ska byta skivor och klossar fram.
byta termostat.
byta oljefilter och olja.
byta luftfilter.
byta olja i lådan.
sen är den servad ett år framåt
får se hur det blir med försäljning ?
kungens familjeglidare :) såld !!
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Den hör till en äldre generation bilar.
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
alltså den bättre genarationen. Min åsikt
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
frankbuick wrote:alltså den bättre genarationen. Min åsikt
Delar samma åsikt, tyvärr, och måste ta på mig gnällhatten...
W124 är en fruktansvärd bra bil, på alla sätt! Även med dagens standard rik på tekniska finesser, kombinerat med kvalitet när den var som bäst. Efter W124 (som enligt vissa källor är den sista E-klassen där ingenjörerna fick bestämma över ekonominissarna) gick det utför riktigt ordenligt... Detta känns redan på W210, men har blivit alltmer påtagligt på senare modeller.
Jag har exempelvis skruvat en hel del med både W169 A-klass från 2006 och W906 Sprintern, och har bara sett en massa konstiga tekniska lösningar. Exempel: Elektronik i all ära, men varför i hela friden måste man styra spjällen för kupéfläkten med små elmotorer?? Vad var det för fel på gamla hederliga vajrar? Varför byta de gamla hederliga bränslerören i metall mot plaströr med snabbkopplingar som börjar läcka ? Och så vidare....
Budgetkänslan i dessa bilar är total (både vad gäller materialkvalitet och utförandet på många tekniska lösningar). Någon skruvarglädje kan vi knappast prata om. Känns alltmer som renodlade släng-efter-några-år-konsumentartiklar hellre än en produkt med värdighet som bär Carl Benz motto "Det bästa eller inget". Den 30-åriga rostskyddsgarantin som infördes som plåster på såren som W210 rev upp ska vi inte ens gå in på...
Hade jag köpt bil idag hade jag nog satsat på en fin W124. Brukar se förvånansvärt fina W124-coupéer på blocket för spottstyver. Men detta är bara min uppfattning...
Du bör i första hand välja något du är sugen på/passar dina behov!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
ja jag får se vad som händer e så många bilar som jag skulle vilja ha.
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
ha ha nä vill fortsätta köra mercedes
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
Ehh !! Vilken planet kommer du ifrån???
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Vad anti ni var mot mitt lilla förslag då?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
En tercel är bättre använd så här...
... än att sitta och åka här
Hr. Tuttles svarta humor förbryllar ibland
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
aha_100 wrote:Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Den hör till en äldre generation bilar.
Det vet alla.
Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Scorpio wrote:aha_100 wrote:Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Den hör till en äldre generation bilar.
Det vet alla.
Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
Det är förjävla bra bilar! Kompisen hade en men han trodde stenhårt att modellen hette "Terkel", alltid lika roligt när han skulle berätta vad han körde. Dock gick den i 2delar efter lite avancerad terrängkörning så den kanske inte var så bra iaf...
Jag skulle inte bytt bort 202an, min förra s202 var den bästa bilen jag haft skulle aldrig sålt den. Köp en 202a med bättre motor än den du har istället!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
Bridge over troubled water?torake wrote:Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet!
En tercel är bättre använd så här...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !
torake wrote:Scorpio wrote:Det vet alla.
Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.
Visst drar S124 280 mer bränsle än S202 240 även om det inte är några enorma skillnader Fast de flesta ägare av 2.4-liters M112 verkar vara överrens om att de officiella förbrukningssiffrorna är lite optimistiska, i synnerhet i kombination med automatlåda.
E280T:
-ved 90 km/t manuelt: 0,83 liter
5-tr. automat: 0,87 liter
-ved 120 km/t manuelt: 1,03 liter
5-tr. automat: 1,07 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,48 liter
5-tr. automat: 1,44 liter
C240T:
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,69 liter
automat: 0,68 liter
-ved 120 km/t manuelt: 0,86 liter
automat: 0,84 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,21 liter
automat: 1,14 liter
I vilket fall är ju S124 både större och snabbare så det är väl rätt naturligt.
E280T:
Effekt 193 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment 270 Nm ved 3750 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,4 sekunder
5-tr. automat: 9,3
Topphastighet manuelt: 218 km/t
automat: 213 km/t
C240T:
Effekt 170 HK ved 5900 o./min.
Dreiemoment 225 Nm ved 3000-5000 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,5 sekunder
automat: 10,1 sekunder
Topphastighet manuelt: 216 km/t
automat: 212 km/t
Vilken av desa två modeller som är lättast att skruva i har jag ingen aning om, men kan det verkligen var så stor skillnad mellan dessa?
EDIT:
Båda modellerna har sina för- och nackdelar. Nu ska jag inte störa mer i denna projekttråd med det
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 56 guests