Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
PolePosition
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 337
Joined: Tue 16 Jan, 2007 20:19
Location: Piteå

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby PolePosition » Sat 01 Jun, 2013 16:08

Hur fint som helst! Kanonjobb :!: :!:
w123 220D 1977, 24 600 mil

Bakom mig: två 123:or och fyra 124:or

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby Mattileinen » Sat 01 Jun, 2013 20:09

PolePosition wrote:Hur fint som helst! Kanonjobb :!: :!:

+1 :-)

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby ollle03 » Sun 02 Jun, 2013 23:10

Ett av dom fetaste 201byggena på planeten! Ser verkligen framimot att beskåda denna beskåda denna best i sommar

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby Hpaddict » Tue 18 Jun, 2013 23:40

Tackar allihopa de värmer!

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/5 update]

Postby Hpaddict » Tue 18 Jun, 2013 23:40

Update 18/6

Tjenare

Har inte varit en lugn stund under de senaste veckorna och jag har verkligen bott i garaget, det har hänt enormt mkt på kort tid och har tyvärr inte mkt bilder från den tiden. Jag kommer sätta mig o skriva ihop lite mer ingående info inom de närmaste veckorna men känner just nu att ja behöver ta mig en liten paus ett par dagar för att kunna starta om, det har varit sjukt intensivt och ja har varit nära gränsen av vad jag klarar kan jag säga...

För att kort kunna förklara hur bygget ligger till så lägger ja upp denna filmen, ja slängde ihop den idag för o uppdatera er lite om hur långt jag kommit med bygget ;)

https://vimeo.com/68642613

Att ha kommit såhär långt känns som ett sjukt stort steg för mig och ja känner att slutmålet är väldigt nära nu!

Måste lägga ett enormt tack till alla inblandade i bygget och ett exceptionellt tack till Franzen på Specialsvarv.se för all hjälp med alla saker även ett enormt tack till Epa på MAD performance, utan er hade detta aldrig gått! djupt tacksam att ha er ombord som samarbets partners:)

Bilen var uppe för mappning under förra fredagen, men vi fick avbryta mappningen pga för hög insugstemperatur då vi kör utan IC. Vi hade även en laddtrycksläcka i insuget som vi ska åtgärda. hittar vi bara en smidig lösning på hur ja ska få dit en Intercooler så ska vi nog kunna få till en mappning i god tid innan rudskogen eventet som jag har ställt siktet på nu istället.

Men som sagt mer ingående info osv kommer inom nån vecka skulle jag säga

Hörs av under veckan här gubbar!

Mvh Stångberg

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [18/6 update]

Postby Mathias_ » Mon 22 Jul, 2013 04:56

hur går de här då :-D :?:

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [18/6 update]

Postby speeds_ » Mon 22 Jul, 2013 23:00

Han kom på fläskiga häng på gatebil så det går rätt bra! :mrgreen:

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [24/7 update]

Postby Hpaddict » Wed 24 Jul, 2013 00:39

Update 24/7

Tjenare

Jag tänkte att det änna är dags att bjuda på en uppdatering om vad som sker med bilen! För er som tror att bilen fortfarande står okörbar så kan ja säga att ni har fel:) Det har inte varit några lätta veckor o dra sig igenom men till slut så föll alla pusselbitar på plats.

Efter bakslaget på bänkningen innan mantorp, då motorn fick ca 130 grader i insugstemperatur och hade laddtrycks läcka i insuget så var de bara o ta sig i kragen o lösa dit en IC och fixa läckan i insuget.

Läckan på insuget var snabbt åtgärdad av MADperformance vilka även hjälpte mig att göra trycksystemet till intercoolern i aluminium vilket jag är grymt tacksam för! När till slut IC var på plats och färdig så var de dags o dra på bänkning hos maxxtuninng men i sista sekunden strulade det åter med läckage i trycksystemet och mappningen fick ställas in, men efter en planing utav insugs flänsen så var vi på banan igen och fick då hjälp att göra en gatmappning utav bilen under Torsdags natten innan avfärden mot rudskogen.

Tyvärr laddade kompressorn bara 0.3 bar vilket innebar att effekten inte riktigt fanns där men de innebar iaf att jag skulle få köra bilen på rudskogen! Sjukt stort tack till MADperformance och Sören som hjälpte mig med gatmappningen

När bilen var mappad körde vi upp en uppsättning däck på gatan och förberedde sedan för att lasta bilen på biltransporten, och då var oturen framme o slog mig på käften igen ;)
Vid lastningen var vi tvungna att backa av bilen från ramperna igen och då fastnade oljekylet i rampen och slet sönder kylet kl 0500 på morgonen innan avfärden mot rudskogen....

Tack vare våran kära jumisko som tiggade ihop oljekylet igen så var vi till slut på vägen på rudskogen ca 2 timmar senare!

Image
Efter en extremt stressig tid innan rudskogen så var bilen till slut på flaket och påväg upp mot Gatebil Rudskogen :)

Image
Hade enormt stort stöd av Specialsvarv gänget under helgen ihop me gubbarna i garaget och en massa annat folk som ställde upp för mig!

Image
Helgen gick relativt smidigt fram med lite olika bekymmer under de olika dagarna men de kan man ju räkna med en bil som är såpass ombyggd och det är första körningen :) En mer utförlig rapport från eventet ihop med riktigt feta filmer från en följebil kommer att komma upp inom ett par veckor! Här är iaf en bild från oss på Dailyfresh som är tagen av Johan bring som fotade för oss under rudskogen eventet!

Image
efter rudskogen så syns de lite battle scars på bilen så som denna brända biten med foliering pga lite för tight fitment ;) Men den sitter gött me dom svarta fälgarna :D

Image
Sitter tight o gött fram med kan jag säga ;)

Image
Fick kört på alla dagarna uppe på rudskogen, tills sista passet på söndagen halv 7 då kom ja ca 3 varv innan motorn helt plötsligt dog, detta var pga nått hittat in och böjt mitt triggerhjul vilket i sin tur slog sönder trigger givaren...

Image
Här känner ja mig riktigt hemma nu efter en helg på rudskogen, får säga att ja känner att ja litar på bilen och kan pusha mig själv redan efter bara några pass på banan ;) Helgens höjdpunkt för mig var att våga göra en handbroms entry på stora rakan i närheten av 180km/h vilket gav en enorm adrenalin kick samt extrem ståplätta på däcken då jag inte pumpade handbromsen ^^. har ju inte möjligheten att bromsa samtidigt som kryckan är dragen så ja höll den stumt i 200 m:P misstagen lär man sig av och nu är en fördelningsventil beställd så ja kan bromsa samtidigt utan att kryckan låser sig

Image
Bilen rullades in i garaget efter helgen och det fick bli en paus på ett par dagar för o ta igen mig efter den senaste tiden ^^. Sedan var de bara o riva ner lådan efter ett par dagar för att få ner svänghjulet och rikta tripperhjulet och montera upp allt igen där efter

Image
Måste passa på o tacka mina sponsorer enormt mkt! Hade aldrig gått utan er, Extra stort tack till Specialsvarv.se och MADperformance utan er hade det aldrig gått o köra på rudskogen!

Nu i helgen är det säkert som många vet 3 deltävlingen i Swedish Powerdrift serien, denna deltävlingen går på Gröndal motorstadium uppe i eskilstuna. Mitt mål är att delta och jag har en del att fixa innan avfärd fredag morgon tidigt som f-n.

Ett nytt kompressor hjul ska svarvas imorgon för att få ut 1 bars laddtryck till torsdag då de ska göras ännu en gatmappning innan denna tävlingen för att kunna få lite mer mos i maskinen under tävlingen :). Men mycket hänger på att triggergivaren som jag får imorgon lirar som den gjorde förut för annars har vi de ännu tightare att hinna kan jag säga...

Mer som ska göras är att inhandla racingoverall, skor o handskar. samt massa reglementes enliga saker ska åtgärdas från förra besiktningen ja gjorde på bilen, en katt ska även leta sig dit under morgon dagen så de är enligt reglementet!

Nu måste jag sova så ja orkar med de närmaste 2 dagarna av extremt tempo ;)

Hörs av innan helgen eller om inte tid finns så ses vi på gröndal!

Mvh Stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [18/6 update]

Postby Hpaddict » Wed 31 Jul, 2013 00:34

Update 31/7

Tjenare

En liten uppdatering om de senaste dagarna, Bilen förbereddes i fullt ös för att köra deltävling nr 3 på Gröndal. Allting föll sakta men säkert på plats, jag fick mitt remhjul som ska leverera 1 bar laddtryck, fick ihop det med remmen osv.

Efter att en katt monterats och jag fick besök av min vän Jesper så var de dags att köra en mappning återigen, denna gången med rätt laddtryck ;) Direkt när vi började mappa så fick vi stoppa då han kände på sig att den inte gick som den skulle, det var då cylinder nummer 3 som inte tände.. Det var ett kontakt stycke som glidit i sär till vagspolarna, vilket gjorde att ingen gnista kom till 3ans cylinder. detta har vi alltså kört me sen uppstart då det blev en helt annan motor direkt när denna cylindern kom in i bilden.

Ett muppigt misstag kan många säga men det "udda" ljudet på motorn visade sig då vara att en cylinder inte var med i leken, men man lär sig av sina misstag och nu var de dags o testa den nya lite vassare tändmappen.

Direkt kände jag en extrem skillnad, bilen river loss 3an på rent gas pådrag i nuläget vilket känns underbart!

men innan vi skulle lasta för o dra mot gröndal så sa jag att ja ville testa bilen lite mer hårt på gatan innan vi drog upp så inget går sönder preciis när vi kommer upp..


Image
Aaaand it happened again.. trigger kransen jag lagade höll inte ihop utan separerade och slog sönder givaren igen

Image
Turen i oturen var väl att vi slapp dra till gröndal o sen rasa direkt när vi kom fram ;) men ja kan säga att nu börjar vi få snurr på grejjerna ;) Så jag tog ett par dagar off och tog de lugnt, sedan var de dags o hugga in

Image
Lade ett par timmar idag och så var den ur, de var lättare o ta hela paketet då ja har lite små skavanker som ja vill ha löst ;)

Image
Blir en hög saker men de e f-n rätt smidigt o få ur maskinen måste ja säga :)

Image
Såhär vackert såg tripper kransen ut;)

Image
Det som ska göras är att fin justera upp liningen av kompressorn mot remhjulet på veven samt snygga till lite små saker och få dit en ny trigger skiva igen. Sedan justera styrsnäckan lite då den är lite felaktigt monterad nu då den svänger lite mer vänster än höger vilket påverkar körningen negativt kan ja säga :)

Så nu blir det ett par dagar med fin lir och uppsnyggning från alla akutlösningar så ska vi få de riktigt bra igen innan maskinen åker ner i karossen igen, så håll utkik så kommer de uppdateringar under de närmaste dagarna:)

Mvh Stångberg

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/7 update]

Postby Hellgren » Wed 31 Jul, 2013 10:52

Tråkigt med allt strul in i sista sekund!
Jag är mäkta imponerad över ditt arbete och ser verkligen fram emot att se nån film från körningen!

Bara att ta hatten av för ett riktigt grymt bygge med snygg finish på allt! :thumbright:
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/7 update]

Postby Mathias_ » Wed 31 Jul, 2013 11:05

bra kämpat, men inte kul med strul i sista tid..
kul att se att du inte ger upp iaf :-D
blir de nå mer körning i gröndal i sommar kommer ja dit och ser hur bra du har lyckats 8)
lycka till nu!

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/7 update]

Postby Hpaddict » Wed 31 Jul, 2013 21:02

Hellgren wrote:Tråkigt med allt strul in i sista sekund!
Jag är mäkta imponerad över ditt arbete och ser verkligen fram emot att se nån film från körningen!

Bara att ta hatten av för ett riktigt grymt bygge med snygg finish på allt! :thumbright:


Mja sånt som händer :)

Tackar så mkt riktigt kul att höra! det kommer film de lovar ja :D

Mathias_ wrote:bra kämpat, men inte kul med strul i sista tid..
kul att se att du inte ger upp iaf :-D
blir de nå mer körning i gröndal i sommar kommer ja dit och ser hur bra du har lyckats 8)
lycka till nu!


Tackar så mkt :) ne de ger mig inget o ge upp...

Ah tanken är att ja ska köra där på driftbashen som är den sista augusti till 1 september

Mvh Stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [31/7 update]

Postby Hpaddict » Tue 13 Aug, 2013 21:50

Update 13/8

Tjenare

Nu efter ett par dagars paus var det då dags att ta tag i bygget igen ;) Känner att nu har jag hunnit varva ner lite o göra annat ett tag vilket känns skönt! blir lätt att stressen tar bort glädjen i de hela och det vill jag verkligen inte ska hända..

här är kvällens jobb iaf :)

Image
Dags o fixa en ny trigger lösning!

Image
Den nya trigger skivan som kommer användas ;) Fel inner diameter från början men detta löste Specialsvarv mig med att få perfekt passning på i hans svarv

Image
Efter hans svarvning sitter trigger skivan kanon över kompressorhjulshållaren;)

Image
Hål borrades efter den passats in hyffsat nära OT, Inte döds viktigt då den kommer strobas in exakt sen såklart ;), Givaren kommer hamna 60 grader innan OT.

Image
Eftersom ja inte hade material att fortsätta me triggern så tog jag tag i att matchporta grenröret som inte hanns med tidigare under säsongen..

Image
Här ser man tydligt hur off de har varit på några av cylindrarna

Image
Men efter ett tag så var det matchportat och fint

Image
Packningen användes som en referens efter att jag slipat efter sotkanterna, nu är det riktigt inslipat och flödet lär förbättras en hel del ;)

Image
Flowing like hell ;)

Innan helgen så ska triggerfäste byggas, kompressorn linas upp, triggerskivan monteras ordentligt och massa små saker jag inte hann göra som ja ville innan ;)

Hörs i veckan

/Stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [13/8 update]

Postby Hpaddict » Thu 15 Aug, 2013 23:49

Update 15/8

Tjenare

idag blev det lite tid över till bilen och den utnyttjades till att få ordning på trigger lösningen ;) finns inte direkt extremt mycket att skriva om just detta så hoppar direkt till bilderna :D

Image
Kvällen började med att göra en 2mm distans under trigger skivan så det går fritt i från vevaxelns remhjul samt löprullen ovanför;) Tight ska de va ;)

Image
Sedan var de dags o lirka till en lösning för tripperfäste, fick slipat till en plattjärns bit som passade som ett smäck ;)

Image
På med remhjulen och allt för att sedan tillverka ett plattjärn med perfekt passform för triggergivaren, vilket löste sig efter lite borrande o slipstift ;)

Image
Hål borrades även för att gänga i plattjärnet när fästet är klart;)

Image
Tanken är att den ska svetsas ut såhär utifrån plattjärnet jag satte dit i början, dock ska den förstärkas med dubbla plattjärn en bit ut samt snyggas till vid trigger givaren, dock ska detta göras först efter att triggerskivan med allt är fast draget ordentligt då de bulten jag har nu är för korta så de får bli nya imorgon ;)

Om allt går som det är tänkt imorgon så kommer maskinen troligen hängas i igen under kvällen och kanske startas upp sent på kvällen igen ;) Men de återstår att se hur mycket tid jag har att leka med efter jobbet imorgon:)

Hörs imorgon!

Mvh Stångberg

kl4z
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Wed 22 Dec, 2010 21:24

Re: Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [15/8 update]

Postby kl4z » Fri 16 Aug, 2013 07:58

Snyggt! Såg han när jag va o kollade på Drifting på Gelleråsen i våras. Riktigt rå!!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests