W116 Projektet

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Wed 17 Aug, 2011 20:19

Någon som har en bild, eller vet om det finns på nätet någonstans, på underredet på w116? Skulle vilja kolla lite hur avgasupphägningarna ser ut och är plaserade. Och även bogseröglan. Min va nog lite modifierad under, och skulle vilja att det ser helt original ut igen.

Vet någon var man år tag i en bra verkstadshandbok till dessa?
Mvh Anders

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Wed 17 Aug, 2011 22:04

AN wrote:Vet någon var man år tag i en bra verkstadshandbok till dessa?
Mvh Anders

Brukar se verkstadshandböcker regelbundet på Tradera.se samt E-Bay.com. Kolla där!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Thu 18 Aug, 2011 17:38

Hej.
Verkstadshandbok fanns ju visst att köpa ny fortfarande. En haynes för 165:- på bokus.
Är de bra eller finns det original att komma över för rimliga pengar? En del firmor lägger ju över böcker på CD. Men inte sett nån till w116 än.
Mvh Anders

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Sat 10 Sep, 2011 23:01

Hej Anders!
Hur går det med projektet ditt? Vore kul att se lite nya bilder snart! 8)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Mon 12 Sep, 2011 20:12

aroncbds wrote:Hej Anders!
Hur går det med projektet ditt? Vore kul att se lite nya bilder snart! 8)

Hej.
Den väntar på att få golvet blästrat och epoxilackerat. Så det har varit lite lungt med projektet när jag letat stor kompressor och blästerutrustning till rimligt pris. Fått tag i en gammal atlas kompressor som ger 3000 l/m, så det hoppas jag räcker. Även fått tag på en gammal blästerutrustning. Så nu håller jag på att fixa traktordrift på kompressorn. Ni som har lite erfaren het av blästring, har ni använt natursand? Känns lite dyrt att ha något annat när man står ute och blästrat, eftersom det kommer nog bli en hel del spill, även om man har presänning under. Någon som vet nåt bra ställe i värmland eller dalsland där man kan köpa småsäck på pall? Och kanske inte behöva beställa 10 ton, tänkte kanske ett ton.
Mvh Anders

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Mon 12 Sep, 2011 22:29

AN wrote:
aroncbds wrote:Hej Anders!
Hur går det med projektet ditt? Vore kul att se lite nya bilder snart! 8)

Hej.
Den väntar på att få golvet blästrat och epoxilackerat. Så det har varit lite lungt med projektet när jag letat stor kompressor och blästerutrustning till rimligt pris. Fått tag i en gammal atlas kompressor som ger 3000 l/m, så det hoppas jag räcker. Även fått tag på en gammal blästerutrustning. Så nu håller jag på att fixa traktordrift på kompressorn. Ni som har lite erfaren het av blästring, har ni använt natursand? Känns lite dyrt att ha något annat när man står ute och blästrat, eftersom det kommer nog bli en hel del spill, även om man har presänning under. Någon som vet nåt bra ställe i värmland eller dalsland där man kan köpa småsäck på pall? Och kanske inte behöva beställa 10 ton, tänkte kanske ett ton.
Mvh Anders

Hade det inte varit enklare att köra iväg karossen till en blästerfirma vid det här laget, när du ändå har plockat ner den såpass mycket? Jag gjorde i alla fall så med mitt objekt förra året och det blev inte särskilt dyrt (gick på typ tusenlappen) och resultatet blev kanonbra. Kan verkligen rekommendera det om du känner någon sådan firma i närheten!

Vad du än gör ska det bli skoj att se resultatet! Väntar med spänning på bilder! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: W116 Projektet

Postby moffa699 » Mon 12 Sep, 2011 23:25


AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Tue 13 Sep, 2011 16:36

aroncbds wrote:
AN wrote:
aroncbds wrote:Hej Anders!
Hur går det med projektet ditt? Vore kul att se lite nya bilder snart! 8)

Hej.
Den väntar på att få golvet blästrat och epoxilackerat. Så det har varit lite lungt med projektet när jag letat stor kompressor och blästerutrustning till rimligt pris. Fått tag i en gammal atlas kompressor som ger 3000 l/m, så det hoppas jag räcker. Även fått tag på en gammal blästerutrustning. Så nu håller jag på att fixa traktordrift på kompressorn. Ni som har lite erfaren het av blästring, har ni använt natursand? Känns lite dyrt att ha något annat när man står ute och blästrat, eftersom det kommer nog bli en hel del spill, även om man har presänning under. Någon som vet nåt bra ställe i värmland eller dalsland där man kan köpa småsäck på pall? Och kanske inte behöva beställa 10 ton, tänkte kanske ett ton.
Mvh Anders

Hade det inte varit enklare att köra iväg karossen till en blästerfirma vid det här laget, när du ändå har plockat ner den såpass mycket? Jag gjorde i alla fall så med mitt objekt förra året och det blev inte särskilt dyrt (gick på typ tusenlappen) och resultatet blev kanonbra. Kan verkligen rekommendera det om du känner någon sådan firma i närheten!

Vad du än gör ska det bli skoj att se resultatet! Väntar med spänning på bilder! :-)


Va sugen på att ha en riktig bläster i vilket fall som helst. Bra att ha :wink: Sen tror jag inte att det är så enkelt att transportera bilen när den sitter i vaggan. Blästrade du hela bilen ( kanske får läsa igenom din tråd) Körde du epoxi direkt på det plåtrena sedan?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Tue 13 Sep, 2011 17:03

AN wrote:Va sugen på att ha en riktig bläster i vilket fall som helst. Bra att ha :wink: Sen tror jag inte att det är så enkelt att transportera bilen när den sitter i vaggan. Blästrade du hela bilen ( kanske får läsa igenom din tråd) Körde du epoxi direkt på det plåtrena sedan?

Förvisso, en bläster kan vara fint att ha (även till senare projekt)! :-)
Japp, hela bilen blästrades. Plockade rent chassit helt och hållet, lade den på en släpvagn och forslade iväg den till firman. Min bil hade dock mycket mera rost än din verkar ha. Fast när du ändå har plockat ner den såpass mycket har du ju chansen att löpa linan ut och blästra hela...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: W116 Projektet

Postby AN » Tue 13 Sep, 2011 21:58

Aron, såg i din tråd att du hade en bläster med återvinning. Fungerar den bra? Blir väl som en jättestor punktbläster? Borde väl fungera bra om man vill göra nåt blästerjobb inne i verkstaden?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Tue 13 Sep, 2011 23:24

AN wrote:Aron, såg i din tråd att du hade en bläster med återvinning. Fungerar den bra? Blir väl som en jättestor punktbläster? Borde väl fungera bra om man vill göra nåt blästerjobb inne i verkstaden?

Punktblästern funkar riktigt bra, faktiskt. Den avverkar inte så jättemycket (det beror förstås på tryckluftkällan), men är finemang för mindre blästringsarbeten. Den klarar ytrost och i viss mån gravrost (om det inte sitter för djupt i plåten). Återvinningsdelen är kanonbra då man praktiskt taget kan stå inomhus och blästra utan att det dammar.

Missade att svara på din fråga om epoxyn innan... Den penslades på den rena plåten i två lager. Det är viktigt att späda ut blandningen när man lägger det första lagret så att den tränger bättre in i skarvar och porer. Vänta gärna ett par dagar mellan varje påstrykning så du inte stänger in någon lösningsmedel.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W116 Projektet

Postby kentapenta » Tue 13 Sep, 2011 23:51

AN wrote:Gjorde en ny tvärbalk längst bak. Tänkte ju sätta dit draget så de är nog bra om den är fräsch.
Bytte bakplåten också, från lamporna och ned. Köpte den av Kent, den var i bra skick. Tyvärr hade någon varit före mej ock kapat bort en på ena sidan, men jag gjorde en ny bit och lagade i. Blästra, slipa och epoxilackade på båda sidor, innan montering.
Image
Image


Glad att du blev nöjd med "plåtbiten", ser ju bra ut.
På din fråga om natursand, om du tänker på typ vanlig havssand, vilket jag testat, det funkar, men jag har fått veta att det är ruskigt hälsovådligt.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Wed 14 Sep, 2011 00:01

kentapenta wrote:På din fråga om natursand, om du tänker på typ vanlig havssand, vilket jag testat, det funkar, men jag har fått veta att det är ruskigt hälsovådligt.

Varför är den mera hälsovådlig än typ stålkulor ellet alusilikat? Möjligtvis mera damm? Man får väl använda ansiktsmask med partikelfilter i vilket fall som helst.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W116 Projektet

Postby kentapenta » Wed 14 Sep, 2011 11:21

aroncbds wrote:
kentapenta wrote:På din fråga om natursand, om du tänker på typ vanlig havssand, vilket jag testat, det funkar, men jag har fått veta att det är ruskigt hälsovådligt.

Varför är den mera hälsovådlig än typ stålkulor ellet alusilikat? Möjligtvis mera damm? Man får väl använda ansiktsmask med partikelfilter i vilket fall som helst.


Havssand innehåller små kvartspartiklar, friskluftsmask är ett måste om man är rädd om sina lungor.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 Projektet

Postby aroncbds » Fri 23 Sep, 2011 16:37

Hur går det med blästringen, Anders? Har du fått tag i grejer?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests