Har nu äntligen startat mitt 190E 300 projekt, innefattar en 190E med en kompsänkt M103 3L motor, stor turbo, megasquirt styrsystem, wasted fire tändning, twin entry pulssplitt grenrör, hemmabyggt plenum i alu med standard runners, 800cc spridare, dubbla 044 pumpar, 3" avgas hela vägen, BMW M3 tryckplatta med 6puckad sinter, mm. osv.
Har dock dålig koll på dessa "gamla" bilar, någon som vet vilken låda som tål lite tryck passar på M03 motorn bolt on?
Och vilken diff kan jag använda?, jag vill ha en LSD för att slippa köra AGA-diff, har hört att en ASD diff går att bygga om till LSD, stämmer detta och hur går man isf tillväga?
Tacksam för tips, planerna är att jag ska landa på 500+ kusar utan större problem.
190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?
190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?
Last edited by vic viper on Tue 03 Jul, 2012 08:00, edited 19 times in total.
Re: Vilken mercalåda och diff tål mycket stryk?
vic viper wrote:BMW M3 tryckplatta med 6puckad sinter, mm. osv.
Tips då är att satsa direkt på ZF-låda från BMW M-modellerna, om du tänkt hålla dig under 800hk. Bara att låta svetsa om sprängkåpan, eller låta tillverka adapter. Ingen Mercedeslåda håller lika bra i längden, verkar det som.
Medlemmen Racing här på forumet modifierar ASD-diff åt dig, ifall det skulle vara ditt alternativ.
Mercedes-Benz CE55 -93
Re: Vilken mercalåda och diff tål mycket stryk?
Då var projektet igång på allvar, 102 motorn plockades ur 190.n på lunchrasten idag :)
Lådan rengjord, kommer att köra med den till att börja med, får se hur länge den håller hehe, plockat ur svänghjulet och ska skicka iväg det för att få det nersvarvat, BMW M3 tryckplatta beställd, och en sexpuckars sinter ska klämmas in däremellan.
Har beställt twin entry T4 turbofläns samt en M103 avgasfläns, grenröret ska byggas i svartstål, 42mm rördelar.
W124.an med M103 motorn skall plockas ur imorgon, rensas från i stort sett allt som har med bränsle och tändning att göra, blocket ska upp i ställ, fräschas upp och målas, allt ska delas, vev och kolvar ska ut, oljeretur ska byggas, nya hårdare motorfästen ska tillverkas, osv osv. mycket att göra :)
Bilder kommer!
Lådan rengjord, kommer att köra med den till att börja med, får se hur länge den håller hehe, plockat ur svänghjulet och ska skicka iväg det för att få det nersvarvat, BMW M3 tryckplatta beställd, och en sexpuckars sinter ska klämmas in däremellan.
Har beställt twin entry T4 turbofläns samt en M103 avgasfläns, grenröret ska byggas i svartstål, 42mm rördelar.
W124.an med M103 motorn skall plockas ur imorgon, rensas från i stort sett allt som har med bränsle och tändning att göra, blocket ska upp i ställ, fräschas upp och målas, allt ska delas, vev och kolvar ska ut, oljeretur ska byggas, nya hårdare motorfästen ska tillverkas, osv osv. mycket att göra :)
Bilder kommer!
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
den tryckplattan lär inte vara långlivad,åk med en sachs 707 platta med sinter istället,billigt och bra,håller 800nm med sinter kostar ca 3500kr ny
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Det är en Sachs 618 platta, finns massor med folk som kör med denna utan problem, jag tror att den kommer att funka perfekt.
Ska klara 700Nm med sinter.
Är mer oroad över min växellåda
Ska klara 700Nm med sinter.
Är mer oroad över min växellåda
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
vic viper wrote:Det är en Sachs 618 platta, finns massor med folk som kör med denna utan problem, jag tror att den kommer att funka perfekt.
Ska klara 700Nm med sinter.
Är mer oroad över min växellåda
aahh,visste inte att m3:an hade 618 original..ja,då räcker det ju..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Lite bilder;
Här är objektet, kostade mig 5000.- en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil :)
Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till 25 minuter att plocka ur är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett fick jag ner den i 201.an :)
Plats för grenrör och snurra
Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats :(
I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt :)
Här är objektet, kostade mig 5000.- en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil :)
Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till 25 minuter att plocka ur är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett fick jag ner den i 201.an :)
Plats för grenrör och snurra
Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats :(
I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt :)
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
kul projekt du dragit igång
detta ska följas.
lär bli en riktig dräpare.
detta ska följas.
lär bli en riktig dräpare.
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Hoppas det
Ingen som har en 2.6 kylare att sälja?
Ingen som har en 2.6 kylare att sälja?
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Störthäftigt projekt ^^ Det finns ju ett par riktigt bra lösningar att knövla dit laddluftkylare, den behöver ju inte sitta i fronten
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Så många alternativ finns ju inte, är antingen någonstans i fronten eller i huven, tryckledningarna får ju inte bli för långa för att tappa spoolup.
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Ska följas!
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Men sätt laddluftaren framför originalkylet och sen en tryckande fläkt utanpå den med passande kåpa, går inte det?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
Följer med spänning!!
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: 190E 300 turbo projekt (M103)
tryck bak orginal kylaren och sätt icn framför,hur enkelt och bra som
helst..
helst..
längtar längtar..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 58 guests