Hej!
Jag kan bara hålla med Marie!
Var rädd om bilen i det skick den är. Sådana bilar är enligt mig, och många jag känner inom "samlarbilsfären" definitivt intressantare än sådana som i onödan renoverats.
Beträffande Herr Spörk, så har han två stycken, en svart W120 som bruksbil året runt, samt en enormt fin, grön W121 som finbil under vår/sommar/tidig höst.
Han är en verklig fantast. Han körde i många år en cremégul 220S cabriolet, med rött läder... (årsmodell -56 - 59, alltså av pontonmodellen)
Jag är inte så duktig på alla dessa W/C/S/V nummer, hoppas Ni har överseende med det. Men heter den inte C128?
Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Spörk är en kul figur. Stöter alltid på honom på reservdelsmarkanader. Tror inte jag har missat honom en enda gång i Höör i början av Maj. Han brukar leta efter reservdelar och bra att ha saker till sina bullar.
Ang, det här med patina. Håller med om att det är coolt med patinerade bilar på träffar bland de välrenoverande och fina. Det är iof upp til ägarna att bestämma vilket skick de ska ha. Jag har inte gjort ett smack med min bulle men har funderat flera gån att göra ngt. Förra ägarnen som hade den sedan nästan ny putsade och putsade så att grundfärgen syns (lyser igenom) på taket och det tycker jag är lite coolt. Var på träffen i Ronneby för två år sedan och där fanns en med samma färg som min i fint skick. Då väcktes tanken att man skulle renovera sin till detta skick.
Till dig Kent så än en ggn grattis till skicket och köpet. Ser onekligen fint ut efter tvätten. Härligt!!
Ang, det här med patina. Håller med om att det är coolt med patinerade bilar på träffar bland de välrenoverande och fina. Det är iof upp til ägarna att bestämma vilket skick de ska ha. Jag har inte gjort ett smack med min bulle men har funderat flera gån att göra ngt. Förra ägarnen som hade den sedan nästan ny putsade och putsade så att grundfärgen syns (lyser igenom) på taket och det tycker jag är lite coolt. Var på träffen i Ronneby för två år sedan och där fanns en med samma färg som min i fint skick. Då väcktes tanken att man skulle renovera sin till detta skick.
Till dig Kent så än en ggn grattis till skicket och köpet. Ser onekligen fint ut efter tvätten. Härligt!!
W120 180b -61 Mossgrön
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Oj här har jag missat en hel "drös" med inlägg.
Jag håller med de flesta till fullo, jag har också varit inne på tanken att bättra på lagningarna, polera så det "smälter ihop" och så kommer det att bli.
Den skall vara "patinerad", går det att få någotsånär puts på fångarna så behåller jag dom som dom är, i annat fall blir det en polsk kromning för en billig peng, om inte annat så stoppar det upp rosten, men det kan man å andra sidan göra genom att polera och sedan gnida in med lämplig olja.
Kan tala om att idag har jag bytt olja, nytt olje och luftfilter.
Har också fått tag på en fin framstötfångare till Safarin, så nu är den komplett.
Skall också tillägga att Bullen är en 190 -58, inget annat.
Och tack för uppmärksamheten.
Jag håller med de flesta till fullo, jag har också varit inne på tanken att bättra på lagningarna, polera så det "smälter ihop" och så kommer det att bli.
Den skall vara "patinerad", går det att få någotsånär puts på fångarna så behåller jag dom som dom är, i annat fall blir det en polsk kromning för en billig peng, om inte annat så stoppar det upp rosten, men det kan man å andra sidan göra genom att polera och sedan gnida in med lämplig olja.
Kan tala om att idag har jag bytt olja, nytt olje och luftfilter.
Har också fått tag på en fin framstötfångare till Safarin, så nu är den komplett.
Skall också tillägga att Bullen är en 190 -58, inget annat.
Och tack för uppmärksamheten.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Tände på Maries idé, vet ju att kromputs kan göra underverk. Gick ut direkt och putsade både för hand och med maskin.
Men tyvärr, stötfångarna har inte bara patina, dom är direkt misskötta. Tänk om någon hade smort in dom när bilen ställdes av för många år sedan.
Här är några bilder, en på framfångaren där jag putsat och en på bakfångaren som är ännu sämre.
Men tyvärr, stötfångarna har inte bara patina, dom är direkt misskötta. Tänk om någon hade smort in dom när bilen ställdes av för många år sedan.
Här är några bilder, en på framfångaren där jag putsat och en på bakfångaren som är ännu sämre.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
wilden wrote:Hur går det med safarin o bullen? vill se mer av ditt fina arbete
Lugn, det kommer.
Nästa gång blir med framstötfångare och dom läckra 15 tummarna på plats, skall bara ha på en bromsslang och lufta kopplingen innan den åker ner på golvet igen.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Ok dags för en "miniupdate" har varit lite slö på sistone, men lite har hänt.
Kylare, luftrenare och diverse slangar på plats.
Ser att det ligger en del lösa slangbitar, inte dom jag avser.
15 tummarna är bara så läckra på Fenan.
Notera att stjärnan skall alltid stå med en udd uppåt vid fotografering.
En MB stjärna får ju inte vara på sniskan (bara ägaren).
Sen får man tycka vad man vill om snobbisarna,
jag gillar bling bling och det är min bil så jag gör precis som jag vill
Så har jag fått på framfångaren, snyggt eller hur.
Har naturligtvis gjort en hel drös annat, men det är sådant som bara tar tid, men inte syns så mycket.
Kylare, luftrenare och diverse slangar på plats.
Ser att det ligger en del lösa slangbitar, inte dom jag avser.
15 tummarna är bara så läckra på Fenan.
Notera att stjärnan skall alltid stå med en udd uppåt vid fotografering.
En MB stjärna får ju inte vara på sniskan (bara ägaren).
Sen får man tycka vad man vill om snobbisarna,
jag gillar bling bling och det är min bil så jag gör precis som jag vill
Så har jag fått på framfångaren, snyggt eller hur.
Har naturligtvis gjort en hel drös annat, men det är sådant som bara tar tid, men inte syns så mycket.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
bara sååå snyggt! Vad snyggt kofångaren passade! brukar sällan vara så tajta runt skärmarna och lite bling bling kan väl inte skada
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Mycket snyggt Kent! Snobbringar är pricken över i:et!
CLS350CDI 4Matic
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Ja ungdomar, då är det klart, bara lite småfix kvar.
Startade motorn idag, knallade igång efter några försök och går bara sååå bra, tänk efter 30 år i träda.
Har varit ute och kört ett par svängar, allt perfekt motor, växellåda, bromsar allt.
Tänk att man vid min ålder fortfarande kan bli så glad och lycklig som jag kände mej när den startade
Först en liten påminnelse om hur den såg ut för 1 1/2 år sedan
Nu är det lite skillnad, men gudarna skall veta att det krävts enormt mycket jobb och tålamod.
Det känns som att allt som kan jäklas gör det, hålen sitter inte där dom skall, inget passar som man vill.
Hade det bara varit att skruva ihop så hade det varit enkelt, men det man tror skall ta en timme tar oftast fyra.
När jag såg den första gången tänkte jag, nää jag orkar inte. Hade redan bestämt mej för att säja nej.
Jag sa till säljaren att jag ringer och ger besked ikväll.
Ordet nej har jag så svårt att uttala så jag sa, ja jag köper den.
Nu är jag naturligtvis mycket glad att det blev så.
När man bara sett den i garaget på en meters avstånd är det en stor skillnad när man får ut den och kan kolla på lite avstånd, den är bara så snygg.
Ytterligare en Safari räddad till eftervärlden.
Startade motorn idag, knallade igång efter några försök och går bara sååå bra, tänk efter 30 år i träda.
Har varit ute och kört ett par svängar, allt perfekt motor, växellåda, bromsar allt.
Tänk att man vid min ålder fortfarande kan bli så glad och lycklig som jag kände mej när den startade
Först en liten påminnelse om hur den såg ut för 1 1/2 år sedan
Nu är det lite skillnad, men gudarna skall veta att det krävts enormt mycket jobb och tålamod.
Det känns som att allt som kan jäklas gör det, hålen sitter inte där dom skall, inget passar som man vill.
Hade det bara varit att skruva ihop så hade det varit enkelt, men det man tror skall ta en timme tar oftast fyra.
När jag såg den första gången tänkte jag, nää jag orkar inte. Hade redan bestämt mej för att säja nej.
Jag sa till säljaren att jag ringer och ger besked ikväll.
Ordet nej har jag så svårt att uttala så jag sa, ja jag köper den.
Nu är jag naturligtvis mycket glad att det blev så.
När man bara sett den i garaget på en meters avstånd är det en stor skillnad när man får ut den och kan kolla på lite avstånd, den är bara så snygg.
Ytterligare en Safari räddad till eftervärlden.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
HERRE GUD!
Grattis!
Det är så sant det som du säger, jag har sett den på en meters avstånd men nu när man får se helheten så Oj oj oj!
Jag måste kika förbi nåndag och titta! Sen får du naturligtvis bjuda på en åktur också!
Än en gång ett stort grattis och tack för att du räddat ett stycke motor historia!
Grattis!
Det är så sant det som du säger, jag har sett den på en meters avstånd men nu när man får se helheten så Oj oj oj!
Jag måste kika förbi nåndag och titta! Sen får du naturligtvis bjuda på en åktur också!
Än en gång ett stort grattis och tack för att du räddat ett stycke motor historia!
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
så vacker
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Bra marcherat med renoveringen där! Supersnygg men var är de lackade listerna runt bakre sidorutorna???
Måste erkänna att snobbringarna blev mycket bra. Tack för en trevlig projekttråd! Ut och njut av en trevlig kärra nu!
Finns DDH numret kvar i registret eller tvingas du hänga på ett W,X eller nåt nyare nu vid återregistrering?
Fasen vicken FET carport du har! Lätt avis där!!!
Måste erkänna att snobbringarna blev mycket bra. Tack för en trevlig projekttråd! Ut och njut av en trevlig kärra nu!
Finns DDH numret kvar i registret eller tvingas du hänga på ett W,X eller nåt nyare nu vid återregistrering?
Fasen vicken FET carport du har! Lätt avis där!!!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
M116 wrote:Bra marcherat med renoveringen där! Supersnygg men var är de lackade listerna runt bakre sidorutorna???
Måste erkänna att snobbringarna blev mycket bra. Tack för en trevlig projekttråd! Ut och njut av en trevlig kärra nu!
Finns DDH numret kvar i registret eller tvingas du hänga på ett W,X eller nåt nyare nu vid återregistrering?
Fasen vicken FET carport du har! Lätt avis där!!!
Sidorutorna satt i gummilister.
Jag har ett par rutramar från skrotbilen, dock i lite tråkigt skick, kanske jag renoverar dom.
DDH numret tillhör numera en annan bil, så det blir ett nytt regnummer.
När jag byggde mitt garage var väl tanken att bygga ett dubbelgarage, men istället för att bygga det 6-7 meter så gjorde jag det 12 meter,
inte mycket mer jobb men plats för 4 bilar och med en rejäl carport på varje sida så får jag in 10 bilar under tak.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Grattis till ett lyckat garagebygge! Måste svänga förbi och inspektera nån gång.....
Har ramar till rutorna om du önskar ett par i bättre skick. Vilken kulör har du på bilen?
Har ramar till rutorna om du önskar ett par i bättre skick. Vilken kulör har du på bilen?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
M116 wrote:Grattis till ett lyckat garagebygge! Måste svänga förbi och inspektera nån gång.....
Har ramar till rutorna om du önskar ett par i bättre skick. Vilken kulör har du på bilen?
Du har PM.
Ja, garagebygget är riktigt bra. På ena sidan har jag gjort den stora carporten med plats för fyra bilar och med en pressening under står dom riktigt bra där.
Andra sidan har jag gjort en "normal" men lång carport som jag sedan byggt in drygt halva, isolerat ordentligt, klinkers, golvvärme och ett par ordentliga fläktar.
M.a.o. ett mycket bra mek garage, snabbt att värma upp på vintern och ganska ok. för lackering.
Jag har byggt hela garaget själv, köpt 2a sortering virke på sågverk för en mycket billig peng.
Det är en gammal garagedröm som jag uppfyllt.
Har också alltid gillat "junkyards" med gamla bilar, så jag har skapat en egen.
Skall kanske påpeka att det endast är för hobbybruk, ingen "officiell bilskrot".
Bra att bo i skogen.
Du är alltid välkommen, kanske på väg till Tyskland kan det vara en lämplig övernattning.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 49 guests