Page 1 of 10

W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 19:58
by AN
Håller på med en Mercedes 450se-74. Blivit ganska mycket plåtjobb på den. Har en 94ans 300 Turbo Diesel motor jag tänkte stoppa i när den är klar.Image
Image
Var trött på att ligga under så jag gjorde mej en karroserivagga.
Image

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:01
by snowman
Trevligt med en så seriös renovering!! :-D

Är det nya trösklar?

Men jag har ju mina åsikter om motorvalet... :roll:

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:14
by Cpt Tuttle
Kul att se NÅGON som är seriös med en äldre S-klasse och inte bara är ute efter att få den att se så pundig ut som möjligt...
Ska följas med glädje...

Sen undrar jag vad som är så fel med motorvalet... :roll:

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:20
by snowman
Cpt Tuttle wrote:Kul att se NÅGON som är seriös med en äldre S-klasse och inte bara är ute efter att få den att se så pundig ut som möjligt...
Ska följas med glädje...

Sen undrar jag vad som är så fel med motorvalet... :roll:


Förutsatt att V8an inte har skurit så kan jag rakt inte förstå varför man vill byta den mot en oljebrännare...
Detta har diskuterats för.
Men vill du ha en ärlig chans att få igen pengarna på renoveringen så satsa på en bredare målgrupp än svensk bilburen ungdom
Dom börjar betala bra pengar för fina originalbilar i tyskland :wink:

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:27
by Cpt Tuttle
snowman wrote:
Cpt Tuttle wrote:Kul att se NÅGON som är seriös med en äldre S-klasse och inte bara är ute efter att få den att se så pundig ut som möjligt...
Ska följas med glädje...

Sen undrar jag vad som är så fel med motorvalet... :roll:


Förutsatt att V8an inte har skurit så kan jag rakt inte förstå varför man vill byta den mot en oljebrännare...
Detta har diskuterats för.
Men vill du ha en ärlig chans att få igen pengarna på renoveringen så satsa på en bredare målgrupp än svensk bilburen ungdom
Dom börjar betala bra pengar för fina originalbilar i tyskland :wink:


Är man ute efter att tjäna pengar så är det bättre affär bena mygg påsvis än att renovera bilar...
Vem ifrågasätter om man får tillbaka pengarna man betalat för biljetten när man gått på bio eller sett en fotbollsmatch?

Varför man vill byta? Tja, man slipper den vidriga ångesten inför det stundande motorhaveriet, det panikångestframkallande ljudet hos 117-motorn med tillhörande vibrationer, och får en trevligare maskin på alla sätt och vis, kanske?

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:28
by AN
snowman wrote:Trevligt med en så seriös renovering!! :-D

Är det nya trösklar?

Men jag har ju mina åsikter om motorvalet... :roll:


Ja det är nya trösklar.
Är lite diesel intresserad, har en cummins pick-up som jag trimmar lite på också. Sen har jag ju sett nilken fart endel får på sina merca dieslar. Men man e ju inte sämre an att man kan ändra sej innan den är färdig.
Image
Har man en ett krymp och sträck verktyg får man använda det lite, även om ingen kommer se plåtbiten. ImagePå plats, i området där man fäster in bakvagnen.

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:42
by AN
Lagat lite i hjulhusImage
Det är bättre med små bilder i en tråd väl?

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:45
by AN
Image
Och lite ny balk i hjulhuset

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:52
by AN
Image
Image
Image

Å lite nytt bakom hjulhuset. Kunde naturligtvis inte få sickarna i plåten som original, men gjör lika på båda sidor. Allt för idag
// Anders

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 20:56
by snowman
AN wrote:
Ja det är nya trösklar.
Är lite diesel intresserad, har en cummins pick-up som jag trimmar lite på också. Sen har jag ju sett nilken fart endel får på sina merca dieslar. Men man e ju inte sämre an att man kan ändra sej innan den är färdig.
Image
Har man en ett krymp och sträck verktyg får man använda det lite, även om ingen kommer se plåtbiten. ImagePå plats, i området där man fäster in bakvagnen.


Trevligt!!
Är det svårt att få tag på plåtdelar till dessa?
Fortsätt att trimma vidare på cummin spisen istället :wink:
Visst går det att få fart på merca dieslar men till vilken nytta?
Mycket härligare då med v8 ljudet dom var tänkta med ifrån början.

Fy f-n det är ju inte dåligt vilket seriöst plåtjobb du lägger ner! :-D :-D :thumbright: :thumbright:

Är man ute efter att tjäna pengar så är det bättre affär bena mygg påsvis än att renovera bilar...
Vem ifrågasätter om man får tillbaka pengarna man betalat för biljetten när man gått på bio eller sett en fotbollsmatch?

Varför man vill byta? Tja, man slipper den vidriga ångesten inför det stundande motorhaveriet, det panikångestframkallande ljudet hos 117-motorn med tillhörande vibrationer, och får en trevligare maskin på alla sätt och vis, kanske?


Som jag skrev, En bredare målgrupp...Och jag tror inte att man kan räkna hem hela renoveringen, men får man igen 50% är väl det bättre än 25%?

Det beror iof hur högt man sätter ribban men med tanke på hur seriöst det här verkar bli så har nog denna bil en god chans att hamna hos nån entusiast som inte bryr sig om hur mycket bilen kostar per körd mil om den blir till salu nån gång i framtiden.

Motorhaveri? ja en diesel har ju aldrig rasat :roll: Det spelar nog ingen roll vad man väljer den risken finns alltid där.

Hörde två st M117 så sent som för några timmar sen och om du inte kommer överens med det ljudet så kanske det är dig och inte motorn det är fel på

Trevlig maskin? Smaken är ju som bekant delad men om man bortser från ekonomin så förstår jag rakt inte hur man kan tycka att en diesel är trevligare än en V8a.
Rent allmänt tycker jag att det ser, som du uttrycker dig, pundigt ut när ett fd flaggskepp från mercedes ryker svart och knackar.

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 21:00
by Feliks
Du verkar kunna det där med plåtarbete :!: Bra jobbat. Hade själv kört på en v8a i den, men det är ju bara min åsikt :mrgreen: Blir säkert kanon med diesel också!

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 21:05
by Cpt Tuttle
snowman wrote:Motorhaveri? ja en diesel har ju aldrig rasat :roll: Det spelar nog ingen roll vad man väljer den risken finns alltid där.


Är inte Mercedes bensinmotorer i allmänhet skräp? Jag åker då runt med ständig ångest i 230n över att varenda tur kan vara den sista med den förbaskade porslinsmotorn som sitter där...

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 21:13
by snowman
Cpt Tuttle wrote:
snowman wrote:Motorhaveri? ja en diesel har ju aldrig rasat :roll: Det spelar nog ingen roll vad man väljer den risken finns alltid där.


Är inte Mercedes bensinmotorer i allmänhet skräp? Jag åker då runt med ständig ångest i 230n över att varenda tur kan vara den sista med den förbaskade porslinsmotorn som sitter där...



Jag har då haft 10 st bensinare utan några större problem, lite fördelarlock, nån tändkabel.

Har du ångest över att motorn ska rasa så kanske du ska överväga att ta cykeln istället :wink:
Vi försökte döda en 230 en gång, 1,5 timme järnet utan kylarvatten får väl ändå ses som ett ganska bra betyg?
Nå, nog med off topic nu innan tråden blir till pajkastning mellan bensin vs diesel.

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 21:14
by Cpt Tuttle
snowman wrote:Har du ångest över att motorn ska rasa så kanske du ska överväga att ta cykeln istället :wink:


Just pga. det så brukar jag göra det för det mesta... Men ibland är det svårt... :oops:

Jag har då hört mycket om hur dålig hållbarhet bensinmotorerna har och vilket j#$%&a yrkespucko jag är för att jag kör med M102...

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 05 May, 2010 21:49
by Merca-Hakan
Fint projekt, dom e fina dessa 116.
Jag måste bara fråga vilken kulör du har tänkt dig att kärran ska få sen? =)

Mer diesel åt folket! 8)