Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Sun 29 Sep, 2013 21:46

Stor skillnad på vanliga 13" Fenahjul och Safarihjul.

Image

Därför har jag nu lagt på 13tummare och släppt ut luften för att få ner bilen,
lättare när jag skall lacka taket.

Image

Har tidigare sagt att detta är en bra hobby,
för man behöver bara syssla med den när man har lust och tycker det är roligt.

Men håller man på med ett projekt som detta och vill ha det klart, då får man allt bita ihop ibland och jobba på.
Just nu är jag mycket less på att spackla och slipa, har jobbat med det mer än en vecka nu 3-4 timmar varje dag.
Passande nog så är snart den biten avklarad.

Image
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby crister » Sun 29 Sep, 2013 22:09

varför fick safarin 15 tum å dom andra 13tum?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby Marie » Sun 29 Sep, 2013 22:39

kentapenta wrote:
crister wrote:varför fick safarin 15 tum å dom andra 13tum?

Ja du Crister, varför är en apelsin rund? :-D Även dom förlängda taxivarianterna var utrustade med 15tummare.
Tycker vi bollar frågan vidare till min vän M116 :mrgreen: (naturligtvis är allas förklaringar välkomna).


Enkelt. Man hade inte tillräcklig bärighet i 13-tummarna. Både safarin och långmodellerna byggdes på det inte helt färdigbyggda "chassiutförandet" som dessutom hade högre tillåtna axelbelastningar för att klara diverse påbyggnader (t.ex. begravningsbil och ambulans).

Att hjulen blir för låga beror på att diagonaldäcken hade 100-profil medan radialdäck utan profilsiffra idag är max 80-profil.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Sun 29 Sep, 2013 22:59

Alltid klara och tydliga svar från dej Marie, så är det naturligtvis.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Tue 01 Oct, 2013 21:22

Ja då är Safarin äntligen "postagul".

Image

Image
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby pasi » Tue 01 Oct, 2013 22:14

Bra jobbat! Och vilket tempo du håller,jag fattar inget..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby aroncbds » Tue 01 Oct, 2013 22:22

kentapenta wrote:Ja då är Safarin äntligen "postagul".
Råsnyggt jobbat, Kent! Att du belägger den med en kokong av epoxygrund gör ju inte saken sämre direkt! :thumbright:

P.S. Jag har plockat fram 220-motorn åt dig, så du kan komma och hämta den när du har hunnit lackera Safarin! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Tue 01 Oct, 2013 22:31

Ja jag tänkte att när jag nu lagt så mycket tid på underarbetet så kan jag lägga en timme och 300:- på en epoxigrund.
Dessutom inbillar jag mej att den "biter" jäkligt bra.

Att jag håller ett högt tempo nu är för att jag vill ha på lacken medan det fortfarande är hyfsat varmt ute,
mina fläktar drar ju in luft utifrån och kompressorn står i kallgaraget.

Sedan är det ju det att just nu är det ganska kul.
Innertaket är snart klart och jag har beställt en ny mattsats som nog kommer i veckan.

Gissar att jag dyker upp hos dej om en vecka Aron, men jag ringer innan.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby aroncbds » Tue 01 Oct, 2013 22:51

kentapenta wrote:Ja jag tänkte att när jag nu lagt så mycket tid på underarbetet så kan jag lägga en timme och 300:- på en epoxigrund.
Dessutom inbillar jag mej att den "biter" jäkligt bra.
Är nog ingen inbillning! :-) Jag har då aldrig sett någon färg som har "bitit" och förseglat lika bra som CA-primern.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby torake » Tue 01 Oct, 2013 22:58

aroncbds wrote:
kentapenta wrote:Ja jag tänkte att när jag nu lagt så mycket tid på underarbetet så kan jag lägga en timme och 300:- på en epoxigrund.
Dessutom inbillar jag mej att den "biter" jäkligt bra.
Är nog ingen inbillning! :-) Jag har då aldrig sett någon färg som har "bitit" och förseglat lika bra som CA-primern.


Nu jäklar skall CA-primern få bekänna färg, jag har lagt det under färgen på samtliga skärmkanter på W203:an som skall gå brukstrafik i saltslaskig stockholmsvinter. Hagmans röda 1-K primer (plus 1-K bättringsfärg och klarlack) höll nästan en höst och vinter/2000 mil innan det var genomrostat
Image.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Tue 01 Oct, 2013 23:12

Kom inte den rosten underifrån?? Bakifrån?? Ah, du förstår vad jag menar,
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby torake » Wed 02 Oct, 2013 00:44

kentapenta wrote:Kom inte den rosten underifrån?? Bakifrån?? Ah, du förstår vad jag menar,


Nej, tidiga W203 hade problem med att lacken släppte vid vassa plåtkanter, så alla fyra skärmkanter hade släppt på hela längden när jag köpte bilen, men det hade inte egentligen börjat rosta än. På insidan av skärmen och följdaktligen även på ovanpå själva skärmkanten sitter en annan gråsvart (galanitgrå?) färg som fortfarande sitter kvar. Fram har den inget karosserikitt på kanten heller, bara bak.

Färgen släpper även vid klipshål runt om hela bilen, vilket är anledningen till att rosten kryper från midjelisterna och runt nummerplåten bak. Fast bakluckan rostar också inifrån så där går det med dubbel hastighet. :roll:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby M116 » Wed 02 Oct, 2013 13:13

kentapenta wrote:Ja då är Safarin äntligen "postagul".

Image[/url]


Har du tagit bort aluminumlisten som är nitad i bakkant på taket, eller är den maskerad?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Wed 02 Oct, 2013 18:58

Inte så upphetsande, men nu är den iallafall grå.
Men imorgon då ........
Listen är ju en typ dropplist, om det är den du menar så ligger dom (2st) nykromade på "hyllan".

Image

Image
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby M116 » Wed 02 Oct, 2013 21:13

Snyggt jobbat där! Hur lackar du takluckan? Sitter den på plats eller lackas den med dörrarna, separat?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests