Ja det är kul, sålde den till en som bor i USA, trodde den skulle hamna där.
Snart kommer Binzen i MB-journalen.
Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
På tiden att jag visar vad jag håller på med.
Jag har börjat med min 280S W108a, har haft den i tio år så det är verkligen på tiden
Det blir ingen superrenovering , men den kommer att bli riktigt fin.
Men först ett par bilder på Binzen, ni som har MB-journalen har redan sett, men här är ett par smakprov.
Kan väl säga att jag blev inspirerad att lägga in detta när jag såg Peewees jobb med 170an
Sedan en härlig sommarbild på den röda som jag använt nästan dagligen hela sommaren.
Nu lite bilder på den gröna, dom får tala för sej själva.
Det var allt för idag.
Jag har börjat med min 280S W108a, har haft den i tio år så det är verkligen på tiden
Det blir ingen superrenovering , men den kommer att bli riktigt fin.
Men först ett par bilder på Binzen, ni som har MB-journalen har redan sett, men här är ett par smakprov.
Kan väl säga att jag blev inspirerad att lägga in detta när jag såg Peewees jobb med 170an
Sedan en härlig sommarbild på den röda som jag använt nästan dagligen hela sommaren.
Nu lite bilder på den gröna, dom får tala för sej själva.
Det var allt för idag.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
AMG108 wrote:Det här tänker jag följa intresserat, men först skall jag läsa din tråd från början.
Väldigt vad fina bilar du verkar ha
Det blir inte så mycket att följa, det vara bara baktill som det var lite rostlagning.
Den har "nya" framskärmar, bara den ena som rostat lite i nederkanten.
Sedan blir det det vanliga, nya skrap och rutlister, ta isär stötfångarna och göra iordning dom,
strålkastarna skall få nya insatser med H4-lampor, framrutan är spräckt så det blir en annan.
Jag har redan satt nya skivor, klossar, rör och slangar runtom.
Fälgar och drag har jag fått blästrade och pulverlackade.
Motorn bytte jag för några år sedan till en renoverad med bl.a. ny kam.
Nu är det mest spackla, slipa, slipgrund, slipa, slipa, slipa sedan lack och klarlack.
Och sedan skruva ihop. Oj då det blev en del ändå.
Läsa tråden från början, då har du lite att bita i
Last edited by kentapenta on Fri 25 Nov, 2016 11:33, edited 1 time in total.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Vad kul att du är tillbaka du är saknad :) och binzen och kombin vart verkligen fina,riktigt bra jobbat.
Roligt att du börjat med ett nytt projekt ,den bakaxeln såg inte rolig ut men destå roligare när den blir så där fin när den är färdig.
Lägg gärna upp bilder även om du tycker dom är tråkiga,det är roligt att följa och se oavsett :)
Roligt att du börjat med ett nytt projekt ,den bakaxeln såg inte rolig ut men destå roligare när den blir så där fin när den är färdig.
Lägg gärna upp bilder även om du tycker dom är tråkiga,det är roligt att följa och se oavsett :)
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Det är bara att lägga ett antal timmar.
Skrapa och borsta, stålborstar, borste på vinkelslip och den lilla luftdrivna.
Just denna var nersprutad med underredsmassa, en "vanlig hemmabläster" biter inte på det sega.
Dessutom får man sand överallt.
Men vill man ändå blästra så får man plombera allt och lämna till blästerfirma, då kan man också få den pulverlackad.
Själv har jag åtta mil till "min blästerfirma" och det är tunga grejer så jag föredrar att göra jobbet hemma.
Ett bra sätt att måla är först 2K epoxy den biter bra, sedan använder jag Biltemas lacknaftabaserade metallfärg.
Skrapa och borsta, stålborstar, borste på vinkelslip och den lilla luftdrivna.
Just denna var nersprutad med underredsmassa, en "vanlig hemmabläster" biter inte på det sega.
Dessutom får man sand överallt.
Men vill man ändå blästra så får man plombera allt och lämna till blästerfirma, då kan man också få den pulverlackad.
Själv har jag åtta mil till "min blästerfirma" och det är tunga grejer så jag föredrar att göra jobbet hemma.
Ett bra sätt att måla är först 2K epoxy den biter bra, sedan använder jag Biltemas lacknaftabaserade metallfärg.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Note to myself: Fortsätt på sida 22.
Jag kaklar egentligen mitt badrum i kväll, men blev sittandes vid garagedatorn med en öl och läser här istället. Undrar om jag vågar gå in till hustrun igen?
Redan nu är jag ledsen över att jag bara har 88 sidor kvar att läsa innan jag är ikapp. Vilken makalös tråd, vilka fina bilar du har och vilken talang du har att få dem i skick!!!
Samtidigt så har jag insett vad peppande det är att läsa sådant här; som Safarin till exempel:Den såg allt för risig ut för att kunna få bil av igen, men du skrev att man inte behöver tänka på de andra delarna när man hålls med en enstaka. Det kommer jag ta till mig. Skulle jag kunna få hyffs på en dörr? Ja, jag tror jag skulle kunna det. Det är så jag får börja om jag vill någon vart. När en dörr är klar tar man en till, sedan en skärm eller en tröskel.
Det blir lite smörigt nu, men du och ditt arbete inspirerar verkligen till att göra något i garaget istället för att sitta inne i kåken och vänta på att det skall bli vår...
Tack för god läsning, jag kommer fortsätta i morgon ( är lite lullig nu och behöver lägga mig )
Jag kaklar egentligen mitt badrum i kväll, men blev sittandes vid garagedatorn med en öl och läser här istället. Undrar om jag vågar gå in till hustrun igen?
Redan nu är jag ledsen över att jag bara har 88 sidor kvar att läsa innan jag är ikapp. Vilken makalös tråd, vilka fina bilar du har och vilken talang du har att få dem i skick!!!
Samtidigt så har jag insett vad peppande det är att läsa sådant här; som Safarin till exempel:Den såg allt för risig ut för att kunna få bil av igen, men du skrev att man inte behöver tänka på de andra delarna när man hålls med en enstaka. Det kommer jag ta till mig. Skulle jag kunna få hyffs på en dörr? Ja, jag tror jag skulle kunna det. Det är så jag får börja om jag vill någon vart. När en dörr är klar tar man en till, sedan en skärm eller en tröskel.
Det blir lite smörigt nu, men du och ditt arbete inspirerar verkligen till att göra något i garaget istället för att sitta inne i kåken och vänta på att det skall bli vår...
Tack för god läsning, jag kommer fortsätta i morgon ( är lite lullig nu och behöver lägga mig )
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Nu känns det tomt :( i en helt fantastisk tråd kom jag tillslut fram till inlägg skrivna av mig, nu är det realtid. Tack så hemskt mycket för läsning i världsklass, nog hoppas jag på en fortsättning, även om jag förstår av det jag nyss läst att det kommer bli mindre intensivt. Tack
En fråga: Är Binz en Mercedes, eller är den just en Binz? Att den är en Mercedes begriper jag, men ni fattade frågan va? Är en Binz en Binz?
En fråga: Är Binz en Mercedes, eller är den just en Binz? Att den är en Mercedes begriper jag, men ni fattade frågan va? Är en Binz en Binz?
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Binz är en karossbyggare och MB skickar (faktiskt än idag) enkom chassien, dvs en bil utan baklucka, bakdörrar och tak för karosspåbyggnad. Dessa chassien har f.ö. ett specifikt chassienummer så det går att utläsa att det just är ämnat för karossbyggare som underlag för ambulanser, likbilar osv.
Eftersom MB introducerade sin första egenbyggda kombi först 04/78, så var ju även dessa utföranden en "nisch" för karosspåbyggare, såsom Binz, Meisen, IMA osv.
Eftersom MB introducerade sin första egenbyggda kombi först 04/78, så var ju även dessa utföranden en "nisch" för karosspåbyggare, såsom Binz, Meisen, IMA osv.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Vem vände sig till Binz som karossbyggare då? Mercedes själva för små serier, återförsäljare som sett behov av en smal bil eller slutkunden själv?
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Som M116 skriver, Binz är fortfarande stora när det gäller framförallt ambulanser.
Bara ett par mil ifrån där jag bor finns ett företag som inreder Mercedesambulanser som kommer från Binz.
Den Binzkombi som jag har är nog tillverkad i mycket begränsat antal, några produktionssiffror verkar inte gå att få.
Om man är sugen på en Safari så är det ganska enkelt att få tag på, men en Binz Fenakombi är i det närmaste omöjligt.
Jag har under dom år jag haft koll på "marknaden" endast sett två till salu, en i U.S.A. och en i Luxemburg.
Båda har varit renoverade och dyra.
Däremot verkar det finnas fler Bulle-Binz kombi, säkert 4-5 stycken bara senaste året på http://www.mobile.de
dom två senaste har man begärt 98.000 Euro för, dom har naturligtvis varit i bra skick.
Om någon tycker att det är för mycket pengar så finns det (tror den är kvar) en Bulle-Miesen, för endast 54.000 Euro
När det gällde Safari d.v.s. den belgiskbyggda varianten så hade Philipsons intresse i det projektet.
Dom första 160 bilarna, d.v.s. -65orna såldes av Philipsons.
Därefter såldes dom också på den internationella marknaden under namnet Universal.
Bara ett par mil ifrån där jag bor finns ett företag som inreder Mercedesambulanser som kommer från Binz.
Den Binzkombi som jag har är nog tillverkad i mycket begränsat antal, några produktionssiffror verkar inte gå att få.
Om man är sugen på en Safari så är det ganska enkelt att få tag på, men en Binz Fenakombi är i det närmaste omöjligt.
Jag har under dom år jag haft koll på "marknaden" endast sett två till salu, en i U.S.A. och en i Luxemburg.
Båda har varit renoverade och dyra.
Däremot verkar det finnas fler Bulle-Binz kombi, säkert 4-5 stycken bara senaste året på http://www.mobile.de
dom två senaste har man begärt 98.000 Euro för, dom har naturligtvis varit i bra skick.
Om någon tycker att det är för mycket pengar så finns det (tror den är kvar) en Bulle-Miesen, för endast 54.000 Euro
När det gällde Safari d.v.s. den belgiskbyggda varianten så hade Philipsons intresse i det projektet.
Dom första 160 bilarna, d.v.s. -65orna såldes av Philipsons.
Därefter såldes dom också på den internationella marknaden under namnet Universal.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
kentapenta wrote:Bara ett par mil ifrån där jag bor finns ett företag som inreder Mercedesambulanser som kommer från Binz.
Backaryd?
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Marie wrote:kentapenta wrote:Bara ett par mil ifrån där jag bor finns ett företag som inreder Mercedesambulanser som kommer från Binz.
Backaryd?
Japp, Backaryd.
Jag sa att jag bara sett två Binz-Fena-kombi till salu.
Det skall naturligtvis vara tre, eftersom min också köptes på annons.
Kan också tillägga att jag har fått min dator infekterad av CryptoLocker, så det blir inga bilder på ett tag.
Sitter även i routern, så jag kan inte ansluta något utan att filer och mappar krypteras.
Och tack AMG108 för dom fina orden, glad blir man
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
AMG108 wrote:Vem vände sig till Binz som karossbyggare då? Mercedes själva för små serier, återförsäljare som sett behov av en smal bil eller slutkunden själv?
Detta är en intressant fråga som jag inte har något svar på.
Kan säja att min Binz har färgkod 027, viket är primer.
Vilket i sin tur betyder att "köparen" själv kunde bestämma vilken kulör han eller hon ville ha.
Det som nog är världens dyraste kombi (rätta mej om jag har fel) är den som Binz byggde på 300-modellen.
Den byggdes på beställning av en dam med välfylld börs.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C
Då har Safarin varit ute på sista turen för detta året, det har blivit några hundra mil.
Nytvättad och klar för garaget.
Framsteg gör jag med 108an, dörrar och skärmar snart klara.
Dörrarna var sprutspacklade, så det var bara att göra dom plåtrena.
Lite smårost hittar man alltid, ibland på otippade ställen.
Jag är klar med allt trä, sickla och sedan försiktigt med sandpapper är vad som gäller.
Detta var den enda sickel jag hade hemma, men det funkade.
Mörk teakbets (mycket pulver, lite vatten) och tre ggr klarlack, det blir så bra så man blir tårögd
Jag har också bestämt mej för att sälja Binzen.
Jag behöver både pengar och plats för nya projekt.
SECen är en underbar bil, var ute på en 100-milaresa med den i somras + att priserna på dom motsvarar inte vilken fin bil det är
så den vill jag behålla.
Min 450SE har jag haft 25 år, många minnen. Fin bil som inte står högt i kurs prismässigt.
Corvetten är den roligaste bilen jag har, så mycket körglädje, den blir kvar.
Safarin har jag kört med nästan varje dag dom senaste 8 månaderna, perfekt bruksbil som skall behållas länge.
Det skall bli härligt att ta fram den till våren igen.
Återstår Binzen, jag har kört 50 mil med den, mest för att kunna efterdra toppen.
Hade jag inte haft Safarin hade jag behållit den, men den är överflödig, det räcker med en Fenakombi.
Jag är inte mycket för utställningar och bilträffar, jag har mina bilar för att köra med dom.
Jag har också några bilmodeller jag alltid "drömt om", så nya projekt blir det och då behöver jag som sagt både pengar och garageplats.
Nytvättad och klar för garaget.
Framsteg gör jag med 108an, dörrar och skärmar snart klara.
Dörrarna var sprutspacklade, så det var bara att göra dom plåtrena.
Lite smårost hittar man alltid, ibland på otippade ställen.
Jag är klar med allt trä, sickla och sedan försiktigt med sandpapper är vad som gäller.
Detta var den enda sickel jag hade hemma, men det funkade.
Mörk teakbets (mycket pulver, lite vatten) och tre ggr klarlack, det blir så bra så man blir tårögd
Jag har också bestämt mej för att sälja Binzen.
Jag behöver både pengar och plats för nya projekt.
SECen är en underbar bil, var ute på en 100-milaresa med den i somras + att priserna på dom motsvarar inte vilken fin bil det är
så den vill jag behålla.
Min 450SE har jag haft 25 år, många minnen. Fin bil som inte står högt i kurs prismässigt.
Corvetten är den roligaste bilen jag har, så mycket körglädje, den blir kvar.
Safarin har jag kört med nästan varje dag dom senaste 8 månaderna, perfekt bruksbil som skall behållas länge.
Det skall bli härligt att ta fram den till våren igen.
Återstår Binzen, jag har kört 50 mil med den, mest för att kunna efterdra toppen.
Hade jag inte haft Safarin hade jag behållit den, men den är överflödig, det räcker med en Fenakombi.
Jag är inte mycket för utställningar och bilträffar, jag har mina bilar för att köra med dom.
Jag har också några bilmodeller jag alltid "drömt om", så nya projekt blir det och då behöver jag som sagt både pengar och garageplats.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests