Scorpio wrote:torake wrote:Scorpio wrote:Det vet alla.
Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.
Visst drar S124 280 mer bränsle än S202 240 även om det inte är några enorma skillnader Fast de flesta ägare av 2.4-liters M112 verkar vara överrens om att de officiella förbrukningssiffrorna är lite optimistiska, i synnerhet i kombination med automatlåda.
E280T:
-ved 90 km/t manuelt: 0,83 liter
5-tr. automat: 0,87 liter
-ved 120 km/t manuelt: 1,03 liter
5-tr. automat: 1,07 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,48 liter
5-tr. automat: 1,44 liter
C240T:
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,69 liter
automat: 0,68 liter
-ved 120 km/t manuelt: 0,86 liter
automat: 0,84 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,21 liter
automat: 1,14 liter
I vilket fall är ju S124 både större och snabbare så det är väl rätt naturligt.
E280T:
Effekt 193 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment 270 Nm ved 3750 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,4 sekunder
5-tr. automat: 9,3
Topphastighet manuelt: 218 km/t
automat: 213 km/t
C240T:
Effekt 170 HK ved 5900 o./min.
Dreiemoment 225 Nm ved 3000-5000 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,5 sekunder
automat: 10,1 sekunder
Topphastighet manuelt: 216 km/t
automat: 212 km/t
Vilken av desa två modeller som är lättast att skruva i har jag ingen aning om, men kan det verkligen var så stor skillnad mellan dessa?
EDIT:
Båda modellerna har sina för- och nackdelar. Nu ska jag inte störa mer i denna projekttråd med det