Här är även en lösning: http://www.edeco.se/nyheter/nya-rullgangtappar-fran-dc
De pressar fram gängan du vill ha.
Men det funkar bara om dina stdgängor har smidits ut.
Är de borta så som i de satt likt en fjäder på stiftet funkar de inte.
Med ett tillägg. Man kan inte köra dessa tappar för hand, då drar man av dem.
Mao kan vara svårt att få till.
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Fått tillökning]
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Har en motorrenoverare i Västerås som jag använder mig av som jag kan rekomendera.
Han har fixat gängorna på ett M117 (560)-block som jag rev ut för renovering. När man demonterar topparna ovan ett M117-lättmetallblock så brukar det bli gängtårta i topplocksbultarna.....
Vet att han kan ha mycket att göra nu när sommaren står för dörren, men kanske kan han klämma in ett jobb. Kan det vara en lösning....?
Han har fixat gängorna på ett M117 (560)-block som jag rev ut för renovering. När man demonterar topparna ovan ett M117-lättmetallblock så brukar det bli gängtårta i topplocksbultarna.....
Vet att han kan ha mycket att göra nu när sommaren står för dörren, men kanske kan han klämma in ett jobb. Kan det vara en lösning....?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.
Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?
Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.
Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?
Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Hellgren wrote:Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.
Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?
Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.
Har du sett Gerrys tråd på 500E-board där han renoverar toppen på sin frus M104? Otroligt väldokumenterat är väl tidernas underdrift:
http://www.500eboard.com/forums/showthr ... nd-Rebuild
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Hellgren wrote:Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.
Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?
Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.
Jag hade en m103 med slut toppackning. Beslöt mig för att lyfta toppen själv, helt utan tidigare erfarenhet av arbetet. Gick faktiskt smidigare än jag trodde. Men detta var ju en 12v topp så vet inte om det är bökigare när det är dubbla kammar osv. Men annars kan jag rekomendera att du demonterar och monterar själv. Sparade jag en hel del pengar på det om inte annat. La bara pengar på planing + ny packning vilket är väldigt lindrigt tycker jag. Dessutom var det en rolig erfarenhet för en amatör som normalt inte gör dessa ingrepp i en bil.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
300 te 4 matic wrote:det finns ett nytt verktyg som man kan gänga om med inifrån och ut. Man sätter i det och sedan expanderar det och man drar det baklänges ut ur hålet med renoverad gänga som resultat. Det måste finnas gods kvar för detta...
http://www.snapon.com/international/32p ... /sphr1.pdf
Inspekterat gängorna på stiften lite mer noggrant, inte alls speciellt mycket material från toppen i gängorna så min tanke nu är att prova rensa gängorna i toppen som steg ett, och fungerar det så kommer jag köra så för att vid senare tillfälle i framtiden när jag har eget garaget och gott om tid eventuellt sätta in nya gängor vid samband med övrig motorgenomgång.
Hittade på biltema en gängrensningssats som på samma sätt som den du länkade till rensar inifrån och ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191614/
Så det lutar åt att köpa detta kit och gå igenom alla 6 gängor samt dammsuga hålen efteråt som extra säkerhet mot spånor.
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
- 300 te 4 matic
- Expert
- Posts: 654
- Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
- Location: Lidingö
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Hellgren wrote:300 te 4 matic wrote:det finns ett nytt verktyg som man kan gänga om med inifrån och ut. Man sätter i det och sedan expanderar det och man drar det baklänges ut ur hålet med renoverad gänga som resultat. Det måste finnas gods kvar för detta...
http://www.snapon.com/international/32p ... /sphr1.pdf
Inspekterat gängorna på stiften lite mer noggrant, inte alls speciellt mycket material från toppen i gängorna så min tanke nu är att prova rensa gängorna i toppen som steg ett, och fungerar det så kommer jag köra så för att vid senare tillfälle i framtiden när jag har eget garaget och gott om tid eventuellt sätta in nya gängor vid samband med övrig motorgenomgång.
Hittade på biltema en gängrensningssats som på samma sätt som den du länkade till rensar inifrån och ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191614/
Så det lutar åt att köpa detta kit och gå igenom alla 6 gängor samt dammsuga hålen efteråt som extra säkerhet mot spånor.
KOMMER ATT FUNKA KANON dra sedan nya stiften väl inoljade till full anliggning för hand med tx en förlängare utan spärrskaft på och sedan max 15 grader med med spärrskaftet påsatt. INTE ETT HALT VARV UTAN BARA 15 GRADER. se nedan.
Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt. Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset. Drar man istället för hårt kan gängorna skadas. För kalenderbitare kan följande värden anges: stift med M14-gänga dras med 2-4 kgm (kilogrammeter) i gjutjärn, och 2-3 kgm i aluminium. Motsvarande för stift med M18-gänga är för stål 3-4,5 kgm, och för aluminium 2-3,5 kgm. Tändstift utan packning (konisk tätning) dras med cirka 60 procent av ovanstående värden. Men även här finns det tumregler. Ett nytt stift med packning drar man med fingrarna tills det bottnar, och sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett kvartsvarv (90 grader) till. Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad dras 30 grader. Är det ett koniskt stift är det 15 grader som gäller. Har du inte gradskivan med dig på färden kommer du långt med ett analogt (med visare) armbandsur! 90 grader motsvarar 15 minuter på urtavlan, 30 grader 5 minuter och 15 grader 2,5 minuter. Ett urbra hjälpmedel skulle man kunna säga (hepp)
Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
300 te 4 matic wrote:KOMMER ATT FUNKA KANON dra sedan nya stiften väl inoljade till full anliggning för hand med tx en förlängare utan spärrskaft på och sedan max 15 grader med med spärrskaftet påsatt. INTE ETT HALT VARV UTAN BARA 15 GRADER. se nedan.
Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt. Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset. Drar man istället för hårt kan gängorna skadas. För kalenderbitare kan följande värden anges: stift med M14-gänga dras med 2-4 kgm (kilogrammeter) i gjutjärn, och 2-3 kgm i aluminium. Motsvarande för stift med M18-gänga är för stål 3-4,5 kgm, och för aluminium 2-3,5 kgm. Tändstift utan packning (konisk tätning) dras med cirka 60 procent av ovanstående värden. Men även här finns det tumregler. Ett nytt stift med packning drar man med fingrarna tills det bottnar, och sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett kvartsvarv (90 grader) till. Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad dras 30 grader. Är det ett koniskt stift är det 15 grader som gäller. Har du inte gradskivan med dig på färden kommer du långt med ett analogt (med visare) armbandsur! 90 grader motsvarar 15 minuter på urtavlan, 30 grader 5 minuter och 15 grader 2,5 minuter. Ett urbra hjälpmedel skulle man kunna säga (hepp)
Var i söndags iväg till Biltema och köpte deras gängrenoveringssats för att rensa gängorna inifrån och ut.
Lite skeptiskt till en början men det verkar ha funkat riktigt bra, rensade alla 6 gängorna igår med vad jag tror bra resultat, har inte dragit dit stiften än pga avsaknad momentnyckel men har skaffat idag så blir ut om ett tag och dra stiften och börjar montera dit resterande tänddelar.
När jag rensade använde jag olja på "tappen" för att spånorna skulle fastna sedan dammsög jag hålen med en slang fasttejpad på dammsugaren.
Gjorde denna procedur 2 vändor för att få ut alla små spånor ur gängorna.
Provade dra dit ett stift för hand och det gick bra
Gängrensaren på plats.
Tack för tipset om rensningen inifrån och ut, visste inte att det fanns, sparade många slantar och tid att kunna göra såhär istället för att lyfta toppen
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Hoppas det går bra nu för dig, den gängrensaren är ju en bra uppfinning. Har sparat den som et bokmärke, ska köpas ett sånt också men hur fungerar den exakt, fattar inte riktigt..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
Varit ute i garaget och dragit dit stiften, rotor, fördelare & tändkablar och provat att vrida om nyckeln, och den startade och går!
Stängde av den igen och startade om, den startar nu perfekt! Startade bra innan också men känns som den är lite snabbare på att starta nu.
Så riktigt så alarmerade var skadan nog inte, skönt att det kan lösa sig billigt ibland också
Lägger upp lite blandade bilder på saker jag gjort.
Som jag nämnde så var batteriplattan totalt slut...
Hade som tur var klarat sig bra under, endast lite ytrost
Slipade, grundade samt målade svart, målade även batteriplattan då den original var lackerad med fjädertunn färg.
Ny inkommade bränsleslang till bränslefördelaren då det hade blivit två kraftiga nötskador på den gamla
Rotor & fördelarbyte...och ja jag bytte o-ringen också, till en som tål extra höga temperaturer
Var hög tid att byta denna iaf! Gammal & Ny
Bara kvar att snygga till kablarna, måste köpa nya hållare till kablarna så att de hålls på plats under kåpan.
Känns skönt nu när jag kommer att kunna ta denna bilen både till Hedemora och Tyresö!
Stängde av den igen och startade om, den startar nu perfekt! Startade bra innan också men känns som den är lite snabbare på att starta nu.
Så riktigt så alarmerade var skadan nog inte, skönt att det kan lösa sig billigt ibland också
Lägger upp lite blandade bilder på saker jag gjort.
Som jag nämnde så var batteriplattan totalt slut...
Hade som tur var klarat sig bra under, endast lite ytrost
Slipade, grundade samt målade svart, målade även batteriplattan då den original var lackerad med fjädertunn färg.
Ny inkommade bränsleslang till bränslefördelaren då det hade blivit två kraftiga nötskador på den gamla
Rotor & fördelarbyte...och ja jag bytte o-ringen också, till en som tål extra höga temperaturer
Var hög tid att byta denna iaf! Gammal & Ny
Bara kvar att snygga till kablarna, måste köpa nya hållare till kablarna så att de hålls på plats under kåpan.
Känns skönt nu när jag kommer att kunna ta denna bilen både till Hedemora och Tyresö!
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]
Kul att det löste sig !
Inte kul att börja plocka isär motorn när en ny säsong står för dörren.
Inte kul att börja plocka isär motorn när en ny säsong står för dörren.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]
pasi wrote:Hoppas det går bra nu för dig, den gängrensaren är ju en bra uppfinning. Har sparat den som et bokmärke, ska köpas ett sånt också men hur fungerar den exakt, fattar inte riktigt..
På länken till Snap On's version ser du litegrann hur de fungerar, exakt samma lösning på Biltemas.
Kan annars försöka ta lite bilder så man ser bättre hur de funkar.
Håkan J wrote:Kul att det löste sig !
Inte kul att börja plocka isär motorn när en ny säsong står för dörren.
Känns faktiskt väldigt skönt att slippa de!
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]
Underbart Hellgren! Tur att vi har forumet ibland där det finns folk som vet bättre än andra (läs jag). Skönt att slippa lyfta toppen och nu har jag lärt mig om ett nytt verktyg. :)
- 300 te 4 matic
- Expert
- Posts: 654
- Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
- Location: Lidingö
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]
doolar wrote:Underbart Hellgren! Tur att vi har forumet ibland där det finns folk som vet bättre än andra (läs jag). Skönt att slippa lyfta toppen och nu har jag lärt mig om ett nytt verktyg. :)
Det finns inga problem...bara dyra verktyg och mycket erfarenhet. Gud vad jag har sabbat grejer innan jag lärde mig det....
Fröken sa att man måste göra läxan...det gäller även när man skruvar. Tog ett tag att fatta det bara. Att fråga är att våga.
Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf
Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]
Vårens tråkigaste bilrelaterade jobb, polera AMG splitfälgar med alla dess skruvar! Jobbigt att polera mellan alla skruvskallarna!
Har kört med autosol, glanspolering & vaxning insida & utsida. Autosol använde jag endast på fälbanorna.
Resultatet vart iaf bra!
Snart klar till årets första träff
Har kört med autosol, glanspolering & vaxning insida & utsida. Autosol använde jag endast på fälbanorna.
Resultatet vart iaf bra!
Snart klar till årets första träff
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 77 guests