kungens familjeglidare :) såld !!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Sun 09 Oct, 2011 21:46

Feliks wrote:
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)

Det är förjävla bra bilar! Kompisen hade en men han trodde stenhårt att modellen hette "Terkel", alltid lika roligt när han skulle berätta vad han körde. Dock gick den i 2delar efter lite avancerad terrängkörning så den kanske inte var så bra iaf...

Jag skulle inte bytt bort 202an, min förra s202 var den bästa bilen jag haft skulle aldrig sålt den. Köp en 202a med bättre motor än den du har istället!

har faktiskt tänkt på det med typ en lågmilad c280 eller c230 kompressor 8)
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Sun 09 Oct, 2011 21:49

Scorpio wrote:
torake wrote:
Scorpio wrote:Det vet alla.

Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.


Visst drar S124 280 mer bränsle än S202 240 även om det inte är några enorma skillnader Fast de flesta ägare av 2.4-liters M112 verkar vara överrens om att de officiella förbrukningssiffrorna är lite optimistiska, i synnerhet i kombination med automatlåda.

E280T:
-ved 90 km/t manuelt: 0,83 liter
5-tr. automat: 0,87 liter
-ved 120 km/t manuelt: 1,03 liter
5-tr. automat: 1,07 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,48 liter
5-tr. automat: 1,44 liter

C240T:
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,69 liter
automat: 0,68 liter
-ved 120 km/t manuelt: 0,86 liter
automat: 0,84 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,21 liter
automat: 1,14 liter


I vilket fall är ju S124 både större och snabbare så det är väl rätt naturligt.

E280T:
Effekt 193 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment 270 Nm ved 3750 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,4 sekunder
5-tr. automat: 9,3
Topphastighet manuelt: 218 km/t
automat: 213 km/t

C240T:
Effekt 170 HK ved 5900 o./min.
Dreiemoment 225 Nm ved 3000-5000 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,5 sekunder
automat: 10,1 sekunder
Topphastighet manuelt: 216 km/t
automat: 212 km/t


Vilken av desa två modeller som är lättast att skruva i har jag ingen aning om, men kan det verkligen var så stor skillnad mellan dessa?

EDIT:
Båda modellerna har sina för- och nackdelar. Nu ska jag inte störa mer i denna projekttråd med det :-)

tyvärr va det den 4 stegade lådan i 280in och han begärde lite mer än vad jag vill ge så det blir inget köp där.
hittar jag en c280 eller c230 kompressor med hyffsad utrustning och för rätt peng så kan det bli affär
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Wed 12 Oct, 2011 22:28

nya hålborrade och slitsade skivor på :-D
vart sitter termostaten på en c240 ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby torake » Thu 13 Oct, 2011 01:11

ovanför vattenpumpen, fram på motorn.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Thu 13 Oct, 2011 12:42

vad säger ni en mercedes e280 kombi men elhissar fram drag ac nivåreglering
gått 17000mil lite rost på en skärm trasig nederdel på fronten men bitarna finns kvar
riktigt fin i övrigt är en sådan värd 20,000:- ??? 4stegade lådan.
ska man slå till ?
vad kostar typ beiga skinn stolar och baksäte ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Fri 14 Oct, 2011 19:46

tror att jag slår till på 280in så denna kommer bli till salu
hittar jag någon annan fin s124 innan han blir färdig så kan det bli byte tidigare.
har blivit lovad att 280in ska bli färdig innan året är slut.
om någon är intresserad så pma mig.
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby aha_100 » Tue 18 Oct, 2011 00:37

Scorpio wrote:
aha_100 wrote:
Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Den hör till en äldre generation bilar.


Det vet alla.

Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?



Hos en nyare bil är det främst känslan som jag då iaf är ute efter.

En 202 både ser och känns som en betydligt modernare bil.

Nu är jag väldigt anti gamla bilar och är lite känslig kanske. Om trådskaparen kan tänka sig en 124 likväl som en 202 och 124 är en bättre bil så visst.

Själv hade jag tveklöst åkt 202.

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. till salu !!

Postby kungen » Tue 18 Oct, 2011 18:29

va ett tag sen jag åkte 124 men har för mig att komforten va bättre än i 202 ?
sugen på annan bil skulle kunna tänka mig en c280 eller c230 kompressor med men har inte hittat någon intressant.
om niu är intresserad av bilen så pma för mer info eller lägg ett bud via pm så får vi se om det blir affär.
bilen har gått 30,000mil men går som en klocka och viss rost finns men en bra bil det är det så inga skam bud.
mvh/Lars-Peter
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. till salu !!

Postby Winis Mbsca » Tue 25 Oct, 2011 11:04

Håller med Aha_100, W202 ÄR en mycket modernare bil i alla avseenden mot W124. Sen tycker jag inte komforten är mycket bättre i W124, iallafall inte i de jag har haft.

Tror det bästa du kan hitta är en S202 C230K, då får du sexans prestanda med nära nog C180:ans förbrukning.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. till salu !!

Postby kungen » Tue 25 Oct, 2011 18:59

Winis Mbsca wrote:Håller med Aha_100, W202 ÄR en mycket modernare bil i alla avseenden mot W124. Sen tycker jag inte komforten är mycket bättre i W124, iallafall inte i de jag har haft.

Tror det bästa du kan hitta är en S202 C230K, då får du sexans prestanda med nära nog C180:ans förbrukning.

inte helt lätt att hitta någon sådan kombi kan tänka mig en c280i med men har inte sett någon sådan heller
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98.

Postby kungen » Mon 31 Oct, 2011 19:42

som sagt nya sportbromsskivor fram
ny olja och filter i motorn
ny olja i lådan
ny termostat
nytt luftfilter
kanske lika bra att fortsätta köra den nått år till ?
gillar faktiskt bilen speciellt färgen.
tycker faktiskt inte att den drar så mycket soppa som alla säger.
hadde gärna bytt med en c280 men men man vet aldrig vad man får.
nu har den gått typ 30200mil och still going strong :mrgreen:
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98.

Postby kungen » Sat 05 Nov, 2011 10:25

då va det snart dags för besiktnig den 15/11 är det d-dagen :-)
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98.ny bes ua :)

Postby kungen » Wed 16 Nov, 2011 19:38

då va den besiktad med blanka papper 8)
vilken bil :!: :!: :mrgreen:
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98.ny bes ua :)

Postby kungen » Sat 10 Dec, 2011 10:37

lite nya planer och ideer har jag fått som jag ska testa

1. dra kablar från dörrkontakten till dimljusen bör man säkra av kabeln eller räcker det med orginal säkringen ? hur tjock kabel ska man ha ? räcker det med 2,5mm ?

2. hadde tänkt att bygga in 3-4 dioder under backspeglarna.bör man ha diodhållare eller ska man hoppa det och låta diod skallen sticka ut lite och sedan lägga på lite silikon ?
rädd för att diodhållaren bygger för mycket så den syns ?

3. kanske bygga in några dioder under dörrarna och bagageluckan men detta vet jag ej om det blir av.

4.funderade även på att bygga in någon diod vid fötterna i bilen .

min tanke är att allt ska gå på innerbelysningen men är rädd för att det blir för mycket ström för säkringarna ? lura lite på om man skulle bytt ut alla inredningslampor till dioder då minskar man ju strömförbrukningen och kanske kan köra på orginal säkringen ?

vad tycker och tror ni om dessa ideerna ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: kungens familjeglidare :) nya ideer tycker ni ?

Postby torake » Sat 10 Dec, 2011 11:25

Jag tror det blir bra, men du måste använda högeffektsdioder under dörrarna och i backspeglarna. Trots det blir det inga högre effekter, så det är nog safe att köra på original strömmatning.
Men fundera på om du vill kunna tända systemet på annat sätt, W210 har t.ex. belysningen vid fötterna, under innerbackspegeln och innerdörrhandtagen kopplad till instrumentbelysningen.
Yttre dioderna skulle du t.ex. kunna tända med en timerkrets som startas av att centrallåset öppnar.
Jag tror att du skulle kunna dremla in en diod i ytterhandtagens insida, precis framför där man sätter handen, skulle bli en rolig effekt tror jag.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests