E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Nicho
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 386
Joined: Tue 27 Nov, 2007 17:46
Location: Palm Beach Gardens, Florida

E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Nicho » Sat 25 Jul, 2009 10:07

Hallå!

Då var det dags för en ny projekttråd 8)

Min plan: Bilen ska bli som ny igen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I förrgår sålde jag min W124 eftersom jag hade blivit sugen på en W210.
Efter flera veckors bevakning och research av annonsmarknaden hittade jag denna skönhet hos en Toyotahandlare i Katrineholm:



Bilder från annonsen på bytbil.com
Image

Image

Image


Fakta om bilen:

* E240 -99
* 1 ägare (en dam född 1946)
* Svensksåld
* Fullservad hos Bernats Bil i Stockholm. (6st servicear gjorda)
* Precis slagit över 10.000 mil
* 100% original


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Från ryssidan:
(http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng)

VIN WDB2100611A769045
Model E 240
Chassis 2100611A769045
Engine 112911 30 281496
Transmission 722609 01 149776
Order 0 8 569 75172
Delivery date 18.09.98
Dealer Sweden (569)
Interior (cloth) fabric mushroom / quartz / sahara beige (405)
Paint
702 smoke silver metallic (с 01.01.1983)

Options
236 special lamp switching - daytime running lamps (с 01.04.1985) special light wiring for Norway and Sweden
249 automatically dipping inside rear view mirror (с 01.06.1990)
290 windowbag (с 01.03.1997)
293 trunk set, 3-piece sidebag in rear left and right (с 01.01.1995)
345 rains sensor for windshield wipers (с 01.10.1993)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
533 front and rear speakers - without radio (с 01.03.1994)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970) front folding armrest w202 - housing at front with armrest
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)
656 light alloy wheels, 10-hole (с 01.06.1993)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
809 Change of year of model, last figure shows new model year
825
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
910 14V/65A alternator alternator with increased capacity (с 01.11.1990)
955 extension tube on the roof, front equipment package elegance (с 01.11.1991)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)
400A Unknown code


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Priset var satt ganska lågt och även med prutmån eftersom det fanns en del rost på karossen: Höger och vänster bakskärm, samt 1-2 mindre rostbubblor på varje dörr(!) Båda framskärmarna var bytta.
Detta verkade vara de enda felen på bilen, så jag o farsan åkte ner till Katrineholm och jag blev förälskad direkt :lol:
Färg- motor- och utrustningskombinationen är precis som jag vill ha dem! När jag satte mig i bilen var mätarställningen 100009km :lol:
MEN, under provkörningen märkte jag att något var galet: Med användandet av kick-down och motorvarv från ca 4500rpm och uppåt slutar bilen att accelerera samtidigt som motorvarvet är konstant, och vid efterföljande gassläpp har automaten problem att välja växel, så det blir en liten gungning i bilen och en växel smäller i.
Inte alls behagligt.
Efter denna mindre trevliga upptäckt lämnade vi Katrineholm utan Benzen.....

Samma kväll beskrev jag bilens symptom i projekttråden: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=60&t=54446
Där blev jag fullt övertygad om att det var LMM. Så dagen efter gav jag bilhandlaren ett lågt bud per telefon, som han med tvekan accepterade. Någon timme senare åkte vi ner till Katrineholm och skakade hand. Den här gången åkte jag hem med Benzen :lol:





Så länge man inte använder kick-down och inte varvar den mer än 4500rpm så går den som en dröm!
Inredningen är i nyskick, och bilen känns precis som den ska.

Bilen har alltså 2st fel som nu återstår att fixas:
1. "växlingsproblemet" (eller vad det är)
2. fixa rosten

Jag har även funderingar på att köpa en uppsättning snygga W211 16" Elegancefälgar....
Last edited by Nicho on Wed 04 Aug, 2010 19:50, edited 1 time in total.
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se

Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Image

User avatar
Nicho
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 386
Joined: Tue 27 Nov, 2007 17:46
Location: Palm Beach Gardens, Florida

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Nicho » Sat 25 Jul, 2009 10:30

Igår när jag kommit hem med bilen gjorde jag och en kompis noggrant rent luftmassmätaren (LMM) med läkarsprit köpt på apoteket och tops (öronpinnar).
LMM såg faktiskt inte alls skitig ut, vilket jag hade hoppats på.... Den såg ut som ny och lämnade ingen smuts på topsen.

Efter att ha monterat den rengjorda LMM och en snabb bön, provkörde vi bilen, men samma problem kvarstod! :-(

Jag provade att dra ut kontakten till LMM, och startade motorn. Nu märktes det att den gick på "nödvärden" eftersom den vibrerade klart mer.
Ännu en gång provade jag: Fullgas, kick-down. Varvtalet upp mot 4500...... bilen slutade accelerera precis som tidigare.
Problemet var alltså fortfarande kvar :cry:
Med den här metoden borde vi ha eliminerat LMM från "växelstörningen", och därmed konstaterat att felet inte ligger där. Eller hur?


Jag fick höra att MB sänkt serviceintervallet på automaten från 10.000mil till 6.000mil efter problem.
Kan det vara så att lådan bara behöver ny olja och filter?
Jag har lusläst serviceboken, och där finns det 2 typer av servicar: A och B.
A är enklare och B är mer omfattande.
Ingen av dessa innehåller någon form av service av automaten. Dessutom står det ingenting om service av automaten i servicehäftet eller instruktionsboken överhuvudtaget! Märkligt!
Det enda som står om automaten är följande:

Oljenivå i automatväxellåda

Vid oljeförlust eller växlingsstörningar
skall oljenivån kontrolleras hos en
Mercedes-Benz verkstad.



Som ni vet så kan man inte själv kolla nivån i lådan eftersom det endast finns en plastplugg. Ingen sticka :evil:


Nu behöver jag fler förslag från er!
Vad kan jag testa, och vad kan det vara?????
Last edited by Nicho on Sat 25 Jul, 2009 11:08, edited 1 time in total.
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se

Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Image

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby V70tdi » Sat 25 Jul, 2009 11:03

10000mil även om oljan aldrig är bytt borde inte resultera i haveri. Ett filterbyte och sköljning av lådan sitter inte fel i vilket fall som hellst.
Nivån kontrollerar du ju med mätsticka. Har du vägarna förbi Roslagen så titta förbi så skickar vi ner mätstickan i lådan :lol: Låg oljenivå kan ge liknande fenomen på automatlådor.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Mercafreaket » Sat 25 Jul, 2009 11:06

LMM kan se hel o ren ut trots att den inte är hel, tyvärr.

Se om du inte kan få tvärlåna en LMM från en E240/annan passande där den fungerar, kolla först numret och sök på ex.vis Ebay så får du upp en lista på s.k "korsreferenser" på vilka modeller som har samma LMM

LMM på släktingens C180 gav upp redan innan klockan trippat om på 5.000 mil
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Masta » Sat 25 Jul, 2009 12:47

Instämmer med mercafreaket. Har du dessutom vidrört tråden med tops kan du ha gjort det värre, det är känsliga prylar. Man skall bara spruta med antingen bräkleen eller den speciella lmm-rengörings-sprejen som CRC säljer (kanske finns fler märken).

Prova med en annan LMM. Sen skadar det ju inte att byta olja i lådan, det skulle jag gjort. Sen mitt standardssvar såklart - du har väl läst ut felkoder?
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby SL Jocke » Sat 25 Jul, 2009 13:02

Jag tror inte på lådan, men ett oljebyte skadar inte. Jag gissar också på LMM.

Det går att köpa oljestickan hos MB, den ligger under verkstads verktyg. MB har
olika färgade oljestickor på verkstaden när de kollar nivån, runt 400:- vill jag minnas.

Vad det gäller rosten, varför inte kolla med MB's goodwill? Jag vet flrea som fått rosten
lagad kostnadsfritt.

Lycka till.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Cpt Tuttle » Sat 25 Jul, 2009 14:28

Mycket rost på den?

Trevlig bil på sitt sätt... Tycker 210an på nåt vis är ett lite intressant fenomen... Vet inte riktigt hur man skulle förklarat det, men på nåt sätt så känns det som att det var en så hypad modell när den kom... Mycket snack om den då, utseende och tekniska lösningar som väckte uppmärksamhet... Inte länge sen det var en mycket fin bil och ett samtalsämne om man råkats gå och skaffa sig en... Nu är den redan "två modeller gammal" (f-n, nyss var det kompakten man kunde säga så om), och har mer eller mindre fallit i glömska hos folk... Tycker även den åldrats på ett sätt som kanske inte direkt känns riktigt "tidlöst mercedes", många grejer känns mer typiskt 90-tal än typiskt MB... Inte utan att jag ändå skulle ha lust att köpa en någon gång för att prova i alla fall... Tycker inte det är en ful bil och de är ju även mycket bekväma... Rost går att laga och värre än Skoda Felicia verkar de ju inte direkt vara på den punkten... :mrgreen:

Verkar iaf. vara ett rätt trevligt exemplar, gillar färgkombinationen... Trevligt med ljus inredning till dess att den ska rengöras... Men mönstret på sätena, där snackar vi återigen en 90-talsorgie... :mrgreen: Om 10 år är nog det kult dock så... :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby aha_100 » Sat 25 Jul, 2009 20:40

Olja och filter i lådan ska aldrig bytas utan skall hålla lådan ut.

Dock som sagt. Skadar aldrig att byta. Vi gjorde det förra året på vår w210.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby SL Jocke » Sat 25 Jul, 2009 21:08

aha_100 wrote:Olja och filter i lådan ska aldrig bytas utan skall hålla lådan ut.

Dock som sagt. Skadar aldrig att byta. Vi gjorde det förra året på vår w210.


???????????????????????

Vart har du hört talas om evighetsautomaten?

Automatlådor med kopplingslameller får alltid oljan förorenad av lamelldamm. En enkel
regel är när det gäller oljor, finns det ett filter så ska både det och oljan bytas med
jämna mellanrum.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Mercafreaket » Sun 26 Jul, 2009 01:04

SL Jocke wrote:
aha_100 wrote:Olja och filter i lådan ska aldrig bytas utan skall hålla lådan ut.

Dock som sagt. Skadar aldrig att byta. Vi gjorde det förra året på vår w210.


???????????????????????

Vart har du hört talas om evighetsautomaten?

Automatlådor med kopplingslameller får alltid oljan förorenad av lamelldamm. En enkel
regel är när det gäller oljor, finns det ett filter så ska både det och oljan bytas med
jämna mellanrum.

Jocke

Lever med sig från början då dessa "elektriska" automater levererades. Har alltid varit skeptisk till detta med "evighetsolja", en olja oxideras och förorenas oavsett om det är en billig "piss-mineral" eller om det är en dyrsyntet
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby frankbuick » Sun 26 Jul, 2009 08:22

min w203a 200cdi har dom då bytt automat olja och filter på. ska göras var 6000de mil hellst sa dom till mig.så dom bytte den i min på första servicen efter importen.(stod inget i serviceboken om den va bytt förut) 5stegs automat
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
Nicho
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 386
Joined: Tue 27 Nov, 2007 17:46
Location: Palm Beach Gardens, Florida

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Nicho » Sun 26 Jul, 2009 10:22

Tack för alla svar!

Jag hoppas att det är fel på LMM eller att lådan bara behöver nytt filter + olja!

Min kompis var "expert" på att rengöra LMM eftersom han gjort det ett par gånger på sin bil, så jag litade på honom med läkarspriten och topsen... :?


Min plan är följande:

Nu på måndag åker jag till mina gamla kollegor på Motormännens Testcenter och läser felkoder. Dessvärre finns det en stor risk att det inte går att utläsa vad felkoderna betyder, eftersom de har en "universal" mjukvara som ska funka på alla märken.
Om jag inte blir klokare efter det så får jag väl lämna in bilen hos Mercedes för en felsökning...
Tyvärr kan det nog ta tid eftersom verkstan på MB i Akalla hade 25 bilar i kö, samt att alla mekar var på semester. Har dock inte kollat med MB i City eller Danderryd.

Oavsett vad felsökningen ger så tänker jag nog lämna in bilen för ett byte av automatolja och filter, samt passa på att göra nästa service (Nu är det ca 1.300 mil sedan sist).
Bilen har ju så fin servicehistorik, så det skulle vara synd att göra det själv och då missa en stämpel i boken.
Hoppas bara det inte är skrattretande dyrt :shock:



Rosten är väldigt ytlig, dvs. inga hål i plåten eller stora gropar. Tyvärr finns den som sagt lite överallt. Synd på en bil som rullat så lite och är så fin i övrigt.
Jag ska försöka fixa lite bilder.
Tror inte MB skulle fixa rosten på goodwill, eftersom de enda panelerna på bilen som är 100% rostfria är framskärmarna, taket och bakluckan.
Mao skulle det säkert krävas en omlackering av hela bilen, utöver rostlagningen. Och det känns inte som att MB skulle lägga de pengarna på en 10 år gammal bil....
Som det ser ut tror jag att jag själv kommer fixa rosten. Jag ska lägga upp bilder på det i såfall.


Vad gäller skillnaden mellan w124 och w210 så kan man nog skriva en bok om ämnet.
w210 är minst sagt ett stort kliv framåt från w124. Jag läste någonstans i en bok: "Med nya W210 kom E-klassen närmare S-klassen i storlek och komfort än någonsin tidigare"

I dagsläget verkar inte modellen ha så många fans, men kanske när w210 blivit lite äldre och de börjar bli mer sällsynta i trafiken så kommer folk börja snegla på fina exemplar av w210 och börja uppskatta dem. w210 kommer säkert bli nästa kult-merca efter w124.
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se

Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Image

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby Mercafreaket » Sun 26 Jul, 2009 13:47

LMM brukar sällan lämna felkoder efter sig om den är "halvdålig"
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby V70tdi » Sun 26 Jul, 2009 14:37

Jag hade liknande problem med min bil. Ibland när man trampade på så var det som att lådan inte viste vilken växel den skulle lägga i. Körde ut lite tight i en rondell och höll inte på att komma iväg..... pang en stenhård växling så drog den iväg men efter att jag bytt filter och spolat lådan så har jag inte haft några problem alls. Ta i trä men det verkar fungera kalas så här långt i alla fall :-D
Som dom säger här i tråden så ger en LMM som är dålig ingen felkod förän mätvärdet blir käpprätt åt skogen eller försvinner helt. Var inne på att byta LMM men då problemen är borta för mig så åker jag glatt vidare. Elle just nu så åker jag ingenstans med den då den är inne på RM bilservice i Danderyd för rep av stötfångare och veck i framskärmen efter att ha blivit påbackad i vintras. Hoppas på ett bra resultat av reparationen. Drar ut på tiden men å andra sidan sa jag att jag inte har bråttom heller så det är ok så länge det blir bra :-D
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: E240 -99 (W210) 10.000 mil, 1 ägare. BILDER

Postby vic viper » Sun 26 Jul, 2009 15:40

En 210 från 99 har inga bytesintervaller på automatlåda, kom intervaller på taxibilar lite senare, byte av olja och filter vid var 12.000 mil

203 och nyare bilar framåt har dock första oljebytet i tomatlådan vid 6K mil.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 102 guests