230E 85a. 150426 - USA-bakljus
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Nix, i stort sätt raka puckar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Så som en sammanfattning så är det inget man behöver vara rädd för egentligen, då det inte är raketforskning utan bara tar en jäkla massa tid, när ett haveri väl inträffar?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Då ska vi se var det här leder...
Passar väl på att byta kedja när jag ändå håller på, då den byttes vid cirka 10 000 mil 2000, och mätaren nu står på 19000...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Ja att dra i en ny kedja låter inte dumt.
Jag vet iofs att min gamle "Lufsen" gick 22000 mil på första kedjan, och det var inte kedjan som mördade honom, utan att grabben i höstdimman inte såg grannens Polarvagn....
Jag vet iofs att min gamle "Lufsen" gick 22000 mil på första kedjan, och det var inte kedjan som mördade honom, utan att grabben i höstdimman inte såg grannens Polarvagn....
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Nej, men nu har jag hur som helst stillestånd på bilen, och sätter jag dit en ny så känns det som att man inte bör behöva röra den på många år igen, i stället för att börja riva maskineriet igen om ett par år.
Jag tycker förvisso att bytesintervaller på 10 000 mil som jag hört om spontant känns korta även för en enkelkedja i en fyra då det idag sätts längre intervaller än så på kamremmar, även om jag förstår att det inte går att jämföra.
Tror mycket väl att man kan åka 22 000 på samma kedja, den enda originalkedja jag hört om som havererat på lite närmare håll (och inte bara ryktesvägen) gjorde det vid 16 000. Tror ju inte att det är så att de flyger i bitar på löpande band vid 10 000 utan det är väl mer att bomben börjar ticka då på obestämd framtid gissar jag...
Men lika bra att passa på, tänkte att man kan ju göra en översyn av ventiltätningar osv. också, jag gillar som att göra saker ordentligt när jag väl börjar...vilket kanske är anledningen till att jag drar mig något förb... för att börja göra något...
Men jag klarar mig, jag har ju Sveriges fulaste 740 att åka i under tiden....
Jag tycker förvisso att bytesintervaller på 10 000 mil som jag hört om spontant känns korta även för en enkelkedja i en fyra då det idag sätts längre intervaller än så på kamremmar, även om jag förstår att det inte går att jämföra.
Tror mycket väl att man kan åka 22 000 på samma kedja, den enda originalkedja jag hört om som havererat på lite närmare håll (och inte bara ryktesvägen) gjorde det vid 16 000. Tror ju inte att det är så att de flyger i bitar på löpande band vid 10 000 utan det är väl mer att bomben börjar ticka då på obestämd framtid gissar jag...
Men lika bra att passa på, tänkte att man kan ju göra en översyn av ventiltätningar osv. också, jag gillar som att göra saker ordentligt när jag väl börjar...vilket kanske är anledningen till att jag drar mig något förb... för att börja göra något...
Men jag klarar mig, jag har ju Sveriges fulaste 740 att åka i under tiden....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Cpt Tuttle wrote:Men jag klarar mig, jag har ju Sveriges fulaste 740 att åka i under tiden....
Nog finns det fulare 740is än den du puttrade omkring i på coop parkeringen, även i kalix
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Det tror jag på när jag ser det...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 131222 - köpt lite junk
Inga sprickor i alla fall, återstår att se om toppen är plan.
Nog för att jag startat tråd i ämnet, men om så inte skulle vara fallet, får dessa toppar planas?
Ser märkligt nog bra ut i loppen trots 29 år varav de fem senaste bestående av ren vanvård, och 19000 mil på mätaren, det hade jag aldrig trott!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Skadar ju inte att kolla planheten, men det är mer regel än undantag att man planar dessa toppar
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Så den tål en ren renoveringsplaning?
Tänkte ju inte främst på hyvla fleramångamillimeter a la trimmad B20 av 70-talssnitt...
Tänkte ju inte främst på hyvla fleramångamillimeter a la trimmad B20 av 70-talssnitt...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Klart den tål det!
Brukar inte behöva ta mer än 0,2 till 0,3 på 4cyl. MB toppar.
Brukar inte behöva ta mer än 0,2 till 0,3 på 4cyl. MB toppar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Vad vet jag? Finns ju bilar där topparna inte får planas, alls.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Igång och river toppen....krokig kamaxel med slitage som får en att misstänka att jag råkats fylla gårdsgrus i motorn i stället för olja....man skall tydligen få något nytt litet glädjeämne varje dag.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Bånga i en om602 and "get it over with"
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.
Nej, det är jag åt helvete för korkad och oduglig för att ro i land med.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests