » Thu 14 Mar, 2013 00:06

Update 13/3

Tjenare

Blev en snabb vända förbi garaget innan ja åkte iväg på licens kursen idag, var bara tvungen me tanke på att de nya skivorna hade anlänt på merceds ;)


Image
Hjullager fram och c32 amg skivor samma mått fast en grundare höjd på skivan som ska passa på 190an

Image
Upp med ett nav i skruvstädet och sedan på med skivan och oket, det verkar lira kanon :) måste bara dit ett par distanser från fästet på spindeln så kommer oket sitta kanon :)

Så de kändes skönt, nu måste ja bara lösa lite lack på grejjerna för o få ner skiten på backen så ja kan börja lira med allt annat på bilen. stor beställning lagd nu iaf så delarna ska börja trilla in redan under slutet på veckan men ja är inte hemma så ja kan hämta de:/ går o hämta på lördag när ja är tillbaka dock :)

Hörs av under helgen

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [13/3 update]

Postby Hpaddict » Thu 21 Mar, 2013 01:27

Update 20/3

tjenare

idag kommer en ganska så stor update om va som händer i garaget, har mycket på gång och motivationen är på topp :) Tiden har dock varit hårt åtstramad de sista men det är så ibland

Image
jag har kört iväg grejjerna som ska blästras nu och hoppas dessa kommer tillbaka så snart som de bara går då tiden rinner ifrån mig...

Image
Hämtade upp en del av sakerna från streetperformance också, vilket var mitt pedalställ som tyvärr visade sig vara en rejäl tanke vurpa ^^

Image
Köpte mig ett hängande men tänkte mig inte för , så de visade sig självklart vara så att rattstången är ivägen ^^pucko :P Efter massa måttande och funderande över o köra ett pedalställ med endast koppling och broms på så fick detta bli lösningen

Image
Att köra original pedalställ och modda dit en bromsvåg, det blir både billigast och minst modifikationer för de. Möjligt att ja köper en annan gas pedal men de återstår att se

Image
Sedan var henke nere en sväng i helgen och hjälpte till då blev det till o täta alla hålen i torpedväggen, endast de stora kvar som ska tätas nu, de andra ska användas. så nu inväntar ja lite delar innan ja kan svetsa igen de ;)

Image
Sedan stack jag iväg och letade efter slangkopplingar till mitt styrservo och pga ja måste placera bromsvågen där bromservot sitter original fick ja flytta styrservo pumpen då och den satt ju rätt bra här med ;)

Image
Fick modifiera fästet för o få dit kopplingarna men de blev gött tkr jag ;)

Image
Fick även till kopplingarna på styrsnäckan så nu är de bara o måtta slangarna och pressa dessa så är den biten klar iaf ;) men de löser ja när allt annat är på plats ;)

Image
Sedan har mina däck anlänt under veckan och lika så fälgarna för ett par veckor sen, har fipplat lite med upphängning och sånt så därför har ja hållt på bilderna lite ;)

Image
Här är iaf fälgarna som ja kommer rulla på till o börja med ;) 17x9 et20 med 215/40/17 på ;) blev riktigt go stretch

Image
Ibak blir det 235/40/17 på samma mått på fälgen , jag tror detta kommer bli riktigt bra när de står på backen och hjulupphängningen är på plats så de inte är tomt bakom:)

Image
hade en burk med plastidip hemma så sebbe testade att spraya fälgarna för o se hur det såg ut i vitt ;) tycker de ser rätt bra ut men tkr den andra finishen ser bättre ut faktiskt , va tycker ni?;)

Det var dagens uppdatering, imorgon fortsätter de så vi hörs då:)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/3 update]

Postby Hpaddict » Fri 22 Mar, 2013 01:19

Update 21/3

Tjenare

idag blev det en städning av garaget och sen en hel del mätande och funderande över hur ja ska göra med bromsanordningen. Det kom nämligen ännu ett bakslag idag angående broms vågen ja tänkte köra, den är nämligen 22 cm lång och går då inte in i utrymmet ja har o använda. så det kommer få bli en egen hållare och köra en justerventil på bakrekretsen för o få det ställbart, blir ju både billigare och lite smidigare tror jag :) Så jag räknade ut kolvarean och skickade till streetperformance så patrik fixar rätt cylindrar till mina ok, kommer bli kanon.

Efter detta så blev de dags o kika på lite behållare, så jag tog och löste det helt enkelt ;)


Image
Började kika på var ja ska placera expansionkärlet nu när hjuhusen är ombyggda, efter lite funderande så hitta ja denna placeringen som är väldigt lik original de ja var rädd för var att den skulle ta i huven men...

Image
Det gick fritt efter vi slängde på huven och kollade ;) KANON :P

Image
Gjorde ett fäste och borrade hålen så ja kunde bulta fast den, sedan svetsade dit det i hjulhuset;)

Image
På me lite primer och sen bulta dit den, blev ju riktigt bra de här :)

Image
Sitter ganska bra där får ja säga, kanske får lägga till en värmeplåt för o skydda från värme men det är ett senare problem;)

Det fick jag gjort idag, fick även besked att grejjerna kommer till blästraren imorgon. Har ja då tur kanske de kommer tillbaka till mig senare på kvällen vilket innebär att ja kanske kan få ner bilen på backen under helgen för ja kan då lacka alla chassi delar och sätta ihop de :) vore riktigt gött o få de gjort :)

Men imorgon har ja annat o göra om de inte blir så, så vi hörs imorgon!

ha de

Mvh stångberg

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Mattileinen » Fri 22 Mar, 2013 14:05

Skulle gärna vilja se fälgarna i svart vs vitt då bilen är på backen, svårt att säga vad som kan tänkas passa bäst nu tycker jag :roll: :-)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hpaddict » Sat 23 Mar, 2013 02:16

Mattileinen wrote:Skulle gärna vilja se fälgarna i svart vs vitt då bilen är på backen, svårt att säga vad som kan tänkas passa bäst nu tycker jag :roll: :-)


Aah tror det gör en jädra skillnad också ;)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/3 update]

Postby Hpaddict » Sat 23 Mar, 2013 02:24

Update 22/1

Tjenare

Idag blev de ännu en sväng till Streetperformance för o göra lite genomgång av vad det blir för broms cylindrar osv , jädra krångel med utrymme kan ja säga ;) Men de ser ut o va löst nu, får se efter de kommer lite svar nästa vecka iaf :)

Sedan bar de av till garaget där jag lade ett par timmar på o slipa ner o snygga till massa svetsar o jämna till de så ja sedan kan få det snyggt innan slipgrunden och det läggs på ;)


Image
SLipa slipa slipa ;) men kmr bli fint sen ska ni se ;)

Image
Ibak så tog jag och slipade rent runt subframe infästningarna och lade några svetsar för o förstärka upp de hela lite ;) , så detta gjordes på bägge sidor :)

Det var väl egentligen det som skedde under kvällen, imorgon bär de av till garaget igen för att fortsätta ;) Hörs på kvällen med en uppdatering, ha de gött

Mvh stångberg

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/3 update]

Postby Mathias_ » Sat 23 Mar, 2013 09:41

bra kämpat, ser riktigt bra ut :-D
gilla fälgarna, men som sakt skulle vara skysst å se en helhets bild med både svart och vitt :)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/3 update]

Postby Mattileinen » Sat 23 Mar, 2013 10:21

Hej å hå!
Du ligger i! :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests