Page 28 of 74

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Sun 22 Apr, 2012 18:40
by perra74
nu pratar vi rostskydd.super bra jobbat.

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Sun 22 Apr, 2012 21:04
by aroncbds
perra74 wrote:nu pratar vi rostskydd.super bra jobbat.
Tackar! :-) Det borde hålla sig ett tag nu, tycker man! ;-)

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Sun 22 Apr, 2012 21:06
by aroncbds
Då har jag boddat klart hjulhusen och koffertgolvets undersida, samt även fått på rostskydd på samma ställen:

Hjulhusen äntligen svarta
Image

Här brukar det bli en riktig rosthärd, så jag försökte vara extra pedantisk :shock:
Image

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Mon 23 Apr, 2012 19:02
by frankbuick
lär ju hålla i evighet denna :-D

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Tue 24 Apr, 2012 09:17
by aroncbds
frankbuick wrote:lär ju hålla i evighet denna :-D
Haha, det hoppas jag verkligen att den gör! ;-)

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Tue 24 Apr, 2012 09:26
by aroncbds
Blev några timmar i verkstaden igår kväll. Inget spektakulärt har hänt, men har fixat en massa småsaker så som att:

- Bygga ett fäste med två skruvar till fotströmbrytaren för vindrutetorkaren för att slippa borra & skruva i golvet, som det var i originalutförandet
- Svetsa på en skruv för tröskellisten på den nyblästrade högerskärmen (återigen för att slippa borra & skruva listen mot framskärmen)
- Epoxygrunda högerskärmen så att jag kan leverera den till lackering
- Avrosta & grunda hållaren till vattenkranen för kupévärmen
- Påbörja montering av pedalstället
- Slutmontera de nyrenoverade & målade drivaxlarna (fylla med mera fett & skruva på klämmorna)

Fästet till fotströmbrytaren
Image

Hållaren för vattenkranen
Image

Axlarna redo för påmontering
Image

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Wed 25 Apr, 2012 08:59
by aroncbds
Goddag!

Igår fixade jag med en del smådetaljer som behövs omgående för att fortsätta ihopmonteringen av bilen. Bland annat fick sig instrumentpanelen en rejäl tvätt med bilschampo.

Image

Image

Blev rent o doftar gott. :-) Nu behöver jag bara 2K-lacka träpanelerna innan jag kan påbörja ihopmonteringen
Image

Har monterat hållaren för vattenkranen men inte klistrat dit isoleringen än. Kan inte riktigt säga varför, men tycker inte att den ser bra ut. Blir kanske bättre i sin helhet när alla detaljer trillar på plats? :roll:
Image

Planen är att få värmepaketet på plats för att därefter fortsätta med kabelhärvan och instrumentpanelen. Sedan tänkte jag göra färdigt hela elsystemet för att se att allt funkar. Behöver dock hitta ett bra ställe för batteriet innan dess. Blir kanske att jag flyttar det till skuffen under hatthyllan för att få bättre viktfördelning...

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Wed 25 Apr, 2012 09:05
by Figgz
Har följt bygget i smyg, otroligt kul att se bilen växa fram, bra jobbat!
Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Wed 25 Apr, 2012 09:30
by aroncbds
Figgz wrote:Har följt bygget i smyg, otroligt kul att se bilen växa fram, bra jobbat!
Tackar! Det är skönt att skruva på pinal efter pinal och se hur bilen återskapas. Helt klart en annan känsla än förr då man provmonterade något för att sedan plocka ner det igen "tills efter lackeringen"... :-)

Figgz wrote:Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
Tack för din kommentar! Nu frestar det ännu mera att skippa den yttre isoleringen! 8)

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor - Rostskydd+iso

Posted: Wed 25 Apr, 2012 09:44
by Hynboholm
aroncbds wrote:
Figgz wrote:Ang. isoleringen: personligen hade jag antingen satt en svart dämpmatta på torpedväggen istället för den silvriga, eller helt enkelt struntat i att ha isolering på motorrumssidan av torpedväggen och istället kompenserat med att isolera mer på insidan, så får du ett mer cleant utseende.
Tack för din kommentar! Nu frestar det ännu mera att skippa den yttre isoleringen! 8)


Det röstar jag också på.

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Wed 25 Apr, 2012 09:54
by aroncbds
Då var det nog avgjort: Ingen yttre isolering! :mrgreen:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Wed 25 Apr, 2012 10:05
by Figgz
aroncbds wrote:Då var det nog avgjort: Ingen yttre isolering! :mrgreen:


:wav:
Bra val!
Klistra på ordentligt med asfaltsmattor/bitumenmattor först på insidan av torpeden för att få den stum och dämpa vibrationer, sedan på med tjockare filt för brusljudsreducering.

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Wed 25 Apr, 2012 18:27
by dodgen
Håller med Figgz , men fantastiskt snyggt jobbat och en fantastiskt snygg färg som jag tycker gör sig fantastiskt till coupekarossen.

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Thu 26 Apr, 2012 22:04
by huckstar
Kanske du ska till eskilstuna veterandag med den om du hinner klart. :-)
Brukar åka ner på den varje sommar då frugans föräldrar bor i närheten.

Måste få kika lite närmare på bilen i verkligheten, har nog aldrig sett en compakt i det skick som den här kommer bli. :mrgreen:

Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor

Posted: Fri 27 Apr, 2012 07:06
by perra74
Vad kostar den rostskydds utrustningen du köpte ifrån tyskland verkar var intressant.mvh per