Liten mini-update!
Knäppte några bättre bilder på motorn. Lika bra att passa på innan den åker i och blir nedsmutsad igen!
Förra helgen gicks motorutrymmet igenom grundligt med svampar och avfettning för att kunna matcha övriga komponenter som sätts in framöver. Var som förståligt en hel del fett, olja, damm och annat som satt sig fint efter över 40år, men nu är det mesta grönt och svart igen, precis som det skall vara. Det som inte är det skall få sig en duvning av färg till veckan förhoppningsvis.
Här står Brummen på "tvättplattan". Glänser hyfsat bra ändå för att inte ha varit tvättad på över 1,5år!
Efter att ha härjat hejvilt med högtryck och vanlig vattenslang både högt och lågt var det nödvändigt med en liten statuskontroll för att se hur alla grejer tacklat behandlingen egentligen. Bromscylindern fick tummen upp av bildoktor Håkan i alla fall!
I veckan var jag även och hämtade hem startmotor och generator som varit på en spa-vecka hos en specialist jag känner här i stan. Trevlig firma med yrkesstoltheten i behåll och kunnande är bara förnamnet. Kan definitivt rekommenderas. (Har mina aningar om att Herr Hynboholm också brukar lämna sina doningar här? )
Nya lager, släpring och kol blev det i generatorn i alla fall. Allt var mer eller mindre totalslut, som det mesta andra varit på den här bilen! Startmotorn däremot var hyfsat kry och behövde bara "sprättas isär o smällas ihop igen". Blev kanon efter lite rengöring, glasblästring och målning.
Känns skönt att få allting fixat medan grejerna ändå ligger på sidan av.
I veckan blir det mest att pyssla lite med allt trä i bilen och fortsätta med massa "finlir" med inredningen.
Söker även runt lite efter nya tänddelar, slangar, kablar med mera inför isättning av motor. Det mesta går att få tag på via Veho Bil eller tex Niemöller, men tändkablar verkar inte gå att få tag på.
Har fått tag på tändkablar från Beru via ett företag. Vet dock inte vad som satt original på W108? Har sett att jag har Beru i både min 190 och min nyköpta w124:a. Satt Beru någon gång från fabrik eller är detta med största sannolikhet utbytt?
Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Last edited by Karlie on Fri 26 Jul, 2013 10:48, edited 2 times in total.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Karlie wrote:I veckan var jag även och hämtade hem startmotor och generator som varit på en spa-vecka hos en specialist jag känner här i stan. Trevlig firma med yrkesstoltheten i behåll och kunnande är bara förnamnet. Kan definitivt rekommenderas. (Har mina aningar om att Herr Hynboholm också brukar lämna sina doningar här? )
Nya lager, släpring och kol blev det i generatorn i alla fall. Allt var mer eller mindre totalslut, som det mesta andra varit på den här bilen! Startmotorn däremot var hyfsat kry och behövde bara "sprättas isär o smällas ihop igen". Blev kanon efter lite rengöring, glasblästring och målning.
Japp!
Alla borde ha en "Knutssons bilel" i sin stad
Det blir ruggigt bra, detta!
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Hur har det gått här, då?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
aroncbds wrote:Hur har det gått här, då?
Jo f-n, motor och låda har åter hittat ner i bilen!
Uploaded with ImageShack.us
Enda skillnaden hittills är att det är värre att putta den fram och tillbaka överallt jämtemot tidigare. Mäkta tung nu!
Har väntat med uppdatering då jag tänkte göra en större sådan när allting sitter på plats och lirar som det skall. I nuläget är motor och låda ihop, startmotor ditsatt, kardan, lite slangar, länkage osv.
Däremot håller jag på att fördjupa mig i allt som berör förgasare, grenrör, spjäll osv. Har tänkt blästra grenrör och insug för att få iordning på det lite, och när jag väl fick isär allting så fick jag syn på de mytomspunna spjällen i grenröret som skall styra automatchoken till motorn.
Har nog förstått hur allting faller samman, men de där jäkla spjällen sitter ju stenhårt och vägrar röra på sig, trots hjälp från farbror induktionsvärmare. Så sammanfattningsvis håller jag i nuläget på med tråkiga saker - värmer bultar, drar runt skruvar, drar av saker, lägger saker i dieselbad och letar efter nya saker.
MEN! - Det börjar närma sig uppstart iaf!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Vet inte storleken på spjällanordningen men....
Det som brukar fungera svinigt bra är att kasta ner sakerna som sitter ihop i en gryta med maskindiskmedel och vatten och koka det ett tag. Maskindiskmedlet löser upp rost och smuts, även i axelgenomföringar etc...
Det som brukar fungera svinigt bra är att kasta ner sakerna som sitter ihop i en gryta med maskindiskmedel och vatten och koka det ett tag. Maskindiskmedlet löser upp rost och smuts, även i axelgenomföringar etc...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Ett gammalt knep som brukar lösa de flesta problem är lika delar ATF och aceton. Svårslaget när det gäller hoprostade grejor.
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Hur har det gått här då? Börjar skeppet bli färdigt för sässongen?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Riktigt fin bil du har !
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Status??? Kommer du till MBKS-träffen i Tylösand den 13-15 juni?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
aroncbds wrote:Status??? Kommer du till MBKS-träffen i Tylösand den 13-15 juni?
Till att börja med - Ursäkta att jag varit så fruktansvärt dålig på att svara.
Anledningen är väl att jag inte haft något riktigt konkret att komma med. Sen så ser det ganska så mörkt ut på Kamruns avbytarbänk så att säga.
Visst har motorn hittat i, generator har blivit renoverad, startmotorn är som ny, förgasarna är nyrenoverade, soppapumpen har fått sig en overhaul, allt i slangväg är nytt.. Så visst har det hänt grejer.. Men sen så hände liksom det där som inte riktigt var med i planeringen.. Det där som gjorde att man tappade gnistan ganska så rejält.
- Vid uppstart så fungerade allting klockrent, men det fanns dock ett litet "men" i det hela.. Hela motorn vattenfyllde sig själv så att det kom upp glykol ända upp vid kammen..
Detta dessutom innan den startat. Räckte med att köra runt den på starten för att bygga oljetryck och veva runt allting innan vi helt plötsligt insåg att det var helt jäkla blått när vi lyfte på oljelocket.
Har rivit ur motorn på nytt, kört den till min "motorbyggare" och fått konstaterat att det är en spricka i toppen som är jäkligt svår att se. Dem upptäckte den först efter flera provtryckningar. Konstigt tycker jag - det borde vara en sjujävla spricka om han vattenfyller hela motorn genom att bara dra runt motorn några varv på starten. Men oavsett så är vi där just nu.
Måste ha tag i en vettig topp, så är det någon som har en liggandes så får ni mer än gärna höra av er. Blev liksom ett ganska så rejält bakslag när nu motorn står på pall bredvid bilen igen.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Ajjdå, det var riktigt tråkigt att höra! Vet hur det känns när det sätter sig på tvären. Speciellt såhär innan sässongen... Jag ska lyfta på varenda sten och kolla runt i min bekantskapskrets och se om jag hittar en topp till dig! Återkommer om jag hittar något!Karlie wrote:aroncbds wrote:Status??? Kommer du till MBKS-träffen i Tylösand den 13-15 juni?
Till att börja med - Ursäkta att jag varit så fruktansvärt dålig på att svara.
Anledningen är väl att jag inte haft något riktigt konkret att komma med. Sen så ser det ganska så mörkt ut på Kamruns avbytarbänk så att säga.
Visst har motorn hittat i, generator har blivit renoverad, startmotorn är som ny, förgasarna är nyrenoverade, soppapumpen har fått sig en overhaul, allt i slangväg är nytt.. Så visst har det hänt grejer.. Men sen så hände liksom det där som inte riktigt var med i planeringen.. Det där som gjorde att man tappade gnistan ganska så rejält.
- Vid uppstart så fungerade allting klockrent, men det fanns dock ett litet "men" i det hela.. Hela motorn vattenfyllde sig själv så att det kom upp glykol ända upp vid kammen..
Detta dessutom innan den startat. Räckte med att köra runt den på starten för att bygga oljetryck och veva runt allting innan vi helt plötsligt insåg att det var helt jäkla blått när vi lyfte på oljelocket.
Har rivit ur motorn på nytt, kört den till min "motorbyggare" och fått konstaterat att det är en spricka i toppen som är jäkligt svår att se. Dem upptäckte den först efter flera provtryckningar. Konstigt tycker jag - det borde vara en sjujävla spricka om han vattenfyller hela motorn genom att bara dra runt motorn några varv på starten. Men oavsett så är vi där just nu.
Måste ha tag i en vettig topp, så är det någon som har en liggandes så får ni mer än gärna höra av er. Blev liksom ett ganska så rejält bakslag när nu motorn står på pall bredvid bilen igen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Usch vad tråkigt! Jag håller nog med, det kan ju inte vara någon liten spricka om det kommer in kylarvatten på det där viset. Men undersök med Kentapenta här på forumet för jag vet att han fick en komplett motor av mig och jag har för mig att han hade minst en komplett motor till så reservdelar finns, det är förvisso en bit till Tingsryd för din del men det går säkert att lösa och Kent är en jättetrevlig man så kontakta honom . Lycka till
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Tråkigt tråkigt ............ vet exakt hur såna backslag känns
Min 280SEL -70 förra säsongen i Maj efter att ha bytt blockpackningen under vintern( kom in vatten
i cyl 4) så rasade insprutningpumpen efter 2 veckors körning.Stillestånd hela sommaren.
Då var mitt humör och motivation i en riktig bottensvacka
Hör annars med Ola Svärdhagen i Bollnäs en reko prick som med stor sannolikhet har
en/flera 280S toppar
Min 280SEL -70 förra säsongen i Maj efter att ha bytt blockpackningen under vintern( kom in vatten
i cyl 4) så rasade insprutningpumpen efter 2 veckors körning.Stillestånd hela sommaren.
Då var mitt humör och motivation i en riktig bottensvacka
Hör annars med Ola Svärdhagen i Bollnäs en reko prick som med stor sannolikhet har
en/flera 280S toppar
W212, W204, W169
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
karlie jag kan ha några toppar liggandes :) ska ut till ladan imorgon ska jag kolla ?!
Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108
AhlenJr wrote:karlie jag kan ha några toppar liggandes :) ska ut till ladan imorgon ska jag kolla ?!
Hej!
Du får jättegärna kolla.
Söker med ljus och lykta efter en vettig, och du finns ju ändå i "närheten" :)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests