Page 1 of 74

W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603

Posted: Sun 01 Nov, 2009 22:59
by aroncbds
Då blev det att man äntligen skaffade sig en projekttråd! Inte minst för att slippa spamma ner andras.. :-) Här tänkte jag presentera mitt w114-projekt som påbörjades under våren 09 då jag hittade en rostmässigt någorlunda frisk w114 att bygga på. Målsättningen är att skapa en nostalgisk och skön sommarbil med den manliga motorn/ljudanläggningen OM603 som jag har köpt komplett med en donatorbil, som är en w124 300D från 1991 med 5-växlad manuell låda.

Såhär såg bilen ut när jag tog hem den:
Image

Image

Gamla snurran...
Image

Nya snurran
Image

...på med en ny IWIS-kamkedja :-)
Image

..sådärja...
Image

Tack och adjö till gamla trotjänaren. Vila i frid...
Image

Keine motoren..
Image

Image

Dags för lite rengöring i pannrummet
Image

För att (s)kapa plats åt 603:an, fanns det inte mycket mer att göra än att repetera det Jim här på forumet har gjort. Kapskivan har sagt sitt... :-)
Image

Image

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Sun 01 Nov, 2009 23:35
by Onkel-Benz
Ser riktigt flott ut! :-)
Men synd att inte originalmotorn får sitta kvar, bilens charm går du ju miste om då.... :-(

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Sun 01 Nov, 2009 23:46
by aroncbds
Onkel-Benz wrote:Ser riktigt flott ut! :-)
Men synd att inte originalmotorn får sitta kvar, bilens charm går du ju miste om då.... :-(

Det har jag tyvärr redan gjort, då jag har köpt bilen med en gammal trött o sliten OM615. Nu får bilen en sexa iaf, så det känns som ett steg i rätt riktning. :-) Har från början tänkt köra med en OM603 turbo, men bilen skulle inte gå att registrera enligt SBP pga vridmomentökningen jämfört med bilens originalmotor (236 Nm resp. 279 Nm). Jag ska köra med OM603 sug till att börja med, och kanske turbokonverterar någon gång. :-)

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Sun 01 Nov, 2009 23:57
by Onkel-Benz
Hiva gärna upp fler bilder!

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Mon 02 Nov, 2009 00:03
by Kjell Niklasson
Onkel-Benz wrote:Hiva gärna upp fler bilder!


Instämmer. Ser ut att vara i ganska bra skick!

Vad har du tänkt ha för växellåda, automat eller manuell? Vad är det för utväxling i slutväxeln?

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Mon 02 Nov, 2009 16:33
by MB_Star
Sånahär projekt gillar ja!

Gissar på att den har 3:69 utväxling!

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Mon 02 Nov, 2009 22:59
by aroncbds
Kjell Niklasson wrote:
Onkel-Benz wrote:Hiva gärna upp fler bilder!


Instämmer. Ser ut att vara i ganska bra skick!

Vad har du tänkt ha för växellåda, automat eller manuell? Vad är det för utväxling i slutväxeln?


Jag har tänkt använda växellådan från donatorbilen. Jag vore tacksam för lite info kring diffklumpen. Hade en länk till en väldigt bra hemsida som listade utväxlingen på samtliga MB-modeller, men har förlagt den. Jag tror det var faktiskt du Kjell, som tipsade om den sidan innan. Nåväl, klumpen verkar iaf komma från en w115 (monterad i samband med OM615-motorn, antar jag), och har följande nummer på baksidan:

Image

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Mon 02 Nov, 2009 23:21
by Kjell Niklasson
aroncbds wrote:Hade en länk till en väldigt bra hemsida som listade utväxlingen på samtliga MB-modeller, men har förlagt den. Jag tror det var faktiskt du Kjell, som tipsade om den sidan innan. Nåväl, klumpen verkar iaf komma från en w115 (monterad i samband med OM615-motorn, antar jag), och har följande nummer på baksidan:

gallery/pic.php?mode=large&pic_id=2787


Hmm. Jaha, det kanske jag har gjort. Länkar till en massa konstigheter ibland. Här är en till då: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01

Enligt den sidan har w114, 250CE antingen 3.92 eller 3.69 utväxling original.

Utväxlingen står stansat i huset bakifrån, i nederkant. Inte i locket, utan i gjutjärnshuset så att säga. Kommer aldrig ihåg om det är vänster eller höger sida däremot. Tyvärr brukar det ha rostat en del genom åren.

Bilen ser ut att vara ganska fräsch ändå, men den ser ut att behöva lite ny färg i motorrummet?

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Tue 03 Nov, 2009 00:04
by aroncbds
Kjell Niklasson wrote:Bilen ser ut att vara ganska fräsch ändå, men den ser ut att behöva lite ny färg i motorrummet?

Japp. Högra inneskärmen är kaputt, den vänstra är också rätt illa däran. Blev rätt glad när jag hittade nya på Autonordic. Jag mailade de och frågade om de kan skicka till Sverige. Fick som svar att det inte skulle gå, men att de skulle återkomma. I sista fall blir det väl att åka och hämta de själv från Danmark. :roll: Sedan blir det bara att borra bort punksvetsen och sy dit de nya! :bday:

Återstående rostlagning därefter omfattar trösklarna. Den högra är genomrostad vid domkraftfästet, och den vänstra är också ganska deformerad. Autonordic verkar tyvärr ej ha några trösklar till w114 cupén, endast till 4-dörrars modellen. Men det borde gå att få dit den med lite modifiering. :-)

Image

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Tue 03 Nov, 2009 00:11
by aroncbds
Hittade äntligen ett turboinsug som jag beställde idag. Hoppas att den anländer under veckan. Hade varit lagom till provmonteringen av motorn i helgen. Originalinsuget bygger alldeles för mycket åt sidan, så nu tjänar man 18-20 cm utrymme till vänster om motorn och kommer lätt åt pumpen. :-)

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 12 Nov, 2009 11:58
by 22,0:1
mumma! men undrar om inte jacket i balken är i det smalaste laget om man kollar min,och då harjag ca 1,5cm per sida över från motor-balk...hhmm ja det lär du märka,provmontera gärna motorn innan du svetsar igen balken...
du får även slipa ner själva kanten på balken,där halvorna är punktsvetsade alltså,så mkt som möjligt,jag tog ca 6-7mm,och sen svetsade jag igen,likadant bullen på den lilla främre balken,och presskanten vid generatorn fick åxå masseras typ 1cm och sen svetsa igen..
funderat på hur du ska stänga av maskinen?jag har hittat en magnetventil som skulle passa ändamålet,väntar på prisuppgift bara..

du lär få dej en mindre överraskning när du lossar insuget på 603 motorn,då det lär vara fullt med sot tack vare den där avgasreningen,det var min nyinköpta e300d -93 ialla fall,samt att det där spjället som,förmodar jag,tvingar ner motorn på tomgång när man släpper gasen,spökade så den ströp motorn runt 2500-3000varv,men det där slipper du ju med turboinsuget..
ska du åka manuell?
blir lite sugen på att kika förbi och utbyta erfarenheter..var visst inte mer än 9mil mellan oss..

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 12 Nov, 2009 14:40
by aroncbds
22,0:1 wrote:mumma! men undrar om inte jacket i balken är i det smalaste laget om man kollar min,och då harjag ca 1,5cm per sida över från motor-balk...hhmm ja det lär du märka,provmontera gärna motorn innan du svetsar igen balken...
du får även slipa ner själva kanten på balken,där halvorna är punktsvetsade alltså,så mkt som möjligt,jag tog ca 6-7mm,och sen svetsade jag igen,likadant bullen på den lilla främre balken,och presskanten vid generatorn fick åxå masseras typ 1cm och sen svetsa igen..
funderat på hur du ska stänga av maskinen?jag har hittat en magnetventil som skulle passa ändamålet,väntar på prisuppgift bara..


Japp, jacket verkade lite för smalt, så jag breddade ut den lite (bilder kommer). Jag har slipat ner öppningen till mittenplåten (=övre delen helt borta), om det är vad du syftar på (?). Har ännu inte tänkt genom metoden för avstängningen av motorn, men vill helst kunna stänga av den genom att enbart använda startnyckeln. Jag ska se om jag kan lösa det med delar från donatorbilen...

22,0:1 wrote:du lär få dej en mindre överraskning när du lossar insuget på 603 motorn,då det lär vara fullt med sot tack vare den där avgasreningen,det var min nyinköpta e300d -93 ialla fall,samt att det där spjället som,förmodar jag,tvingar ner motorn på tomgång när man släpper gasen,spökade så den ströp motorn runt 2500-3000varv,men det där slipper du ju med turboinsuget..
ska du åka manuell?
blir lite sugen på att kika förbi och utbyta erfarenheter..var visst inte mer än 9mil mellan oss..


Har ännu inte plockat bort insuget från motorn, men den verkar vara ganska sotig om man kikar in från luftfilter-ändan. Ska bli skönt att bli av med sotproblemet framöver (ingen EGR!). Har tänkt att åka manuellt (med motorns tillhörande växellåda), sen får man se vart det slutar. :-)

Det vore nyttigt/kul med lite erfautbyte, du är välkommen att kika förbi!

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 12 Nov, 2009 14:50
by aroncbds
Lite uppdateringar...
Turboinsuget anlände förra veckan, och fick nyligen ett positivt besked från Autonordic: innerskärmarna är på väg! De hävdar också att jag är den första beställaren från Sverige. 8)

Har kapat färdigt balken i helgen, och bockat/passat dit en plåt. Jag har lite tajt med tid under vardagar, men ska försöka svetsa dit den i kväll. Har också skaffat material för motorfästena som jag ska påbörja därefter.

Jagar också efter följande delar:
- Framlyktor
- Gummilister till sidorutorna
- Kromlister till tröskler
- Bromsdetaljer: skivor och belägg bak

Bromsskivor och belägg verkar inte vara några problem att få tag i (har läst att w123-ans passar). Har dock ännu inte hittat någon bra leverantör (förutom MB-huset) för de mera exotiska detaljerna! Problemet med MB-huset är att Per aldrig svarar (varken på telefon eller mail). :-( Någon som vet något om honom?

Bilder kommer!

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 12 Nov, 2009 16:43
by An3Azz
har du testat http://www.veterangaraget.com dom har mkt mercedesgrejjor

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 12 Nov, 2009 17:16
by aroncbds
An3Azz wrote:har du testat http://www.veterangaraget.com dom har mkt mercedesgrejjor


Nej, det har jag inte gjort. Tack för tipset, ska kolla upp det snarast! :-)