Nu har det äntligen blivit dags att se vad en 24v går för.
Vi rullade in bettan idag och började riva dårå.
Testet ska börja direkt från 2 bar eftersom 12v klarar det utan problem så om inte 24v gör det också så åker den direkt ner i soporna.
Blir liknande setup:
Twinentry grenrör
GT45 turbo 70 in 80 ut
60mm wastegate
500x300x76 IC
Alu kylare
3" alu tryckrör
1200cc spridare
Våran turbobandit soppapump
4" downpipe och 3,5" avgas
MS-Extra styrsystem
C36 preppad automat
LSD diff
10" slicks ska inhandlas
Kolvarna ska svarvas för att få ner kompet till ca 8,8-9,0
Imorn ska packningsatsen beställas
Vet inte vilken diskbänk har mekat med den motorn förut men kammarna satt en kvart varv fel och öppnade en kvart varv för tidigt. Lustigt att bilen har gått ganska bra trots allt
Samtidigt så förstår man juh nu varför den drog så mycket sås trots en mager mapp...
300CE-24v Turbo PUMPISH brukis
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
300CE-24v Turbo PUMPISH brukis
Last edited by PUMPISH 300E on Wed 25 Aug, 2010 00:39, edited 1 time in total.
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
En liten stilla undran, hur klarar en standard automatlåda (för sugmotorer) övertryck från insuget elr blir det att sätta backventil?
Alltid varit nyfiken på det.
Alltid varit nyfiken på det.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Mercafreaket wrote:En liten stilla undran, hur klarar en standard automatlåda (för sugmotorer) övertryck från insuget elr blir det att sätta backventil?
Alltid varit nyfiken på det.
på en vanlig opreppad 722. låda så kan man ta bort ena vacum slangen på högra sidan som styr endast ekomoni/sport läge. Det är bara att justera med vajer när du vill att lådan ska växla.
Andra slangen som går till klockan kan du låta slangen sitta som den är om du ska bara ladda lite men bättre att sätta en back ventil för det laddet kommer annars att upp ventilen till max och du kommer att behöva släppa gasen varje gång för att lådan ska kunna växla.
Så bästa är att sätta bakventil och spänna upp klockan lite vid behov om lådan skulle slirra mellan växlingarna
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Hoppas ni bänka den innan den rasar
"Thank god for dieselpower"
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
MB 4 ME wrote:Hoppas ni bänka den innan den rasar
ja det är tanken. Håller den några km för 2bar då åker direkt den en på bänk.
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Re: 300CE-24v Turbo TEST
När ska du bänka den?
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Kul att någon för en gång skull sätter tänderna i 24-ventilaren!
Ska bli spännande att se vad den kan prestera
Ska bli spännande att se vad den kan prestera
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Haft mycket med jobbet och bandet så bygget har stått stilla men nu hade jag lucka i idag och börjat snickra på ett grenrör i svartstål....
Som ni ser har jag krymt röret ännu mer så nu kan man få plats med 10 tums downpipe om man inte vill och även massa plats runt röret om man vill skruva på nånting...sorry för dålig mobilkamera kvalitet
Som ni ser har jag krymt röret ännu mer så nu kan man få plats med 10 tums downpipe om man inte vill och även massa plats runt röret om man vill skruva på nånting...sorry för dålig mobilkamera kvalitet
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Shit vad man önskar att man hade tillgång till tig och dina svetskunskaper, grymt najs!
Vad använde ni för soppaledningar till era byggen?, kör ni med original 8mms eller drar ni nytt?
Vad använde ni för soppaledningar till era byggen?, kör ni med original 8mms eller drar ni nytt?
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
vic viper wrote:Shit vad man önskar att man hade tillgång till tig och dina svetskunskaper, grymt najs!
Vad använde ni för soppaledningar till era byggen?, kör ni med original 8mms eller drar ni nytt?
Tackar!
Jo upp till 650hk kör vi med original ledningar på E85 och 1st våra Turbobandit pump.
För effekt över 700hk då kör vi plastledningar och 2st våra pumpar.
Finns nog bilder på EVO bygget under min tråd där vi drog ledningarna
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
- Mean_farmer
- Expert
- Posts: 890
- Joined: Thu 01 Nov, 2007 18:01
- Location: Harads
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Fi f-n sånthära gillas som satan!
Re: 300CE-24v Turbo TEST
hur langt holder org suppaledning på en 16v? holder de 500hk med pumpen deres på 98okt?
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Sp33dy wrote:hur langt holder org suppaledning på en 16v? holder de 500hk med pumpen deres på 98okt?
Det är samma diameter på ledningarna och om Romans 300 fixar 650 kusar E85 så bör 500 pållar med 98 okt inte vara några som helst problem.
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Re: 300CE-24v Turbo TEST
Sp33dy wrote:hur langt holder org suppaledning på en 16v? holder de 500hk med pumpen deres på 98okt?
Ja som Vic Viper säger så är det samma ledningar.
jag bänkade med original ledninhar och en våran pump för 650hk vid 1.5 bar på E85
Efter det så åkte jag 2 bar och fick fortfarande sås.
Med vanlig soppa plockar du ut änny mera effekt med samma ledningar o samma pump
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests