Hej på er!
Gårdagen bjöd på ett antal mindre framgångar gällande inredningen i form av omlackerade bältesrullar som dessutom också har hittat på plats, liksom mattan för kardantunneln. Takbelysningen har äntligen också kommit på plats. Passagerarstolen med tillhörande mittarmstöd har också hamnat på plats och inredningen börjar se riktigt trevligt ut! Den vita mattan för kardantunneln gör sig riktigt bra och lyfter helhetsintrycket. Synd bara att den är så smutsbenägen. Men ska utvärdera och låta tanken mogna lite. Vem vet, jag kanske gör en ny mattsats till hela bilen i samma färg?
Det som kvarstår att göra av interiören är att:
- Montera kontaktbrytarna för dörrarna. Har tittat på detta innan men har inte monterat då jag inte förstår varför det är ett hål i dörrsnäckan mitt framför kontaktbrytaren. Ska det sitta någon plastplugg där?? (Bilder kommer)
- Montera förarstolen (har skjutit på detta hittills för att slippa skita ner den när jag ändå håller på och donar med resten av inredningen)
- Tillverka och montera täckplattor som sitter på höger och vänster sida under instrumentpanelen
- Koppla in Becker-radion och montera en högtalare i instrumentbrädan. Mest för känslans skull, men inte helt fel om det fungerar! Till detta har jag tänkt att ha en 3.5mm-->RF-modulator så att jag kan mata Beckern med musik från valfri ljudkälla. Lagom och diskret...
- Koppla in cigguttaget så att jag kan ladda telefonen vid längre färder
Bilder på väg!
W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603.912 - småp
aroncbds wrote:Har nu beställt en fjäderspännare av typen nedan. Blir smidigt att (förhoppningsvis) kunna byta framfjädrar utan att lossa spindellederna! Tack för tipset, Håkan J!
Om jag ser rätt vad jag ser på bilden ovan, så...
kan det vara knepigt att få denna typen av fjäderspännare att fungera på våra bilar om du inte sänker ner framvagnen.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Är hålet i nedre bärarmen för litet?
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Nog för att jag har dåligt minne, men visst har ja satt dit fjädrarna på Safarin med
denna typ av fjäderspännare. (med framvagnen på plats).
denna typ av fjäderspännare. (med framvagnen på plats).
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Japp...Marie wrote:Är hålet i nedre bärarmen för litet?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Nejdå! detta går alldeles utmärkt utan att ta ner framvagnen.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Japp. Däremot får man lossa spindeln då hålet i bärarmen är för litet för att verktyget ska kunna träs genom.huckstar wrote:Nejdå! detta går alldeles utmärkt utan att ta ner framvagnen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Hej på er!
Efter tvätten och poleringen den 17 maj har jag under den senaste helgen äntligen lyckats ta ett nytt krafttag och fixa ytterligare saker på kärran. Jag förbereder mig med full ånga till den kommande MBKS-träffen!
Lite bilder från den 17 maj...
Testade Sonax hårdvax och är imponerad av hur lättarbetad den är!
Efter tvätten och poleringen den 17 maj har jag under den senaste helgen äntligen lyckats ta ett nytt krafttag och fixa ytterligare saker på kärran. Jag förbereder mig med full ånga till den kommande MBKS-träffen!
Lite bilder från den 17 maj...
Testade Sonax hårdvax och är imponerad av hur lättarbetad den är!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Och nu lite några bilder från den gångna helgen då jag inledde arbetet med att fixa till cigguttaget som var rejält rostig och saknade galvanisk kontakt.
Första steget blev att rengöra kontaktblecket i mitten och lägga på lite lödtenn för bättre kontakt.
Sedan tog jag och rengjorde den invändigt och slipade bort så mycket jag kunde av rosten, vilket inte var helt lätt under rådande omständigheter.
Stuttgart, we've got contact!
Sedan fortsatte jag arbetet med att koppla in elfläkten så jag slipper koka motorn i eventuella bilköer... Fläkten kommer att bli termostatstyrd (som jag tidigare har skrivit). Har inte hunnit löda ihop styrningen än, men en manuell strömbrytare (parallellt kopplad med styrningen) kommer jag att ha i vilket fall som helst för att ha både hängslen och livrem.
Den skarpögde upptäcker genast den missvisande färgen på kablarna, men eftersom jag inte hade denna tjocklek hemma i röd färg, fick det bli svart. Och nej, det är ingen installationskabel! Därutöver har jag varit noggrann och lött kontakterna och isolerat med krympslang. Elfläkten kommer från donatorbilen (W124.030) där den tjänstgjorde som kylfläkt åt AC-anläggningen. En ganska bastant sak som matar på ordentligt, men drar ström därefter (närmare 15A).
Ville inte borra sönder vare sig instrumentpanel eller mittkonsoll för strömbrytarens skull så den fick plats på ett ganska diskret ställe undertill.
Reläet får ta plats på stödskenan tills den får flytta in i en liten plastkapsel tillsammans med styrningen (mera om detta senare).
Till slut dags för några småpinaler som jag har velat fixa (men prioriterat ner) ganska länge. En sådan var skuffmattan, som ej gick att få snygg på något sätt trots några ivriga, eviga gnuggpass med thinner och diverse verktyg... Så den fick en omgång plastfärg, vilket bör hålla ganska länge med tanke på bilens användningsmönster...
Här efter sista försöket att rengöra mattan med thinner, stålborste och torkpapper. Jag tog inga fler bilder eftersom den knappt ändrade skepnad!
Första steget blev att rengöra kontaktblecket i mitten och lägga på lite lödtenn för bättre kontakt.
Sedan tog jag och rengjorde den invändigt och slipade bort så mycket jag kunde av rosten, vilket inte var helt lätt under rådande omständigheter.
Stuttgart, we've got contact!
Sedan fortsatte jag arbetet med att koppla in elfläkten så jag slipper koka motorn i eventuella bilköer... Fläkten kommer att bli termostatstyrd (som jag tidigare har skrivit). Har inte hunnit löda ihop styrningen än, men en manuell strömbrytare (parallellt kopplad med styrningen) kommer jag att ha i vilket fall som helst för att ha både hängslen och livrem.
Den skarpögde upptäcker genast den missvisande färgen på kablarna, men eftersom jag inte hade denna tjocklek hemma i röd färg, fick det bli svart. Och nej, det är ingen installationskabel! Därutöver har jag varit noggrann och lött kontakterna och isolerat med krympslang. Elfläkten kommer från donatorbilen (W124.030) där den tjänstgjorde som kylfläkt åt AC-anläggningen. En ganska bastant sak som matar på ordentligt, men drar ström därefter (närmare 15A).
Ville inte borra sönder vare sig instrumentpanel eller mittkonsoll för strömbrytarens skull så den fick plats på ett ganska diskret ställe undertill.
Reläet får ta plats på stödskenan tills den får flytta in i en liten plastkapsel tillsammans med styrningen (mera om detta senare).
Till slut dags för några småpinaler som jag har velat fixa (men prioriterat ner) ganska länge. En sådan var skuffmattan, som ej gick att få snygg på något sätt trots några ivriga, eviga gnuggpass med thinner och diverse verktyg... Så den fick en omgång plastfärg, vilket bör hålla ganska länge med tanke på bilens användningsmönster...
Här efter sista försöket att rengöra mattan med thinner, stålborste och torkpapper. Jag tog inga fler bilder eftersom den knappt ändrade skepnad!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, inredning
Och såhär blev den efter några omgånger med Biltemas gråa plastfärg.
Och strax efter isättning
Sedan dags för nästa sak: att korta av och snygga till batterikablarna
Nu lite mera ordning och reda!
Oljepåfyllningslocket får sig en liten charmkurs
Det var allt för i kväll!
Nu dags att ta tag i fläktstyrningen samt insuget (för att slippa oljedropparna under motorn). Fjäderbytet som jag tidigare planerade in går dels tyvärr inte att genomföra med mitt nyligen inhandlade fjäderverktyg då det är för grovt för att kunna träs genom hålen i bärarmarna, men också för att jag nu hellre vill ut och njuta av bilen i det fina vädret, så fjäderbytet får i värsta fall vänta till nästa sässong. Upptäckte dock till min glädje att bilens lutning inte är lika framstående vid full tank, så jag får väl se till att hålla full tank under sommaren!
Fortsättning följer!
Och strax efter isättning
Sedan dags för nästa sak: att korta av och snygga till batterikablarna
Nu lite mera ordning och reda!
Oljepåfyllningslocket får sig en liten charmkurs
Det var allt för i kväll!
Nu dags att ta tag i fläktstyrningen samt insuget (för att slippa oljedropparna under motorn). Fjäderbytet som jag tidigare planerade in går dels tyvärr inte att genomföra med mitt nyligen inhandlade fjäderverktyg då det är för grovt för att kunna träs genom hålen i bärarmarna, men också för att jag nu hellre vill ut och njuta av bilen i det fina vädret, så fjäderbytet får i värsta fall vänta till nästa sässong. Upptäckte dock till min glädje att bilens lutning inte är lika framstående vid full tank, så jag får väl se till att hålla full tank under sommaren!
Fortsättning följer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf
Blir bra det där.
Biltemas plastfärg är mycket användbar, både den svarta och den grå.
Funkar på tyg också.
Biltemas plastfärg är mycket användbar, både den svarta och den grå.
Funkar på tyg också.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf
Jo, den täcker mycket bra, faktiskt!kentapenta wrote:Blir bra det där.
Biltemas plastfärg är mycket användbar, både den svarta och den grå.
Funkar på tyg också.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf
Fint detaljjobb, men det känns riskabelt att ha batteriet mitt i bagaget utan skyddslock eller polskydd.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf
Tack! Du har faktiskt en poäng där. Batteriet är förvisso ordentligt surrat och det är alltid bara jag som använder bilen (och lastar egentligen inte något extra i skuffen), men det är nog klokt att ha både hängslen och livrem.Figgz wrote:Fint detaljjobb, men det känns riskabelt att ha batteriet mitt i bagaget utan skyddslock eller polskydd.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603, div. småf
aroncbds wrote:Jo, den täcker mycket bra, faktiskt!kentapenta wrote:Blir bra det där.
Biltemas plastfärg är mycket användbar, både den svarta och den grå.
Funkar på tyg också.
Är den väldigt flexibel? Eller måste du vara försiktig när du böjer i mattan? Kände inte till denna, verkar ju användbar
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 46 guests