Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Wed 03 Feb, 2010 21:53

Hej!
Är rätt ny här på forumet, men tänkte iaf slänga upp en projekttråd om min 108:a som skall fixas iordning framöver. Kan behöva en hel del tips och trix under projektets gång! :-D

Hur som helst.. Blir ett långt första inlägg, men det kan ju alltid behövas lite historik om projektet :)

Bilen i fråga är en Mercedes 280s från 1972. Rullade som diplomatbil i Stockholm fram till 1979 då min käre far och mor köpte den.
I början gick den som alldagsbil, men i mitten på 80-talet plockade far min ner hela bilen i molekyler och renoverade den.
Efter att ha genomgått helrenovering och fått en ny lack så blev det en glidarbil som endast gick på sommarn.
Bilen fanns kvar i familjen fram tills 1998 då den tyvärr gled ur familjen i samband med skilsmässa.
Åren som kom gick den ner sig rejält och flera delar från den försvann eller byttes ut mot sämre, när den fick agera nån slags "donatorbil" till andra, trots att den var så fin.

Min mor, som varit förälskad i bilen sen den dagen den köptes, lyckades dock köpa tillbaks den 2001 och hon och hennes nya man brukade bilen den sommaren som den var, och sedan fanns planer på att den skulle renoveras på nytt.
Tyvärr gick min mor bort våren 2002 och bilen blev ståendes bortglömd i garaget.. Där har den nu stått orörd sedan dess, tills jag nu beslutade mig för att köpa tillbaks den och renovera upp den till forna glans.

Här har vi bilder från hämtningen i början på januari:

Dagen då den rullas ur garaget. Första gången den kommer ut i kylan på mååånga år. -17 dagen till ära 8)


Image

Image


Image


Efter mycket om och men lyckades vi till slut få upp den på kärran. Den rörde sig knappast villigt efter att ha stått still 8 år.

Lastad och klar, med min 210:a som dragbil :wink:
Image


Det fina ekipaget lastat och på väg!
Image


22mils lugn hemfärd väntar på svinhala vintervägar :-D
Image

Här står den hos Philipsons i Karlstad och har precis blivit uppstartat och provkörd för första gången på länge.
Image


Uppallad i garaget för bromsfixande.
Image

Kolvarna i oken var inte direkt villiga att röra på sig.. Satan vad dem satt. Men skam den som ger sig.. Efter ett heldagspass fungerar nu bromsarna perfekt runt om. :-)

Ingen vacker syn i min mening.. Modellen är så klart underbar, men just nu ser den för skabbig ut :roll:
Image


Lowrider meeting.. Ena höjd i bak och den andre i fram :mrgreen:
Image


Avtvättad i sin helhet..
Image


Planen är iaf att börja få igång all mekanik efter stillaståndet, och sedan försöka besikta den för första gången på 9år.
Då kan den förhoppningsvis rulla för egen maskin till och från olika lokaler, så slipper man lasta den på släp hela tiden.. Ingen lätt pjäs att dra runt på :)
Förhoppningsvis fixar jag besiktningen så fort snön lättar, och sedan blir det att slipa ner den och förbereda för omlack i samma originalkulör.

I övrigt blir det bla:
-Få tag i de vita positionsljusen som sitter i mitten på amerikaljusen.
-Byta däck till några nya med "riktiga" vita däcksidor i mindre variant.
-Se över inredningen och försöka återfärga det beiga skinnet om det går.
-Fixa all elektronik så det fungerar som det skall.
+ mängder av småpyssel.

Efter en helgs fixade så är iaf bromsarna fixade runt om. Oken blev som nya efter lite kärlek, och sedan blev det nya belägg runt om, samt nya bromsrör bak. Åker nog på att byta skivor fram snarast med.
I övrigt fick den sig en behövlig uppdatering av servicedelar, såsom fördelarlock, rotor, tändstift, bränslefilter, luftfilter, termostat, bromsvätska, kylvätska etc..
Fick tag på alla delar smidigt genom Philipsons, men tändkablar gick det tydligen inte att få fatt i :(


Nu de närmsta dagarna blir det att byta olja & filter, samt se över all belysning osv..

Ös gärna på med tips/trix eller annan nödvändig info om modellen!

Tack för visat intresse så länge! :-D

Avslutar med en bild tagen under sin första längre provtur.. Inte var dag man ser en w108 ute i snön :wink:
Image
Last edited by Karlie on Mon 06 Mar, 2017 22:33, edited 9 times in total.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

larsson91
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Wed 26 Mar, 2008 12:27
Location: Stockholm

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby larsson91 » Wed 03 Feb, 2010 22:09

trevligt projekt! detta ska följas. jag har gått och sucktat efter en w108 ett tag nu. vi får se om man köper på sig någon.

Mvh
larsson91
Äger:

MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Cpt Tuttle » Wed 03 Feb, 2010 22:15

Vilken vacker historik och en trevlig bil kommer det nog allt bli!
Fint att det inte verkar bli en fjortistaxi av den... 8) Hehe.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby André MBSCA » Thu 04 Feb, 2010 01:11

Hej och välkommen i gemenskapen på Mercedes Scandinavia! Trevlig läsning och ett trevligt projekt!
Du verkar ha den rätta kärleken för att detta ska bli en riktigt fin renovering till ett glänsande original-skick.
Hoppas, och det tror jag, att du nu får all behövlig hjälp från alla kunniga här på forumet - och lycka till! :-D
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Pälle » Thu 04 Feb, 2010 09:25

Å så trevligt projekt! :-D :-D Mer bilder, mera, mera..
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Onkel-Benz » Thu 04 Feb, 2010 10:49

Härlig tråd! Den ska följas!
Jag tycker redan nu att bilen ser fin ut!
Vore kul med bilder under huven och interiört! :-)

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby MB S-KLASSE » Thu 04 Feb, 2010 14:39

Mycket trevlig bil ! Grattis ! :lol:
Såå snygg grön färg den har !

W108/109 tillhör en av mina solklara favoriter.
Mercedes när de var som bäst !
Kör själv en W108:a (280SEL 1970).
W212, W204, W169

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Scorpio » Thu 04 Feb, 2010 14:46

Förbaskat grann bil! Mycket trevligt att du har för avsikt att vårda den som den förtjänar också :-)

Håller även med föregående talare, det här projektet skall följas :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
v00
Proffs
Proffs
Posts: 221
Joined: Mon 16 Jul, 2007 18:38
Location: Luleå
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby v00 » Thu 04 Feb, 2010 20:16

ojojoj så grann bil, detta projekt ska jag följa! Har varit sugen på en w108/109 i 3 år nu :)
Nuvarande:
Mercedes 240d -77 (33.xxx mil)

Mina ex:
w123 300D -79 [KMB580]
w115 240d 3.0 -76 [ABK768]
Honda Accord 16v -93

User avatar
Wunder-Baum
Expert
Expert
Posts: 417
Joined: Thu 17 Nov, 2005 00:07
Location: Örebro numera!
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Wunder-Baum » Thu 04 Feb, 2010 20:41

Härligt vagn och kullör! detta skall följas! :lol:
Mercedesknegare!

Nuvarande:

Mercedes-Benz W126 300 SE - 86, nyskick, lite Lorinser-kittad..

Ex:
Peugeot 605 -98, 13k mil, krockad och skrotad av systern..
Peugeot 605 srdt -92, 47k mil, såld!
Peugeot 505 -83, lekbil, 26k mil, skrot!
Mercedes 300 TDT -82, 100k+ mil, såld!

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Pälle » Thu 04 Feb, 2010 22:26

Jag blir så avundsjuk, mer bilder....
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Thu 04 Feb, 2010 23:44

Tackar så mycket för alla lovord! Kul att den blir uppskattad, trots att renoveringen knappt börjat än! :-D

I helgen blir det ett nytt ryck med bilen, så då blir det även mer på bildfronten. Skall försöka knäppa lite på motorrum och interiört med..
Efter att ha varit nära på att elda upp hela bilen förra helgen så blir det nu att byta lite torrspruckna slangar till bränsletillförseln.. Blev lite halvjobbigt ett tag när det börja droppa bensin på grenröret :shock:
I övrigt blir det väl som sagt att byta olja/filter samt försöka få igång på elektroniken. Har även problem med automatchoken, som jag inte fått nåt hum om hur den fungerar än.
Den är riktigt svårstartad när den är kall, men går klockrent och startar direkt så fort den uppnått arbetstemp, så det blir att undersöka chokens funktion till att börja med..

Den ser som sagt riktigt bra ut på håll, men när den gick ner sig i slutet på 90-talet så försämrades även lacken avsevärt. Har blivit mycket klarlackssläpp på många ställen, och diverse bubblor här och där, så en omlackering är nödvändig så snart som möjligt.
I övrigt skall den vara rostfri och frisk i plåten rakt igenom, då den endast rullat 4600 sommar-mil sen mitten på 80.

Min far renoverade som sagt bilen tidigare, och har en enorm kunskap om modellen, till skillnad från mig som oftast grejat med nyare volvos annars. Detta trots att 108an faktiskt var den första bilen jag fick köra själv vid 3år ålder.. :wink: (Bra med stor ratt och automat :) )
Kruxet är dock att han inte får reda på att jag införskaffat den.. Han har alltid tjatat genom åren på hur synd han tyckte det var att den gled ur familjen och gick ner sig, och att han lagt ner hela sin själ i bilen. Samtidigt som han inte ville börja om med allt igen, då den innehöll allt för många minnen osv.
Därför har jag valt att hemlighålla min fina investering, och det är tänkt att jag skall överraska honom en dag framöver när den är återställd till topp igen.. :-D
Uppföljning på det lär komma framöver.. :)

Tänkte även att jag skall försöka bläddra igenom lite fotoalbum framöver och skanna in lite bilder från "back in the days".. Allt från första inköp våren 1979, till Europaresor och gamla renoveringsbilder.. :)
Den har gått som bröllopsbil ett flertal gånger och det går även rykte om att det var denna bil som Micke "Svullo" Dubois åkte i när han gifte sig. Har dock inte hittat bildbevis på det än, men vet att min far var god vän med honom när det begav sig, och dem semestrade en hel del tillsammans med bilarna..

Hur som helst.
För att dra lite mer ingående fakta om bilen så är det alltså en 280S, dvs rak sexa med dubbla förgasare på 140hk.
Den har golvautomat och beige skinninredning som är hel och komplett. Enda problemet är att den börjat bli nersliten i färgen. Särskilt på förarstolen. Skall försöka göra rent den så bra det går och sedan se om det går att färga om den.
I övrigt var den rikligt utrustad när den lämnade bandet 1972 och har bla el-taklucka, el-antenner och original blaupunkt-radio som fungerar klockrent än! :-)


Skall försöka slänga in en uppdatering under helgen, om allt går som det vill..!

.. Och nej.. Nån mattsvart bôttsänkt fjortistaxi blir det aldrig av den! :P Den skall förbli fin i originalkostym :mrgreen:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Marie » Fri 05 Feb, 2010 01:08

Underbart att se den här tråden, och det känns gott att du har vettiga framtidsplaner för den bilen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby Karlie » Sun 07 Feb, 2010 19:35

Marie wrote:Underbart att se den här tråden, och det känns gott att du har vettiga framtidsplaner för den bilen.


Tackar! Kul att du gillar den! :)

I helgen har det blivit ett nytt ryck. Blev dock inte alls lika mycket gjort som det var planerat.. :-)

Passade iaf på att byta ut lite torrspruckna slangar här och var, och gjorde lite allmänn översyn och uppfräshning i motorutrymmet.
Fick bla tag på ett "nytt" luftfilter i kartong som monterades.. Även om det verkar vara från samma år som bilen rullade ut från fabriken.. :mrgreen:
Image


I övrigt har det mer eller mindre gått bakåt denna helg istället för att göra framsteg. En sån där helg man gärna hade kunnat skippa, då den inte tillför nånting annat än irritation! :lol: Efter att ha fixat diverse läckage från gamla slangar så dyker det upp 2 andra istället. Denna gång från förgasarna.
Har pillat mest hela helgen åt att försöka få till styrningen med diverese luftskruvar osv för att få den att gå som den skall. I början gick den kanon, men läckte soppa. Nu läcker den ingenting alls, men vill inte starta istället. Frågan är vilket som är värst :-D
Har ingen direkt erfarenhet av zenith-förgasare sen tidigare, så allt detta är ny lärdom för mig. Men tids nog löser det sig väl :wink:

Samma sak var det på elfronten. Vissa säkringar som smällt av ersattes med nya. Diverse lampor och utrustning började fungera klockrent igen, ända tills man vred på tändningen, då säkringen/säkringarna smällde på nytt.
Har dock inte kollat över några jordpunkter/plattor eller liknande än, men nånting säger mig att det kortsluter lite här och där.. Skönt med sådana där jordfel när halvljuset/positionsljusen fungerar klockrent tills man slår på helljusen, då allt eller delar av det lägger av.. :wink: Inga större problem what so ever, men det är ju ändå lite drygt att felsöka :-)

Får ursäkta de lite suddiga bilderna, men min käre garagekamera är inte så pigg längre.. Här kommer iaf lite mer bilder som utlovat:

Image


Inredningen. Hel och komplett, men skinnet är i stort behov av tvätt, och eventuell omfärgning. Lägg även märke till original Blaupunkt-radion som fortfarande fungerar utmärkt. 8)
Image

Image


Suddig bild på motorutrymmet i en enda röra med sladdar och allt hängandes, men där ser ni gamle gjutjärnssexan iaf! 8)
Image

Några helhetsbilder när den är ute och luftar sig lite.. :-D
Image

Image

Image


Om nån av er har några delar, böcker eller liknande till 108 till övers så är jag intresserad!

Ska lägga en beställning på lite grejer här i veckan, så får vi se vad mycket man hinner med framöver!

Stay tuned!
Last edited by Karlie on Mon 06 Mar, 2017 22:42, edited 1 time in total.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
LillNaisarn
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2441
Joined: Wed 19 Oct, 2005 11:33
Location: Luleå Norrbotten
Contact:

Re: Karlie - Mercedes 280S -72. W108

Postby LillNaisarn » Sun 07 Feb, 2010 22:51

Man kan inte göra annat än ge tummen upp åt dig, vackrare och finare bil än en 108 får man verkligen leta efter.
Kommer att följa denna tråd med stor spänning :thumbleft:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests