W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Mattileinen » Thu 05 Jun, 2014 21:44

Fin placering av on/off knappen till fläkten :) Vad är det för termostat du har till den? temp?

Fint arbete för övrigt :-)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby aroncbds » Thu 05 Jun, 2014 23:09

AN wrote:
aroncbds wrote:
kentapenta wrote:Blir bra det där.
Biltemas plastfärg är mycket användbar, både den svarta och den grå.
Funkar på tyg också.
Jo, den täcker mycket bra, faktiskt! :-)


Är den väldigt flexibel? Eller måste du vara försiktig när du böjer i mattan? Kände inte till denna, verkar ju användbar :-D
Japp, det går att böja mattan utan problem. Faktum är att jag kröp själv omkring i skuffen när jag pulade med batterikablarna och färgen tålde även mig. :-P
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby aroncbds » Thu 05 Jun, 2014 23:35

Mattileinen wrote:Fin placering av on/off knappen till fläkten :) Vad är det för termostat du har till den? temp?

Fint arbete för övrigt :-)
Tackar! :-)
Eftersom elektronik och inbäddade system är mitt andra stora intresse vid sidan av min bilhobby, konstruerar jag termostaten baserat på en Atmel 328P-baserad (Arduino-kompatibel) enkortsdator som ser ut som nedan. :mrgreen:

Datorn mäter kontinuerligt motståndet på termistorn i motorblocket, AD-omvandlar värdet och startar fläkten vid behov via ett relä som styrs via ett transistorslutsteg kopplat till en digital utgång. Jag har också byggt in en manuell startfunktion för att kunna köra fläkten under godtycklig tid (kommer att manövreras via den redan monterade VIP-strömbrytaren). Byter jag ut strömbrytaren mot en fjäderbelastad tryckknapp kan enheten också köras halvautomatiskt (exempelvis i lättare bilköer), då den går 30 sekunder i sänder för varje knapptryckning med hjälp av en inbyggd timerfunktion.

Image

Här syns den i hoplödd form, tillsammans med FTDI-programmeringsinterfacet och reläkortet. Observera att detta miniatyrrelä endast tjänar som brygga mellan mikrokontrollern och det stora reläet som i sin tur styr kylfläkten.
Image

Aluminiumlådan som ska inhysa konstruktionen har tidigare tjänstgjort som tempel åt ett fordonslarm. Allt jag behöver göra är att tillverka en ny gavel samt fästplattor för kretskorten. Den gamla gaveln syns undertill på bilden. Lådan kommer jag att montera under instrumentbrädan på samma ställe där D-Jetronic styrboxen har suttit tidigare.
Image

Skissar upp hålen på den nyskurna gavelplåten och tar hål för D-SUB-kontakten samt FTDI-interfacekortet
Image

Sådär...
Image

Image

Monterar kretskorten på plattorna
Image

Provmontering i kapslingen (det är så här långt jag har hunnit igår kväll)
Image

Fortsättning följer! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Mattileinen » Fri 06 Jun, 2014 01:06

Ja det där är ju inget en vanlig Svensson fixar... :lol:
Själv är jag inte vidare nöjd med en termostat som startar fläkten vid typ 95 grader, kylartermostaten är på 80grader.....
Kör med en on/off knapp, som används beroende på om det är en varm dag eller inte. :roll:

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Lasse-SL-500 » Fri 06 Jun, 2014 13:51

Otroligt fint arbete detta, vilket hästarbete! All heder ska du ha, bra gjort!!!

Gillar ju barocker, men tror att kapslar och däck med tunn vit rand hade suttit perfekt på den. Är ju en smaksak, men de flesta uppfattar bilen som mer exklusiv med den looken. Minns när jag och några arbetskompisar lunchade på en restaurang på Östermalm sommaren 2012. Det var varmt, så de hade öppnat de stora rutorna/glasdörrarna ut mot gatan så alla kunde beundra alla fina bilar som rullade förbi. Det var Maseratis, Porsche Carrera GT och nya Bentley Continental (fattar inte att folk har råd, är ju bilar i 2-3 miljonerklassen). :fadein:

Men jag kan säga att den bil som snodde ALL uppmärksamhet var en gräddvit Mercedes-Benz SL Pagoda med röd skinnklädsel, vitlackade navkapslar med blank stjärna och däck med vit rand som parkerade alldeles utanför restarangen. Så otroligt snygg, klassig bil, och ur kliver ägaren som visar sig vara Steffo Törnkvist - skön snubbe den mannen, livsnjutare.

Apropå att navkapslar kan vara ballare än alufälgar. :mrgreen:

Hursom : bra jobbat Aron!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Mercymercy
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: Sat 23 Mar, 2013 07:34

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Mercymercy » Fri 06 Jun, 2014 16:14

Plåtnavkapslar känns lyxigt idag när moderna bilar har plastkapslar.

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby FMG » Fri 06 Jun, 2014 17:18

Orginalkapslarna gör sig faktiskt väldigt bra ihop med däck som har en vit rand...
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby torake » Fri 06 Jun, 2014 20:18

Din fläktstyrning har mer datakraft än månlandaren i apolloprogrammet. Jag skulle nöjt mig med en termokontakt ;-)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Lasse-SL-500 » Sat 07 Jun, 2014 12:04

Ursäkta O.T, men Steffo sålde tydligen nyligen sin vita 230 SL Pagoda för någon månad sedan. 400 000 inklusive en låda signerade ex av "Steffos spritbibel" i bakluckan, haha :mrgreen:

http://www.expressen.se/noje/extra/stef ... edes-benz/

http://www.resume.se/nyheter/media/2014 ... ketannons/
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby kentapenta » Sun 08 Jun, 2014 08:33

Gillar också Barock.
Men jag bytte till plåtkapslar på Pagodan, blev mycket snyggare.
Svårt att hitta 14" fälgar för liten kapsel, var rädd om dom om ni har.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby Cpt Tuttle » Sun 08 Jun, 2014 10:18

Det visste jag inte ens att det fanns, vilka modeller sitter de på?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby kentapenta » Sun 08 Jun, 2014 22:08

Dom satt på tidiga 108or och Pagoda.
Det är vad jag vet.
Imponerande elektronikjobb Aron,
det var många ord där som jag aldrig hört tidigare :-D
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby aroncbds » Wed 11 Jun, 2014 13:17

Lasse-SL-500 wrote:Otroligt fint arbete detta, vilket hästarbete! All heder ska du ha, bra gjort!!!

Gillar ju barocker, men tror att kapslar och däck med tunn vit rand hade suttit perfekt på den. Är ju en smaksak, men de flesta uppfattar bilen som mer exklusiv med den looken. Minns när jag och några arbetskompisar lunchade på en restaurang på Östermalm sommaren 2012. Det var varmt, så de hade öppnat de stora rutorna/glasdörrarna ut mot gatan så alla kunde beundra alla fina bilar som rullade förbi. Det var Maseratis, Porsche Carrera GT och nya Bentley Continental (fattar inte att folk har råd, är ju bilar i 2-3 miljonerklassen). :fadein:

Men jag kan säga att den bil som snodde ALL uppmärksamhet var en gräddvit Mercedes-Benz SL Pagoda med röd skinnklädsel, vitlackade navkapslar med blank stjärna och däck med vit rand som parkerade alldeles utanför restarangen. Så otroligt snygg, klassig bil, och ur kliver ägaren som visar sig vara Steffo Törnkvist - skön snubbe den mannen, livsnjutare.

Apropå att navkapslar kan vara ballare än alufälgar. :mrgreen:

Hursom : bra jobbat Aron!
Tackar, bugar och bockar!! :-) Ja, jag är faktiskt lika knäsvag för plåtkapslar som för barocker. Därför har jag redan från början införskaffat en komplett uppsättning omålade plåtnavkapslar (finns på någon bild i tråden, har jag för mig). Gör sig riktigt bra på bilen! :-) Blir kanske att göra i ordning en uppsättning plåtfälgar med fräscha däck och ha de att växla till ibland. :mrgreen:

Kollade in Steffos Pagoda, den såg då riktigt fin ut!! :shock:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby aroncbds » Wed 11 Jun, 2014 13:17

kentapenta wrote:Gillar också Barock.
Men jag bytte till plåtkapslar på Pagodan, blev mycket snyggare.
Svårt att hitta 14" fälgar för liten kapsel, var rädd om dom om ni har.
Vad menar du med liten kapsel, Kent?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf

Postby aroncbds » Wed 11 Jun, 2014 13:18

kentapenta wrote:Dom satt på tidiga 108or och Pagoda.
Det är vad jag vet.
Imponerande elektronikjobb Aron,
det var många ord där som jag aldrig hört tidigare :-D
Haha, tackar!! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests