Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/3 update]

Postby Hpaddict » Sat 23 Mar, 2013 13:50

Mathias_ wrote:bra kämpat, ser riktigt bra ut :-D
gilla fälgarna, men som sakt skulle vara skysst å se en helhets bild med både svart och vitt :)


Tackar du :) Aah det kommer snart ;)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/3 update]

Postby Hpaddict » Sun 24 Mar, 2013 03:23

Update 23/3

Tjenare

Idag blev de garage igen och det var mycket slipande och svetsande som vanligt :P börjar nästan bli tjötigt nu ^^. men åtminstone går de framåt och ja börjar se slutet på det här svetsandet :P


Image
Började dagen med att slipa rätt benen på servopumps fästet, efter en liten stund så stog de bra så jag svetsade fast det ;)

Image
Blev ju smutt de där :)

Image
Sedan lades resten av dagen på att svetsa igen massa hål ja fått göra för o komma åt o svetsa buren ;) Men nu är de gjort så de känns gött :)

dagens arbete imorgon så fortskrider arbetet :)

Hörs då

MVh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [23/3 update]

Postby Hpaddict » Wed 27 Mar, 2013 00:31

Update 26/3

Tjenare

Det har varit mycket annat de senaste dagarna men det har iaf trillat in lite delar, och imorgon hoppas jag kunna hämta ut lite mer grejjer som ja kan få dit innan lack;)


Image
En stycke paket innehållande:

Image
Plastrutor runtom , förutom framrutan då såklart ;)

Image
Peder Testar Slidern :P

Image
Sedan trillade snapoffen in från streetperformance så ja monterade ihop det så ja vet hur mycket jag måste korta sparco navet för att få den på rätt längd för mig när jag kör ;) kommer bli en hel del som försvinner men de kommer bli bra ;)

Det var egentligen de ja hade o komma med :) imorgon ska de bli effektiva timmar i garaget ;) så håll utkik!

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [26/3 update]

Postby Hpaddict » Thu 28 Mar, 2013 00:33

Update 27/3

Tjenare

Idag blev det mek lite senare pga ett möte, men efter det så högg jag tag i att korta ner mitt rattnav samt lite andra grejjer som ja inte kommer avslöja riktigt än ;)


Image
Utgångs objektet vilket är ett Sparco rattnav för de som undrar ;)

Image
Kapade av "benen" och sedan slipade den slät, sedan lade jag till ett par bitar plattjärn som var lagom distanser för att få ratten där ja vill ;) Efter j#$%&a nogrann mätning så vågade ja punkta dit den för att sen kontroll mäta

Image
Efter det blev det helsvetsat och till snyggat sedan satte ja ihop snapoffen och satte upp den i bilen och slängde in sätet för o testa hur den hamna, och de blev precis som ja ville ha de, riktigt gött!

Image
Lite porrigt är de allt ;)

Självklart ska navet lackas på nytt efter svetsandet ;)
inte så värst intressant update men de är för ja inte vill avslöja de ja gjorde idag förrän de e klart, så stay tuned så kommer de mer updates under veckan.

Hörs imorgon

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [27/3 update]

Postby Hpaddict » Sat 30 Mar, 2013 01:41

Update 29/3

Tjenare

Händelserika dagar har det varit med mycket lackande och fixande, skönt o se saker ta form o känna att ihopmonteringen påbörjas inom ett par dagar vilket är sjukt gött!

Det jag inte avslöjja i förra var ett färgval som ni nu kommer få se i denna update, Haters gonna Hate de lovar jag ;) Men ja tycker de ser riktigt fräscht och gött ut och skiljer sig lite från mängden :)


Image
Jag var ute efter en färg som ska finnas som ett tema på bilen och sticka ut lite och efter lite snack mellan gubbarna i garaget så köpte ja mig en burk Mintyfresh och testade på buren och ja måste säga att ja är ritkigt nöjd ;)

Image
När färgvalet var bestämt så valde ja att lacka om stagen till bakvagen också, sagt och gjort var bara o matta ner dom och köra på ;)

Image
Blev riktigt gött tycker ja :) dessa kommer synas bakifrån därav att ja lägger lite tid på detaljerna här ;)

Image
Efter ja svetsat igen misstaget ja gjorde på länkarmarna så rostskyddade jag dom och subframen helt sedan var det dags för lite lack, drog därför ner och köpte samma kulör som ja har på blocket och började lackera

Image
Tyvärr tog lacken slut så jag fick bara till ett lager på subframen och länkarmarna så jag får helt enkelt vänta tills tisdag då lackman har öppet igen så ja kan köpa 2 burkar till och lacka det ordentligt

Image
Lade även till denna detaljen i subframen då denna också syns bakifrån på min bil ;) Lite överdrivet men va f-n ja gillar detaljer :D

Image
Även navet fick lite ny lack efter ombyggnaden

Image
Sedan fick jag hjälp av peder och Epsi att hålla i mitt block medans ja bultade om detta, som ni ser på denna bilden så satt motorstativet fast i tråget me en av fästena och de kan ju inte sitta där när ja ska börja montera ihop motorn så den fick flyttas om

Image
Efter lite pillande var de gjort, nu ska ja nog våga lägga i veven utan att va allt för rädd för att de ska falla ^^. TUUUNG sexa detta ;)

Image
För o få bort tråget rekommenderar ja inte en fast nyckel iaf ^^skruvdragare med 10ans hylsa är kanon , de e fucked up många m6or asså ;)

Image
Tryckte sedan ur kolvarna för o smörja om dessa på nytt då de suttit i lite länge, tar hellre de säkra före de osäkra när ja ändå gör de :)

Image
Blocket ska få en rengörning efter allt damm osv för att sen smörjas upp och få tillbaka sina kolvar och vev m.m ;)

Det är vad jag har gjort igår och idag iaf, nu blir det elmia mässan under morgondagen så det blir väl inget gjort imorgon utan på söndag blir det nya tag och likaså på måndag :) Hörs av då!

Se nu till och kolla in Garagepolarens bygge på elmia i hall A , En Matt grå Toyota gt86 med riktigt go stance;)

Ha de gött

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [29/3 update]

Postby Hpaddict » Mon 01 Apr, 2013 02:28

Update 31/3

Tjenare

Idag blev det lite mer sovt än de var tänkt ;P innebar att ja kom sent till garaget men så får de vara nångång ibland då man behöver sova ut ;) Well när ja väl kom till garaget så fyllde ja på att göra listan och körde på;) Började med att avmaskera stagen och montera ihop dom igen och de blev riktigt bra faktiskt, glömde dock ta bild på detta :/

Sedan var de dags för nått ja har längtat efter länge :)


Image
Motorn! Äntligen dags för den ;) Jag började med att packa fram alla grejjer till motorn och rada upp dom på bordet ;) Sen var de bara o hugga in :)

Image
Började med att göra rent blocket ordentligt, sedan göra rent kolvarna riktigt ordentligt och sedan smörja in dom med olja

Image
Fick sedan hjälp av Epsi att få i kolvarna i blocket igen, de gick smidigt och blev bra :)

Image
Sedan var det dags o pilla i mina oljesprut efter lite rengörning

Image
Efter en nedslipning av min 10as hylsa så gick det att dra åt dom då det är ritkigt tight mellan hylsan och oljesprutkanalen, alla gick på plats fint o smärtfritt

Image
Sedan var de dags o pilla dit lagrena fint inoljade och på rätt ställen me rätt tolerans

Image
Fram med veven och ge den en rejäl rengöring för att sedan smörja in den med olja också.

Image
Sedan dit med axiallagrena och sänka ner veven försiktigt med hjälp av epsi återigen ;) Sedan dra överfallen försiktigt då ja inte har momentnyckeln hemma förrän tisdag.. och efter en stund så var alla överfallen med lager på och stakarna med lager lika så :) Allt glider runt fint och blev riktigt bra :)

Så det var vad ja fick gjort idag, imorgon blir de till o göra rent tråget och montera vevaxeltätningarna och de ja kan få dit innan ja behöver moment nyckeln, sedan ställa undan den tills tisdag då ja förhoppningsvis får moment nyckeln sen kan de fortskrida med allt de andra ;)

Hörs imorgon

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/3 update]

Postby Hpaddict » Mon 01 Apr, 2013 23:19

Update 1/4

Tjenare

Idag blev det garage återigen och detta är vad som blev gjort ;)
Image
Efter en riktigt segstartad morgon med förkylnings känsla ikroppen igen... så drog ja igång och ta bort isoleringen som satt runt de gamla värmepaketet

Image
Sedan Packade jag ner stagen då ja inte ville smutsa ner uniballsen innan de monteras med fett o allt ;)

Image
Jag tog sedan och satte mig o gjorde rent tråget noggrant för att sedan montera på det för o skydda motorn tills imorgon då ja förhoppningsvis får låna en momentnyckel;) då kan motorbygget fortsätta ;)

Image
Sedan tog jag plåten som sitter bakom motorn och högg tag i den för att fixa igen dom gamla genomförnings hålen då det blev annorlunda i år pga 24 toppen ;)

Image
Efter en stund var alla hålen som ska bort igen svetsade och nedslipade :) Jag gjorde även en plåt färdig för genomförningen för tanken original då jag ska sätta AN genomförningar där i veckan så den är färdig att svetsas dit när den är klar me kopplingarna :)

Det var det som blev gjort idag, sedan var de dags o dra hem o lägga beställning på de grejjerna som saknas till bygget :) Mycket på g hem nu!

Vi hörs imorgon me fler framsteg

Mvh Stångberg

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby Hellgren » Tue 02 Apr, 2013 06:16

Imponerande arbete du gör, alla tummar upp!

Schysst färgval också, nå mer detaljer som kommer gå i samma?
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby @ndreas » Tue 02 Apr, 2013 18:09

Kanonjobbat!

Keep it up!!!

Vänligen Andreas...

User avatar
Comadrin
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 03 Feb, 2013 08:33

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby Comadrin » Tue 02 Apr, 2013 20:00

Grym tråd, är mäkta imponerad av ditt arbete :)
CLK 55 AMG -00

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby Hpaddict » Wed 03 Apr, 2013 00:35

Hellgren wrote:Imponerande arbete du gör, alla tummar upp!

Schysst färgval också, nå mer detaljer som kommer gå i samma?


Tackar så mkt :) japp de kommer bli lite mer detaljer, återstår lite o se :)

@ndreas wrote:Kanonjobbat!

Keep it up!!!

Vänligen Andreas...


Tackar så mkt riktigt kul o höra:)

Comadrin wrote:Grym tråd, är mäkta imponerad av ditt arbete :)


Tack så mkt, de värmer!

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby Hpaddict » Wed 03 Apr, 2013 00:51

Update 2/4

Tjenare

Idag blev det full fokus på motorn efter att ja hämtat upp den kalibrerade dragskaftet, Ihop med lite verkstads manualer för motorn:) Då var de bara o dra igång och börja moment dra grejjerna och köra på :)


Image
Började med att dra ramlageröverfallen efter specifikation och moment ;) Sedan vidare på stakarna :) Efter det blev det till o sätta dit den bakre vevaxeltätningen med hållare m.m

Image
Sedan blev de till o slipa bort lite färg som hamnat på tätningsytorna emot blocket, var lite pill

Image
Men Carro hoppade in o hjälpte till :)

Image
Sedan var de dags o göra rent cylinder huvudet från olja osv

Image
Fram med toppen på bordet och göra rent den lite extra :)

Image
Sedan på med toppackningen och toppen:) Fick dock inga bilder på när jag drog åt toppen då jag var för koncentrerad för o tänka på att ta bilder :P

Image
Sedan när toppen var dragen så smörjdes kamaxlarna in och hydrauliska lyftarna smörjdes och stoppades i :)

Image
Kammarna lades i en och en och överfallen moment drogs i rätt ordning osv :) gick smärtfritt och fint :)

Image
Efter en stund satt alla överfallen där och de känns riktigt gött :)

Image
Alltid gillat hur motorer ser ut när de monteras ihop me fräscha grejjer :)

Image
Var tvungen o lägga på ventilkåpan för o få en känsla över hur de kommer se ut och ja tror de blir kanon ;) Va tror ni?

Tackar allihopa för hjälpen idag!

Det var vad som blev gjort, imorgon så fortsätter jag med att nolla motorn och lösa dit kamkedjan och allt som hör där till :) Hörs av imorgon

Mvh stångberg

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [2/4 update]

Postby vic viper » Wed 03 Apr, 2013 06:57

Sorry att jag inte hunnit höra av mig, har rövmycket att göra nu för tiden, men ser att du fick tag på momenten trots allt.
Kan SMS.a dig mitt nya jobbmobilnr så kan du få tag på mig dagtid, har sällan min egna mobil på mig.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [2/4 update]

Postby Hpaddict » Wed 03 Apr, 2013 07:39

vic viper wrote:Sorry att jag inte hunnit höra av mig, har rövmycket att göra nu för tiden, men ser att du fick tag på momenten trots allt.
Kan SMS.a dig mitt nya jobbmobilnr så kan du få tag på mig dagtid, har sällan min egna mobil på mig.


Lungt johan ja förstår de:) ah gör gärna de, de kommer säkert nån fråga här i dagarna:)

Med vänlig hälsning, stånberg

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/4 update]

Postby Hynboholm » Wed 03 Apr, 2013 10:00

Hpaddict wrote:Var tvungen o lägga på ventilkåpan för o få en känsla över hur de kommer se ut och ja tror de blir kanon ;) Va tror ni?


Jag är mer spänd på hur den kommer att prestera än hur den ser ut... :wink:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests