Kringlans sjunde.... Nä nio..tionde Compakt. Bildupdate!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Kringlans sjunde Compakt. Bildupdate!

Postby Pälle » Tue 25 Jan, 2011 20:34

kringlan wrote:Nummer åtta då :roll:
Image
Omöjlig att motstå
//Kringlan



Snygg färg! Mer bilder tack!
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Merca-Hakan » Tue 25 Jan, 2011 22:58

Värst vad du fyndar!!
Håkan -84

User avatar
kringlan
Expert
Expert
Posts: 673
Joined: Sat 08 Dec, 2007 16:59
Location: Härnösand

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby kringlan » Sat 29 Jan, 2011 10:13

Halloj. Nu har jag haft tid att kolla in vad jag har köpt. Det är en riktigt trevlig compakt som är i bra originalskick med alla funktioner intakta, tillochmed c-låset funkar efter att bilen har stått i 2 dagar. På minus sidan har jag 2 ruttna framskärmar, så är det nån som har 2 skärmar eller tips därom så hör av er.
Söker även en frisk förgasare.
//Kringlan
Tog några bilder med mobilen efter tvätt
Image
Image
Image
Polering på den så...........
"Vi pröve fäl"

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Cpt Tuttle » Sat 29 Jan, 2011 19:02

230.4 från 1976, så det var där haken satt.... :?
0-100 på en tank. :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
kringlan
Expert
Expert
Posts: 673
Joined: Sat 08 Dec, 2007 16:59
Location: Härnösand

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby kringlan » Sat 29 Jan, 2011 19:49

Ja Å hur många mil lär det bli då? Tanken att stöka ner en 240D i den har funnits, men nu har jag fått option på en 300D 81:a lågmilare 24000mil. Så vi får se vad det blir av allt
//Kringlan
"Vi pröve fäl"

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Onkel-Benz » Sat 29 Jan, 2011 22:01

Bara att säga grattis till den fina bilen! :-)
Ser ju riktigt fin ut! Stort att torkarna till framljusen fanns kvar.

Och kul att det är en bensinare! :-D Behålla den så!
En såndär går väl ändå att köra relativt snålt med en bra justerad förgasare osv?!

Handla ny regplåtare så ser den dubbelt så fräsch ut sen! :-)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Cpt Tuttle » Sat 29 Jan, 2011 22:11

Det är ju just det som inte går så vidare med M115-motorn sedan den kvävdes av svensk avgasrening. :-(

Men visst, det finns ju fördelar...jag menar, den går inte som en V12a, långt ifrån, men man kan ju låtsas att man har en när man tankar i alla fall om man vill ha en liten egoboost. :lol:

Personligen tycker jag att plåtskyltar av den första generationen som klarat sig i ett så där bra skick skall bevaras, blir mycket mer korrekt och genuin känsla än att skruva dit nya skyltar. Oftast ser de ju ut som russin och då håller även jag med att de skämmer bilen.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Onkel-Benz » Sat 29 Jan, 2011 22:19

Cpt Tuttle wrote:Det är ju just det som inte går så vidare med M115-motorn sedan den kvävdes av svensk avgasrening. :-(

Men visst, det finns ju fördelar...jag menar, den går inte som en V12a, långt ifrån, men man kan ju låtsas att man har en när man tankar i alla fall om man vill ha en liten egoboost. :lol:

Personligen tycker jag att plåtskyltar av den första generationen som klarat sig i ett så där bra skick skall bevaras, blir mycket mer korrekt och genuin känsla än att skruva dit nya skyltar. Oftast ser de ju ut som russin och då håller även jag med att de skämmer bilen.


De plåtar jag har köpt nya är då av just plåt med tydliga utstansade teckan. De ser ju rätt lika ut de som fanns förr. :-)
Skulle man ersätta dem med de fula i plast som fanns förr så håller jag med dig! :-)


Kringlan?! Kommer bilen rulla en massa eller är det bara lite som en finbil/sommarbil du tänkt dig?
I sånna fall gör det ju inte så mycket om den så vill ha 1,5 liter milen, men så mycket lär den knappast dra om den är som den ska.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Cpt Tuttle » Sat 29 Jan, 2011 22:26

Onkel-Benz wrote:
Cpt Tuttle wrote:Det är ju just det som inte går så vidare med M115-motorn sedan den kvävdes av svensk avgasrening. :-(

Men visst, det finns ju fördelar...jag menar, den går inte som en V12a, långt ifrån, men man kan ju låtsas att man har en när man tankar i alla fall om man vill ha en liten egoboost. :lol:

Personligen tycker jag att plåtskyltar av den första generationen som klarat sig i ett så där bra skick skall bevaras, blir mycket mer korrekt och genuin känsla än att skruva dit nya skyltar. Oftast ser de ju ut som russin och då håller även jag med att de skämmer bilen.


De plåtar jag har köpt nya är då av just plåt med tydliga utstansade teckan. De ser ju rätt lika ut de som fanns förr. :-)
Skulle man ersätta dem med de fula i plast som fanns förr så håller jag med dig! :-)


Kringlan?! Kommer bilen rulla en massa eller är det bara lite som en finbil/sommarbil du tänkt dig?
I sånna fall gör det ju inte så mycket om den så vill ha 1,5 liter milen, men så mycket lär den knappast dra om den är som den ska.


Mina med, då jag hade flagnande plastskyltar så har även jag köpt nya så jag ska väl inte uttala mig... Men de är ju inte riktigt korrekta i varken typsnitt eller reflexmaterial, eller ens storlek då de är lite mindre.

Med tanke på att det är en W115 så kändes det ju inte som nån "finbil man har på sommaren" så det fanns inte i mina tankar, men visst kan jag även ha missat något där. :oops:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Onkel-Benz » Sat 29 Jan, 2011 22:33

Cpt Tuttle wrote:
Med tanke på att det är en W115 så kändes det ju inte som nån "finbil man har på sommaren" så det fanns inte i mina tankar, men visst kan jag även ha missat något där. :oops:



Vad som är en finbil eller inte är ju högst individuellt!!!
Det beror ju till en stor del om vad för bil man har närmast hjärtat och inget annat skulle jag vilja påstå. :-)

Själv har jag min gula 123:a som sommarbil och jag skulle tro att skaran som tycker som mig om den bilen är betydligt mindre än de som inte förstår sig på mig. :lol: Men vad gör väl det?! Man lever väl inte och pysslar med det man tycker mest om för någon annans skull än sig själv?! Särskilt på detta område med bilar.

Kan också nämna en bekant jag har som har kört w210 som bruks och sen hade han en helt vanlig standard volvo 850 i garaget som var hans skötebarn! Som sagt...man värderar saker olika och det är ju underbart! :-)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Cpt Tuttle » Sun 30 Jan, 2011 00:31

Jovars, det var inte menat som nåt negativt, det är nog bara jag som måste ställa om mig till att det man alltid sett som urtypen till en billig och mycket bra bruksbil till och med börjat anses vara ett entusiastfordon hos vissa. :oops:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby Pälle » Sun 30 Jan, 2011 22:51

Fin!! Synd på de murkna framskärmarna. Riktigt skön kulör och intressant att den inte har dragkrok.
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby DieselThomsen » Mon 31 Jan, 2011 11:29

Pälle wrote:Fin!! Synd på de murkna framskärmarna. Riktigt skön kulör och intressant att den inte har dragkrok.


Jag har inte haft drag på nån än mina Compakter :P

Instämmer angående kulören riktigt mysig :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
andreaskempe
Expert
Expert
Posts: 435
Joined: Sat 02 Jan, 2010 17:39
Location: Härnösand

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby andreaskempe » Wed 02 Feb, 2011 01:27

Som sagt, säg till om du ska göra dig av med den! :)
http://www.garaget.org/a_kempe
Hellre en mindre häftig bil än att äga en ihop med banken.
En merca går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera

User avatar
kringlan
Expert
Expert
Posts: 673
Joined: Sat 08 Dec, 2007 16:59
Location: Härnösand

Re: Kringlans sjunde.... Nä Åttonde Compakt. Bildupdate!

Postby kringlan » Wed 02 Feb, 2011 06:46

TILL! :)
"Vi pröve fäl"


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests