Har problem med hög COhalt 8.3, den går "krattigt" på tomgång.
Den sotar stiften, vad jag gjort är följande: Nya stift, bytt kondensator, tändspole, rotor och lock (begagnade) ohmmätt tändkablarna, även den till spolen.
Jag har försökt ställa tändningen så bra jag kan, det som är mysko är att jag bara får sporadiska blinkningar (på alla kablarna) med min tändinställningslampa, stroboscop kanske det heter.
Har testat den på annan bil och där var det full blink, så lampan verkar funka.
Det är väl mest därför jag varit inne på att det är något med tändningen, annars trodde jag nog att den fick för mycket soppa.
Kan tillägga att den är svårstartad när den är varm, den startar men man får köra på starten ett tag innan den hoppar igång.
Någon som har förslag på vad jag skall göra??
Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Börja med att kolla så att tändsystemet är 100% innan du gör nåt på bränslesidan. Många "fibblar" med insprutare som de inte har nåt på att göra.
Byt tändspole (gärna från din 108, så du vet att den är juste. Dock inte från dina 116, då dessa har transistortändning och dessa spolar är blå, inte svarta som på Paggisen) kolla jordpunkter och kolla tändhattar.
Vad har du ställt brytaravståndet på? Vad har du för nummer på fördelaren?
Byt tändspole (gärna från din 108, så du vet att den är juste. Dock inte från dina 116, då dessa har transistortändning och dessa spolar är blå, inte svarta som på Paggisen) kolla jordpunkter och kolla tändhattar.
Vad har du ställt brytaravståndet på? Vad har du för nummer på fördelaren?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Jag tog en spole från en 108a, men den är blå. Skall se om jag har en svart imorgon.
Jag har inte kollat jordpunkter, detta är naturligtvis viktigt, skall kolla jordningen mellan motor och kaross.
Jag har mätt alla tändkablar.
Brytaravstånd 0.3 mm fördelarenr. 0231116051.
Jag rör inte sprutet.
Jag har inte kollat jordpunkter, detta är naturligtvis viktigt, skall kolla jordningen mellan motor och kaross.
Jag har mätt alla tändkablar.
Brytaravstånd 0.3 mm fördelarenr. 0231116051.
Jag rör inte sprutet.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Brytaravstånd: 0,3 - 0,4
Kontaktvinkeln skall då vara 38 grader vid 4000rpm. Max avvikelse -5 grader, annars byt ut brytarna.
Du har rätt fördelare om det är en europamotor med standardkompression 9,5:1
Då skall tändningen ställas på 30 grader vid 4500rpm utan vacuum.
Kontrollvärden:
Tomgång: 2grader med vacuum
1500rpm: 12 - 19 grader utan vacuum
3000rpm: 30 grader utan vacuum
CO % skall då ligga på 3,5 - 4,5 på 700 - 750 rpm tomgångsvarvtal. (för du hade väl automatlåda, va?)
Kontaktvinkeln skall då vara 38 grader vid 4000rpm. Max avvikelse -5 grader, annars byt ut brytarna.
Du har rätt fördelare om det är en europamotor med standardkompression 9,5:1
Då skall tändningen ställas på 30 grader vid 4500rpm utan vacuum.
Kontrollvärden:
Tomgång: 2grader med vacuum
1500rpm: 12 - 19 grader utan vacuum
3000rpm: 30 grader utan vacuum
CO % skall då ligga på 3,5 - 4,5 på 700 - 750 rpm tomgångsvarvtal. (för du hade väl automatlåda, va?)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Japp automat. skall jobba med det imorgonkväll.
Har ägnat hela dagen åt att ta bort bensintanken, öppnat upp den och gjort den riktigt ren invändigt.
Sedan varit hos bekant som har mek.verkstad, han svetsade tillbaks min "lucka".
Såg ut som om någon skyfflat i en spade jord, men tanken var inte speciellt rostig, konstigt.
Nu får motorn i alla fall ren bensin.
Har ägnat hela dagen åt att ta bort bensintanken, öppnat upp den och gjort den riktigt ren invändigt.
Sedan varit hos bekant som har mek.verkstad, han svetsade tillbaks min "lucka".
Såg ut som om någon skyfflat i en spade jord, men tanken var inte speciellt rostig, konstigt.
Nu får motorn i alla fall ren bensin.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Hög CO och dålig/ojämn tomgång = den får för mkt bränsle
Har ju inget med tändingen att göra..........
Prova koppla ur kallstartventilen på insugsröret och den som sitter bak
på insprutninspumpen elektriskt
Svårstartad varm kan bero på att dessa två ventiler är aktiva hela tiden
Händer ibland speciellt på den som sitter på insugn röret att den kärvar
fast och kan då dosera in bränsle konstant , och bilen får för mycket
bränsle vilket kan ge svårstartad vid varm motor och hög CO.
Om ej elektrisk urkoppling ger ngn förändring , demontera kallstartventilen och rengör
Har ju inget med tändingen att göra..........
Prova koppla ur kallstartventilen på insugsröret och den som sitter bak
på insprutninspumpen elektriskt
Svårstartad varm kan bero på att dessa två ventiler är aktiva hela tiden
Händer ibland speciellt på den som sitter på insugn röret att den kärvar
fast och kan då dosera in bränsle konstant , och bilen får för mycket
bränsle vilket kan ge svårstartad vid varm motor och hög CO.
Om ej elektrisk urkoppling ger ngn förändring , demontera kallstartventilen och rengör
W212, W204, W169
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Börjar få ordning på grejerna, det går i alla fall åt rätt håll. Det blev en förbättring med en annan spole (svart).
Jag har också satt dit nya brytarspetsar. Imorgon får jag ny kondensator, lock och rotor.
Hoppas att jag då kan få den att gå ordentligt
.
Skadar ju inte att kolla kallstartventilerna, men hade det bara berott på dom så borde den väl funka med kall motor?
En förutsättning att den skall fungera ordentligt är ju naturligtvis att tändningen är ok.
Har monterat "vindskyddet" idag, ser lite kantigt ut på bilden, men live det riktigt snyggt.
Lite pricken över det berömda i:et, tack M116 för att du hade ett sådant "på lager".
Jag har också satt dit nya brytarspetsar. Imorgon får jag ny kondensator, lock och rotor.
Hoppas att jag då kan få den att gå ordentligt
.
Skadar ju inte att kolla kallstartventilerna, men hade det bara berott på dom så borde den väl funka med kall motor?
En förutsättning att den skall fungera ordentligt är ju naturligtvis att tändningen är ok.
Har monterat "vindskyddet" idag, ser lite kantigt ut på bilden, men live det riktigt snyggt.
Lite pricken över det berömda i:et, tack M116 för att du hade ett sådant "på lager".
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Skadar ju inte att kolla kallstartventilerna, men hade det bara berott på dom så borde den väl funka med kall motor?
En förutsättning att den skall fungera ordentligt är ju naturligtvis att tändningen är ok.
Ok... trodde felbeskrivningen var "svårstartad vid varm motor och hög CO "
Så den är svårstartad även kall ?
W212, W204, W169
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
MB S-KLASSE wrote:Skadar ju inte att kolla kallstartventilerna, men hade det bara berott på dom så borde den väl funka med kall motor?
En förutsättning att den skall fungera ordentligt är ju naturligtvis att tändningen är ok.
Ok... trodde felbeskrivningen var "svårstartad vid varm motor och hög CO "
Så den är svårtstartad även kall ?
Jo det började så, men sedan gick den sämre och sämre.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Var inne hos min vän lackeraren.
Han skrattade så läppen höll på att gå ur led när jag berättade att jag vattenslipade mina bilar .
Det gjorde man för 50 år sedan, när man hade syntetlacker.
SECen skall få ny lack, min lackkompis förbarmade sej över mej och lät mej köpa ett beggat Festo "slippaket".
Så kan det gå, slipade bilen på ett kick, lätt som en plätt
Han skrattade så läppen höll på att gå ur led när jag berättade att jag vattenslipade mina bilar .
Det gjorde man för 50 år sedan, när man hade syntetlacker.
SECen skall få ny lack, min lackkompis förbarmade sej över mej och lät mej köpa ett beggat Festo "slippaket".
Så kan det gå, slipade bilen på ett kick, lätt som en plätt
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Nu har Safarin varit ute i friska luften.
Om någon tycker att den "hänger" i baken så beror det på att jag kör med "björkfjädring"
Bakaxeln var bara på tillfälligt så att jag kunde flytta bilen till "renoveringsgaraget".
Om någon tycker att den "hänger" i baken så beror det på att jag kör med "björkfjädring"
Bakaxeln var bara på tillfälligt så att jag kunde flytta bilen till "renoveringsgaraget".
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
En frisk donator är guld värd, blir inte mycket kvar av den när jag är färdig.
Det "murkna" bakgolvet borttaget.
Donatorgolvet bortkapat, friskt och fint.
Transplantationen nästan klar.
Det "murkna" bakgolvet borttaget.
Donatorgolvet bortkapat, friskt och fint.
Transplantationen nästan klar.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Som jag sa tidigare, mycket bra med en frisk donator.
Här är det vänster bakskärm.
Börjar få ordning på rosten där bak.
En del kvar, men det går framåt en bit i taget.
En styck bakskärm på plats.
För att vara säker på att skärmen sitter rätt är det väl lika bra att skruva dit en dörr.
Passformen med beröm godkänd
Här är det vänster bakskärm.
Börjar få ordning på rosten där bak.
En del kvar, men det går framåt en bit i taget.
En styck bakskärm på plats.
För att vara säker på att skärmen sitter rätt är det väl lika bra att skruva dit en dörr.
Passformen med beröm godkänd
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
Lite har hänt, trälar fortfarande med rosten.
Ni minns kanske det ruttna vänsterhörnet bak.
Nu ser det lite bättre ut.
Den "blå" har också fått släppa till en liten bit.
Tack Falkenberg.
Såg lite trist ut men nu är bakändan hel och fin.
Har gjort lite framsteg undertill oxå.
Det "nya" golvet gjorde stor skillnad.
Det var all för idag
Ni minns kanske det ruttna vänsterhörnet bak.
Nu ser det lite bättre ut.
Den "blå" har också fått släppa till en liten bit.
Tack Falkenberg.
Såg lite trist ut men nu är bakändan hel och fin.
Har gjort lite framsteg undertill oxå.
Det "nya" golvet gjorde stor skillnad.
Det var all för idag
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12
det går ju frammåt i rasande takt.och bra blir det fortsätt så så att jag(vi) får lite höstunderhållning.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests