kringlan wrote:
Mina föräldrar köpte en vackert röd (signalrot?) MB 200 1976 när deras 10 år gamla Peugeout 404 började kännas för gammal och rätt slut (10 år och 10000 mil kunde ju vara mycket på den tiden, jmfrt med idag). Trots att Peggan var en riktigt bra slitvarg på 60-70-talet, hade farsan alltid sagt att en Mercedes skulle han en dag skaffa sig.
200 "Kompakten" var fabriksny 1976 på Mercedes här i stan. Eg. var det dock en 75:a som fanns kvar, då W123:orna hade kommit ut då. Minns att Compacten då enligt farsan kostade ung. som en ny Volvo 240. Svårt val! Han hade faktiskt också varit lite sugen på en beggad 230.6, men tyckte den hade gått lite långt (i efterhand hade ju det varit huuur coolt som helst..).
Jag övningskörde mycket i 200:an, och kom ihåg när jag med färskt körkort i mitten av 80-talet skulle skjutsa mina grannar till en fest i deras då nya 240. Tyckte självklart det var fascinerande att få köra en helt ny Volvo, dessutom 10 år modernare än vår 70-tals-Merca. Döm om min förvåning då jag blev så besviken över körupplevelsen jämfört med "gammel-Mercan"! Trots modernare detaljer invändigt och "mer utrustning", så blev traktorupplevelsen total..
Så synd att rosten tagit många av dessa (som så många andra klassiska 70-80-talare), de var riktiga kvalitetsbilar, och det skulle vara så j#$%&a trevligt att få köra en någorlunda fräsch Compact idag. Minns att jag faktiskt älskade växellådan jämfört med bilskolans hypermoderna MB 190 med betydligt kortare växellägen..