W116 Projektet

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Wed 09 Jan, 2013 22:31

Är det lätt att få ut fram och bakrutan utan att förstöra dem?

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W116 Projektet

Postby kentapenta » Fri 11 Jan, 2013 11:56

Framrutan ar ganska latt, ta bort den med kromlisten i. Bakrutan, dar sitter kromlisten i clips och skall tas bort innan rutan.
Det ar sa jag kommer ihag det, lycka till.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Fri 11 Jan, 2013 11:59

Det låter som att du har kommit igång igen, Anders. Väntar med spänning på nya bilder! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Tue 15 Jan, 2013 11:53

aroncbds wrote:Det låter som att du har kommit igång igen, Anders. Väntar med spänning på nya bilder! :-)



Inte så mycket bilder, men har plockat ut innertaket, framrutan och bakrutan.
âr det meningen att man ska ta innertaket och själva luckan ihop. Var lite tungt och besvärligt? Eller kan man få bort själva plåtluckan först?
Att få ut rutorna var inte jätte enkelt. De var rejält med lim. Se bilder. Behöver de limmas eller håller det tätt ändå.
Skar bort ytterdelen på listen först och började trycka och peta i limskarven försiktigt. Tyvärr sprack framrutan. Den var ju inte sp fräsch men det var ju synd ändå. Vet inte hur det är att få tag i en annan? Bak använde jag wurths limlösare, det var riktigt effektivt. Rutan sprack inte, men tyvärr lossnade kontakterna till värmen i rutan. De satt ju genom listen, genom en slits i metallen. Hade nog gått bra om det inte varit fullt med stenhårt lim.(översta och understa bilden) Vet inte om det går att limma tillbaka dem , med något lim som leder ström. Rutan är dock inte helfräsch, så man kanske ska byta?

Image
Image
Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Tue 15 Jan, 2013 12:23

AN wrote:Inte så mycket bilder, men har plockat ut innertaket, framrutan och bakrutan.
âr det meningen att man ska ta innertaket och själva luckan ihop. Var lite tungt och besvärligt? Eller kan man få bort själva plåtluckan först?
Att få ut rutorna var inte jätte enkelt. De var rejält med lim. Se bilder. Behöver de limmas eller håller det tätt ändå.
Skar bort ytterdelen på listen först och började trycka och peta i limskarven försiktigt. Tyvärr sprack framrutan. Den var ju inte sp fräsch men det var ju synd ändå. Vet inte hur det är att få tag i en annan? Bak använde jag wurths limlösare, det var riktigt effektivt. Rutan sprack inte, men tyvärr lossnade kontakterna till värmen i rutan. De satt ju genom listen, genom en slits i metallen. Hade nog gått bra om det inte varit fullt med stenhårt lim.(översta och understa bilden) Vet inte om det går att limma tillbaka dem , med något lim som leder ström. Rutan är dock inte helfräsch, så man kanske ska byta?
Litegrann samma frågor jag hade när jag plockade ut mina rutor... Lyckades liksom du spräcka framrutan. :x
Vad gäller ny ruta, rek. jag att du kollar med Dan Lif på Veterangaraget, mycket bra kille, (http://www.veterangaraget.com/). Det finns också en specialiserad veteranbilglasmästare som jag inte kommer ihåg adressen till för tillfället, men ska kolla på detta när jag kommer hem! Sedan kan du också kolla på http://www.mbclassics.de/ eller http://www.niemoeller.de/ eller http://www.db-depot.de.

Jag ska snart sätta tillbaka min bakruta, så jag undrar också om den behöver limmas tillbaka. Det var samma lim på min W114-coupé som du hade på rutramen, fast det kanske enbart har till uppgift att fästa innertaket mot rutramen(?)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W116 Projektet

Postby kentapenta » Tue 15 Jan, 2013 19:47

Om nya är dyra sa har jag bra begagnade.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Tue 15 Jan, 2013 22:50

kentapenta wrote:Om nya är dyra sa har jag bra begagnade.

Har du bak också, med fungerande värme?
Hur bar du dej åt för att få ut dem hela, de var väl lika mycket lim på dina?

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W116 Projektet

Postby kentapenta » Wed 16 Jan, 2013 13:31

Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W116 Projektet

Postby Hynboholm » Wed 16 Jan, 2013 14:09

kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.


Det där med transport kanske går att lösa i början på Maj, då Sydsvenska rallyt går i Tingsryd... :wink:

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: W116 Projektet

Postby peewee » Wed 16 Jan, 2013 14:19

varför är det så mycket lim?måste man ha det när man återmonterar?
på fenan min var det massor med lim på bakrutan som jag slipad bort nu:
kommer den att lläcka som ett såll då när jag monterar tillbaka den?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Wed 16 Jan, 2013 14:24

peewee wrote:varför är det så mycket lim?måste man ha det när man återmonterar?
på fenan min var det massor med lim på bakrutan som jag slipad bort nu:
kommer den att lläcka som ett såll då när jag monterar tillbaka den?
Undrar exakt samma sak... :shock:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: W116 Projektet

Postby Leon » Wed 16 Jan, 2013 17:36

Är väl mest när gummilisterna är gamla som det krävs mycket tätning. Med nya lister håller det tätt med väldigt lite.

dodgen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 115
Joined: Thu 06 Oct, 2011 12:54

Re: W116 Projektet

Postby dodgen » Wed 16 Jan, 2013 21:42

Jag har själv dragit i fram och bakruta på min fena med nya lister utan att använda något tätningsmedel alls, jag har ett pyttelitet läckage på bakrutan men det tänkte jag täta med ett kitt som finns hos glasmästare som är speciellt framtagit till detta ändamål, jag vet inte vad produkten heter men det är av würths fabrikat men det finns säkert andra tillverkare. Det svåra med fenans rutor är dessa är så väldigt svängda så man måste centrera rutorna innan man börjar dra i dem med snöret, jag använde paraffinolja till att smörja in listen med innan jag drog i dem, detta dels för att den blir lite glattare, dels att man får en naturlig matt lyster på gummit( detta syns ju knappt bakom alla kromlister men jag vet ju det) Ang Kents rutor så är det väl bara att skära listen på hans 116 med en vass mattkniv så får du ju ut rutan hel, sedan skulle jag rekomendera att du beställer nya gummilister eftersom dessa är betydligt mycket trevligare att jobba med. I övrigt ett fantastiskt jobb du gör med denna bilen :-D

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Wed 16 Jan, 2013 22:38

kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.


Jo såhär i efterhand, om jag vetat att det var så mycket lim runt sladdarna och den lilla kontakten, hade nog tagit en roterande fil och slipat rent runt omkring.
Jag såg ju bara två sladdar som gick in i gummilisten. Ev återanvänder jag bakrutan, blir nog ingen vinterbil. Men fram är ju intressant. Hör av mej lite längre fram.

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Wed 16 Jan, 2013 22:40

Hynboholm wrote:
kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.


Det där med transport kanske går att lösa i början på Maj, då Sydsvenska rallyt går i Tingsryd... :wink:


Vi kan ju höras om det.
Kör du rally eller?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests