Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/4 update]

Postby Hpaddict » Mon 22 Apr, 2013 00:55

Update 21/4

Tjenare

Efter en heldag i garaget igen så är de dags för ännu en uppdatering :) Idag slutfördes de sista på bagaget och jag på började lite blandade grejjer, Fick mycket hjälp av Ankan idag och tackar nått enormt för de :)
Här kommer dagens bravader:)

Image
Efter en stund av svetsande o slipande så var bagaget klart, det blev helt okej tycker jag :)

Image
Lite renslipande så blev de bra :)

Image
Sedan var de bara o lirka ner tanken och börja filura lite på hur ja ska placera alla bränsle delar runt om i bagaget, tror mig ha en ganska bra plan för hur ja ska lösa de :)

Image
Sedan tog jag och svetsade dit huvudbrytar fästet som ankan gjorde snabbt åt mig :) placeringen blev bra eftersom vi stoppa i stolen och testa snabbt ;)

Image
Efter detta var de kylar fäste på tapeten så de var bara och bulta ihop motorn med växellådan och hänka i den för att kunna mäta rätt :)

Image
Där satt den fint tycker jag :)

Image
Hämta ner övre kylar plåten från pallstället och placerade kylaren där jag tänkt placera den, sedan kapade jag även av kylarlocket på kylet då jag inte ska ha det i min setup :)

Image
Såhär tight blir det med kompressor hjulet sen ;) TIght! :P

Image
När ja kikat en liten stund så har ja planen ganska klar för mig hur ja ska bygga fästet för kylet. först kommer de bli ett tvärstag utav fyrkantsprofil som ska svestas mellan rambenen

Image
Sedan kommer de byggas en bashbar innanför original frontbalk som är i ca 1cm aluminium så den tål en del skit den me kan ja säga :P

Image
När de var utrett hur de ska göras så måste ja ju skaffa material innan, så jag och ankan drog igång me att göra hållare för mina bromscylindrar :) En början iaf, ska självklart snyggas till och byggas hållare till den

Image
Här kommer den hamna ungefär :)

Det var en ganska produktiv dag idag får jag säga, känns skönt att allt flyter på och lösningarna går relativt snabbt o komma på :) Häng me nu under veckan så ska ni få se på stora framsteg ;) Jag lovar er!

sådär nu är de dags o sova, hörs imorgon!

Mvh stångberg

mel

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby mel » Mon 22 Apr, 2013 09:08

Tummen upp för din målmedvetenhet och uppfinningsrikedom.

Per

mercathomas
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 158
Joined: Tue 06 Nov, 2012 20:39

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby mercathomas » Mon 22 Apr, 2013 20:51

Verkligen tummen upp,, är inte speciellt intresserad av karossen 190 eller drifting byggen men den här tråden skall verkligen följas slaviskt i fortsättningen (hittade den idag :oops: ),, verkligen lycka till å kämpa på,, de blir verkligen fint!!! :-D :-D :-D

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby Mattileinen » Mon 22 Apr, 2013 21:10

Mmmm! Är inne å kikar här varje dag :-)
Vilket tempo du håller!

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby Hpaddict » Tue 23 Apr, 2013 00:11

mel wrote:Tummen upp för din målmedvetenhet och uppfinningsrikedom.

Per


Tackar :) kul att höra!

mercathomas wrote:Verkligen tummen upp,, är inte speciellt intresserad av karossen 190 eller drifting byggen men den här tråden skall verkligen följas slaviskt i fortsättningen (hittade den idag :oops: ),, verkligen lycka till å kämpa på,, de blir verkligen fint!!! :-D :-D :-D


Tackar så ödmjukast, kul att ni gillar bygget :)
ja ska kämpa på!

Mattileinen wrote:Mmmm! Är inne å kikar här varje dag :-)
Vilket tempo du håller!


gött de , ja jag försöker hålla uppe tempot nu så den blir klar i tid till serien drar igång :)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby Hpaddict » Tue 23 Apr, 2013 00:24

Update 22/4

Tjenare

Idag blev de garage i vanlig ordning och ja körde på med bromscylindrarna så det är ur världen då jag vill ha det svetsat och klart innan lacken:) jag tror mig ha fixat en bra lösning nu och de rullar på i hyffsat tempo får ja säga


Image
Kvällen började med att slipa upp hålet som går in till pedalstället, men eftersom att våran pneumatik slip gav upp livet mitt i jobbet så slipade vi bara så att de gick fritt, de får snyggas till när vi fixat en ny slip:)

Image
Men jag fick in cylindrarna genom genomförningen med gummiskydden och allt :)

Image
Sedan tog jag och kapade upp mitt gamla bromsservo och tog bromsgaffeln från den, sedan tog jag 2 plattjärn vilket ja försänkte gaffeln i och svetsade från båda håll och sen kapade av baksidan. varpå ja sedan lade till ett likadant plattjärn som ja sen svetsade ihop samt förstärkte gaffeln då den var lite klen tkr jag

Image
Inte den vakraste saken i världen men den gör ju jobbet :)

Image
Väl på plats så ser det lovande ut! ska bara slipas rätt hålet och byggas ett fäste i motorrummet så cylindrarna sitter på plats ordentligt :)

Det var egentligen det som blev gjort idag, de var lite tidskrävande men känns som man är på god väg o lösa bromsproblemet! imorgon tänkte jag slutföra bromsfästena och sedan fixa dit fästena för kylen och påbörja bygget av bashbar i fronten!

hörs imorgon

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [22/4 update]

Postby Hpaddict » Tue 23 Apr, 2013 23:25

Update 23/4

Tjenare

idag blev det dåligt med tid till bygget pga ett annat jobb idag, men så kan de bli ibland. dock fick jag hjälp av ankan lite samt fick iväg mitt nav för att få ett nytt hjullager bytt på garanti:)

Image
Ankan ryckte in och hjälpte mig riva ner kardanen på biltransporten då den ska få ett nytt knutkors och stödlager , samt en balansering:) sedan är de dags för bessning av den! Tack för hjälpen ankan!

Image
När de andra jobbet var klart så rev ja ner navet vänster bak för att hjullagret ja precís pressat i glappade som f-n så jag fick ett nytt på garanti hos mercedes, samt att de tar jobbet att pressa ur och i de nya! Imponerande!

Image
När de e fixat så slänger ja upp diff och allt ibak sen blir de valsning deluxe av hjulhusen bak :)

Dagens lilla update :) Nu sitter ja o beställer delar för fulla muggar för o få hem de sista förhoppnignsvis

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [23/4 update]

Postby Hpaddict » Fri 26 Apr, 2013 00:51

Update 25/4

Tjenare

Idag vart de garage vanlig ordning, det blev till o hålla på med lite blandat :) sömn står högt på listan som vanligt de få timmarna ja får per dygn så ja sköter detta snabbt ;)


Image
kvällen började med att bända rätt skruvarna vi svetsade under gårdagen då de slått sig lite vid svetsningen på baksidan, sedan gjordes passbitarna på sidan för att sedan svetsas dit,

Image
När den väl var svetsad så sattes bromscyindrarna dit och drogs åt

Image
Sedan lirkade jag dit gaffeln ja gjore här om dagen och satte sedan upp pedalstället

Image
I me sprinten och justera längden lite snabbt så kunde ja testa så de fungerade bra ihop och de gjorde det :) Går fritt och bottnar innan pedalen går i bott så de e kanon :)

Image
När det var gjort så valde ja o slänga upp diffen o drivaxlarna för att kunna dra åt drivaxlarna för att sen kunna valsa skärmkanterna utan att oroa mig över hjullagrena

Image
Sedan fick jag hem lite rör från Falk som ja ska ta lite bitar från hans bur sats tills de e dags för han o bygga bur då beställer ja nya till han. Stort tack falk :)

Det var kvällens jobb, imorgon blir det till att bygga Bashbar, kylarfäste och svetsa igen lite småhål i bagaget. för att sen slipa ner de sista på bilen och lacka under helgen :)

hörs i helgen

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [25/4 update]

Postby Hpaddict » Sun 28 Apr, 2013 22:54

Update 28/4

Tjenare

helgen har innehållt ganska många timmar med chassi och plåtarbete kan jag säga, det tar sin tid o hålla på med men det blir bra tror jag :)


Image
Jag i egen hög person, slutbyggsskägg i vanlig ordning, kläder sketna som om man hade badat i smuts vilket man istort sett gör varje dag i garaget :P Just Smile and Fender roll!

Image
Efter många timmar valsning, kapande och bonkande så var skärmarna där ja tror jag kommer ha dom. kommer ligga gött där om de blir som ja vill :)

Image
Stretched fender! 235/40/17 på bilden , då ligger de riktigt tight, kanske för tight de beror lite på hur mkt de kommer sätta sig sen, Med 0 grader camber som ja står med nu så blir de såhär långt ut de hamnar ;)

Image
Med 215/40/17 så kan man gå bra mkt lägre ;)

Image
Höjde sedan även upp bilen till den höjden ja vill köra, på bilden är inte skärmdistanserna monterade och skärmen ej färdig valsad ;)

Image
Tror höjden blir ganska go ;)

Image
En till på skärmen :)

Image
Lack fick jag även hem i fredags så nu blir det fane me lack i veckan så fort kylfästet är färdigt! imorgon fortsätter jobbet me karossen :)


IMorgon blir det som sagt kylarfäste, bashbar och lite annat smått o gott för o kunna lacka så snart som möjligt :)

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [28/4 update]

Postby Hpaddict » Wed 01 May, 2013 14:56

Update 30/4

Tjenare

De sista 2 dagarna har de hänt en del blandade grejjer :) sömn har varit en enorm brist vara så jag tog chansen att sova ut lite idag så man klarar av de närmaste 5 dagarna av ledighet så de blir mkt gjort :) så för att ja ska hinna till garaget så fort som möjligt så gör ja denna updaten snabbt

Image
Jesper var förbi garaget med prototypen på kompressor fästet, detta kommer skäras ut i tjockare gods så klart men detta är för o se att hålbilden stämmer bra

Image
Såhär är tanken att kompressorn ska sitta, och från denna plattan kommer motorfästet att byggas ut ifrån samt att spännare för kompressor remmen kommer finnas i framkant på samma platta

Image
Sedan fick jag även tillbaka kylet samtidigt som han kom me prototypen på fästet han har svetsat igen locket som satt där från början då ja ej kommer köra med det, så är kylet var fixat blev de till o fixa fästen

Image
Efter en liten stund satt där ett nytt tvärstag mellan rambenen och fästena för kylen satt där ;) de blir riktigt tight men de går inte o göra så mkt åt de :P

Image
Kompressor hjulet är tight som f-n men de finns inte så mkt alternativ :P

Image
samtidigt som detta gjordes så tillverkade jag egna fästen till frontbalken som fronten sitter på för att sen kunna svetsa dit en bashbar innanför som vi har bockat och satt dit ;)

Image
Såhär kommer den balken o ligga, den ska nog kunna skydda kylet från o gå in i kompressor hjulet ;)

Image
TIGHT me fronten och kylet ^^

Image
Fästena för kylen och krockbalken klara och ser rätt gott ut får jag säga :)

Idag blir det spackling och slipning så jag kan få på lite lack på min sköna bil :) hörs av inatt eller imorgon

Mvh stångberg

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [30/4 update]

Postby peewee » Wed 01 May, 2013 15:33

allt ser kanonbra ut och jättintressant med kompressorbygge men går det verkligen att köra med så där tajt spel mellan däck och skärmar kommer det inte att ta i hela tiden? för några cm fjädringsväg måste man väl ha?samt när man svänger.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [30/4 update]

Postby Hpaddict » Thu 02 May, 2013 12:15

peewee wrote:allt ser kanonbra ut och jättintressant med kompressorbygge men går det verkligen att köra med så där tajt spel mellan däck och skärmar kommer det inte att ta i hela tiden? för några cm fjädringsväg måste man väl ha?samt när man svänger.


Tackar du :)

Bak så går de inte riktigt sådär lågt ;) men vi får testa oss fram de e det som är kärleken me ställbart:P Fram så är som sagt skärmen inte fast satt med skärmspacers och heller inte färdig valsad :)

MVh stångberg

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [21/4 update]

Postby Hynboholm » Thu 02 May, 2013 12:48

Hpaddict wrote:gött de , ja jag försöker hålla uppe tempot nu så den blir klar i tid till serien drar igång :)

Mvh stångberg


Vilken serie ska du köra, och när börjar den?
Är setupen på motorn något som du "vet" funkar, eller ska du prova dig fram?
Injustering, mappning mm av motor brukar ju kunna ta en hel del tid...

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [30/4 update]

Postby Hpaddict » Thu 02 May, 2013 12:54

Update 1/5

Tjenare

Igår blev det hel dag i garaget med ganska många timmar och bra blev de :)


Image
Dagen var de blandat arbete så som o slipa till de sista på tanklådan i bak, gå över alla fogar me stålborste osv. Sedan kom ankan på eftermiddagen och då tog han tag i att maskera buren, smygfotning av ankan är farligt :P

Image
Bagagets kablar togs ur och fästen för bränslesystems grejjerna gjordes, det blev allt rätt bra till slut :)

Image
När bagaget var klart så svetsades 2 småhål igen i fram och jag gjorde hål för stripningen av robot slang som ska sitta i hjulhusen för kablarna, det är alltså strips man klickar fast me clips

Image
Man borrar ett 6mm hål och trycker fast de så blir de så här på insidan i motorrummet :)

Image
Efter ett par timmar så hade ankan nästan gjort hela buren, kanon gött

Image
Emellan maskeringen hjälpte han mig att lyfta ur motor och låda också, detta då lacken ska läggas snart

Image
Sedan svetsades fästen för dragöglorna ordentligt, men då tog självklart tråden slut :P

Då kändes det som att de var dags o bege sig hemmåt ;) sagt o gjort så kom ja hem vid halv 4 snåret :P, nu är de f-n dags o dra bort igen då jag tagit ledigt idag och imorgon för att kunna meka

Mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [1/5 update]

Postby Hpaddict » Fri 03 May, 2013 12:05

Update 2/5

tjenare

Igår blev det mkt gjort i garaget för o få bilen klar för lack, några sista fästen gjordes samt spackling och maskering


Image
Likadant fäste för dragöglan gjordes bak så den inte spräcker plasten varje gång :P

Image
Sedan hämtades filtret upp hos streetperformance så ett fäste fick lösas blev ganska enkelt men ser rätt bra ut ;)

Image
Burens maskering slutfördes och ankan maskerade igen de som fattades på bilen

Image
Sedan fogades bagaget och lite olika ställen över bilen

Image
Ankan slipade ner huven så den e preppad

Image
Jag satt och spacklade motorrummet för att sedan slipa ner de efter det torkat, behövs ett litet lager till innan jag är nöjd:)

Image
Blir snabbt kaos när man jobbar på i gott tempo:P

idag blir det de sista innan lack så lägger vi lacken i natt när de inte är så mkt aktivitet i garaget så man inte drar upp för mkt damm o skit i luften

hörs imorgon

mvh stångberg


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests