W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 27 Nov, 2009 21:53

Kjell Niklasson wrote:Det borde jag inte ha gjort eftersom yttermåtten på manuella lådor på Om602 och Om603 är i stort sett identiska? Det enda jag vet som skiljer är storleken på hardyskivan.

Däremot så skiljer det lite på växellådor för dubbelmassesvänghjul och dom för vanliga svänghjul. Men skillnaden är ändå mycket liten.


Okej. Hur stor skillnad kan det vara mellan manuella och automatlådorna?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Fri 27 Nov, 2009 22:00

aroncbds wrote:Okej. Hur stor skillnad kan det vara mellan manuella och automatlådorna?


Det har jag inte lika bra koll på. Automat har aldrig riktigt intresserat mig. Men automaten är iallafall helt klart längre än manuella lådan. Men jag tror inte att den är direkt högre så att säga.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Fri 27 Nov, 2009 23:14

På tal om bromsok... Jag hade tänkt att blästra/lackera om dessa så småningom. Kan någon rekommendera en lämplig lack för ändamålet? Såg att det finns särskilda bromsokfärg att tillgå. Är dessa något att satsa på, eller ska man använda en rejäl grundskyddsfärg i stället? Alternativt, är pulverlackering möjlig/lämplig för bromsok?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Sat 28 Nov, 2009 23:42

Här kommer en liten uppdatering med dagens resultat. Jag har:

...monterat balken för växellådan...
Image

..fått kardanen nedkortad... Den övre är w124-ans, vilket förblev oanvänd. I mitten syns den nedkortade axeln, som är nu 60mm kortare.
Image

Hålbilden är identisk, så det är bara att skruva dit den. :-)
Image

Image

Skruvat fast w124-ans växelspakställ
Image
Last edited by aroncbds on Sun 16 May, 2010 22:06, edited 3 times in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby MrMeduza » Sat 28 Nov, 2009 23:46

De tar sej, ser ju bra ut hittills :wink:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Kjell Niklasson » Sun 29 Nov, 2009 00:15

Väldans seriöst med snören för att mäta med! Själv brukar jag nöja mig med ögonmåttet.

Vad är det som hänt med hålet till växelspaken? Ser ut att vara uppkapat?

Det kanske bara är jag som är trött och tänker baklänges, men sitter inte hardyskivan fel?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Sun 29 Nov, 2009 00:30

MrMeduza wrote:De tar sej, ser ju bra ut hittills :wink:


Tackar! Det känns kul att börja få grejerna på plats! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Sun 29 Nov, 2009 00:31

Kjell Niklasson wrote:Väldans seriöst med snören för att mäta med! Själv brukar jag nöja mig med ögonmåttet.

Haha, inte alltid jag lyckas undvika att bli överseriös... ;-)

Kjell Niklasson wrote:Vad är det som hänt med hålet till växelspaken? Ser ut att vara uppkapat?

Hålets bredd är original. Däremot har jag breddat öppningen lite i mitten då den var för tajt och spakutslagen räckte inte till för att få i växlarna ordenligt...

Kjell Niklasson wrote:Det kanske bara är jag som är trött och tänker baklänges, men sitter inte hardyskivan fel?

Hmm, det vet jag faktiskt inte. :shock: Den har bara följt med växellådan från donatorbilen. Hur skulle den sitta, menar du?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Sun 06 Dec, 2009 23:52

Miniupdate...

Eftersom det blir för trångt med plats för kylarslangen framför generatorn, har jag modifierat vattenpumpen lite. Tänkte dra slangen bakom och undertill generatorn. Hålbilden på vattenpumpens rör var symmetrisk, så det gick det bra att bara vända hela rörpartiet 180 grader. :-)
Image

Insåg att främre lagerhusen och bromsskivorna är olika. Kan någon vänlig själ peka ut vilken som är bilens ursprungliga?? :shock:
Image

Har plockat ner framvagnen idag för pulverlackering.
Image
Last edited by aroncbds on Sat 19 Jun, 2010 00:44, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby MB_Star » Mon 07 Dec, 2009 16:26

Den VÄNSTRA skivan ser ut att vara till compakt... den andra kanske är till fena eller w108?
Last edited by MB_Star on Thu 10 Dec, 2009 22:58, edited 1 time in total.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Wed 09 Dec, 2009 23:41

Fortsatte med demonteringen av framvagnen idag. Hinner förhoppningsvis få iväg den på lackering innan fredag!
Image

Googlade på Blocket häromkvällen och hittade ett par nya gasstötdämpare på en utförsäljning. :-)
Image
Last edited by aroncbds on Sat 19 Jun, 2010 00:46, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby 22,0:1 » Tue 29 Dec, 2009 00:38

dax för uppdate! :lol:
ps 300d svarade bra med ett par varv på pumpen ds
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby aroncbds » Tue 29 Dec, 2009 09:34

22,0:1 wrote:dax för uppdate! :lol:


Ja, definitivt. Det har hänt en del sedan sist. :-) Framvagnen är i atomer och ivägskickad till pulverlackering. Reservdelar för framvagnen är på väg. Håller på med att riva ut inredningen och har börjat byta innerskärmarna. Tänkte beställa trösklarna idag. Bilder kommer inom kort!

Plockade ner främre stötfångaren och hittade massvis med rost under gummilisten. Någon som har en OK stötfångare fram? Även bakre stötfångaren är intressant, då min är ganska deformerad.

Har endast hittat trösklar för W115 (märke: Klokkerholm), så mina planer f.nv. är att passa dit dessa... Någon som vet om det är samma längd på trösklarna på W115 och W114?

22,0:1 wrote:ps 300d svarade bra med ett par varv på pumpen ds

Haha, då slipper du återigen växla ner i dalgångarna... ;-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby Mercafreaket » Tue 29 Dec, 2009 12:27

Samma tröskellängd, det som skiljer W114/W115 är motorns storlek, W114 har 4-cylindriga, W115 har 5 och 6-cylindriga
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Postby 22,0:1 » Tue 29 Dec, 2009 13:30

Mercafreaket wrote:Samma tröskellängd, det som skiljer W114/W115 är motorns storlek, W114 har 4-cylindriga, W115 har 5 och 6-cylindriga

dock är den olika in mot kupén..detta är ju trots allt en 2-dörrars w114
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests