230E 85a. 150426 - USA-bakljus

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby N! » Wed 22 Jul, 2009 13:07

Ah, då kommer den att bli som ny! Äsch tärningarna säger ju inget om bilen utan liksom lite något om förare och passagerare kanske, finns många mersor med radband hängande å ;-)
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Wed 22 Jul, 2009 21:12

Chris Mbsca wrote:Riktgit kul projekt..Häftigt å få en sån här gammal bil å se ut nästan som ny...Den vill man se på nån träff framöver. Väntar med spänning på lack resultatet..Nya lampglas å blinkers skulle göra pricken över i...Men SNÄLLA....Ta bort tärnigarna.. :mrgreen:


Nja, inte är det ju nåt att komma på en träff med, är ju bara en vanlig w123 trots allt även om man gör den i hyggligt skick.

Ska byta lampglas och blinkers till nya på vänstra sidan, högra sidan byttes bägge på år 2001 och blir rätt fina om man tvättar bort alla flugor... :mrgreen: Får väl se om jag hittar några friska bakljus, eller om jag nöjer mig med de jag har, eller om jag köper nya, nån som vet vad det kan kosta?

Och nej, det blir inte min bil utan tärningar känns det som, å tredje sidan gör de ju lika stor inverkan på bilen som om man lägger en ica-kasse i koffertluckan, lätta att ta bort och gör ingen åverkan om man får för sig att de är en katastrof. :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Chris Mbsca » Thu 23 Jul, 2009 09:27

Va e det för inställningar ni har..Inget för träffar??? ALLA MBs är välkomna på träffar även om det skulle va en skrothög..Inte det som e viktigt.. :shock: :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Die Fräulein... 230E 85a.

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 Jul, 2009 21:52

Där ser man...
Tänkte att man mer var välkommen med en stylad bil, eller med nyare mercor typ C/E-klass och framåt osv, eller klassiker som en bulle i fint skick eller fullblod som SLar och E500or, W123 i originalskick kan ju skådas i drivor på närmsta konsumparkering och är kanske inte vad man som träffbesökare är allramest entusiastisk över att få se... Men OK, där ser man och man kanske är välkommen då, men lite skamset är det väl för en själv att komma i en så här ordinär bil... :oops:

Image
Putsat upp grillen, inte 100%ig i kromet men det får väl gå... Lite tråkigt putsa med plastgaller bara, det var bättre innan 1972. Jag undrar om Janis Joplin verkligen nöjt sig med ett simpelt plastgaller? Men eftersom hon dog 1970 får man aldrig veta. Det här är ju i alla fall en av de mercorna som har kvar den riktiga kylarmaskeringen, det blev ju värre i början på 90-talet. :wink:

Image
Är jag lika tuff som storpojkarna nu? :mrgreen:

Image
Listen på bakluckan är tydligen en skitsamlare deluxe... Massa rost där under men inget hål tack och lov, så det räckte med blästring.

Image
Nya bakljus eller fräscha upp ett par beg, det är frågan? Finns ju billigt i shoppen men törs man köpa "pirat"? Eller är det kanske "samma skit i annan kartong"? Nån som vet vad ett par original kostar annars (ja, jag vet att jag lika gärna kan ringa till Mercedes och fråga, tänkte bara om nån vet på rak arm)?

Image
Börjar se lite ledsen ut kanske men bättre ska det bli.

Image
Tandlös om inte annat, men men.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Mercafreaket » Sun 26 Jul, 2009 22:51

Hedersvärt med er som gör iordning gamla 123:or och inte låter dom gå på raggen!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 Jul, 2009 22:57

Nä, bara patetiskt det hur som helst, en 123a är ju lika mycket raggarbil som Sven-Ingvars är ett punkband ungefär... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby snowman » Sun 26 Jul, 2009 23:13

Cpt Tuttle wrote:Nä, bara patetiskt det hur som helst, en 123a är ju lika mycket raggarbil som Sven-Ingvars är ett punkband ungefär... :roll:



HAHAHAHA :lol:

Det är verkligen jätte roligt att följa ditt projekt, när räknar du med att lacken ligger?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Onkel-Benz » Sun 26 Jul, 2009 23:17

Härligt med bilder!
Om du ska ha grillen riktigt fin igen så finns det ingen genväg utan man måste köpa nytt "grillkrom" alltså de 6 längsgående alu-ribbborna å den i mitten. Blir en helt annan lyster å glans!
De blir ju med tiden blästrade och förstörda tyvärr.
Men dyra har de blivit, 91 kr för mittenribban å hela 117 kr/st för de andra. På tok för dyrt igentligen.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 Jul, 2009 23:48

Mittribborna är ju förbrukningsvara men de får nog duga... Har sett sämre såna. Tänkte mer på grillramen, den har ett par noppror och lite repor tyvärr...

Jag blir inte förvånad om det är lack på den inom två veckor men den som lever får se.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby amadeusz » Mon 27 Jul, 2009 10:30

Kul att någon räddar en 123:a! 230E är ju bästa varianten.

Och säg inget ont om 123:or på träffar, för jag kommer då aldrig att komma i någon annan modell! :wink:
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Cpt Tuttle » Mon 27 Jul, 2009 16:49

amadeusz wrote:Kul att någon räddar en 123:a! 230E är ju bästa varianten.


Nja... 240D då? Tillräcklig motor och tar inte lika förbannat med soppa som 300an...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby amadeusz » Mon 27 Jul, 2009 17:02

En välskött 5-växlad 230E går ju att köra ungefär lika snålt och ungefär dubbelt så snabbt, så för mig är valet enkelt... hehe.

Jag lyckades köra min 230E på 0,71 l/mil som snålast, och det var ingen extrem snålkörning utan normal landsväg. Och sedan är ju prestanda ungefär som 280E (förutom sexans jämna gång förstås).
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

User avatar
300E
Proffs
Proffs
Posts: 263
Joined: Mon 26 Jan, 2009 18:10
Location: Luleå

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby 300E » Mon 27 Jul, 2009 17:46

Ska bli intressant å följa detta =)
Image
W202 C180 1999
w140,s350td. 1994
w140,320S.1992.
w124,300E.1988.
w201.1984
w123,200TD.
w123,200.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Cpt Tuttle » Mon 27 Jul, 2009 23:13

amadeusz wrote:En välskött 5-växlad 230E går ju att köra ungefär lika snålt och ungefär dubbelt så snabbt, så för mig är valet enkelt... hehe.


Och hälften så långt...

Och prestanda vet jag inte, en folkvagn 62a känns ju pigg jämfört med den här... :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: 230E 85a. Update 090726

Postby Onkel-Benz » Mon 27 Jul, 2009 23:20

Hade varit intressant att prova en 230E någon gång så man kan jämföra hur skillnaden är mellan de olika bensinmotorerna.

125 häst i de svensksålda med avgasrening å lägre komp va?
Mot tysk-136-hästarna?
En tysk 200:a 102:a med gasare har ju 109 häst mot svenska 98.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests