kungens familjeglidare :) såld !!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Fri 07 Oct, 2011 21:47

ska byta skivor och klossar fram.
byta termostat.
byta oljefilter och olja.
byta luftfilter.
byta olja i lådan.
sen är den servad ett år framåt :-)
får se hur det blir med försäljning ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby aha_100 » Sat 08 Oct, 2011 15:40

Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Den hör till en äldre generation bilar.

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby frankbuick » Sat 08 Oct, 2011 15:48

alltså den bättre genarationen. Min åsikt :-)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby aroncbds » Sat 08 Oct, 2011 16:31

frankbuick wrote:alltså den bättre genarationen. Min åsikt :-)

Delar samma åsikt, tyvärr, och måste ta på mig gnällhatten...

W124 är en fruktansvärd bra bil, på alla sätt! Även med dagens standard rik på tekniska finesser, kombinerat med kvalitet när den var som bäst. Efter W124 (som enligt vissa källor är den sista E-klassen där ingenjörerna fick bestämma över ekonominissarna) gick det utför riktigt ordenligt... Detta känns redan på W210, men har blivit alltmer påtagligt på senare modeller.

Jag har exempelvis skruvat en hel del med både W169 A-klass från 2006 och W906 Sprintern, och har bara sett en massa konstiga tekniska lösningar. Exempel: Elektronik i all ära, men varför i hela friden måste man styra spjällen för kupéfläkten med små elmotorer?? Vad var det för fel på gamla hederliga vajrar? :-o Varför byta de gamla hederliga bränslerören i metall mot plaströr med snabbkopplingar som börjar läcka ? Och så vidare....

Budgetkänslan i dessa bilar är total (både vad gäller materialkvalitet och utförandet på många tekniska lösningar). Någon skruvarglädje kan vi knappast prata om. Känns alltmer som renodlade släng-efter-några-år-konsumentartiklar hellre än en produkt med värdighet som bär Carl Benz motto "Det bästa eller inget". Den 30-åriga rostskyddsgarantin som infördes som plåster på såren som W210 rev upp ska vi inte ens gå in på...

Hade jag köpt bil idag hade jag nog satsat på en fin W124. Brukar se förvånansvärt fina W124-coupéer på blocket för spottstyver. Men detta är bara min uppfattning...

Du bör i första hand välja något du är sugen på/passar dina behov!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Sat 08 Oct, 2011 18:32

ja jag får se vad som händer e så många bilar som jag skulle vilja ha.
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Cpt Tuttle » Sat 08 Oct, 2011 18:42

Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby kungen » Sat 08 Oct, 2011 19:03

Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)


ha ha nä vill fortsätta köra mercedes
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Chris Mbsca » Sun 09 Oct, 2011 09:04

Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)


Ehh !! Vilken planet kommer du ifrån??? :shock: :shock: :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Cpt Tuttle » Sun 09 Oct, 2011 09:54

Vad anti ni var mot mitt lilla förslag då? :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby torake » Sun 09 Oct, 2011 09:55

Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)

En tercel är bättre använd så här...
Image
... än att sitta och åka här
Image
Hr. Tuttles svarta humor förbryllar ibland :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Scorpio » Sun 09 Oct, 2011 10:11

aha_100 wrote:
Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Den hör till en äldre generation bilar.


Det vet alla.

Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby torake » Sun 09 Oct, 2011 10:15

Scorpio wrote:
aha_100 wrote:
Scorpio wrote:Vad är det som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Den hör till en äldre generation bilar.


Det vet alla.

Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Feliks » Sun 09 Oct, 2011 10:48

Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)

Det är förjävla bra bilar! Kompisen hade en men han trodde stenhårt att modellen hette "Terkel", alltid lika roligt när han skulle berätta vad han körde. Dock gick den i 2delar efter lite avancerad terrängkörning så den kanske inte var så bra iaf...

Jag skulle inte bytt bort 202an, min förra s202 var den bästa bilen jag haft skulle aldrig sålt den. Köp en 202a med bättre motor än den du har istället!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby aroncbds » Sun 09 Oct, 2011 14:11

torake wrote:
Cpt Tuttle wrote:Köp en Toyota Tercel, då får du kombinationen av en klassisk bilmodell med vacker design, 4wd OCH pålitlighet! :-)

En tercel är bättre använd så här...
Image
Bridge over troubled water? :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: familjeglidare c240t sport 98. kanske till salu !

Postby Scorpio » Sun 09 Oct, 2011 14:44

torake wrote:
Scorpio wrote:Det vet alla.

Men frågan var vad det är som är sämre på en -96 E280T jämfört med en -98 C240T?


Bränsleförbrukningen är redigt sämre iallafall. Och W202 är en elegant konstruktion, på många sätt lik W124 men förenklad i nästan alla detaljer, den absolut enklaste "moderna" bilen jag nånsin skruvat i. Allt sitter lättåtkomligt, och håller för att tas isär och sättas ihop. Datorerna i faceliften grötade till elsystemet, men annars var också det ett under av enkelhet.


Visst drar S124 280 mer bränsle än S202 240 även om det inte är några enorma skillnader Fast de flesta ägare av 2.4-liters M112 verkar vara överrens om att de officiella förbrukningssiffrorna är lite optimistiska, i synnerhet i kombination med automatlåda.

E280T:
-ved 90 km/t manuelt: 0,83 liter
5-tr. automat: 0,87 liter
-ved 120 km/t manuelt: 1,03 liter
5-tr. automat: 1,07 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,48 liter
5-tr. automat: 1,44 liter

C240T:
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,69 liter
automat: 0,68 liter
-ved 120 km/t manuelt: 0,86 liter
automat: 0,84 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,21 liter
automat: 1,14 liter


I vilket fall är ju S124 både större och snabbare så det är väl rätt naturligt.

E280T:
Effekt 193 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment 270 Nm ved 3750 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,4 sekunder
5-tr. automat: 9,3
Topphastighet manuelt: 218 km/t
automat: 213 km/t

C240T:
Effekt 170 HK ved 5900 o./min.
Dreiemoment 225 Nm ved 3000-5000 o./min.
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 9,5 sekunder
automat: 10,1 sekunder
Topphastighet manuelt: 216 km/t
automat: 212 km/t


Vilken av desa två modeller som är lättast att skruva i har jag ingen aning om, men kan det verkligen var så stor skillnad mellan dessa?

EDIT:
Båda modellerna har sina för- och nackdelar. Nu ska jag inte störa mer i denna projekttråd med det :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests