Pisskur?!......tycker jag inte din trevliga 230E är
Min W124:a relativt fin i alla fall, till salu för "kaffepengar" dessutom......
230E 85a. 150426 - USA-bakljus
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
W212, W204, W169
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
MB 230E/w123 är fantastiska bilar, som bär mig ett par tusen mil per år sedan länge och jag kör med stolthet dessa vagnar. Hör många avundsjuka i omgivningen, som gnidet talar om hur bränslesnåla deras "nya bilar" är, utan att inse om att deras värdeminskning är mycket större än min merkostnad för bränsle.
Om jag hade varit i dina kläder skulle jag spolat igenom kylsystemet ordentligt (även motorn) och bytt olja ett par gånger (köpt en 20 liters dunk med halvsyntet hos en oljehandlare, inte hos macken).
Gott att höra att du fått igång din 230E-85 igen...
Om jag hade varit i dina kläder skulle jag spolat igenom kylsystemet ordentligt (även motorn) och bytt olja ett par gånger (köpt en 20 liters dunk med halvsyntet hos en oljehandlare, inte hos macken).
Gott att höra att du fått igång din 230E-85 igen...
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
[album][/album]
Så sant!
230E-85 wrote:MB 230E/w123 är fantastiska bilar, som bär mig ett par tusen mil per år sedan länge och jag kör med stolthet dessa vagnar. Hör många avundsjuka i omgivningen, som gnidet talar om hur bränslesnåla deras "nya bilar" är, utan att inse om att deras värdeminskning är mycket större än min merkostnad för bränsle.
Om jag hade varit i dina kläder skulle jag spolat igenom kylsystemet ordentligt (även motorn) och bytt olja ett par gånger (köpt en 20 liters dunk med halvsyntet hos en oljehandlare, inte hos macken).
Gott att höra att du fått igång din 230E-85 igen...
Så sant!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
230E-85 wrote:MB 230E/w123 är fantastiska bilar, som bär mig ett par tusen mil per år sedan länge och jag kör med stolthet dessa vagnar. Hör många avundsjuka i omgivningen, som gnidet talar om hur bränslesnåla deras "nya bilar" är, utan att inse om att deras värdeminskning är mycket större än min merkostnad för bränsle.
Jag tror inte att särskilt många är avundsjuka på en gammal W123 som kan handlas för ett par tusen om man prompt vill ha en...
Fast jag kör nåt hundratal mil per år bara så bränslet är ingen stor post rent ekonomiskt för mig. Och bilen har jag för att jag är så jäkla stocklat att jag inte ids gå, inte för att spara pengar.
Finns ju alternativet att köpa en bränslesnål bil utan värdeminskning också om man vill ha ett så ekonomiskt bilval som möjligt och där faller ju W123 helt klart bort.....men jag får in nya pengar varje månad så jag bryr mig inte så mycket om den ekonomiska biten...
Om jag hade varit i dina kläder skulle jag spolat igenom kylsystemet ordentligt (även motorn) och bytt olja ett par gånger (köpt en 20 liters dunk med halvsyntet hos en oljehandlare, inte hos macken).
Redan gjort!
Men tack för tipset i alla fall.
Skadar aldrig att få det rent från gyttjan som det lätt blir av allting....
Gott att höra att du fått igång din 230E-85 igen...
Motvilligt så håller jag egentligen med.
Tänkte egentligen att jag skulle ägnat sommaren åt att fixa alla möjliga andra skavanker som bilen börjat få men då hände det här så vi får hoppas på nästa....
Men mekaniskt brukar jag försöka hålla efter mina bilar någorlunda, det är det kosmetiska jag inte är så duktig på.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Kommer med 99% säkerhet ett tillskott i bilparken snart, så då kanske man äntligen får möjlighet att ägna sig åt att få den här i det skick man egentligen vill ha den....
Då kanske man slipper skämmas för sig själv framöver.
Jag vet att alla inte resonerar så, men vi är alla olika, och åtminstone för mig kommer det att bli en avlastning med en vardagsbil som är tillräckligt alldaglig, tillräckligt ful, tillräckligt rostig och tillräckligt billig för att lite dörruppslag, saltslask och jordiga plantor i skuffen inte skall ge en dåligt samvete...
Det här är trots allt en (för att vara 30 år åtminstone...) lågmilare som klarat sig relativt bra och som jag har ganska starka personliga band till och som jag vill ha kvar, och då smärtar det lite (läs rejält) att möjligheterna att hålla allting i det skick man önskar blir begränsade när bilen prompt måste brukas på daglig basis.
OK, det som rullar in i mitt liv nu är ju en ökänd problembil som man kanske inte törs nämna här, men både skick och pris (även i förhållande till skicket) borde tillåta en bil som med absoluta minimum av reparationer kan rulla tills det inte är ekonomiskt försvarbart längre och det är dags för pressarna att tugga i sig den, sörjd av ingen.....
Jag hoppas jag gör rätt...men jag tror det. Och min mening är att bilar skall användas, och det är på intet sätt slut med det för 123ans del.
Men lite av magin försvinner när man kastar sig in i den tillsammans med en småsnuskig matlåda före f.... på morgonen för att slita ihop till pengar som man ändå inte har lust eller tid att lägga på bilen likförb...t.
Då kanske man slipper skämmas för sig själv framöver.
Jag vet att alla inte resonerar så, men vi är alla olika, och åtminstone för mig kommer det att bli en avlastning med en vardagsbil som är tillräckligt alldaglig, tillräckligt ful, tillräckligt rostig och tillräckligt billig för att lite dörruppslag, saltslask och jordiga plantor i skuffen inte skall ge en dåligt samvete...
Det här är trots allt en (för att vara 30 år åtminstone...) lågmilare som klarat sig relativt bra och som jag har ganska starka personliga band till och som jag vill ha kvar, och då smärtar det lite (läs rejält) att möjligheterna att hålla allting i det skick man önskar blir begränsade när bilen prompt måste brukas på daglig basis.
OK, det som rullar in i mitt liv nu är ju en ökänd problembil som man kanske inte törs nämna här, men både skick och pris (även i förhållande till skicket) borde tillåta en bil som med absoluta minimum av reparationer kan rulla tills det inte är ekonomiskt försvarbart längre och det är dags för pressarna att tugga i sig den, sörjd av ingen.....
Jag hoppas jag gör rätt...men jag tror det. Och min mening är att bilar skall användas, och det är på intet sätt slut med det för 123ans del.
Men lite av magin försvinner när man kastar sig in i den tillsammans med en småsnuskig matlåda före f.... på morgonen för att slita ihop till pengar som man ändå inte har lust eller tid att lägga på bilen likförb...t.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Känns och upplevs det rätt av dig så ÄR det så.
Sen kan väl alla förståsigpåare säga sitt tills de blir blåa i fejset, i dig känns det ju OK. Eller?
Lycka till att få Mercan i skick, projekttråd kommer följas.
Sen kan väl alla förståsigpåare säga sitt tills de blir blåa i fejset, i dig känns det ju OK. Eller?
Lycka till att få Mercan i skick, projekttråd kommer följas.
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Cpt Tuttle wrote:Kommer med 99% säkerhet ett tillskott i bilparken snart, så då kanske man äntligen får möjlighet att ägna sig åt att få den här i det skick man egentligen vill ha den....
Då kanske man slipper skämmas för sig själv framöver.
Jag vet att alla inte resonerar så, men vi är alla olika, och åtminstone för mig kommer det att bli en avlastning med en vardagsbil som är tillräckligt alldaglig, tillräckligt ful, tillräckligt rostig och tillräckligt billig för att lite dörruppslag, saltslask och jordiga plantor i skuffen inte skall ge en dåligt samvete...
Det här är trots allt en (för att vara 30 år åtminstone...) lågmilare som klarat sig relativt bra och som jag har ganska starka personliga band till och som jag vill ha kvar, och då smärtar det lite (läs rejält) att möjligheterna att hålla allting i det skick man önskar blir begränsade när bilen prompt måste brukas på daglig basis.
OK, det som rullar in i mitt liv nu är ju en ökänd problembil som man kanske inte törs nämna här, men både skick och pris (även i förhållande till skicket) borde tillåta en bil som med absoluta minimum av reparationer kan rulla tills det inte är ekonomiskt försvarbart längre och det är dags för pressarna att tugga i sig den, sörjd av ingen.....
Jag hoppas jag gör rätt...men jag tror det. Och min mening är att bilar skall användas, och det är på intet sätt slut med det för 123ans del.
Men lite av magin försvinner när man kastar sig in i den tillsammans med en småsnuskig matlåda före f.... på morgonen för att slita ihop till pengar som man ändå inte har lust eller tid att lägga på bilen likförb...t.
Är det en Citroen BX du skaffat dig nu?
CLS350CDI 4Matic
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Nä en BX saknar ju sikte på huven så då riskerar ju färden att sluta i diket, och en så farlig bil vill man ju inte ha, så alltså är det ingen 300SL heller.....
Och efter att ha sett min styvbrorsa slå i en oljedunk i den BX14 han hade för några år sedan, varje morgon innan han skulle på jobbet, så kan jag konstatera att jag inte har råd att åka statusvagnar som BX heller.
Och efter att ha sett min styvbrorsa slå i en oljedunk i den BX14 han hade för några år sedan, varje morgon innan han skulle på jobbet, så kan jag konstatera att jag inte har råd att åka statusvagnar som BX heller.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
En av grejerna som fått mig att surna är att det alltid blev dyngvått i skuffen på den här bilen.
Jag fick dock mina misstankar att läckaget gick att skylla på ett trasigt bakljus, så jag tänkte varför inte göra slag i saken och sätta dit USA-bakljusen jag haft liggande i över ett år nu?
Visst, det må vara en åtgärd som främjar det estetiska, vilket kanske inte borde ha hög prio på en sån här surhink i behov av totalrenovering, men det torde ju vara av stor vikt att se till att det inte regnar in i skuffen å andra sidan?
Har provat spola med slangen och det verkar tätt nu i alla fall så vi får hoppas.
Jag fick dock mina misstankar att läckaget gick att skylla på ett trasigt bakljus, så jag tänkte varför inte göra slag i saken och sätta dit USA-bakljusen jag haft liggande i över ett år nu?
Visst, det må vara en åtgärd som främjar det estetiska, vilket kanske inte borde ha hög prio på en sån här surhink i behov av totalrenovering, men det torde ju vara av stor vikt att se till att det inte regnar in i skuffen å andra sidan?
Har provat spola med slangen och det verkar tätt nu i alla fall så vi får hoppas.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Cpt Tuttle wrote: USA-bakljusen jag haft liggande i över ett år nu
Den där trevliga uppdateringen har jag också varit sugen på ett tag men haft svårt att hitta en uppsättning "fina" baklysen. De flesta jag hittat är krackelerade med hårfina sprickor......
Har du fått sidopositionslyset att funka?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 150426 - USA-bakljus
Jo det var plug and play.
På nåt vis var det som att det stod mitt namn på de här bakljusen, jag blev hastigt sjuk (jo, det är faktiskt sant, jag är inte den som myglar med sånt) och var tvungen åka hem från jobbet den dagen, kollar tradera en stund för att fördriva tid, vad dyker upp, USA-bakljus till W123 som går ut några minuter senare, inte ett enda bud och jag har för mig jag bara gav några hundra för dem....
På nåt vis var det som att det stod mitt namn på de här bakljusen, jag blev hastigt sjuk (jo, det är faktiskt sant, jag är inte den som myglar med sånt) och var tvungen åka hem från jobbet den dagen, kollar tradera en stund för att fördriva tid, vad dyker upp, USA-bakljus till W123 som går ut några minuter senare, inte ett enda bud och jag har för mig jag bara gav några hundra för dem....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 150426 - USA-bakljus
Tänk vad du skall ha missat alla dagar du _inte_ är sjuk!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 150426 - USA-bakljus
Ja men de dagarna slapp jag karensen så jag kunde tjäna ihop pengar till att köpa bildelar!
Se, till och med jag kan tänka positivt men nu var jag färdig med det för i år!
Se, till och med jag kan tänka positivt men nu var jag färdig med det för i år!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 150426 - USA-bakljus
MEN GODNATT!
Nu har jag hittat var det läcker in vatten, vid hörnen på bakljuskromet, stor SUCK......
Och anledningen är så skämmig och visar hur dum i huvudet jag är så jag vet inte hur öppet jag skall ta den, jag riskerar även att behöva smutskasta andra här inne litegrann och det vill jag inte...
Nu har jag hittat var det läcker in vatten, vid hörnen på bakljuskromet, stor SUCK......
Och anledningen är så skämmig och visar hur dum i huvudet jag är så jag vet inte hur öppet jag skall ta den, jag riskerar även att behöva smutskasta andra här inne litegrann och det vill jag inte...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 230E 85a. 150426 - USA-bakljus
Läcker det mellan bakljuset och kromlisten?
Bild gärna Du som är pigg på sånt!
Bild gärna Du som är pigg på sånt!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests