190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 - Ny mappning bokad!

Postby JohnE » Fri 01 Jun, 2012 22:00

vic viper wrote:Hade helt klart varit intressant, men kärringen dödar mig om jag lägger 10K till på skrället :-D
Får nog ta det lugnt ett tag först, när jag väl smackat dit en stöddigare koppling måste jag ju mappa igen ..


Då tar jag smällen att testa, haha. Återkommer med resultat.
Min 618 tappade greppet vid 2200rpm. :lol:
Inte ens 0,3kg ladd då.. hahaha
Mercedes-Benz CE55 -93

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby vic viper » Fri 01 Jun, 2012 22:03

Oj, men det måste varit fel inspänningstryck på den, eller för tunn lamell?
Min har ju hängt med rätt starkt ändå tycker jag ..
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby JohnE » Fri 01 Jun, 2012 22:11

vic viper wrote:Oj, men det måste varit fel inspänningstryck på den, eller för tunn lamell?
Min har ju hängt med rätt starkt ändå tycker jag ..


Tunn lamell men försänkt tryckplatta, korrekt inspänning. Noterade 580wnm, så den höll något kortare än din. Jag körde med 4-puckars, vad har du?
Mercedes-Benz CE55 -93

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby vic viper » Fri 01 Jun, 2012 22:17

Har sexpuckat, men 4 puckar ska ju tåla mer sägs det.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby Mr-sportline » Fri 01 Jun, 2012 23:45

Missförstå mej inte nu men hade det inte varit fint o börja med att montera dit en 10 löks koppling från första början.
Men annars så borde du mappa o bänka den vad kopplingen tål. då kan du åtmistone använda bilen.

sportmerca
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 114
Joined: Fri 18 Dec, 2009 23:43
Location: Kornsjö/Ö-vik

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby sportmerca » Sat 02 Jun, 2012 00:59

En tre skivig tilton har jag provat på två MB. En .450 den höll två dagar me stordiesel å grejjer ,den andra en 4-matic man å stordiesel den höll i en vinter utan turbo, men det va bara jag som fick köra. Glad i hågen montade jag en (liten ) turbo. Så kom det en konkurent, pang ingen trea´igen.Åker nu automat och en viss ZF.
Tror mer på 765.
//Jonas
Jonas Valan
w116 24v 7.5mm Hx40
w115 //500e
w123 280ce
w123 230e -85/300TD-77
w124 500e -92
Patrol Gr 2.8-92
Escort MK1-68
Escort MK1/2 Kombi -75
http://www.garaget.org/sportmerca

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby didriknilsson » Sat 02 Jun, 2012 02:17

He dit 765 är lätt å byta det mesta är samma, och det FUNGERAR att bultarna blir lite i start kransen! Jag och 3 jag vet på rak hand har det UTAN problem!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby JohnE » Mon 11 Jun, 2012 23:49

Min beställning på koppling har fallit. Blev ett specialbygge. Treskivig Tilton ot-11 (7,25") och ombyggnad för två halvorganiska lameller istället för tre sinterlameller.
Enl min speedshop MYCKET snällare mot drivlinan, men fortfarande stöddig. Klarar ca 1000wnm enligt shoppen.
Jag kompletterar dock drivlinan med sviktstålsaxlar också.

Återkommer med resultat..


...nästa problem blir att fräsa ytterligare ett nytt svänghjul då.. hmm..
Mercedes-Benz CE55 -93

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby viktorp » Tue 12 Jun, 2012 00:34

JohnE wrote:Min beställning på koppling har fallit. Blev ett specialbygge. Treskivig Tilton ot-11 (7,25") och ombyggnad för två halvorganiska lameller istället för tre sinterlameller.
Enl min speedshop MYCKET snällare mot drivlinan, men fortfarande stöddig. Klarar ca 1000wnm enligt shoppen.
Jag kompletterar dock drivlinan med sviktstålsaxlar också.

Återkommer med resultat..


...nästa problem blir att fräsa ytterligare ett nytt svänghjul då.. hmm..


finns det sviktstålsaxlar till mercedes? isåfall vars? hur bra håller dom? :D

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby JohnE » Tue 12 Jun, 2012 06:23

viktorp wrote:finns det sviktstålsaxlar till mercedes? isåfall vars? hur bra håller dom? :D


Jag ska tillverka. Har svikstål på löpmeter. En drivaxel ska teoretiskt kunna kan vrida sig nästan ett helt varv innan den knäcks.
Med största sannolikhet rensas splines innan drivaxeln går av.
Mercedes-Benz CE55 -93

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby vic viper » Tue 12 Jun, 2012 06:40

Ja eller så ryker knutarna, har du utrustning för att skära splines?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby JohnE » Tue 12 Jun, 2012 12:47

vic viper wrote:Ja eller så ryker knutarna, har du utrustning för att skära splines?


Jag tänkte vad som ger sig först på axeln. Hela resten av drivlinan rasar nog först. Kardan, låda och sen knutar, skulle jag tro.
Hade utrustning för splines, sålde av tyvärr, så jag får leja bort den biten.
Mercedes-Benz CE55 -93

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby vic viper » Tue 12 Jun, 2012 13:13

Axlarna på MB är ju ett sorgligt kapitel, det är långa och tunna och rostar gärna av under damaskerna, mina har hållt hittils men är ständigt orolig då de är skitsvåra att få tag i.
Lägger gärna in en intresseanmälan om du får för dig att göra ett par W201 ASD-axlar någon gång :wink:
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby Mas_74 » Tue 12 Jun, 2012 18:33

För mig håller driv axlarna tack o lov än men jag har för lite effekt än för att det ska vara ett problem men min polare har haft större problem vilket sluta med att han skaffa en 210 LSD diff från en bmw 750 (en dunderklump typ dubbelt så stor som vår asd klump) och gav sedan DIONE jobbet att tillverka svikt ståls axlar. Efter en del knåpade sitter den där nu och med en bmw zf låda och denna diff så håller allt och på köpet har han fått svart bälte i karate växlingar med denna lätt växlade zf låda.
Kostar en slant men verkar vara värt mödan om man lider av att våra original saker ej håller...

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 190E 320 turbo projekt, M104 3.2 Mappad med kopplingssli

Postby JohnE » Tue 12 Jun, 2012 19:14

Jag har köpt material för ca 8st drivaxlar. Tänkte ha två uppsättningar till mig själv "if shit happens".
Innan du kör av dina, mät längd, splines och diameter innanför+utanför damask.

Jag garanterar inte hållbarheten men jag garanterar lång leveranstid ;p
Mercedes-Benz CE55 -93


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests