Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby M116 » Tue 08 Mar, 2011 10:07

Lägg ut kort på några dekaler i taget så ska jag försöka hjälpa till med placering.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby nomolas » Tue 08 Mar, 2011 10:40

Den vita med måttangivelser som ligger en bit ner, vill jag minnas det sitter en sådan på motorn på min.

(Skall starta en tråd som inte på långa vägar kommer vara lika genomarbetad som din och ditt projekt. Dock skall "pärlan" få luft i däcken och få komma ut o rulla efter dvala i för lång tid, 15år+. Jag har lite och fixa med...)

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby wilden » Tue 08 Mar, 2011 20:29

Karlie wrote:Får ursäkta att jag varit lite seg på svarfronten nu igen! :mrgreen:


Hittar tyvärr ingen aktuell länk gällande listerna just nu. Men fick tag på dem på kära gamle ebay iaf. Stod ju som sagt länge i valet och kvalet mellan nytillverkade från just Turkiet eller NOS-grejer från Tyskland.

Landa väl på 230$ och typ 40 i frakt, vilket jag tycker var rätt rimligt för listerna jämfört med tidigare priser. 8)
Däremot var väl kanske inte passformen helt 100%, men som tur är så är dem snarare för långa än för tighta, så det är bara att anpassa dem lite. :wink:

Har börjat rulla på lite med fixandet i garaget igen, men inget som har nåt direkt fotovärde. Har justerat in dörrar och skärmar, monterat dörrlås, handtag, backspeglar och lite smått.
Har även fått hem en fin påse med 100st röda clips till alla listhål etc. :-)
Känns iaf sjukt härligt att börja montera tillbaks saker. Bara handtagen förbättrade bilens nuvarande utseende med typ 1000% :mrgreen:

Bild på puts alá insida dörrsida, som ger ett hum om hur bilen ser ut i dagsläget:
Image

I övrigt skall bakluckan tillbaks på omlack i veckan då den blev mer blanksvart än mattsvart på insidan, vilket jag tycker ser lite fel ut. Lika bra att det blir riktigt när man ändå håller på.. :-D

Har även fått hem ett fint "dekal-kitt" med ursprungliga märken som skall fästas på sina ursprungliga platser som en "final touch"
Var dem skall fästas får ni gärna hjälpa mig med, ni som har 108:or. Den enda ja har koll på just nu är den blå som skall sitta vid lastkanten till skuffen :-D

Image

Ska väl sägas att det dock är relativt toklångt kvar till just "the final touch", men nu börjar det rulla på igen iaf! Skall försöka klämma in lite uppdateringar allt eftersom i veckan här!

Bara så snyggt! :-D mera sånna bilder! Och bilen blir oxså fin :lol:

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Tue 08 Mar, 2011 22:53

Hehe tackar! :wink:

Ja, gällande märkena där så låter det ju rimligt att det finns flera för att passa alla marknader världen över. Får lägga upp dem i mindre skaror sen som sagt så får vi se vart dem skall kunna fästas. Men det lär dröja några veckor tills vi är där vill jag lova! :lol:

Har pysslat ute i garaget hela kvällen nu med, men kan inte påstå att något direkt konkret blivit uträttat. Fettat in dörrmekanismer, smörjt upp gångjärn, riktat in huv etc.

Ska väl försöka få dit de flesta kromlisterna i helgen förhoppningsvis. Det är ju bara så att dem som en gång var så "fina" när dem togs av, inte längre håller måttet riktigt.. :-D Så det blir att dubbelkolla i förrådet vad man har för lister till övers innan nånting sätts dit.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Wed 09 Mar, 2011 20:04

Har lite funderingar gällande spolarvätskebehållaren förresten. På min så sitter det i dagsläget en spolarvätskebehållare uppe mot torpedväggen på höger sida. Nåt jag inte är helt överens med. Såg dock att nomolas hade det på sin med. Enligt vad jag sett på flera andra 108or så sitter väl den behållaren framme vid batteriet och är av hög smal variant?

Kollar man i reservdelsbasen till min är det även denna som kommer upp. Ville bara ha det bekräftat huruvida det är den som gäller, eller om den bara fanns på tidigare årsmodeller?

Tänkte att jag skall skaffa en ny, så det vore ju kul om det blev rätt variant :-)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby nomolas » Wed 09 Mar, 2011 20:32

Karlie wrote:Har lite funderingar gällande spolarvätskebehållaren förresten. På min så sitter det i dagsläget en spolarvätskebehållare uppe mot torpedväggen på höger sida. Nåt jag inte är helt överens med. Såg dock att nomolas hade det på sin med. Enligt vad jag sett på flera andra 108or så sitter väl den behållaren framme vid batteriet och är av hög smal variant?

Kollar man i reservdelsbasen till min är det även denna som kommer upp. Ville bara ha det bekräftat huruvida det är den som gäller, eller om den bara fanns på tidigare årsmodeller?

Tänkte att jag skall skaffa en ny, så det vore ju kul om det blev rätt variant :-)


Jag kan inflika att den spolarvätskebehållare som sitter i min är nog ett hemmabygga modell Farsgubben, den har lite anslutningar som är tätade med nån epoxy. Så den är inte original. :-D

Dessutom har jag för mig att han byggde om batterihållaren för att få "rätt" på polerna jmf med de nyare batterierna. Farsan gick bort 2002 så jag får gissa och minnas för att få ihop saker. :?

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Thu 10 Mar, 2011 09:51

Hehe jo jag antog att det var en slags specialare på din med. :)
Frågan är ju bara om det finns nån anledning till att man valt att ha den där uppe jämfört med original, för det är inte första jag sett som sagt. Men så vitt jag kan se så verkar det bara finnas den långsmala i framkant att välja på.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby nomolas » Thu 10 Mar, 2011 11:07

Karlie wrote:Hehe jo jag antog att det var en slags specialare på din med. :)
Frågan är ju bara om det finns nån anledning till att man valt att ha den där uppe jämfört med original, för det är inte första jag sett som sagt. Men så vitt jag kan se så verkar det bara finnas den långsmala i framkant att välja på.



Det jag kan tänka mig är att originalet är mindre i volym och sitter väldigt nära batteriet. Jag finner det som en god anledning att flytta den... :-)

Skall kolla i min Haynes handbok när jag kommer hem igen.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Mon 14 Mar, 2011 20:30

Well well, time for update igen!

Har återgått till "Projekt återställa inredning" denna helg.

Ni som läst tidigare i tråden kanske känner igen dessa 2 godingar:

Done vs Undone
Image


Har haft inredningsdelen liggandes i malpåse ett tag då jag var lite osäker på de olika resultaten av stolarna. Fick inte riktigt fram samma nyans på stolarna trots att jag använt samma medel och samma tillvägagångssätt.
Tog dock tag i saken på nytt i helgen och valde att slipa ner den först fixade stolen på nytt, då den "gulnat till sig" mer än den andra.
Efter lite våtslip med 2000papper för att rugga upp ytan blev det genast bättre, och efter en slutfärgning av båda stolarna är dem tämligen identiska till färgen igen. :-)


Här har vi nu båda fixade:
Image

Image

Detta med färgningen är ju ett slags experiment för min del. Planen är väl att färga iordning allt inför denna säsong och sedan se hur det utvecklas slitage under säsongen. Är än så länge mycket nöjd över resultatet, så det skall bli intressant att se hur det håller sig framöver. Har dock goda erfarenheter från tidigare färgningar som tyder på att det borde hålla bra länge framöver igen.

När stolarna var färgade och klara blev det att lasta in dem i bilen för en transport till garaget där det väntas uppsmörjning och infettande innan dem kommer in på plats.

Alltid gött med stor kombi :mrgreen:
Image

Där kan vi även skymta övre delarna till dörrsidorna samt inre dörrhandtagen som även dem fått sig en rejäl dos av rengöring.
Svårt att ge några bra jämförelsebilder på dessa, men det blev bra mycket renare och stiligare än tidigare iaf.

Image

När stolarna var utkörda passade man samtidigt på att gå vidare med baksätet. Stolarna fick totalt 7-8 lager på sig innan dem blev färdiga.
Har lyckats lägga 4 lager på baksätet samt alla 4 dörrsidor under helgen. Återkommer med slutresultat förhoppningsvis under slutet på veckan.
Skall även försöka komplettera med lite mer utförlig beskrivning av rengörandet/slipandet/färgandet.

Här har vi iaf det slitna utgångsläget:

Image


Image

Image

Hoppas att jag kan återkomma med ett lite trevligare resultat framöver :-D

I övrigt passade jag även på att kema samtliga golvmattor i bilen så att dem blev lite renare efter allt byggdamm som härjat senaste tiden :-D
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Thompao » Mon 14 Mar, 2011 20:43

fantastiskt arbete med stolarna! kan inte tro att det är samma! keep it up :-D
Numera Mercedeslös..

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Mon 14 Mar, 2011 20:50

Förutom inredningen fick sig även fästena till stötfångarna sig en duvning av sliptrissa och lite färg.

Image

Velade lite huruvida jag skulle spraya dem eller måla, men det fick bli målning med svart hammarlack. Tror jag väljer hållfasthet framför finish när det gäller just dessa fästen. Dem kommer knappast synas ändå.

Image


Har även gjort iordning stötfångarna så dem åker förhoppningsvis på i veckan här.

I övrigt så är det ju precis som jag befarat länge. De grejer som tidigare ansågs fina och helt okej håller tyvärr ej måtten i ens ögon på flera ställen nu när man börjar plocka ihop allt. Man vill ju ha en genomgående fin finish. :confused3: :wink:


Lite lister har kommit på plats, men har stött på patrull gällande mittlisterna på båda framdörrarna. Har haft 3 uppsättningar liggandes, men inga har varit tillräckligt bra för att sätta dit då dem varit skadade på ett eller annat sätt.
Så är det någon som har lister liggandes får ni mer än gärna höra av er! Ska väl försöka lägga upp en köpestråd snarast med.


Beställde även 2 helt nya kromlister som skall sitta nere vid trösklarna, då de gamla såg ut att ha suttit på en folkracebil av alla bucklor o skrap att dömma. Borde få dessa från Tyskland på onsdag. :-)

Sen är jag även i starkt behov av rutlisterna som sitter inne i själva rutramen. Verkar dock inte helt lätt att få tag på. Det ställer till rätt mycket bekymmer nu när man skall försöka få i rutorna, så vi får väl se hur det löser sig på den fronten.
Kan dessa kanske vara lika till tex w115 eller liknande? :?
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby kentapenta » Mon 14 Mar, 2011 21:26

Karlie wrote:
Sen är jag även i starkt behov av rutlisterna som sitter inne i själva rutramen. Verkar dock inte helt lätt att få tag på. Det ställer till rätt mycket bekymmer nu när man skall försöka få i rutorna, så vi får väl se hur det löser sig på den fronten.
Kan dessa kanske vara lika till tex w115 eller liknande? :?


Dom listerna köpte jag av Stefan på Växjö Mercedesdelar, löpmeter inte helt gratis men original Mercedes passar, till skillnad från universallister som om man har otur antingen är för stora eller för små.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Tue 15 Mar, 2011 22:47

kentapenta wrote:Dom listerna köpte jag av Stefan på Växjö Mercedesdelar, löpmeter inte helt gratis men original Mercedes passar, till skillnad från universallister som om man har otur antingen är för stora eller för små.



Tackar för bra tips där! :-)
Talade med Stefan idag angående listerna. Fick också den fina informationen att dem knappast var gratis, särskilt inte då jag lär behöva typ 8 meter :mrgreen:
Får se hur det blir på den fronten.. Får kanske bita i sura äpplet och investera så det blir rätt och riktigt.
Han hade iaf de listerna jag inte fått tag på till framdörrarna, samt lite andra smågrejer. Så det blir väl att lägga en beställning i dagarna på kromlisterna till en början iaf.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby kentapenta » Tue 15 Mar, 2011 23:53

Karlie wrote:
kentapenta wrote:Dom listerna köpte jag av Stefan på Växjö Mercedesdelar, löpmeter inte helt gratis men original Mercedes passar, till skillnad från universallister som om man har otur antingen är för stora eller för små.



Tackar för bra tips där! :-)
Talade med Stefan idag angående listerna. Fick också den fina informationen att dem knappast var gratis, särskilt inte då jag lär behöva typ 8 meter :mrgreen:
Får se hur det blir på den fronten.. Får kanske bita i sura äpplet och investera så det blir rätt och riktigt.
Han hade iaf de listerna jag inte fått tag på till framdörrarna, samt lite andra smågrejer. Så det blir väl att lägga en beställning i dagarna på kromlisterna till en början iaf.


Ja, jag köpte också 8 meter, det sved i börsen men när dom var på plats så kändes det bra.
Alternativet är t.ex. lister från Örebro Agenturaffär http://www.agenturaffaren.se
men dom är ju heller inte helt gratis, så man får ju se på mellanskillnaden och som jag sa tidigare, kanske dom inte passar
inte så kul om det blåser in, eller att det kanske är för trångt.

Kanske någon annan här som vet eller har provat alternativ till originallister.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby nomolas » Wed 16 Mar, 2011 09:04

nomolas wrote:
Karlie wrote:Hehe jo jag antog att det var en slags specialare på din med. :)
Frågan är ju bara om det finns nån anledning till att man valt att ha den där uppe jämfört med original, för det är inte första jag sett som sagt. Men så vitt jag kan se så verkar det bara finnas den långsmala i framkant att välja på.



Det jag kan tänka mig är att originalet är mindre i volym och sitter väldigt nära batteriet. Jag finner det som en god anledning att flytta den... :-)

Skall kolla i min Haynes handbok när jag kommer hem igen.



Nu har jag både vart hemma och kommit ihåg att kolla. Det verkar som originalspolarvätskebehållaren sitter precis bredvid batteriet och är på typ 1,5 liter, uppskattat. Jag känner inte att det lirar med svenska vägar och vinter. Men som sommarbil kan det nog räcka.

Lite halvkassa bilder:
Från Hanyes handboken:
Image
Från instruktionsboken:
Image

Annars: Jag är avundsjuk på hur fint det rullar på... ;)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests