Karlie - Mercedes 280S -72. W108
Posted: Wed 03 Feb, 2010 21:53
Hej!
Är rätt ny här på forumet, men tänkte iaf slänga upp en projekttråd om min 108:a som skall fixas iordning framöver. Kan behöva en hel del tips och trix under projektets gång!
Hur som helst.. Blir ett långt första inlägg, men det kan ju alltid behövas lite historik om projektet :)
Bilen i fråga är en Mercedes 280s från 1972. Rullade som diplomatbil i Stockholm fram till 1979 då min käre far och mor köpte den.
I början gick den som alldagsbil, men i mitten på 80-talet plockade far min ner hela bilen i molekyler och renoverade den.
Efter att ha genomgått helrenovering och fått en ny lack så blev det en glidarbil som endast gick på sommarn.
Bilen fanns kvar i familjen fram tills 1998 då den tyvärr gled ur familjen i samband med skilsmässa.
Åren som kom gick den ner sig rejält och flera delar från den försvann eller byttes ut mot sämre, när den fick agera nån slags "donatorbil" till andra, trots att den var så fin.
Min mor, som varit förälskad i bilen sen den dagen den köptes, lyckades dock köpa tillbaks den 2001 och hon och hennes nya man brukade bilen den sommaren som den var, och sedan fanns planer på att den skulle renoveras på nytt.
Tyvärr gick min mor bort våren 2002 och bilen blev ståendes bortglömd i garaget.. Där har den nu stått orörd sedan dess, tills jag nu beslutade mig för att köpa tillbaks den och renovera upp den till forna glans.
Här har vi bilder från hämtningen i början på januari:
Dagen då den rullas ur garaget. Första gången den kommer ut i kylan på mååånga år. -17 dagen till ära
Efter mycket om och men lyckades vi till slut få upp den på kärran. Den rörde sig knappast villigt efter att ha stått still 8 år.
Lastad och klar, med min 210:a som dragbil
Det fina ekipaget lastat och på väg!
22mils lugn hemfärd väntar på svinhala vintervägar
Här står den hos Philipsons i Karlstad och har precis blivit uppstartat och provkörd för första gången på länge.
Uppallad i garaget för bromsfixande.
Kolvarna i oken var inte direkt villiga att röra på sig.. Satan vad dem satt. Men skam den som ger sig.. Efter ett heldagspass fungerar nu bromsarna perfekt runt om.
Ingen vacker syn i min mening.. Modellen är så klart underbar, men just nu ser den för skabbig ut
Lowrider meeting.. Ena höjd i bak och den andre i fram
Avtvättad i sin helhet..
Planen är iaf att börja få igång all mekanik efter stillaståndet, och sedan försöka besikta den för första gången på 9år.
Då kan den förhoppningsvis rulla för egen maskin till och från olika lokaler, så slipper man lasta den på släp hela tiden.. Ingen lätt pjäs att dra runt på :)
Förhoppningsvis fixar jag besiktningen så fort snön lättar, och sedan blir det att slipa ner den och förbereda för omlack i samma originalkulör.
I övrigt blir det bla:
-Få tag i de vita positionsljusen som sitter i mitten på amerikaljusen.
-Byta däck till några nya med "riktiga" vita däcksidor i mindre variant.
-Se över inredningen och försöka återfärga det beiga skinnet om det går.
-Fixa all elektronik så det fungerar som det skall.
+ mängder av småpyssel.
Efter en helgs fixade så är iaf bromsarna fixade runt om. Oken blev som nya efter lite kärlek, och sedan blev det nya belägg runt om, samt nya bromsrör bak. Åker nog på att byta skivor fram snarast med.
I övrigt fick den sig en behövlig uppdatering av servicedelar, såsom fördelarlock, rotor, tändstift, bränslefilter, luftfilter, termostat, bromsvätska, kylvätska etc..
Fick tag på alla delar smidigt genom Philipsons, men tändkablar gick det tydligen inte att få fatt i :(
Nu de närmsta dagarna blir det att byta olja & filter, samt se över all belysning osv..
Ös gärna på med tips/trix eller annan nödvändig info om modellen!
Tack för visat intresse så länge!
Avslutar med en bild tagen under sin första längre provtur.. Inte var dag man ser en w108 ute i snön
Är rätt ny här på forumet, men tänkte iaf slänga upp en projekttråd om min 108:a som skall fixas iordning framöver. Kan behöva en hel del tips och trix under projektets gång!
Hur som helst.. Blir ett långt första inlägg, men det kan ju alltid behövas lite historik om projektet :)
Bilen i fråga är en Mercedes 280s från 1972. Rullade som diplomatbil i Stockholm fram till 1979 då min käre far och mor köpte den.
I början gick den som alldagsbil, men i mitten på 80-talet plockade far min ner hela bilen i molekyler och renoverade den.
Efter att ha genomgått helrenovering och fått en ny lack så blev det en glidarbil som endast gick på sommarn.
Bilen fanns kvar i familjen fram tills 1998 då den tyvärr gled ur familjen i samband med skilsmässa.
Åren som kom gick den ner sig rejält och flera delar från den försvann eller byttes ut mot sämre, när den fick agera nån slags "donatorbil" till andra, trots att den var så fin.
Min mor, som varit förälskad i bilen sen den dagen den köptes, lyckades dock köpa tillbaks den 2001 och hon och hennes nya man brukade bilen den sommaren som den var, och sedan fanns planer på att den skulle renoveras på nytt.
Tyvärr gick min mor bort våren 2002 och bilen blev ståendes bortglömd i garaget.. Där har den nu stått orörd sedan dess, tills jag nu beslutade mig för att köpa tillbaks den och renovera upp den till forna glans.
Här har vi bilder från hämtningen i början på januari:
Dagen då den rullas ur garaget. Första gången den kommer ut i kylan på mååånga år. -17 dagen till ära
Efter mycket om och men lyckades vi till slut få upp den på kärran. Den rörde sig knappast villigt efter att ha stått still 8 år.
Lastad och klar, med min 210:a som dragbil
Det fina ekipaget lastat och på väg!
22mils lugn hemfärd väntar på svinhala vintervägar
Här står den hos Philipsons i Karlstad och har precis blivit uppstartat och provkörd för första gången på länge.
Uppallad i garaget för bromsfixande.
Kolvarna i oken var inte direkt villiga att röra på sig.. Satan vad dem satt. Men skam den som ger sig.. Efter ett heldagspass fungerar nu bromsarna perfekt runt om.
Ingen vacker syn i min mening.. Modellen är så klart underbar, men just nu ser den för skabbig ut
Lowrider meeting.. Ena höjd i bak och den andre i fram
Avtvättad i sin helhet..
Planen är iaf att börja få igång all mekanik efter stillaståndet, och sedan försöka besikta den för första gången på 9år.
Då kan den förhoppningsvis rulla för egen maskin till och från olika lokaler, så slipper man lasta den på släp hela tiden.. Ingen lätt pjäs att dra runt på :)
Förhoppningsvis fixar jag besiktningen så fort snön lättar, och sedan blir det att slipa ner den och förbereda för omlack i samma originalkulör.
I övrigt blir det bla:
-Få tag i de vita positionsljusen som sitter i mitten på amerikaljusen.
-Byta däck till några nya med "riktiga" vita däcksidor i mindre variant.
-Se över inredningen och försöka återfärga det beiga skinnet om det går.
-Fixa all elektronik så det fungerar som det skall.
+ mängder av småpyssel.
Efter en helgs fixade så är iaf bromsarna fixade runt om. Oken blev som nya efter lite kärlek, och sedan blev det nya belägg runt om, samt nya bromsrör bak. Åker nog på att byta skivor fram snarast med.
I övrigt fick den sig en behövlig uppdatering av servicedelar, såsom fördelarlock, rotor, tändstift, bränslefilter, luftfilter, termostat, bromsvätska, kylvätska etc..
Fick tag på alla delar smidigt genom Philipsons, men tändkablar gick det tydligen inte att få fatt i :(
Nu de närmsta dagarna blir det att byta olja & filter, samt se över all belysning osv..
Ös gärna på med tips/trix eller annan nödvändig info om modellen!
Tack för visat intresse så länge!
Avslutar med en bild tagen under sin första längre provtur.. Inte var dag man ser en w108 ute i snön