M116 wrote:Både Binz och IMA var karossbyggare. Binz, etablerad 1936, finns kvar medan IMA gick i kånken i början av 70-talet. Samtliga (fanns yterligare några karossmakare såsom Miesen, Pollmann, Rappold och Möckle som specialiserat sig att bygga på 110/111/112-karossen) karossmakare fick sina chassin skeppade från Sindelfingen utan bakskärmar och bakstam, vissa även utan tak. Binz byggde sina kombimodeller i väldigt låga serier främst till Taxi-verksamhet och i stort sett byggdes de precis som deras abulanser. Något lägre tak än ambulansbygget och en 3:e framåtvänd stolsrad fanns i Taxi-utförandet. Binz tillverkade även förlängda limousiner (precis som MB själva) och även pickup-utförande. Har för mig att dessa gick till Australien.
IMA byggde bara kombimodeller (dock även i likbils-, skåpbils- och ambulansutförande). Dessa var både designmässigt och konstruktionsmässigt mer som en dåtida kombimodell av fenan. Kombin vägde 105 kg mer än sedanen, var 3,5 cm högre och kostade 4000 DM mer i inköpspris. Binz lade på ytterligare ca 1000 DM för sina kombisar.
IMA ägdes även till hälften av Daimler-Benz AG vilket märks. Planen var att tillverka 5000 enheter på IMA-fabriken i Malines och till en början gick det bra, de första 1000 Universalerna tillverkades mellan januari -65 fram till maj -66. Sedan tappade belgarna farten och man tror att inte fler än 2000 enheter lämnade fabriken när konkursen var ett faktum. Tyvärr saknas korrekta produktionstal från IMA.
Finns en särskild EPC-bok för W-110/111 Universal trots att reservdelarna sedan länge inte finns, det fanns en hel del tillbehör såsom delbart baksäte och bakvänt extrasäte i bagageutrymmet, inte att förglömma att Universal-modellen även såldes i sedvanliga personbilsprogrammet hos samtliga MB-återförsäljare mellan 65-68. Efter att compacten (/8) äntrade scenen så blev fenan alldeles iskall, även som kombi och av nån underlig anledning så lades aldrig IMA:s karosseriproduktion i Mechelen om till /8 modellen (hade säkert nåt med det höga försäljningspriset att göra) och man fick se sig om till Santos i Portugal eller Binz om man ville ha en kombiversion på sin nyinskaffade /8.
Totalt skeppades 6203 karosser till olika firmor för förädling mellan -59 och -68. Flest var 200D med 2253st och minst 220 med endast 3
Jag håller på att gå igenom min tråd, hittar denna mycket informativa och intressanta information.