Page 27 of 30

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Fri 11 Apr, 2014 09:57
by PatrickW
Här är även en lösning: http://www.edeco.se/nyheter/nya-rullgangtappar-fran-dc

De pressar fram gängan du vill ha.
Men det funkar bara om dina stdgängor har smidits ut.
Är de borta så som i de satt likt en fjäder på stiftet funkar de inte.
Med ett tillägg. Man kan inte köra dessa tappar för hand, då drar man av dem.
Mao kan vara svårt att få till.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Fri 11 Apr, 2014 11:32
by M116
Har en motorrenoverare i Västerås som jag använder mig av som jag kan rekomendera.
Han har fixat gängorna på ett M117 (560)-block som jag rev ut för renovering. När man demonterar topparna ovan ett M117-lättmetallblock så brukar det bli gängtårta i topplocksbultarna.....
Vet att han kan ha mycket att göra nu när sommaren står för dörren, men kanske kan han klämma in ett jobb. Kan det vara en lösning....?

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Fri 11 Apr, 2014 11:41
by Hellgren
Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.

Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?

Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Fri 11 Apr, 2014 13:03
by doolar
Hellgren wrote:Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.

Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?

Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.


Har du sett Gerrys tråd på 500E-board där han renoverar toppen på sin frus M104? Otroligt väldokumenterat är väl tidernas underdrift:

http://www.500eboard.com/forums/showthr ... nd-Rebuild

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Fri 11 Apr, 2014 17:13
by palton
Hellgren wrote:Låter ju intressant, inte så långt till Västerås.

Hur mycket eller rättare sagt hur avancerat arbete är det att demontera toppen och sedan montera tillbaka?
Är det något man vågar ge sig på själv första gången? För att sedan lämna bort toppen till någon som renoverar den?

Tillvägagångssätt och svåra moment mottages gärna.


Jag hade en m103 med slut toppackning. Beslöt mig för att lyfta toppen själv, helt utan tidigare erfarenhet av arbetet. Gick faktiskt smidigare än jag trodde. Men detta var ju en 12v topp så vet inte om det är bökigare när det är dubbla kammar osv. Men annars kan jag rekomendera att du demonterar och monterar själv. Sparade jag en hel del pengar på det om inte annat. La bara pengar på planing + ny packning vilket är väldigt lindrigt tycker jag. Dessutom var det en rolig erfarenhet för en amatör som normalt inte gör dessa ingrepp i en bil.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Sat 12 Apr, 2014 17:43
by Hellgren
300 te 4 matic wrote:det finns ett nytt verktyg som man kan gänga om med inifrån och ut. Man sätter i det och sedan expanderar det och man drar det baklänges ut ur hålet med renoverad gänga som resultat. Det måste finnas gods kvar för detta...
http://www.snapon.com/international/32p ... /sphr1.pdf

Inspekterat gängorna på stiften lite mer noggrant, inte alls speciellt mycket material från toppen i gängorna så min tanke nu är att prova rensa gängorna i toppen som steg ett, och fungerar det så kommer jag köra så för att vid senare tillfälle i framtiden när jag har eget garaget och gott om tid eventuellt sätta in nya gängor vid samband med övrig motorgenomgång.

Hittade på biltema en gängrensningssats som på samma sätt som den du länkade till rensar inifrån och ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191614/

Så det lutar åt att köpa detta kit och gå igenom alla 6 gängor samt dammsuga hålen efteråt som extra säkerhet mot spånor.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Mon 14 Apr, 2014 10:59
by 300 te 4 matic
Hellgren wrote:
300 te 4 matic wrote:det finns ett nytt verktyg som man kan gänga om med inifrån och ut. Man sätter i det och sedan expanderar det och man drar det baklänges ut ur hålet med renoverad gänga som resultat. Det måste finnas gods kvar för detta...
http://www.snapon.com/international/32p ... /sphr1.pdf

Inspekterat gängorna på stiften lite mer noggrant, inte alls speciellt mycket material från toppen i gängorna så min tanke nu är att prova rensa gängorna i toppen som steg ett, och fungerar det så kommer jag köra så för att vid senare tillfälle i framtiden när jag har eget garaget och gott om tid eventuellt sätta in nya gängor vid samband med övrig motorgenomgång.

Hittade på biltema en gängrensningssats som på samma sätt som den du länkade till rensar inifrån och ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191614/

Så det lutar åt att köpa detta kit och gå igenom alla 6 gängor samt dammsuga hålen efteråt som extra säkerhet mot spånor.



KOMMER ATT FUNKA KANON dra sedan nya stiften väl inoljade till full anliggning för hand med tx en förlängare utan spärrskaft på och sedan max 15 grader med med spärrskaftet påsatt. INTE ETT HALT VARV UTAN BARA 15 GRADER. se nedan.

Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt. Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset. Drar man istället för hårt kan gängorna skadas. För kalenderbitare kan följande värden anges: stift med M14-gänga dras med 2-4 kgm (kilogrammeter) i gjutjärn, och 2-3 kgm i aluminium. Motsvarande för stift med M18-gänga är för stål 3-4,5 kgm, och för aluminium 2-3,5 kgm. Tändstift utan packning (konisk tätning) dras med cirka 60 procent av ovanstående värden. Men även här finns det tumregler. Ett nytt stift med packning drar man med fingrarna tills det bottnar, och sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett kvartsvarv (90 grader) till. Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad dras 30 grader. Är det ett koniskt stift är det 15 grader som gäller. Har du inte gradskivan med dig på färden kommer du långt med ett analogt (med visare) armbandsur! 90 grader motsvarar 15 minuter på urtavlan, 30 grader 5 minuter och 15 grader 2,5 minuter. Ett urbra hjälpmedel skulle man kunna säga (hepp)

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Mon 14 Apr, 2014 18:37
by Hellgren
300 te 4 matic wrote:KOMMER ATT FUNKA KANON dra sedan nya stiften väl inoljade till full anliggning för hand med tx en förlängare utan spärrskaft på och sedan max 15 grader med med spärrskaftet påsatt. INTE ETT HALT VARV UTAN BARA 15 GRADER. se nedan.

Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt. Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset. Drar man istället för hårt kan gängorna skadas. För kalenderbitare kan följande värden anges: stift med M14-gänga dras med 2-4 kgm (kilogrammeter) i gjutjärn, och 2-3 kgm i aluminium. Motsvarande för stift med M18-gänga är för stål 3-4,5 kgm, och för aluminium 2-3,5 kgm. Tändstift utan packning (konisk tätning) dras med cirka 60 procent av ovanstående värden. Men även här finns det tumregler. Ett nytt stift med packning drar man med fingrarna tills det bottnar, och sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett kvartsvarv (90 grader) till. Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad dras 30 grader. Är det ett koniskt stift är det 15 grader som gäller. Har du inte gradskivan med dig på färden kommer du långt med ett analogt (med visare) armbandsur! 90 grader motsvarar 15 minuter på urtavlan, 30 grader 5 minuter och 15 grader 2,5 minuter. Ett urbra hjälpmedel skulle man kunna säga (hepp)


Var i söndags iväg till Biltema och köpte deras gängrenoveringssats för att rensa gängorna inifrån och ut.
Lite skeptiskt till en början men det verkar ha funkat riktigt bra, rensade alla 6 gängorna igår med vad jag tror bra resultat, har inte dragit dit stiften än pga avsaknad momentnyckel men har skaffat idag så blir ut om ett tag och dra stiften och börjar montera dit resterande tänddelar.

När jag rensade använde jag olja på "tappen" för att spånorna skulle fastna sedan dammsög jag hålen med en slang fasttejpad på dammsugaren.
Gjorde denna procedur 2 vändor för att få ut alla små spånor ur gängorna.
Provade dra dit ett stift för hand och det gick bra :-D

Image

Gängrensaren på plats.

Tack för tipset om rensningen inifrån och ut, visste inte att det fanns, sparade många slantar och tid att kunna göra såhär istället för att lyfta toppen :wink:

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Mon 14 Apr, 2014 21:43
by pasi
Hoppas det går bra nu för dig, den gängrensaren är ju en bra uppfinning. Har sparat den som et bokmärke, ska köpas ett sånt också men hur fungerar den exakt, fattar inte riktigt..

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Mon 14 Apr, 2014 22:29
by Hellgren
Varit ute i garaget och dragit dit stiften, rotor, fördelare & tändkablar och provat att vrida om nyckeln, och den startade och går! :-D

Stängde av den igen och startade om, den startar nu perfekt! Startade bra innan också men känns som den är lite snabbare på att starta nu.

Så riktigt så alarmerade var skadan nog inte, skönt att det kan lösa sig billigt ibland också :wink:

Lägger upp lite blandade bilder på saker jag gjort.

Som jag nämnde så var batteriplattan totalt slut...

Image

Hade som tur var klarat sig bra under, endast lite ytrost
Slipade, grundade samt målade svart, målade även batteriplattan då den original var lackerad med fjädertunn färg.

Image

Ny inkommade bränsleslang till bränslefördelaren då det hade blivit två kraftiga nötskador på den gamla

Image

Rotor & fördelarbyte...och ja jag bytte o-ringen också, till en som tål extra höga temperaturer

Image

Image

Var hög tid att byta denna iaf! Gammal & Ny

Image

Bara kvar att snygga till kablarna, måste köpa nya hållare till kablarna så att de hålls på plats under kåpan.

Image

Känns skönt nu när jag kommer att kunna ta denna bilen både till Hedemora och Tyresö! :-D

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]

Posted: Tue 15 Apr, 2014 11:51
by Håkan J
Kul att det löste sig !
Inte kul att börja plocka isär motorn när en ny säsong står för dörren.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Rejält bakslag]

Posted: Tue 15 Apr, 2014 12:10
by Hellgren
pasi wrote:Hoppas det går bra nu för dig, den gängrensaren är ju en bra uppfinning. Har sparat den som et bokmärke, ska köpas ett sånt också men hur fungerar den exakt, fattar inte riktigt..

På länken till Snap On's version ser du litegrann hur de fungerar, exakt samma lösning på Biltemas.

Kan annars försöka ta lite bilder så man ser bättre hur de funkar.

Håkan J wrote:Kul att det löste sig !
Inte kul att börja plocka isär motorn när en ny säsong står för dörren.

Känns faktiskt väldigt skönt att slippa de!

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]

Posted: Tue 15 Apr, 2014 12:43
by doolar
Underbart Hellgren! Tur att vi har forumet ibland där det finns folk som vet bättre än andra (läs jag). Skönt att slippa lyfta toppen och nu har jag lärt mig om ett nytt verktyg. :)

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]

Posted: Thu 24 Apr, 2014 10:20
by 300 te 4 matic
doolar wrote:Underbart Hellgren! Tur att vi har forumet ibland där det finns folk som vet bättre än andra (läs jag). Skönt att slippa lyfta toppen och nu har jag lärt mig om ett nytt verktyg. :)




Det finns inga problem...bara dyra verktyg och mycket erfarenhet. Gud vad jag har sabbat grejer innan jag lärde mig det....
Fröken sa att man måste göra läxan...det gäller även när man skruvar. Tog ett tag att fatta det bara. Att fråga är att våga.

Re: Mercedes 300TE 3.4 AMG -92 [Den lever igen!!!]

Posted: Wed 30 Apr, 2014 17:48
by Hellgren
Vårens tråkigaste bilrelaterade jobb, polera AMG splitfälgar med alla dess skruvar! Jobbigt att polera mellan alla skruvskallarna!

Har kört med autosol, glanspolering & vaxning insida & utsida. Autosol använde jag endast på fälbanorna.

Resultatet vart iaf bra!

Image

Snart klar till årets första träff :-D