Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W12

Postby kentapenta » Sat 25 Feb, 2017 12:48

M116 wrote:Både Binz och IMA var karossbyggare. Binz, etablerad 1936, finns kvar medan IMA gick i kånken i början av 70-talet. Samtliga (fanns yterligare några karossmakare såsom Miesen, Pollmann, Rappold och Möckle som specialiserat sig att bygga på 110/111/112-karossen) karossmakare fick sina chassin skeppade från Sindelfingen utan bakskärmar och bakstam, vissa även utan tak. Binz byggde sina kombimodeller i väldigt låga serier främst till Taxi-verksamhet och i stort sett byggdes de precis som deras abulanser. Något lägre tak än ambulansbygget och en 3:e framåtvänd stolsrad fanns i Taxi-utförandet. Binz tillverkade även förlängda limousiner (precis som MB själva) och även pickup-utförande. Har för mig att dessa gick till Australien.

IMA byggde bara kombimodeller (dock även i likbils-, skåpbils- och ambulansutförande). Dessa var både designmässigt och konstruktionsmässigt mer som en dåtida kombimodell av fenan. Kombin vägde 105 kg mer än sedanen, var 3,5 cm högre och kostade 4000 DM mer i inköpspris. Binz lade på ytterligare ca 1000 DM för sina kombisar.

IMA ägdes även till hälften av Daimler-Benz AG vilket märks. Planen var att tillverka 5000 enheter på IMA-fabriken i Malines och till en början gick det bra, de första 1000 Universalerna tillverkades mellan januari -65 fram till maj -66. Sedan tappade belgarna farten och man tror att inte fler än 2000 enheter lämnade fabriken när konkursen var ett faktum. Tyvärr saknas korrekta produktionstal från IMA.

Finns en särskild EPC-bok för W-110/111 Universal trots att reservdelarna sedan länge inte finns, det fanns en hel del tillbehör såsom delbart baksäte och bakvänt extrasäte i bagageutrymmet, inte att förglömma att Universal-modellen även såldes i sedvanliga personbilsprogrammet hos samtliga MB-återförsäljare mellan 65-68. Efter att compacten (/8) äntrade scenen så blev fenan alldeles iskall, även som kombi och av nån underlig anledning så lades aldrig IMA:s karosseriproduktion i Mechelen om till /8 modellen (hade säkert nåt med det höga försäljningspriset att göra) och man fick se sig om till Santos i Portugal eller Binz om man ville ha en kombiversion på sin nyinskaffade /8.

Totalt skeppades 6203 karosser till olika firmor för förädling mellan -59 och -68. Flest var 200D med 2253st och minst 220 med endast 3


Jag håller på att gå igenom min tråd, hittar denna mycket informativa och intressanta information.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Sun 26 Feb, 2017 17:15

Nu har jag redigerat hela min tråd, fått ner den från 111 sidor till 62.
Jag har tagit bort en hel del som inte är aktuellt eller intressant längre,
som t.ex. förslag till Blocketannonser, upprepningar, sådant som är OT
Men mycket kringsnack är kvar och absolut allt som kan vara till hjälp i form av goda råd.

Även jag själv kan känna att det är trevligt att gå igenom tråden.
Skadar inte att bli påmind om hur mycket jobb man lagt ner på bilarna.
Kanske också ett sätt att uppskatta dom mer, man glömmer snabbt allt jobb det varit.

Denna redigering gör tråden tightare och trevligare att "sträckköra".
Men jag uppmanar er att även i fortsättningen, lägga er i, tycka och ha synpunkter
om allt möjligt. Konstruktiv kritik uppskattas.

Återigen tack Doolar, för att du hjälpte mej med detta.

Ett inlägg utan bild är lite halvtråkig, så det blir en bild som nog får oss att längta till sommaren.
En nygammal bild, Safarin som fiskbil, eller heter det fiskebil?
Och ja, jag har dragit handbromsen :-D

Image
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Fri 03 Mar, 2017 19:33

Vad kul, efter 15 20 timmars jobb.
Inte en enda som reagerar.
Jag lyssnade på Alexander Bards sommarprogram igår.
Nu förstår jag vad han menar.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby AMG108 » Fri 03 Mar, 2017 19:43

Förlåt!!

Jag är ett stort f-n av dina projekt och följer din tråd slaviskt. Jag har också sett att du låtit decimera den en smula, men har ändå inte sett någon anledning att kommentera detta. Jag har ju redan läst alltihop så att säga :-D

Däremot kan jag tro att en del nytillkommande läsare ovetandes kanske kan komma att uppskatta den nu tillputsade tråden ändå, även om jag är glad för att ha läst allt.

Jag har aldrig imponerats av Alexander Bard, bortsett från det Sommarprogrammet du hänvisar till, så klockrent, så bra. Jag har lyssnat till det två ggr. Jag försöker lyssna på så mycket jag kan, även om jag på förhand tror att "det här är inget bra"...
..det finns inget bättre tror jag än när man har helt fel. Det har varit några sådana Sommarprogram som jag haft stor behållning av.

Jag antar att detta inlägg ryker vid nästa städning :-D :-D

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby peewee » Sun 05 Mar, 2017 12:25

Bra jobbat nu får jag läsa tråden igen :)

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby Leon » Sun 05 Mar, 2017 19:16

Nu har jag läst om hela tråden.
Kent. du är min ledstjärna och förebild! :-D

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Mon 06 Mar, 2017 15:02

Ha ha, ja bara babbla på, jag tycker det är trevligt med kommunikation.
Nästa "städning" blir kanske om fem år.
Finns ju en annan tråd, där man undrar var tar medlemmarna vägen.
Det är nog många som försvinner till olika FB-forum, där det mesta ger respons.
Å andra sidan är det mer flyktigt, här kan man gå in och följa trådar om specifika ämnen.
Men man känner sig aningen dum om man skriver eller gör något och ingen reagerar.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Mon 06 Mar, 2017 15:09

Leon wrote:Nu har jag läst om hela tråden.
Kent. du är min ledstjärna och förebild! :-D


Vi är ju nästan grannar, du får komma och hälsa på framåt våren.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby MKE560 » Tue 07 Mar, 2017 15:21

Nu har jag också läst igenom hela din tråd Kent, mycket med 62 sidor men väl värt det :-D
Har visst varit inne på din tråd tidigare vid olika tillfällen men aldrig följt den helt.
De äldre mercorna du jobbar mest med har inte riktigt varit "my cup of tea" men oavsett det så gör du ett enormt och imponerade jobb med dem.
Som så många andra skrivit så driver du på som en känd batteri kanin och det kan också jag bara skriva under på.
Du är oerhört kunnig med det mesta och framförallt, när jag vet hur jag själv är, är jag mycket imponerad över att du inte tappar sugen när rost och annat elände är det enda man ser framför sig när en gammal bil tas in i garaget och börjar tas isär.
Att därtill bygga garage och annat under tiden gör det inte mindre i format.
En kulturgärning är det helt klart du gör, Thumbs up, man!!!!
Tack för läsunderhållningen!
Tror och hoppas du själv haft det roligast, i alla fall det mesta av tiden med allt som gjort trådskapandet möjligt.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Tue 07 Mar, 2017 18:20

Trevligt att du gillade mina bravader i garaget.

Det där med att vara kunnig, jag har aldrig jobbat med bilar.
Den vita Safarin var första gången jag plockade sönder en bil helt och hållet.
Det var ju ganska omfattande och jag gjorde absolut allt själv.
Dvs jag hade en vän som är gammal bilmek till hjälp när jag startade upp motorn första gången.
Själv hade jag aldrig ägt en Diesel tidigare, visste ungefär bara vad som var fram och bak på motorn.
Snittade kanske två timmar om dagen och den var klar på ett år.
Det är inte speciellt länge för att få en sådan fin bil.

Men då var det också som så att jag hade en bil som var värd ganska mycket pengar, men en tom börs.
Då står man ju still och kan inte göra någonting.
Därför sålde jag den och för pengarna jag fick kunde jag köpa både Corvetten och Pagodan.

Eftersom jag tyckte att Pagodan var en tråkig bil att köra, därmed inget jag ville ha så var det inte svårt att sälja den.
Med dom pengarna kunde jag köpa och finansiera renoveringarna av både Bullen, den röda Safarin och Binzen.
Nu har jag råd att behålla Safarin.

Binzen har jag nog bestämt (eller hade) att sälja, men jag är mycket splittrad.
Därför att enda anledningen att sälja är att få råd att köpa nya bilar att renovera.
Såg ni 300an -53an på Blocket i veckan, snacka om att jag blev sugen, men utan pengar går det inte.

Eller behålla, lägga av med restaureringarna. Göra något annat, men vadå?
Jag tycker ju att bilen är grymt cool.

En annan plan är att behålla Binzen, sälja Corvetten och 108an när den är klar
och på det sättet få loss pengar, för nya renoveringar.

Tänk vilka problem man har :-D
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby MKE560 » Tue 07 Mar, 2017 18:56

Även om du kanske inte kunde så mycket när du började så har man intresse och vilja så lär man sig snabbt, fråga andra är ju också en bra väg och du nyttjar ju den med så då är förutsättningarna för framgång goda.

Hur man ska gå tillväga med sina renoverade bilar är alltid en grannlaga fråga att förhålla sig till kan jag tänka mig, behålla eller sälja.
Man skapar ju en typ av relationer med de bilar man jobbar så mycket med som du gör men visst finns det alltid något nytt, kanske lite värre, större, intressantare, lyxigare eller bara bättre objekt att ta hand om och som drar i intressetarmen.
De bilar du renoverar idag börjar bli värdefulla och man kan väl med din drivkraft relativt snabbt renovera sig upp till nya höjder.
Renovera och byta upp sig är en OK väg att sysselsätta sig tycker jag, lägga av med renoveringarna verkar vara den tråkigaste vägen :-(
Alternativet annars, om pengarna finns, är väl bara att bygga ut garaget ytterligare och skapa ett museum.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby AMG108 » Tue 07 Mar, 2017 18:57

haha :shock:

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Wed 08 Mar, 2017 03:15

Garage har jag så att det räcker, något museum är jag inte intresserad av.
Tycker att 4-5 bilar räcker mer än väl.
Vill bara ha bilar som jag använder, det är i det sammanhanget Binzen är överflödig.
Jag har ju Safarin som jag använder nästan dagligen.

Skulle jag börja köra med Binzen till vardags så rasar den från "nyskick" till bruksskick
på nolltid och värdet sjunker kanske med en hundring.

Med pengarna från en försäljning skulle jag kunna välja och vraka ganska bra bland olika objekt.
Att Corvetten och 108an sitter lite löst beror på att dom är så lätta att ersätta.

Problemet med Corvetten är att den jag har är så bra och det jag sneglar på
är en C3a eller kanske t.o.m. en C2a, då får jag en häftigare men sämre bil.

Jag vet inte heller vad jag skulle göra med min tid om jag inte har något bilprojekt på gång.
Bygga modelljärnväg är liksom inget alternativ :-)
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby MKE560 » Wed 08 Mar, 2017 05:17

Förstår att du sliter med olika alternativ och det är väl bra så det inte blir ett förhastat beslut som man lättare ångrar senare.
Har man grubblat igenom olika alternativ och sedan bestämt sig så kan man känna sig något bättre till mods för att man vägde olika alternativ mot varandra om eftertankens kranka blekhet slår till :-)
Som det låter på ditt resonemang så borde Binzen få gå även om det är en cool bil som ligger dig varmt om hjärtat.
Som du säger, du har en unik Safari som bruksbil och Binzen faller tillbaka för mycket om du använder den till vardags och det ska ju bilarna kunna användas till om jag förstår dig rätt.
Även om Binzen är unik i sig skulle det väl finnas möjlighet att skaffa ett nytt renoveringsobjekt om andan faller på, i den meningen är den väl ingen extrem enhörning, eller det kanske den är, jag kan lite för lite om dessa bilar.
Sälj Binzen och 108:an och köp ett rejält, häftigt objekt, vad vet jag ej men du verkar ha ett öppet sinne för alla möjliga bilar så då är valmöjligheterna stora.
Modelljärnväg kan väl kanske vara roligt att pula med men satsa på en bil till att renovera så får du se hur det känns när den sedan är färdig och står och blänker på gården en vacker solig dag, ska det bli modelljärnväg då kanske eller något annat :-) :-)
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Nytt namn Kents projekt W110 Safari W107C W116 lite W126C

Postby kentapenta » Wed 08 Mar, 2017 11:38

Jo Binzen är unik, jag är ganska säker på att det är den enda i Sverige
och en av kanske ett tiotal i världen.
Uppenbarligen är det många som har fullgoda liv utan att äga en Binzkombi :-)
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests