C200 diesel lågbudgetåk [the end]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

C200 diesel lågbudgetåk [the end]

Postby torake » Fri 31 Jul, 2009 23:48

I juni 2009 köpte jag en C200 D -94. Jag och min fru använde den som andrabil fram till augusti 2010. Och det var en hel del pyssel med den, som kan läsas i denna tråd.

Så här såg den ut i blocketannonsen
Image
Rosten syns inte på bilden, men den finns.
Image

EDIT 28/8: såld!
Last edited by torake on Sat 28 Aug, 2010 15:53, edited 17 times in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk

Postby torake » Thu 06 Aug, 2009 00:43

De flesta vet ju redan hur man gör detta, men det kanske kan vara intressant för någon.
Hur jag fixar bubblande rost - episod 1

Det här finns på otaliga w202:or. Det är smuts bakom listen som nöter hål på lacken så att rosten får fäste.
Image
Här har jag blästrat, man ser på månlandskapet att det är riktig gravrost här. Ett jäkla jobb
om man inte har en punktbläster. Nästan rent nu.
Image
Och så ett par lager mörk grundfärg på det
Image

Sedan ska det spacklas, slipas och målas, fortsättning följer. :)
EDIT 8/8: fixade klickbara bilder
Last edited by torake on Fri 22 Jul, 2011 19:33, edited 2 times in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk

Postby torake » Thu 06 Aug, 2009 21:05

Hur jag fixar bubblande rost - episod 2
Tyvärr mobilbilder, orkade inte hämta kameran. :oops:
Här är det spacklat, slipat och grundat en gång till, sedan slipat ytterligare en gång med 280:s papper
Image
Här har jag lagt på kulör, Multona från mekonomen. Observera att jag inte lagt kulör över hela ytan utan bara där det behövdes
Image
Och här har jag lagt på 2 lager Hagmans klarlack. Sprayar något större än kulören, men inte ända ut till maskeringen.
Image

När lacken härdat i nån dag går man på med rubbing och sedan vax, och sen blir det inte bättre. Kulörpassningen tycker jag blev riktigt
bra, men underarbetet får inte riktigt godkänt, tittar man i rätt (fel) vinkel ser man att det är vågigt. Det är svårt att få slätt med pp100 på
skador som är mindre än slipklossen, för den är så galet lättslipad.

Budget för detta jobb:
1 Stor burk grundfärg, 80 spänn
1 Stor burk kulör enl färgkod 120:-
1 Stor burk klarlack 80 spänn
1 Stor burk pp100 90 spänn
Masktejp 30kr
180 och 280:s slippapper några kronor
Men! 400kr räcker till att fixa en massa såna här blemmor. Tror burkarna utom möjligen klarlacken räcker till allt på hela bilen, se första inlägget.

EDIT 8/8: fixade klickbara bilder
Last edited by torake on Fri 22 Jul, 2011 19:31, edited 2 times in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: C200 diesel lågbudgetåk

Postby Jojjet » Fri 07 Aug, 2009 02:06

Ser bra ut!

Gjorde ngt liknande på vår c180t i våras, dock så fick jag inte till det så snyggt.. Råkade vara "inte nykter" när jag gjorde det sista.. Jajja, planerar att göra om det en gång per år så.. :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - vaxad

Postby torake » Sat 08 Aug, 2009 12:26

Episod 3, har gått på med maskin och cleaner. Vågade inte köra med grövre rubbing eftersom det var första gången jag använde denna maskinen. Ganska nöjd
Image

Eftersom jag hade nöjet att passa dottern hela kvällen så fick hon klättra runt i bilen och lyssna på barnvisor och trycka på alla knapper, låtsas att hon kör bilen etc - medan jag tvättade och körde polermaskin. Egentligen oscillerande slip, Bosch PEX 400, men kanon för finlir med elektronisk varvtalsstyrning. Lade upp resultaten i första inlägget.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby snowman » Sat 08 Aug, 2009 12:50

Snyggt!
Var det den enda rosten?

hehe, det låter som att far och dotter haft en toppen kväll då! :wink:
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby torake » Sat 08 Aug, 2009 13:09

snowman wrote:Snyggt!
Var det den enda rosten?

Tyvärr inte, det finns massa rost överallt. Men det är bara att ta lite i taget, varje gång man har nån timme över så attackerar man en rostfläck.

snowman wrote:hehe, det låter som att far och dotter haft en toppen kväll då! :wink:

Ja, vi blev lite osams en stund när hon för andra gången ryckte loss en larmsensor och stod och slet i den, men annars gick det bra. :-D

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby torake » Sun 16 Aug, 2009 17:30

Passade bra och fixa lite nu i helgen, så jag reparerade fjädersätet och kortade framfjädrarna.

Har läst mycket om att fjädrarna skall vara bökiga,
men det gick bra med farsans gamla fjäderspännare
från Biltema (80-tal). W202 har kanske klenare fjädrar
än W123 och W124?
Image

Här har någon varit och försökt laga förut, utan
större framgång. Jag blästrade och svetsade sen på
en liten lapp.
Image
Tyvärr ingen efter-bild då mobilkameran inte lyckades
fokusera.

Tog av två varv på fjädrarna, det blev nästan lite mycket, men det är mycket bättre än förut.
ImageImage

Dottern fastnade på bilden också. Hon känner till
rutinerna vid det här laget, och kan slå på sin cd och
byta låt själv så farsan får skruva ifred. :-)

Inget skruvande utan strul, den här gången var det
fästbågen till krängningshämmaren som var
genomrostad och rätade ut sig när ena muttern
lossats. Sen försvann under mystiska omständigheter
muttern till stötdämparfästet, så en ny bult och
mutter fick jagas upp.

En del jobb, men ytterligare en punkt på att-göra-listan avbockad. 8)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby Mercafreaket » Sun 16 Aug, 2009 17:45

torake wrote:Image

*Tar mig för pannan och ojjar*..... Du anar inte hur stor tur du hade att inte fjädern ville springa iväg med universalspännare...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby torake » Sun 16 Aug, 2009 19:01

Mercafreaket wrote:*Tar mig för pannan och ojjar*..... Du anar inte hur stor tur du hade att inte fjädern ville springa iväg med universalspännare...

Jag tyckte det såg safe ut, men vi räknar på det:
Spännaren är m14, härdad, ingen risk för flytning innan 500N/kvmm, alltså 55KN per spännare. Med ledning av hur mycket jag kan trycka ihop den med min egen vikt bedömer jag att fjädern är mindre än 140N/mm, och jag spände ihop den 5 varv (av 10) alltså 100mm och 280N/mm. Det ger 28KN, alltså 14KN per spännare.

55/14, Säkerhetsfaktor på knappt 4, lite sämre än tillåtna 5 för potentiellt dödliga konstruktioner.
Se'n kan man räkna på krokarna med, men det tar vi en annan dag, för middagen är klar.

... sen hade faktiskt Haynes likadana på bilden, och de är ju rätt rutinerade.

EDIT: glömde att jag spände på halva fjädern, vilket dubblar fjäderkonstanten, farligt sånt. :roll: Fick säkerhetsfaktorn till 8 först.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby torake » Wed 19 Aug, 2009 20:08

I kväll en mycket viktig uppgradering.

Image
Ny damask!
Image

Hittade en i läder på ebay.de (manschette w202), från en firma som hette Zentimex. Kollade på shoppen först såklart men hittade inte :?: :!:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - Low 'n slow

Postby torake » Sun 27 Sep, 2009 23:54

Efter att ha åkt med frugan idag samtidigt som hon pratade i telefon gjorde jag slag i saken och fixade handsfree-funktion. Köpte Sonys bt2700 som jag haft ögonen på ett tag. Image 1800 spänn på onoff
Vilken jäkla skillnad mot skit-denvern som satt där innan. Lödde alla kablarna till ISO-kontakten med, och satte krympslang, klåparen innan hade använt sockerbit, och kablarna föll nästan sönder. Hade blandat ihop kablaget med, så fader och balans var åt pipan. Gjorde tricket med ett ficklampsbatteri i högtalarkabeln så man hör var det klickar.
Nå nå, nu har man ordentlig radiomottagning och kan både ringa och spela mp3 över bluetooth. Låter fint med originalhögtalarna, men den där "fönsterskakande" kraften det stod om i reklamen uteblev. :lol: Skräpet på hatthyllan skakade lite lät det som.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby Chris Mbsca » Tue 29 Sep, 2009 18:32

torake wrote:I kväll en mycket viktig uppgradering.

Image
Ny damask!
Image

Hittade en i läder på ebay.de (manschette w202), från en firma som hette Zentimex. Kollade på shoppen först såklart men hittade inte :?: :!:


Tack för att du tittade..Ja det kanske man ska lägga till i shopen.. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C200 diesel lågbudgetåk - Low 'n slow

Postby torake » Sat 17 Oct, 2009 00:16

Idag var man effektiva Ivar. På väg hem från jobbet började torkaren hacka mer och mer så de var bara att plocka in i garaget. Medan bilen torkade fixade jag kalldraget från övervåningen, drevade en dörr, ett fönster och lade till ytterligare 95mm isolering och plastade den halvfärdiga toaletten. Sen mekade jag loss hela torkararmekanismen enligt Haynes bok. Haynes är för högerstyrda bilar så det var lite annorlunda, men på det stora hela rätt enkelt... och ganska onödigt! De pryttlar man behöver smörja kommer man åt genom att rycka bort plastkåpan vid foten av torkararmen. Som i denna tråd [länk]. När det var klart hade frugan gjort blåbärspaj. Gott.
Jag hade ett flat-torkarblad från biltema liggande, så det satte jag dit med. Köpte det till 210an men där gick det inte att montera.
Nu får det regna. :happy7:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: C200 diesel lågbudgetåk - mera bilder

Postby Cpt Tuttle » Sat 17 Oct, 2009 13:11

torake wrote:I kväll en mycket viktig uppgradering.

Image
Ny damask!
Image

Hittade en i läder på ebay.de (manschette w202), från en firma som hette Zentimex. Kollade på shoppen först såklart men hittade inte :?: :!:


Har du nån aning om en sån går att använda på en fempetad w123?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests