190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

190E 320 turbo projekt, M104 3.2 sälja?

Postby vic viper » Mon 31 Aug, 2009 22:25

Har nu äntligen startat mitt 190E 300 projekt, innefattar en 190E med en kompsänkt M103 3L motor, stor turbo, megasquirt styrsystem, wasted fire tändning, twin entry pulssplitt grenrör, hemmabyggt plenum i alu med standard runners, 800cc spridare, dubbla 044 pumpar, 3" avgas hela vägen, BMW M3 tryckplatta med 6puckad sinter, mm. osv.

Har dock dålig koll på dessa "gamla" bilar, någon som vet vilken låda som tål lite tryck passar på M03 motorn bolt on?

Och vilken diff kan jag använda?, jag vill ha en LSD för att slippa köra AGA-diff, har hört att en ASD diff går att bygga om till LSD, stämmer detta och hur går man isf tillväga?


Tacksam för tips, planerna är att jag ska landa på 500+ kusar utan större problem.
Last edited by vic viper on Tue 03 Jul, 2012 08:00, edited 19 times in total.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: Vilken mercalåda och diff tål mycket stryk?

Postby JohnE » Tue 01 Sep, 2009 00:13

vic viper wrote:BMW M3 tryckplatta med 6puckad sinter, mm. osv.


Tips då är att satsa direkt på ZF-låda från BMW M-modellerna, om du tänkt hålla dig under 800hk. Bara att låta svetsa om sprängkåpan, eller låta tillverka adapter. Ingen Mercedeslåda håller lika bra i längden, verkar det som.

Medlemmen Racing här på forumet modifierar ASD-diff åt dig, ifall det skulle vara ditt alternativ.
Mercedes-Benz CE55 -93

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Vilken mercalåda och diff tål mycket stryk?

Postby vic viper » Fri 04 Sep, 2009 16:51

Då var projektet igång på allvar, 102 motorn plockades ur 190.n på lunchrasten idag :)

Lådan rengjord, kommer att köra med den till att börja med, får se hur länge den håller hehe, plockat ur svänghjulet och ska skicka iväg det för att få det nersvarvat, BMW M3 tryckplatta beställd, och en sexpuckars sinter ska klämmas in däremellan.

Har beställt twin entry T4 turbofläns samt en M103 avgasfläns, grenröret ska byggas i svartstål, 42mm rördelar.

W124.an med M103 motorn skall plockas ur imorgon, rensas från i stort sett allt som har med bränsle och tändning att göra, blocket ska upp i ställ, fräschas upp och målas, allt ska delas, vev och kolvar ska ut, oljeretur ska byggas, nya hårdare motorfästen ska tillverkas, osv osv. mycket att göra :)

Bilder kommer!
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby 22,0:1 » Fri 04 Sep, 2009 23:06

den tryckplattan lär inte vara långlivad,åk med en sachs 707 platta med sinter istället,billigt och bra,håller 800nm med sinter kostar ca 3500kr ny
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby vic viper » Sat 05 Sep, 2009 08:07

Det är en Sachs 618 platta, finns massor med folk som kör med denna utan problem, jag tror att den kommer att funka perfekt.
Ska klara 700Nm med sinter.

Är mer oroad över min växellåda :sad7:
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby 22,0:1 » Sat 05 Sep, 2009 15:18

vic viper wrote:Det är en Sachs 618 platta, finns massor med folk som kör med denna utan problem, jag tror att den kommer att funka perfekt.
Ska klara 700Nm med sinter.

Är mer oroad över min växellåda :sad7:


aahh,visste inte att m3:an hade 618 original..ja,då räcker det ju..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby vic viper » Sat 05 Sep, 2009 16:30

Lite bilder;

Här är objektet, kostade mig 5000.- en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil :)
Image

Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till 25 minuter att plocka ur :headbang: är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Image

Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Image

Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett fick jag ner den i 201.an :)
Image

Plats för grenrör och snurra
Image

Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Image

Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats :(
Image

I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt :)
Image
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Eastone

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby Eastone » Sat 05 Sep, 2009 16:56

kul projekt du dragit igång :wink:

detta ska följas.
lär bli en riktig dräpare.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby vic viper » Sat 05 Sep, 2009 18:02

Hoppas det :-D

Ingen som har en 2.6 kylare att sälja?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby Scoop » Sat 05 Sep, 2009 18:06

Störthäftigt projekt ^^ Det finns ju ett par riktigt bra lösningar att knövla dit laddluftkylare, den behöver ju inte sitta i fronten ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby vic viper » Sat 05 Sep, 2009 18:18

Så många alternativ finns ju inte, är antingen någonstans i fronten eller i huven, tryckledningarna får ju inte bli för långa för att tappa spoolup.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby Jarven » Sat 05 Sep, 2009 20:58

Ska följas! :twisted:
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby Mercafreaket » Sun 06 Sep, 2009 01:49

Men sätt laddluftaren framför originalkylet och sen en tryckande fläkt utanpå den med passande kåpa, går inte det? ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby Jojjet » Sun 06 Sep, 2009 02:06

Följer med spänning!! :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

selling
Expert
Expert
Posts: 559
Joined: Mon 04 Jul, 2005 08:58
Location: Dalarna/Borlänge
Contact:

Re: 190E 300 turbo projekt (M103)

Postby selling » Sun 06 Sep, 2009 02:28

tryck bak orginal kylaren och sätt icn framför,hur enkelt och bra som
helst..
längtar längtar..


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests