Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Sjukt fint!!! Upp med mera bilder!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Mycket snygt med de nya däcken med lite bredd OCH vit rand. Bra jobbat där!
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Så skönt att se den är nästan klar.
//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Ser fram emot fler bilder
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Oerhört fin och sällsynt bil! Sälj aldrig den...
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Hynboholm wrote:Ser fram emot fler bilder
Bilder på pappan när han får se bilen.
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Fantastisk bil och vilket jobb du lagt ner. Grattis!
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Stort tack för alla positiva kommentarer!! Riktigt kul att så många uppskattar den
Kan lova att om den så blir överkörd av ett tåg och brinner upp fullständigt så tänker jag inte göra mig av med den
Skall försöka lägga in fler bilder snarast framöver, men än så länge är den inte riktigt klar för fotosess
Efter vistelse på Philipson och 4mils provtur så fick den iaf besöka sitt nya garage där den skall stå framöver:
Eftersom det kliade lite i fingrarna så var det väl lika bra att börja riva igen!
Var dock enbart pga ytterligare fixande med belysningen. Får det fortfarande inte att lysa som jag vill, men nu är iaf allt fullt fungerande och iordning inför kommande besiktning. Kör både halv och positionsljus i nedre lyktan i nuläget, samt helljus i övre.
Passade även på att få fart i bakljusen, skyltbelysningen samt kablage till tanken efter mycket om och men.
Så i nuläget lyser allt som det skall utvändigt, samt innerbelysning och skuffbelysning. Skall bara försöka få igång instrumetljus samt ljuset till växellägena i lådan med. Men det blir finpyssel framöver det
Igår kväll blev även inredningen helt komplett igen. Fick dit alla dörrsidor tackvare min kära flickvän, samt klädsel till b-stolparna och innertaket till takluckan.
Ikväll blev det ytterligare en tur till Philipson där draget monterades på plats igen. Passade även på att dra på rostskyddsmassa och måla upp en del inunder.
Den skall dock in på rostskyddsbehandling av de nya trösklarna m.m inom en snar framtid, men detta var mest för att få enhetlig färg i hjulhusen igen. Kan ju inte åka runt med röda/gula hjulhus
Reser bort resten av veckan här, men skall försöka fortsätta att uppdatera direkt i början på veckan igen. Har lite småpyssel med antenner, vindrutetorkare o emblem kvar, men i övrigt börjar det i allra högsta grad närma sig besiktning och lackförsegling/rekond.
Att motorn stundtals får för sig att gå upp i temp igonrerar jag tills vidare och hoppas på att läckage vid termostathuset kan vara boven i dramat
Är det någon som sitter på ett "280S" emblem eller en Hirshmann elantenn är det bara skrika till
Kan lova att om den så blir överkörd av ett tåg och brinner upp fullständigt så tänker jag inte göra mig av med den
Skall försöka lägga in fler bilder snarast framöver, men än så länge är den inte riktigt klar för fotosess
Efter vistelse på Philipson och 4mils provtur så fick den iaf besöka sitt nya garage där den skall stå framöver:
Eftersom det kliade lite i fingrarna så var det väl lika bra att börja riva igen!
Var dock enbart pga ytterligare fixande med belysningen. Får det fortfarande inte att lysa som jag vill, men nu är iaf allt fullt fungerande och iordning inför kommande besiktning. Kör både halv och positionsljus i nedre lyktan i nuläget, samt helljus i övre.
Passade även på att få fart i bakljusen, skyltbelysningen samt kablage till tanken efter mycket om och men.
Så i nuläget lyser allt som det skall utvändigt, samt innerbelysning och skuffbelysning. Skall bara försöka få igång instrumetljus samt ljuset till växellägena i lådan med. Men det blir finpyssel framöver det
Igår kväll blev även inredningen helt komplett igen. Fick dit alla dörrsidor tackvare min kära flickvän, samt klädsel till b-stolparna och innertaket till takluckan.
Ikväll blev det ytterligare en tur till Philipson där draget monterades på plats igen. Passade även på att dra på rostskyddsmassa och måla upp en del inunder.
Den skall dock in på rostskyddsbehandling av de nya trösklarna m.m inom en snar framtid, men detta var mest för att få enhetlig färg i hjulhusen igen. Kan ju inte åka runt med röda/gula hjulhus
Reser bort resten av veckan här, men skall försöka fortsätta att uppdatera direkt i början på veckan igen. Har lite småpyssel med antenner, vindrutetorkare o emblem kvar, men i övrigt börjar det i allra högsta grad närma sig besiktning och lackförsegling/rekond.
Att motorn stundtals får för sig att gå upp i temp igonrerar jag tills vidare och hoppas på att läckage vid termostathuset kan vara boven i dramat
Är det någon som sitter på ett "280S" emblem eller en Hirshmann elantenn är det bara skrika till
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Karlie wrote:Är det någon som sitter på ett "280S" emblem eller en Hirshmann elantenn är det bara skrika till
Här har du ett emblem:)
http://viewitem.eim.ebay.se/MercedesBen ... 20637/item
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Kristian wrote:Karlie wrote:Är det någon som sitter på ett "280S" emblem eller en Hirshmann elantenn är det bara skrika till
Här har du ett emblem:)
http://viewitem.eim.ebay.se/MercedesBen ... 20637/item
Tackar för tipset! Efter att ha fått en liten flygresa från Tyskland så pryder emblemet numera skuffen på Brummen
Nåväl, update i vanlig ordning!
Far borta hela veckan = full rulle med förflyttning av bilen mellan olika ställen.
Steg 1:
Fick ett tips från tidningen Klassiker om att igentäppt kylarsystem kan orsaka höga temperaturer när det cirkulerar dåligt i systemet.
Dem menade även på att en diskmaskinstablett kan vara ett bra alternativ för att rensa systemet som komplement mot kylarrensning.
Började med att tappa ur systemet genom att lossa nedre kylarslangen. Kom ut en hel del rostbrunt vatten efter närmare ett års stillestånd.
Fyllde upp systemet igen, och därefter blev det dags att tillsätta diskmaskinstabletten.
Eftersom jag är osäker på användandet av dessa var det lika bra att lägga över den delen till en expert på området:
Sedan körde jag bilen varm i ca 40-50min (som motsvarar en diskmaskins körning) på full värme så att det fick cirkulera rejält.
Därefter var det dags att syna och tappa av ytterligare en gång.
Intressant resultat:
Vart enormt mycket rostvatten fullt med beläggningar och skit som resultat.
Tappade ur systemet, fyllde på igen med vatten och körde igång bilen nån minut för att köra runt systemet. Därefter tappade jag ur igen.
Upprepade den proceduren ca 7-8gånger innan kristallklart vatten blev ett faktum.
Blev lite sugen på att rulla fram en uppsättning splitfälgar för att se stuket under tiden den stod och gick.
Förvisso helt emot originalstuket, men med 10" bak och delad bakaxel så skulle det nog se lite fränt ut
Hur som helst så upprepades processen under söndagen där en ny tablett åkte i. Körde sedan en tur på några mindre landsvägar ca 6 mil innan det tömdes på nytt.
Blev ett riktigt rent och bra resultat efter att man sköjt ur systemet ytterligare någon gång, så nu fyllde jag på med 50/50 vatten & glykol.
Steg 2:
Kollade över belysning, monterade torkararmar samt vindrutetorkarna och gjorde iordning bilen inför besiktning. Sedan bar det i måndags av till Bilprovningen.
Efter att ha blivit dumförklarad över att jag glömt att sätta dit identifikationsbrickorna (med chassienummer och allt ) så rullade den till slut vidare ut ur lokalerna utan anmärkning för första gången på över 10 år!!
Så nu går den i 2 år innan det är dags igen!
Steg 3:
Samma kväll bar det av med bilen till Mr Cap där rekond/lackförsegling väntade. Ett moment jag längtat till bra länge då det är en av få grejer jag anser mig riktigt bra på.
Var ett tag sedan man jobbade aktivt i branschen, men när väl trissan kom igång så fanns det inga spärrar!
Efter 3 kvällars putsande och polerande både in och utvändigt så börjar man nu närma sig det slutgiltiga resultatet!
Låter några bilder tala sitt tydliga språk på vad som skett sedan projektet tog fart:
Får ursäkta att man inte tagit några bättre översiktsbilder än, men igår kördes bilen direkt till garaget i all hast för att undvika resten av veckans regnande.
Får försöka ta lite mer bättre bilder när den kommer ut till veckan igen!
Går allt som det vill och vädret är med oss så blir det med största sannolikhet visning för far min lagom till midsommar!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
otroligt snygg den är. Du måste filma när far din får se den första gången.
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Helt fantastiskt! Underbar bil.
W202 C180 1999
w140,s350td. 1994
w140,320S.1992.
w124,300E.1988.
w201.1984
w123,200TD.
w123,200.
- benzmansåklart
- Guru
- Posts: 2885
- Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
- Location: Lamphun Thailand
- Contact:
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
helt otroligt läckert så fint så sitter och när jag läser denna tråd, som sagt en film när far din får se den
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Suck! mvh Tommy
Bruksbil BMW X5 30si -08,
Glidare MB S320 2000
BMW 330 XI Kombi -01
BMW 740i -99
230 -77
BMW 525i Touring -04
E 430 kombi -00
E 300 TE-24 -92
E 300 CE-24 -91
E 300 TE -87
E 230 TE -89
200 -71
280SE -70
230,6 -68
+ ett antal Porsche, Audi, VW, Opel, BMW o en bunt icke-tyska bilar, totalt över 100st.
Glidare MB S320 2000
BMW 330 XI Kombi -01
BMW 740i -99
230 -77
BMW 525i Touring -04
E 430 kombi -00
E 300 TE-24 -92
E 300 CE-24 -91
E 300 TE -87
E 230 TE -89
200 -71
280SE -70
230,6 -68
+ ett antal Porsche, Audi, VW, Opel, BMW o en bunt icke-tyska bilar, totalt över 100st.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 42 guests