W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
nu pratar vi rostskydd.super bra jobbat.
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Tackar! Det borde hålla sig ett tag nu, tycker man!perra74 wrote:nu pratar vi rostskydd.super bra jobbat.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Då har jag boddat klart hjulhusen och koffertgolvets undersida, samt även fått på rostskydd på samma ställen:
Hjulhusen äntligen svarta
Här brukar det bli en riktig rosthärd, så jag försökte vara extra pedantisk
Hjulhusen äntligen svarta
Här brukar det bli en riktig rosthärd, så jag försökte vara extra pedantisk
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
lär ju hålla i evighet denna
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Haha, det hoppas jag verkligen att den gör!frankbuick wrote:lär ju hålla i evighet denna
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Blev några timmar i verkstaden igår kväll. Inget spektakulärt har hänt, men har fixat en massa småsaker så som att:
- Bygga ett fäste med två skruvar till fotströmbrytaren för vindrutetorkaren för att slippa borra & skruva i golvet, som det var i originalutförandet
- Svetsa på en skruv för tröskellisten på den nyblästrade högerskärmen (återigen för att slippa borra & skruva listen mot framskärmen)
- Epoxygrunda högerskärmen så att jag kan leverera den till lackering
- Avrosta & grunda hållaren till vattenkranen för kupévärmen
- Påbörja montering av pedalstället
- Slutmontera de nyrenoverade & målade drivaxlarna (fylla med mera fett & skruva på klämmorna)
Fästet till fotströmbrytaren
Hållaren för vattenkranen
Axlarna redo för påmontering
- Bygga ett fäste med två skruvar till fotströmbrytaren för vindrutetorkaren för att slippa borra & skruva i golvet, som det var i originalutförandet
- Svetsa på en skruv för tröskellisten på den nyblästrade högerskärmen (återigen för att slippa borra & skruva listen mot framskärmen)
- Epoxygrunda högerskärmen så att jag kan leverera den till lackering
- Avrosta & grunda hållaren till vattenkranen för kupévärmen
- Påbörja montering av pedalstället
- Slutmontera de nyrenoverade & målade drivaxlarna (fylla med mera fett & skruva på klämmorna)
Fästet till fotströmbrytaren
Hållaren för vattenkranen
Axlarna redo för påmontering
Last edited by aroncbds on Wed 25 Apr, 2012 09:42, edited 3 times in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Goddag!
Igår fixade jag med en del smådetaljer som behövs omgående för att fortsätta ihopmonteringen av bilen. Bland annat fick sig instrumentpanelen en rejäl tvätt med bilschampo.
Blev rent o doftar gott. Nu behöver jag bara 2K-lacka träpanelerna innan jag kan påbörja ihopmonteringen
Har monterat hållaren för vattenkranen men inte klistrat dit isoleringen än. Kan inte riktigt säga varför, men tycker inte att den ser bra ut. Blir kanske bättre i sin helhet när alla detaljer trillar på plats?
Planen är att få värmepaketet på plats för att därefter fortsätta med kabelhärvan och instrumentpanelen. Sedan tänkte jag göra färdigt hela elsystemet för att se att allt funkar. Behöver dock hitta ett bra ställe för batteriet innan dess. Blir kanske att jag flyttar det till skuffen under hatthyllan för att få bättre viktfördelning...
Igår fixade jag med en del smådetaljer som behövs omgående för att fortsätta ihopmonteringen av bilen. Bland annat fick sig instrumentpanelen en rejäl tvätt med bilschampo.
Blev rent o doftar gott. Nu behöver jag bara 2K-lacka träpanelerna innan jag kan påbörja ihopmonteringen
Har monterat hållaren för vattenkranen men inte klistrat dit isoleringen än. Kan inte riktigt säga varför, men tycker inte att den ser bra ut. Blir kanske bättre i sin helhet när alla detaljer trillar på plats?
Planen är att få värmepaketet på plats för att därefter fortsätta med kabelhärvan och instrumentpanelen. Sedan tänkte jag göra färdigt hela elsystemet för att se att allt funkar. Behöver dock hitta ett bra ställe för batteriet innan dess. Blir kanske att jag flyttar det till skuffen under hatthyllan för att få bättre viktfördelning...
Last edited by aroncbds on Wed 25 Apr, 2012 09:09, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Har följt bygget i smyg, otroligt kul att se bilen växa fram, bra jobbat!
Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
Tackar! Det är skönt att skruva på pinal efter pinal och se hur bilen återskapas. Helt klart en annan känsla än förr då man provmonterade något för att sedan plocka ner det igen "tills efter lackeringen"...Figgz wrote:Har följt bygget i smyg, otroligt kul att se bilen växa fram, bra jobbat!
Tack för din kommentar! Nu frestar det ännu mera att skippa den yttre isoleringen!Figgz wrote:Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso
aroncbds wrote:Tack för din kommentar! Nu frestar det ännu mera att skippa den yttre isoleringen!Figgz wrote:Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
Det röstar jag också på.
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Då var det nog avgjort: Ingen yttre isolering!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
aroncbds wrote:Då var det nog avgjort: Ingen yttre isolering!
Bra val!
Klistra på ordentligt med asfaltsmattor/bitumenmattor först på insidan av torpeden för att få den stum och dämpa vibrationer, sedan på med tjockare filt för brusljudsreducering.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Håller med Figgz , men fantastiskt snyggt jobbat och en fantastiskt snygg färg som jag tycker gör sig fantastiskt till coupekarossen.
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Kanske du ska till eskilstuna veterandag med den om du hinner klart.
Brukar åka ner på den varje sommar då frugans föräldrar bor i närheten.
Måste få kika lite närmare på bilen i verkligheten, har nog aldrig sett en compakt i det skick som den här kommer bli.
Brukar åka ner på den varje sommar då frugans föräldrar bor i närheten.
Måste få kika lite närmare på bilen i verkligheten, har nog aldrig sett en compakt i det skick som den här kommer bli.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Vad kostar den rostskydds utrustningen du köpte ifrån tyskland verkar var intressant.mvh per
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 89 guests