W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Thu 12 Nov, 2009 23:27

Det dök upp några ärenden efter jobbet, så jag fick inget nämnvärt gjort på verkstaden idag... :? Började göra motorfästena.

Här kommer några bilder från början av veckan. Inget sensationellt än så länge. Hetaste nyheten är väl att jag har passat dit förstärkningsplåten. :-)

Materialet till motorfästena...
Image

Förstärkningsplåten innan monteringspassning..
Image

...och nu inslipad
Image

Image
Last edited by aroncbds on Sun 16 May, 2010 21:56, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Fri 13 Nov, 2009 00:09

Det var en rejäl plåtbit! Behövs det verkligen så tjock?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 13 Nov, 2009 14:08

Kjell Niklasson wrote:Det var en rejäl plåtbit! Behövs det verkligen så tjock?

Det var den enda plåtbiten jag hade tillhands som var kraftig nog. Alla andra bitar jag hade liggandes var för tunna för ändamålet... :-) Plåten är 6mm tjock, och lär nu iaf inte bli den svagaste länken i framvagnen. :wink:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby 22,0:1 » Fri 13 Nov, 2009 19:07

riktigt snygg bit!ser att du även breddat det lite mot första kapningen,tur det då jag tror att de var i smalaste laget innan.. jag tog ju bara 2 L-järn i 5mm med en 3mm passbit emellan
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 13 Nov, 2009 22:59

22,0:1 wrote:riktigt snygg bit!ser att du även breddat det lite mot första kapningen,tur det då jag tror att de var i smalaste laget innan.. jag tog ju bara 2 L-järn i 5mm med en 3mm passbit emellan


Tackar... :-) Ja, det var lite för tajt innan. Den sneda kapningen borde också styva upp balken lite extra i och med avsaknaden av omedelbara brottsanvisningar samt en längre kontaktyta plåtarna emellan.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Mon 16 Nov, 2009 22:25

Jaha, då var det dags för lite tråduppdatering... Det har hänt en del i helgen. Bland annat har innerskärmarna anlänt, jag har svetsat balken och så är motorfästena klara. Har provmonterat och riktat in motorn med växellådan på, och den passar som en charm. Det känns nästan som att allt har gått lite för lätt, hoppas att det inte dyker upp några otrevliga överraskningar framöver.. :roll: :wink:

Upptäckte att frambalken har dragit ihop sig med ca 2 mm, trots att jag var extra försiktig med svetsen. Blir väl att justera hjulvinklarna (får göra så i alla fall då framvagnen ska demonteras för lackering)...

Övriga nyheter är väl att jag har fått tag i ett par framlyktor, plåtnavkapslar samt lite övriga exotiska tillbehör till bilen efter lite googlande. Väntar på prisförslag från firman. Har också lyckats hitta/beställa tätningssatser för bakre bromsoken. Anländer förhoppningsvis i morgon.

Julen är tidig i år :-)
Image

Har också varit på Biltema en sväng och inhandlat ett par bromsskivor m.m...
Image

Image

Image

På grund av flitens lampa under kvällen i verkstaden blev det lite tunnsått med bilder idag. Fler bilder är på väg! :-)

Härnäst har jag i stora drag tänkt att:
- Fixa upphängningen för växellådan (till min glädje fann jag att donatorbilens upphängningsbalk går att använda med några mindre modifieringar)
- Fixa kardanen
- Flytta växelspakstället från donatorbilen (cupéns är 4-växlad och kan inte användas såvitt jag kan bedöma)
- Fixa till växelstagen (ska avgöra vilken som passar bäst (donatorbilens eller cupéns senast använda))
- Byta innerskärmarna
- Riva loss framvagnen och demontera+blästra+pulverlackera (några tips/synpunkter kring detta, någon???)
Last edited by aroncbds on Sun 16 May, 2010 21:58, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby 22,0:1 » Mon 16 Nov, 2009 23:58

så där ja! vilka motorfästen använde du? det ser nästan ut som du har breddat balken lite mer än jag,vilket resulterar att du får ner din maskin ytterliggare,och det är bra,för då är det kanske inte så kritiskt vid golvet-växellådan..
kollade du nåt vid generatorn när du hade den i?? där e tajt,den nedre kylarslangen tog en stund för mej att klura ut,vet heller inte precis var slangstumparna kommer ifrån då jag har en hög liggandes som man samlat på sig,men 4st väldigt tajta 90graders böjar lär du få använda iaf...
hur ska du stänga av maskinen?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Tue 17 Nov, 2009 09:44

22,0:1 wrote:så där ja! vilka motorfästen använde du? det ser nästan ut som du har breddat balken lite mer än jag,vilket resulterar att du får ner din maskin ytterliggare,och det är bra,för då är det kanske inte så kritiskt vid golvet-växellådan..

OM60x-familjen är lutade 15 grader för att minska höjden (när man har oljetrågets botten horisontellt). Jag har sänkt ner motorn så att oljetrågets botten ligger ca 1 cm högre än främre (den smala) balkens bottennivå (ca 7 mm spel mellan tråget och styrstaget). Jag har ca 1 finger med spel mellan växellådans högsta punkt, samt hardyns högsta punkt till golvet. Om jag läser ditt senaste inlägg på din tråd, så känns det spontant som att jag har fått till det, med andra ord. :o :-)

22,0:1 wrote:kollade du nåt vid generatorn när du hade den i??där e tajt,den nedre kylarslangen tog en stund för mej att klura ut,vet heller inte precis var slangstumparna kommer ifrån då jag har en hög liggandes som man samlat på sig,men 4st väldigt tajta 90graders böjar lär du få använda iaf...

Japp. Det blir nog lite tajt, men ser ut att vara genomförbart med lite pusslande. :-)

22,0:1 wrote:hur ska du stänga av maskinen?

Det vet jag inte för tillfället, har inte tittat närmare på det än. Men ska som sagt försöka använda lösningen från donatorbilen i första hand. Hur har du löst det? Har du fått magnetventilen än?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby 22,0:1 » Thu 26 Nov, 2009 21:54

uppdate,uppdate,uppdate :lol:
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 27 Nov, 2009 20:45

Antalet timmar i verkstaden har varit lätträknade denna veckan, men här kommer lite nya bilder från förra veckan. Inga direkta nyheter för dig Jim, då det inte har hänt något sedan du såg bilen, men här kommer det iaf... :-)

Moroten provmonterad...
Image

(2)
Image

(3)
Image

Image

W124-ans kylare var för bred, så jag införskaffade en kylare till en w114 250 då den gamla (som följde med 615-motorn) är lite småtrasig och kändes spontant som för liten. Nu måste jag bara hitta en lämplig plats åt oljekylaren. Kommer antagligen att montera den undertill.
Image

Har äntligen fått hem plåtnavkapslarna... Nu är det endast avsaknaden av två 14"-plåtfälgar som hindrar mig från att göra bilen mera smakfull. :-) Vinröd lack och en original bakelitratt kommer nog också att göra sitt. :-)
Image

Hittade en passande kudde att hänga upp växellådan med. Glädjande nog kan w124-ans balk användas med mindre modifieringar (nya hål)
Image

Har skruvat dit växelspakstället från 124-an och det ser bra ut. Efter att Jim visade vart man skulle skrapa på slutväxeln :lol: hittade vi dess utväxling, som är 3.69, vilket borde vara en acceptabel avvikelse från w124-ans 3.46. Vad har hänt under denna vecka, då? Har:
- Passat dit balken för växellådan
- Demonterat vänstra bakre bromsok och provat dit de nya gummipackningarna i samma veva. Jag vet, detta är nog inte vad de flesta skulle prioritera vid ett motorbyte, men bromsarna låg på och att minska friktionen kändes som en bra idé då bilen behöver rullas ut då och då för att ge plats åt annat. :lol:
Last edited by aroncbds on Sun 16 May, 2010 22:02, edited 6 times in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Fri 27 Nov, 2009 21:01

Hoppsan, här händer det grejer! Ser lovande ut. Men vad fasen är alla kablar till? Är det så mycket kablar i motorrummet på en w114?

Vad har du andvänt för motorkuddar? Och varför inte andvända original växellådskudde? Jag har andvänt det på alla mina motorbyten, förutom i Rekorden jag satte om602 i. Och jag tycker originalkudden funkar kalasbra. Den har lite mer stöd i sidled än vad en "vanlig rund" har.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 27 Nov, 2009 21:26

Kjell Niklasson wrote:Hoppsan, här händer det grejer! Ser lovande ut. Men vad fasen är alla kablar till? Är det så mycket kablar i motorrummet på en w114?


Jag har ställt mig själv samma fråga. Kabelstammen i denna bil är en tämligen sorglig historia. De förra 39 (ja, trettionio) :shock: ägarna har alla haft sina tillfällen att koppla och löda i den... Jag är den fyrtionde ägaren, och som sådan tänkte jag ta tillfället i akt och dra om det mesta av kablaget. :mrgreen:

Kjell Niklasson wrote:Vad har du andvänt för motorkuddar? Och varför inte andvända original växellådskudde? Jag har andvänt det på alla mina motorbyten, förutom i Rekorden jag satte om602 i. Och jag tycker originalkudden funkar kalasbra. Den har lite mer stöd i sidled än vad en "vanlig rund" har.


Jag har använt motorkuddarna som satt i. Om de är bilens originalkuddar eller blev ditsatta med 615-an kan jag inte avgöra. De känns lite för mjuka för 603-maskinen, men tänkte prova och se hur det blir iaf. Vad gäller växellådskudden verkar originalkudden inte få plats mellan växellådan och balken (med 124-ans balk), men jag ska undersöka möjligheten än en gång.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Fri 27 Nov, 2009 21:33

aroncbds wrote:Vad gäller växellådskudden verkar originalkudden inte få plats mellan växellådan och balken (med 124-ans balk), men jag ska undersöka möjligheten än en gång.


Aha. Så kan det såklart vara. Jag har bara konverterat 123'or och 201'or. (Och ett par oplar...) Har aldrig bytt motor i en compact.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 27 Nov, 2009 21:39

Kjell Niklasson wrote:
aroncbds wrote:Vad gäller växellådskudden verkar originalkudden inte få plats mellan växellådan och balken (med 124-ans balk), men jag ska undersöka möjligheten än en gång.


Aha. Så kan det såklart vara. Jag har bara konverterat 123'or och 201'or. (Och ett par oplar...) Har aldrig bytt motor i en compact.


Jag har för mig att du också har nämnt en gång att 602-ans växellåda är mycket mindre i omfång än 603-ans. Detta borde ha bidragit till behovet av frambalkens modifiering betydligt, samt också till att gapet mellan växellådan och dess balk blir mindre. :?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Fri 27 Nov, 2009 21:45

aroncbds wrote:Jag har för mig att du också har nämnt en gång att 602-ans växellåda är mycket mindre i omfång än 603-ans. Detta borde ha bidragit till behovet av frambalkens modifiering betydligt, samt också till att gapet mellan växellådan och dess balk blir mindre. :?


Det borde jag inte ha gjort eftersom yttermåtten på manuella lådor på Om602 och Om603 är i stort sett identiska? Det enda jag vet som skiljer är storleken på hardyskivan.

Däremot så skiljer det lite på växellådor för dubbelmassesvänghjul och dom för vanliga svänghjul. Men skillnaden är ändå mycket liten.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests