Page 9 of 10

Re: W116 Projektet

Posted: Wed 16 Jan, 2013 22:54
by Hynboholm
AN wrote:
Vi kan ju höras om det.
Kör du rally eller?


Nej, ska kolla.
Har dock ca dussinet tävlingar bakom mig i en 242:a...
Missar inte gärna SSR, har följt det i många år.
Jag åker gärna till "Tingsrydsmannen" om det skulle vara så :wink:

Re: W116 Projektet

Posted: Thu 17 Jan, 2013 06:58
by kentapenta
AN wrote:
kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.


Jo såhär i efterhand, om jag vetat att det var så mycket lim runt sladdarna och den lilla kontakten, hade nog tagit en roterande fil och slipat rent runt omkring.
Jag såg ju bara två sladdar som gick in i gummilisten. Ev återanvänder jag bakrutan, blir nog ingen vinterbil. Men fram är ju intressant. Hör av mej lite längre fram.


Jag har haft en av mina 450SE i 20 år, varav 3-4 år som bruksbil och jag tror att jag aldrig anvant slingorna i bakrutan,
Har ju alltid haft garage. Vet inte ens om dom funkar.

Re: W116 Projektet

Posted: Thu 17 Jan, 2013 07:01
by kentapenta
Hynboholm wrote:
AN wrote:
Vi kan ju höras om det.
Kör du rally eller?


Nej, ska kolla.
Har dock ca dussinet tävlingar bakom mig i en 242:a...
Missar inte gärna SSR, har följt det i många år.
Jag åker gärna till "Tingsrydsmannen" om det skulle vara så :wink:


Du är välkommen Stefan.

Re: W116 Projektet

Posted: Thu 24 Jan, 2013 22:19
by AN
Lagat lite i motorrummet, infästningarna till länkarmarna
Image
Image


Bakom kromet, vid luftutsläppet bakom bakdörren var det lite rostigt. Dräneringen till takluckan mynnar ut där, och det låg skräp i öppningen, så vattnet har nog blivit stående. Bytte plåt runt nedre halvan av nedersta hålet, och ned mot vecket på karossen, och in i dörröppningen.
Image
Image


Funderar lite angående växelväljarens placering. Har ju en liten stump kvar på rattstången, och en växelindikator i instrumenteringen. Men växelspaken satt ju mellan stolarna på min. Har den blivit ombyggd någon gång?
Image
Image

Funderar även lite på sprängskisser och verkstadshandbok, när det är dags för återmontering. Har Haynes bok, men den tycker jag inte är så bra. Kanske om man skruvar med motorn, men inte resten av bilen.
Finns det bra sprängskisser, och dellistor till dessa, eller är de för gamla. Finns ju Mercedes classic library, någon som har erfarenhet av det? Eller är det WIS som gäller? Eller finns det andra källor för sprängskisser?
Tänkte det kan underlätta montering, och beställning av delar.

Re: W116 Projektet

Posted: Fri 25 Jan, 2013 00:46
by huckstar
Trevligt trevligt!
Kul med en rattvxälad w116, ja den bör ju vara ombyggd för mätarhus och rattdelarna ser ut att ha suttit där ett bra tag.

Re: W116 Projektet

Posted: Fri 25 Jan, 2013 12:52
by aroncbds
Roligt att du har kommit igång igen, Anders! Snyggt jobbat med lagningarna! :mrgreen:

Hittade ingen sprängskiss till rattväxelmekanismen för W116, men mitt förnuft säger att den borde inte avvika så väsentligt från hundraåttans mekanism, så skissen nedan borde ge dig lite idéer till att starta med i alla fall:

Image

Re: W116 Projektet

Posted: Fri 25 Jan, 2013 18:57
by AN
aroncbds wrote:Roligt att du har kommit igång igen, Anders! Snyggt jobbat med lagningarna! :mrgreen:

Hittade ingen sprängskiss till rattväxelmekanismen för W116, men mitt förnuft säger att den borde inte avvika så väsentligt från hundraåttans mekanism, så skissen nedan borde ge dig lite idéer till att starta med i alla fall:

Image


Tack tack.
Men tänkte på sprängskisser till hela bilen, om det finns. Så man inte missar något, eller behöver fundera så mycket när man monterar ihop. Men det kanske är svårt till dessa gamla?
Tror inte jag använder rattväxeln, det satt ju spak i kardantunneln också. Och det hålet är inget hemmagjort, så jag funderar på om man kunde välja var man ville ha växelspaken?

Re: W116 Projektet

Posted: Fri 25 Jan, 2013 20:32
by aroncbds
AN wrote:
aroncbds wrote:Roligt att du har kommit igång igen, Anders! Snyggt jobbat med lagningarna! :mrgreen:

Hittade ingen sprängskiss till rattväxelmekanismen för W116, men mitt förnuft säger att den borde inte avvika så väsentligt från hundraåttans mekanism, så skissen nedan borde ge dig lite idéer till att starta med i alla fall:

Image


Tack tack.
Men tänkte på sprängskisser till hela bilen, om det finns. Så man inte missar något, eller behöver fundera så mycket när man monterar ihop. Men det kanske är svårt till dessa gamla?
Tror inte jag använder rattväxeln, det satt ju spak i kardantunneln också. Och det hålet är inget hemmagjort, så jag funderar på om man kunde välja var man ville ha växelspaken?

Håll då utkik efter en reservdelsbok till W116. Ibland följde dessa med bilen från fabrik. Man kan också se de på e-bay ibland. MB-återförsäljarna borde också kunna plocka fram sprängskisser (kolla med Johan (vic viper) här på forumet).

Re: W116 Projektet

Posted: Thu 21 Mar, 2013 23:40
by Hynboholm

Re: W116 Projektet

Posted: Sat 23 Mar, 2013 09:06
by MB_Star
Jag har lite delar till w116 som intresse finns.
rattstång utan rattväxel
div krom
och div dörrar (ROSTFRI FÖRARDÖRR!)
mm...

Re: W116 Projektet

Posted: Sun 31 Mar, 2013 16:10
by AN



Tack.
Då var problemet med framrutan löst.

Re: W116 Projektet

Posted: Sun 31 Mar, 2013 16:11
by AN
MB_Star wrote:Jag har lite delar till w116 som intresse finns.
rattstång utan rattväxel
div krom
och div dörrar (ROSTFRI FÖRARDÖRR!)
mm...


Tack.
Får höra av mej när jag börjar återmontera

Re: W116 Projektet

Posted: Sun 31 Mar, 2013 16:21
by Hynboholm
AN wrote:



Tack.
Då var problemet med framrutan löst.


Härligt!

Re: W116 Projektet

Posted: Mon 01 Apr, 2013 19:18
by Cpt Tuttle
AN wrote:
aroncbds wrote:Roligt att du har kommit igång igen, Anders! Snyggt jobbat med lagningarna! :mrgreen:

Hittade ingen sprängskiss till rattväxelmekanismen för W116, men mitt förnuft säger att den borde inte avvika så väsentligt från hundraåttans mekanism, så skissen nedan borde ge dig lite idéer till att starta med i alla fall:

Image


Tack tack.
Men tänkte på sprängskisser till hela bilen, om det finns. Så man inte missar något, eller behöver fundera så mycket när man monterar ihop. Men det kanske är svårt till dessa gamla?
Tror inte jag använder rattväxeln, det satt ju spak i kardantunneln också. Och det hålet är inget hemmagjort, så jag funderar på om man kunde välja var man ville ha växelspaken?


Jo så var det åtminstone i W123 så troligen även i W116.

Re: W116 Projektet

Posted: Mon 19 Aug, 2013 11:56
by AN
Någon som har en taklucka i bra skick liggande?