Mercedes C36 Amg Drift Loco II - Bandit

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Mercedes C36 Amg Drift Loco II - Bandit

Postby RIGO-ROD » Sat 15 May, 2010 09:34

Ja några av er kanske vet redan vem jag är. Om inte så kanske ni sett min gamla Orangea S14 DRIFT LOCO som jag byggt ,

Image
Projekt tråd s14 http://forum.alive.se/showthread.php?t=726&highlight=drift+loco

Efter att jag bytte bort S14, så har jag haft 2St pulsarer 1st R33 GTR
Tyvärr så var det ingen av dom bilarna jag kände att jag ville bygga på och fick ingen motivation för att skruva igen.

Idag har jag gått och skaffat mig en ”C36 AMG CARLSSON” Som jag nu haft sen den 25April och gillar mer och mer.

Lite info om bilen
*C36 AMG CARLSSON 320hk Sug
*Rak 6A på 3,6liter
*4 växlad automat låda
*4 kolvs Carlsson/Lucas Ok med 316MM skivor fram "stora som mina Ap Racing 6kolvs ok
*Bak har jag inte tittat så mycket.
*Sänkt för mycket
*18tums AMG fälgar 8tum fram och 8,5bak ”tror jag det var” kan vara bredare. däcken är Fram 240/40 R18 och 245/40 R18 bak


Började läsa lite om bilen och titta på lite bilder och hittade denna och jag blev kär, så kär och sa till mig själv.. – Nått så där liknande måste min se ut.
Image

Så här ser min ut idag, fast fronten har jag slängt åt h-vete eftersom den är så pundar lagad.
Image
Image
Image
Image
Image

Planer
*Manuel ZF-låda ”Fixat”
*Coilovers
*AP racing 6kolvs ok + 362MM skivor ”fixat”
*Carlsson ok monterad bak istället "fixat"
*Nya fälgar "fixat"
* Bredda DTM look "2011"
*Turbo ”2011”
*Styrsystem
*Polyteran Bussningar
*Lack ”2011 Färg?”
*Sportstolar
*Ratt
* hydraulisk hand broms "fixat"
* Bur ”2011”
mer kommer

Kommer uppdatera så got jag kan...

/Rodde
Last edited by RIGO-ROD on Sun 06 Feb, 2011 23:21, edited 4 times in total.
Image Image

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Sat 15 May, 2010 09:38

Lägger in allt från ett annat forum jag skriver också i

a tankarna är många om hur detta kommer sluta, Sakta men säkert..

idag vart jag nere och bytte skivor på bilen eftersom dom gamla var helt slut,, så kommer köra på dessa till mina adaptrar för min Ap Racing OK är klara

Image

Image

Image


Här kan man se att orginal oken är rätt stora
Image

...................

Ja då fick man ett trevligt samtal att en halvpall hade anlänt , med min ZF-låda :D Nu blir det massa afettning o regöra den så den blir fin :D

Image

Var även och hämta en mecerdes 190e som jag fick av en Arbetskollega till doom :D som jag kan nu ta pedal ställ o det jag behöver tills vidare.

Detta var allt för mig idag :D

/Rodde


.................

Sen funderar jag på göra såhär bak eftersom bilen ska ju driftas med :D
Image

..........

Ja då har man kommit hem från garaget .. idag har man bytt till helt orginala amg fjädrar eftersom dom som satt var kapade och det skrapade överallt .
Image

Efter att jag hade bytt fjädrar på c36 så gav jag mig på MB 190E jag fick för att ta diff,kardan,pedall ställ,bak oken och växel lådan.. Växel lådan kommer jag bara kapa kåpan på för att kunna svetsa fast den på ZF lådan jag köpte

Image
Image

En ny dag imorn,, då ska diffen ner och pedeal stället. ska försöka göra ren växeltådorna samt börja ta ner lådan på C36an
Image Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby torake » Sat 15 May, 2010 10:09

Detta kommer att bli intressant att följa. Tänker du åka med den nått under tiden eller ska den stå uppallad till sommaren 2011?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
denta190t
Proffs
Proffs
Posts: 295
Joined: Fri 07 Apr, 2006 10:21
Location: mjölby

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby denta190t » Sat 15 May, 2010 10:50

ta svänghjulet från 190in med för det passar rätt över med :-D, sen byta koppling med då! ska du köra originalstyrsytem kanske det blir lite dumt att svänggjulet från en 4cyl.
här finns mitt lådbyte med. passa på att byta kardan med lr själva splinsen till bmw eller liknande för det har en tendens att vrida sig lite.!
viewtopic.php?f=31&t=50947&start=30

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Sat 15 May, 2010 22:51

torake wrote:Detta kommer att bli intressant att följa. Tänker du åka med den nått under tiden eller ska den stå uppallad till sommaren 2011?


kul att du tycker det e intressant :D

jo i sommar kommer jag åka,, fast bara på sug,, målet inför sommar är bara manuell Bmw låda samt byta bussningar på den.

denta190t wrote:ta svänghjulet från 190in med för det passar rätt över med :-D, sen byta koppling med då! ska du köra originalstyrsytem kanske det blir lite dumt att svänggjulet från en 4cyl.
här finns mitt lådbyte med. passa på att byta kardan med lr själva splinsen till bmw eller liknande för det har en tendens att vrida sig lite.!
viewtopic.php?f=31&t=50947&start=30


tja hejsan ,,,
Svänghjulet och tryck plattan sparas,, kommer köra på 4puck sinter från ppf eller motor nord

svänghjulet ska svarvas direkt jag beställt lamellen.
Ang styrsystem så kommer jag antagligen köra på vems, eftersom mina vänner kör på det också och mappar det med,,, så känns som att jag får bäst support där...

tack för länken .. ska in o skicka,, ska försöka se vad du kör med för diff...

Han torake rekomenderade asd diff oh bygga om den.. så får se.. vem vet kanske länger på en bmw diff med då blir det så mycket jobb.... Jo det e helt sjukt att inte c36 har ordentlig diff
Image Image

User avatar
denta190t
Proffs
Proffs
Posts: 295
Joined: Fri 07 Apr, 2006 10:21
Location: mjölby

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby denta190t » Sun 16 May, 2010 00:36

RIGO-ROD wrote:
torake wrote:Detta kommer att bli intressant att följa. Tänker du åka med den nått under tiden eller ska den stå uppallad till sommaren 2011?


kul att du tycker det e intressant :D

jo i sommar kommer jag åka,, fast bara på sug,, målet inför sommar är bara manuell Bmw låda samt byta bussningar på den.

denta190t wrote:ta svänghjulet från 190in med för det passar rätt över med :-D, sen byta koppling med då! ska du köra originalstyrsytem kanske det blir lite dumt att svänggjulet från en 4cyl.
här finns mitt lådbyte med. passa på att byta kardan med lr själva splinsen till bmw eller liknande för det har en tendens att vrida sig lite.!
viewtopic.php?f=31&t=50947&start=30


tja hejsan ,,,
Svänghjulet och tryck plattan sparas,, kommer köra på 4puck sinter från ppf eller motor nord

svänghjulet ska svarvas direkt jag beställt lamellen.
Ang styrsystem så kommer jag antagligen köra på vems, eftersom mina vänner kör på det också och mappar det med,,, så känns som att jag får bäst support där...

tack för länken .. ska in o skicka,, ska försöka se vad du kör med för diff...

Han torake rekomenderade asd diff oh bygga om den.. så får se.. vem vet kanske länger på en bmw diff med då blir det så mycket jobb.... Jo det e helt sjukt att inte c36 har ordentlig diff


jag kör med en svetsad w124klump och den dödar man nog inte i första taget, jag har iaf aldrig lyckats med det. provade för några veckor sedan att spänna upp min lsd klump men tyckte inte att den vart tillräckligt distinkt för att drifta med, kändes som att den släpte lite ibland tyvärr. spänner jag den hårdare så är det väl snart att åka som svetsat iaf.

är du intresserad så har jag en r129 asd klump med drivaxlar det är den största klumpen, men hur den passar på din bil vet inte riktigt, inte en aning om hur bakvagnen ser ut på din bil faktiskt.?!
smidigast är väl att bygga ett separat oljesystem till diffen så du kan ställa precis hur du vill ha den.!

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Sun 16 May, 2010 00:48

denta190t wrote:
RIGO-ROD wrote:
torake wrote:Detta kommer att bli intressant att följa. Tänker du åka med den nått under tiden eller ska den stå uppallad till sommaren 2011?


kul att du tycker det e intressant :D

jo i sommar kommer jag åka,, fast bara på sug,, målet inför sommar är bara manuell Bmw låda samt byta bussningar på den.

denta190t wrote:ta svänghjulet från 190in med för det passar rätt över med :-D, sen byta koppling med då! ska du köra originalstyrsytem kanske det blir lite dumt att svänggjulet från en 4cyl.
här finns mitt lådbyte med. passa på att byta kardan med lr själva splinsen till bmw eller liknande för det har en tendens att vrida sig lite.!
viewtopic.php?f=31&t=50947&start=30


tja hejsan ,,,
Svänghjulet och tryck plattan sparas,, kommer köra på 4puck sinter från ppf eller motor nord

svänghjulet ska svarvas direkt jag beställt lamellen.
Ang styrsystem så kommer jag antagligen köra på vems, eftersom mina vänner kör på det också och mappar det med,,, så känns som att jag får bäst support där...

tack för länken .. ska in o skicka,, ska försöka se vad du kör med för diff...

Han torake rekomenderade asd diff oh bygga om den.. så får se.. vem vet kanske länger på en bmw diff med då blir det så mycket jobb.... Jo det e helt sjukt att inte c36 har ordentlig diff


jag kör med en svetsad w124klump och den dödar man nog inte i första taget, jag har iaf aldrig lyckats med det. provade för några veckor sedan att spänna upp min lsd klump men tyckte inte att den vart tillräckligt distinkt för att drifta med, kändes som att den släpte lite ibland tyvärr. spänner jag den hårdare så är det väl snart att åka som svetsat iaf.

är du intresserad så har jag en r129 asd klump med drivaxlar det är den största klumpen, men hur den passar på din bil vet inte riktigt, inte en aning om hur bakvagnen ser ut på din bil faktiskt.?!
smidigast är väl att bygga ett separat oljesystem till diffen så du kan ställa precis hur du vill ha den.!


Vill ju ha en ordentlig diff, eftersom kommer köra bana samt ha den gatreggad o köra på gatan så klart,, bilen kommer inte användas endast för drifting.

du kan ju skicka bilder till mig på min mail.. jag p.m dig min mail adress.. vet du oxkså vem som bygde om dem till lsd?

Jo föresten,, vad ska du ha för grejerna?

Ang bakvagnen så ser den identiskt ut till 190E 2,3 16V jag fick
Image Image

w201-16
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 17 Feb, 2008 23:06
Location: Norge, hedmark
Contact:

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby w201-16 » Sun 16 May, 2010 12:17

Dette kan bli bra, planen er ihvertfall bra.
Har kjørt en den med konkurenten (bmw E36 M3) så selv om denne motoren ikke er fult så rå så blir det bra.
Du bør bygge om svinghjulet så du ikke har dobbeltmasse-svinghjul.
Har denne tenningsmerker som en m103 motor (3 avlange merker bak på svinghjulet) eller triggerhjul (60-2 tenner)?
Jeg har bygget om et m102 svinghjul til å passe en m111 motor. Der har jeg satt på triggerhjul på svinghjulet, har også byttet clutch, å i den forbindelse dreid bor en del overflødig masse.

sv.hjul med trggerhjul montert:
Image

her med clutchen montert å vektredusert til 13kg. std.hjul veide 21kg.
Image

med dette svinghjulet må jeg ha girkasse med lang inngående aksling, så jeg bruker en kasse fra 190E 16v.

Er det ikke ASD diff på din bil???
Du kan fint bruke LSD og ASD diff fra 190E 16v, passer rett i.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby MB_Star » Mon 17 May, 2010 07:37

du vet väl att det finns zf låda som passa bolt-on på din motor?

sitter ju i 300E-24 samt 320 från w124 tex ?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby Winis Mbsca » Mon 17 May, 2010 10:39

Tror du skall spara fronten, ser ut som en Carlsson front och den går inte att få tag i längre. Lämna in den och få den plastsvetsad av en bilriktare om det går och sälj den sedan i så fall.
Ser iallafall inte ut som en C36 front. Däremot ser det ut som orginal C36 kjolar och bakstötis.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Tue 18 May, 2010 08:25

w201-16 wrote:Dette kan bli bra, planen er ihvertfall bra.
Har kjørt en den med konkurenten (bmw E36 M3) så selv om denne motoren ikke er fult så rå så blir det bra.
Du bør bygge om svinghjulet så du ikke har dobbeltmasse-svinghjul.
Har denne tenningsmerker som en m103 motor (3 avlange merker bak på svinghjulet) eller triggerhjul (60-2 tenner)?
Jeg har bygget om et m102 svinghjul til å passe en m111 motor. Der har jeg satt på triggerhjul på svinghjulet, har også byttet clutch, å i den forbindelse dreid bor en del overflødig masse.

sv.hjul med trggerhjul montert:
Image

her med clutchen montert å vektredusert til 13kg. std.hjul veide 21kg.
Image

med dette svinghjulet må jeg ha girkasse med lang inngående aksling, så jeg bruker en kasse fra 190E 16v.

Er det ikke ASD diff på din bil???
Du kan fint bruke LSD og ASD diff fra 190E 16v, passer rett i.


Jeg vil bygge en Sinter clutch til bilen min, slå en tilpasset svinghjul også ...
Mitt største problem er å finne en skikkelig diff, tror jeg vil gå for en bmw diff

190E 16v. Hvilket år modell?


/ Rodde
Image Image

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Tue 18 May, 2010 08:30

MB_Star wrote:du vet väl att det finns zf låda som passa bolt-on på din motor?

sitter ju i 300E-24 samt 320 från w124 tex ?


Jo hört det men är inte det en getraglåda? är dessa lådor lika kraftiga som BMW ZF låda?

min vän som kör e30 körde förra året med 800hjulhästar på en sådan låda och det e ju bevisat för mig att det funkar,, jag kommer ju bara ligga runt 550-600hk

/Rodde
Image Image

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Tue 18 May, 2010 08:33

Winis Mbsca wrote:Tror du skall spara fronten, ser ut som en Carlsson front och den går inte att få tag i längre. Lämna in den och få den plastsvetsad av en bilriktare om det går och sälj den sedan i så fall.
Ser iallafall inte ut som en C36 front. Däremot ser det ut som orginal C36 kjolar och bakstötis.


Den är lagad så många gånger fronten så med alla sorters spackel och poluyerster. .. men kanske kommer fixa ihop den själv och bygga en dem från av den ,, det e ju en bra mall att bygga ifrån sen gjuta av..
Image Image

RIGO-ROD
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Wed 05 May, 2010 21:48

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby RIGO-ROD » Wed 19 May, 2010 07:57

Har inte hänt så mycket förutom att jag tagit ner automat lådan.. och allt lull lull som har med automat lådan att göra..

ZF lådan och 190e lådan är på under modifering , kapar bort en bit av kåpan på bmw lådan samt 190e , och svetsar fast 190e kåpans del på bmw lådan så att den ska kunna passa på min merca :D

så har man tittat lite på pedal ställ osv och det resulterade så här
Image

tog även bort ratten så nu ska jag leta efter ny ratt samt nav till c36an..

Inte den bästa och roligaste uppdateringen,,

/over and out
Rodde

Ja ja jag vet att jag skriver som en kratta :D
Image Image

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Mercedes C36 Amg Drift Loco 2 - El Matador

Postby Winis Mbsca » Wed 19 May, 2010 08:01

Ser bra ut!
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests