230E 85a. 150426 - USA-bakljus

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Sat 23 May, 2009 00:16

Fotografen wrote:Låter bilhandlarfix i mina öron.

Nåt sånt... Det var väl det som de syftade på med det där om "Omtanke och kvalitet"... :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Bandit » Sat 23 May, 2009 10:31

Den där tycker ja du ska ta å fixa...snygg färg å klart inom räddning

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby snowman » Sat 23 May, 2009 10:46

Absolut går det att rädda den!

Hur ser den ut i golv och andra kritiska ställen?

Riktigt snyggt med blå inredning mot silver lack :-)
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Sat 23 May, 2009 14:35

snowman wrote:Hur ser den ut i golv och andra kritiska ställen?


Fin.

Var på en liten "långtouring" idag (20-milasväng t.o.r.) och den har tagit 0,79... Tycker det är rätt imponerande för en relativt stor bil med 2,3 liters motor, med former ritade innan jakten på cw-värden tog fart...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Mon 25 May, 2009 01:01

Image
Började blästra lite och det går ju rätt bra...förutom att jag inte hann måla det och att det kom en störtskur sen, men det blev ju iaf. MINDRE att blästra till nästa gång... *morr* Notera förresten att barockfälgarna sitter på nu... Fel eller rätt går väl att diskutera. Men det var iaf. fräschare däck på dem, jag bestämde mig efter en del övervägande att det fanns trafiksäkerhetsmässiga aspekter som talade mot framdäcken från 1992 (!) med begynnande hyland och torrsprickor. Tyvärr märks det att det sitter kinesdäck på de här fälgarna...en mb SKA helt enkelt rulla på Continental eller Michelin för att komma till sin rätt! :mrgreen: Den är lite nervigare på vägen och har lite mer vägljud, men jämfört med V*von jag hade innan är den ju fortfarande som ett vardagsrum... Bromsförmågan på torrasfalt känns dock bättre.... Kanske för att det var så jäkla torra framdäck på plåtfälgarna...

Image
Man ska inte ägna sig åt aktiviteter som innebär nedskräpning i bilen. Många har en tendens att göra det i alla fall. Jag hör till dessa "många". I preventivt syfte införskaffades därför en papperskorg som jag försökte montera lite diskret med så lite förstörelse och så stor användbarhet som möjligt. Då den sitter genom en bit heltäckningsmatta så kommer de små skruvhålen knappast synas om man en dag tar bort den. Dessutom når både kartläsaren och vingelpellen bakom ratten till den nu. Så jag tycker det blev en hygglig kompromiss...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby snowman » Mon 25 May, 2009 10:39

Ang skräpkorgen så hade jag en sån där i Efx´n, eller om det var Kso´n, aja skit samma nån 124a.
Perfekt att lägga i både drickaflaska, telefon,ja som allmän plock och skräplåda.
Vart fick du tag på den där? har sökt runt lite men inte lyckats hitta nån.

största nackdelen med 124ans interiör är faktiskt bristen på fack och ställen där man kan göra av telefon och annat.

Har du kommit fram till nått mer angående vad det är som kan ha hänt med taket på din bil?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Mon 25 May, 2009 19:35

Papperskorgen är inköpt på den exklusiva affären som heter Snåltema Racing...

Hm... Ja hörni... Det är inte sprutspackel heller, inte tjockt i alla fall...
Det är... Färg. :shock:
Har nu noggrannt kollat och slipat igenom alla lager...

Då hittar man grund - gråmetallic - klarlack - gråmet - klarlack - gråmet - klarlack - gråmet - klarlack... :shock:

Jag vet inte om de haft någon sjuk otur med nån omlack på taket... För det är som att det är gjort säkert fem gånger! :shock: Fick de inte till det bra förrän dess? Hade de nån klantig pryoelev på lacken som upprepade gånger skulle stoppa dit fingrarna för att se om det torkat? Ja jag vet inte. Klart är att det blev för många färglager för att hålla iaf... :roll: Taket rör ju sig lite hela tiden med temperaturväxlingar och så... Men det är inget som är omöjligt att fixa iaf...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Fotografen » Mon 25 May, 2009 19:45

Fyra lager färg??
Tja, kanske en omlack på fabriken, en hos åf pga transportskada och så en gång till pga fallande trädgren eller nåt...men sannolikheten för att behöva lacka ett tak fyra gånger kan inte vara stor...

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Mon 25 May, 2009 19:54

Fyra lager räcker nog inte...

Nä, sannolikheten är inte stor men det är av nån anledning gjort... Tror du mig inte är du välkommen att komma upp och skåda själv... Dessutom måste allt det vara gjort innan morfar köpte den 1988 för det har inte hänt nåt med taket under tiden han eller morsan kört med den... Jag undrar då själv vad i h-e de sysslat med, men nåt är det iaf...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Fotografen » Mon 25 May, 2009 19:58

Jo, jag tror dig.

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby N! » Mon 25 May, 2009 23:41

Oootroligt är bara ett talesätt, vi tror dig naturligtvis, helt otroligt, he he!
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

Sagan
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 126
Joined: Tue 26 Aug, 2008 23:36
Location: Luleå

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Sagan » Sat 30 May, 2009 11:02

Den färgen är riktigt snygg enligt mig. Har en 230E med samma färg och blå inredning själv =)
Nuvarande.
VW Passat TDI - 00

Ex.
W201 1.8E -90
W123 230E -84
W124 200E -90

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Sat 30 May, 2009 16:44

Mmm, kommunalgrå merca med konsumblå inredning är så fränt och maskulint att hälften vore nog. :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Tue 02 Jun, 2009 00:04

Jahaja, här har det hänt saker sen sist...

Image
Bjuder först på ett litet kulturmord...mmm, men jag har alltid haft såna och det känns inte som min bil annars... Ja, jag är en tönt. :roll:

Image
Image
Mera blästring + epoxygrundade fläckar så håller det väl åtminstone till man får på lack... Blästrade ytor börjar ju bli bruna fort som 17 bara av luftfuktigheten... Känns inte så roligt åka en så sunkig bil under tiden men den ska ju lackas snart så man får väl stå ut... Gillar inte när mercor är sunkiga, det klär dem inte riktigt... :roll:

Image
Passade på att byta sidolist av nån j#$%&a konstig anledning (ni får snurra på huvudet för photobucket fick för sig att bilden skulle vändas och jag vet inte hur man gör för att ändra, MORR!)

Image
Image
Blästrat lite på andra sidan också... Den här framskärmen var den panel som var sämst på hela bilen men... Det var också väntat. Kanske märks att bilen körs dagligen, ett jäkla tillbakaplockande av jox precis hela tiden. :?

Image
Så här börjar den bli då, en lite dålig bild men... Jo, jag vet att en navkapsel är borta... Hoppas det inte börjar bli för mycket 18-årsstuk på den... :oops:

Image
Köpte en CD-spelare då bandaren som satt där inte ens var originalmonterad hur som helst... Tycker den var diskret och elegant och gick ihop med träet rätt bra (ville inte ha nån flashig stylingapparat i plastkrom med blinkande blå belysning). En pioneer dessutom så det lär väl inte vara skräp får man hoppas, rätt billig också, dessutom låter det bra (originalhögtalarna i W123 är absolut tillräckliga märker jag, riktigt imponerad).

Image
Sen var det frontens tur att få sig en liten duvning...

Image
j#$%&a fult och irriterande stenskott i lyktglaset som dessutom knappast kan vara nyttigt för reflektorn i längden. :evil:

Image
Trodde reservdelsbilen hade ett att erbjuda men det var riktigt dåligt (men bilen är så snygg att jag lägger upp den i alla fall :lol:)... Så nu söker jag ett lyktglas, men har ingen nåt så är det ju inte svindyrt med ett nytt, och det ser ju förvisso fräscht ut.

Image
Eller...alla andra gör ju tvärt om så jag tror helt enkelt jag tar och gör så här! :fist:

(nej, inte en chans i det där varma stället där lucifer bor, en gång 85a alltid 85a)

Image
Plåtarna som gummikåporna över stötfångaren sitter med var bara sopor, tur de är billiga iaf, vad Volvofetischist-svenssons än säger åt en om mercadelar...

Image
Blinkersen var som knäckebröd, och satt fast i strålkastaren av bara den (nånting säger mig att den var väldigt original och att den suttit orörd i många år)... Så den gick i småbitar, men satte dit en "mindre dålig" tills vidare. Blir nog att köpa en ny dock, de är ju så billiga eftersom Mercedes har svindyra delar som alla experter vet.

Image
Hunnit börja spackla lite också...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Mon 08 Jun, 2009 15:07

Image
Mjahaja, det här var alltså hardyskivan på bakaxeln...byttes nog inte en dag för tidigt... :roll: Blev en helt annan bil att köra nu, inget klonkande, inga vibrationer och lättare komma sig iväg, månne varför... :lol:
Image
All rost som jag hittade på samtliga dörrar var detta. Inte i förrgår man såg det på en W123. Krävde ingen svetsning. Gissa om man var lite lycklig? :-D
Image
Lite färgblask på lykttorkarna, svårt se bara....men att ha fräscha detaljer sen när man får lack på bilen gör ju en del...
Image
Kapat bort kexet i framskärmsskarven och blästrat upp och svetsprimat plåten på insidan...
Image
Kapat bort den dåliga plåten under listen på framskärmen...
Image
Lossade skärmen och blästrade upp insidan men den var ganska frisk, tror det gjort stor nytta med plastinnerskärmar...
Image
Börjat fixa hörnet där skärmkant möter koffertgolv m.m., synd bilen aldrig har haft stänkskydd, måste montera det så den klarar sig sen när man får ny lack på den...
Image
Lite ny plåt där
Image
Från insidan
Image
Image
Lite mer bortkapade rostskador...bara pussla i lite plåt där sen...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests